Gå til innhold
Fiskersiden

Har kjøpt ny fiskebil


Chironomus
 Share

Recommended Posts

Her inne får ein jo hjelp til det meste, og på dette feltet har eg lite (ingen) erfaring. Eg skal altså kjøpe ny bil, varebil. Den økonomiske ramma er opp til 50.000 alt inkludert, km stand opp til ca 130.000 og den bør vera nyare enn 2001. Bensin eller diesel er ett fett. Den mest aktuelle er VW Caddy. Er det nokon som veit om eit bra tilbud? Den må vera rustfri og sjølvsagt ha tilhengarfeste.

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en 2002 mod citroen berlingo. Bensin.

Hvis den ikke er solgt ennå,og om du er interessert så tror jeg den går ca 10-15 under listepris.

Eneste som er noe forbanna herk med ALLE de små varebilene er at man ikke får seteryggen langt nok bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varebil fordi me (eg og sambuaren) så godt som aldri har folk baki, og varebilar er jæsli billige :wub: . Og fordi eg treng mykje plass.

Ser prisargumentet, gjør det. ellers kan du jo fint legg ned seter, og få (etter min mening) bedre plass i en stv enn i en varebil. spesielt ifht stenger...

Edit: Eller selvsagt en stv med grønne skilter... da blir det jo en varebil :) pose@sekk.no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høst drev jeg med akkurat det samme som du gjør nå, Per P!

Jeg skannet finn og autodb(++) daglig og leste på bilforum i norge, sverige og england for å få mest mulig ut av mine samme ca 50`. KIS` "skal kjøpe ny bil"-tråd her på forumet var også et greit utgangspunkt med mye stilige meninger og forslag.

Det jeg endte opp med var at Caddyen er for populær og dermed overpriset. Ta i så fall heller en kikk på Seat Incaene som ligger på finn. Disse er i praksis samme bil mtp kvalitet, deler, mekking osv, men er alvorlig antikule med psykedelisk interiør, importstopp og latterlig navn. Prisen er derfor lav, men de som finnes å få tak i begynner å bli gamle.

Mine favoritter i innspurten var uten tvil Berlingoen og Ford Connect. Jeg ble faktisk snytt for en sneisen sølvfarget Berlingo med 2.0 HDI (sjefmotoren) av en rural bruktbilselger i en dal på østlandet som heller solgte den til en som troppet opp på døra hans etter at vi hadde avtalt kjøp/salg. En fin berlingo som innfrir dine krav får du til nesten halve budsjettet ditt. Ford Connect er litt dyrere, men litt større og visstnok også bunnsolid brukskvalitet.

Og forresten snuste jeg en del på Fiat Doblo også. Den er artig og billig, men har litt frynsete rykte (påstått ufortjent av mange eiere) og på den er det 1,3 diesel-motoren (frisk og grønn commonrail) som gjelder. Med bensinmotoren den leveres med må man visst ta ut bagasjen før man kommer opp bakken.

Selv endte jeg opp med en Connect da jeg fant en billig, nesten ny (2004), lite kjørt, bulket og skrapt men ellers velholdt blå rakker hos en bilforhandler rett ved Moljå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuser også rundt etter et slukskrin, og det er Peugot partner, eventuelt Berlingoen som er førstevalget, caddyene ruster og er hakket mindre ser det ut for.

en partenr eller berliongo med hel bakluke (istedet for todelt bakdør) er det ultimate valget, da kan man sitte godt og tørt på bakluke kanten med tak over hodet om det regner, praktisk når man skifter osv. De er ganske langt mellom de, men de dukker opp noen innimellom på Finn.

lykke til med leitinga. gi oss en tilbakemelding på hva du ender opp med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en partenr eller berliongo med hel bakluke (istedet for todelt bakdør) er det ultimate valget, da kan man sitte godt og tørt på bakluke kanten med tak over hodet om det regner, praktisk når man skifter osv. De er ganske langt mellom de, men de dukker opp noen innimellom på Finn.

Berlingoen heter som oftest Berlingo Multispace med den bakluka og skiller seg ellers litt fra den vanlige varianten i interiøret med bla ikke tett vegg mellom kupeen og "baki" og mulighet for å sette inn bakseter som ofte følger med. Jeg fant en slik i Bergen når jeg snuste rundt, men den var solgt før jeg fikk sagt "bioløk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt både gammel (rundt 2000 +/- et par år) berlingo og caddy, og caddyen var overlegen berlingoen når det gjelder sittekomfort. Som Tryta beskriver, så stanger setet i Berlingoen veldig fort i veggen til varerommet, og er du litt over 180cm så vil du finne den trang, men helt grei på korte turer. Kikka litt på finn for moro skyld, hva med Renault (Kangoo?) Express? (f.eks). Skyvedører på siden, og hel bakluke som du kan sitte under og fiske i regnet som Asmund aa sier ;)

Edit etter StåleG sin post.

Svogeren min har en Berlingo multispace, og den er veldig bra, det er ingen varebil, men bakseter kan enkelt tas ut, og det er MASSE plass baki, heller ingen vegg som setet stanger i. Ser det ligger 2 stk av de på finn til under 50000 og under 130K km.

Endret av Martin S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kangooen er jo et godt alternativ, særlig gjerne i 4x4 varianten: offroadtakkelboks

Men jeg tror mange av disse er gamle postbiler, de er iallefall som oftest røde og mangler hengerfeste.

Når det gjelder plass i varebilene så var det aldri et tema for meg. Med 175cm passer jeg sikkert fint i en Think også.

Edit: Ti minutter på finn, og jeg ser to-tre biler som tydelig er et bedre kjøp enn det jeg gjorde i vinter... Fett...

Endret av StåleG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine innspel. Eg er jo ikkje spesielt lang (hehe), så det er ingen problem. Av ein eller annan grunn likar eg ikkje verken sitroeng eller ford. Det står nu om caddy eller partner. Har ein partner på hånd, 2004 mod, kjørt 70.000 for 50.000 inkludert omregistrering. Vinterdekka er ubrukelige, så eg må ha nye piggfrie uansett (fint for ein miljømann som meg, i tillegg til det høge piggdekkgebyret i Trondheim). Løp og kjøp eller? Bilen er plettfri med servicar og utan rust eller bulk. 3 mnd garanti frå forhandlaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil neppe bli skuffet med en slik handel.

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/index.htm?md=552

Når det gjelder vare veggen:

2 vinkeljern,så kan du flytte øvre del av veggen litt bakover.

Viste partneren som jeg hadde med slike vinkler,den gikk rett igjennom pkk.

Bilene er korte,stive og ganske uegnede på vinterføre,parkerer du med ett hjul litt høyere enn de andre så vipper bilens tyngdepunkt såpass at den bare står å slurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nevnt det før og kan nevne det igjen (gammel mann med hatt bil) Spacewagen bare et eksempel, riktignok ikke 2001 eller nyere. Men du får større varebil enn type "pizzabil" og du beholder personbilkomforten. Disse finner du også billig som 7-seter og 4x4

edit: selv har jeg en -98, 7s, aut, 4x4 , har hatt denne i 6 år, har vært i fameilien siden den var ny. Det har aldri vært problem med den, har nå også kjøpt en -96, 7s 4x4, man, som brukes som arbeidsbil.

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller gjør som meg, kjøp en amerikansk utgave av Voyager. Plass til absolutt alt av utstyr. Vi har vært 4 stk i en full-lastet til Frankrike med karpeutstyr. Eneste aberet er liten plass i baksetet, men passer fint for unger. Har hatt min siden 2001 uten noe tull.

Bruker litt mye bensin.

PS: 2-delte 13 fots stenger går rett inn i bagasjen :-)

Endret av avkroken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har dårlige berre asossiasjonar med sintroneng. Ikkje noko meir enn det :) . Motoren er 1,4i. No håpar eg berre at det ikkje var ein katt i sekken som låg baki.

er berre logoen som er forskjellen på dei to bilane, berre så du er klar over det :)

Men som sagt, heil bakluke hadde vore prioritert fra mi side, som sagt, du får partner og med heil bakluke (samme som berlingoen vet du.. hehe) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.