Gå til innhold
Fiskersiden

Gautefisk/Dypvannsrøye


Recommended Posts

Jeg og en kompis var på Tinnsjøen og fisket på isen i helgen.

Kompisen min fikk en røye som minnet om en kryssning mellom en torsk og en røye. De som var tilstede mente det var en Gautefisk eller en dypvannsrøye.

Jeg har ingen kjenskap om denne fisken og ble mildt sagt overrasket når jeg så den.

Ser at det ikke er registert noen norgesrekord på denne fisken? Noen som vet hvorfor? Noen som vet noe å fortelle om fisken?

Den ble tatt på bunnmeite med en fiskebit. 30 meter.

Fisken veide 1950 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkerøye er en egen art (salvelinus fontinalis), mens sjørøye og røye er samme arten (salvelinus alpinus).

OK, I stand corrected...

Er det noen som kjenner til livssyklusen til denne fisken? Den blir visst veldig gammel og lever vanligvis på store dyp.

Utseende på den skiller seg sterkt fra den vanlige røya, kanskje spesielt finnene og kroppsformen på undersiden. At det dreier seg om samme fisk er rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P For mange år siden fikk jeg flere av samme type antagelig, på svært dypt vann i Randsfjorden(agn), men ikke på langt nær så store. De så nesten ut som en annen art, men er nok en vanlig røye som har tilpasset seg litt annen levemåte. De vi fikk den gangen var nesten helt svarte, sort piggmentering på hele fisken, men den hvite finne delen var på denne også som vanlig røye. De var ikke spesielt vakre. Og heller det en vil kalle tynne og glupske. Men det slumpet noen store blanke røyer rimelig dypt som vi egentlig prøvde på. Og som var i en helt annen kondisjon og utseende.

Jeg vet de hadde ett lokalt navn på de, men husker ikke hva det var. Så det er nok mulig at denne typen røye finnes i mange av de store sjøene som har røye, men ikke tas så ofta da en sjelden fisker så dypt på bunn i ferskvann. Kan tenke meg at de muligens også går grunnere på vinteren pga temp og lys. Vi fikk våre på sommer og høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last opp på www.fiskevatn.no/foto og kopier all koden i ruten under der bildene sees når de er ferdig lastet opp....

Lim inn den kopierte koden når du skriver innlegg her - så kommer bildene opp fint som bare det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir interessant å se bilde. Forøvrig solid størrelse. Har du noe kjennskap til ca gjennomsnittstørrelse på røye tatt på Tinnsjøen i vinter; slenger det noen av det litt større slaget?

Det er første gangen jeg har fisket der selv, men vi prater med noen lokale og fikk fortalt at det gikk 5-6 røyer på kiloen. Noen større slengere hørte vi ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last opp på www.fiskevatn.no/foto og kopier all koden i ruten under der bildene sees når de er ferdig lastet opp....

Lim inn den kopierte koden når du skriver innlegg her - så kommer bildene opp fint som bare det...

Her er et bilde. Det er flere, men jeg fikk bare dette så langt. Kanskje han legger de ut selv...

http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31076/77395.jpg

Legg merke til lengden på finnene. De var nesten blåhvite og var veldig bløte. "Kulemagen" kommer ikke så godt frem på bildet, men den minnet veldig om torsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de få bildene jeg i det hele tatt har sett av gaute. De blir visst ganske mye større enn dette. Det snakkes om fisk på oppimot ti kilo.

:glare: For mange år siden fikk jeg flere av samme type antagelig, på svært dypt vann i Randsfjorden(agn), men ikke på langt nær så store.

Jeg vet de hadde ett lokalt navn på de, men husker ikke hva det var.

De kalles kolmunn. Det finnes i hvertfall to-tre forskjellige røyetyper på Randsfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket med Aas Landbrukshøyskole. Der fikk jeg fortalt at Gautefisken ikke er genetisk lik vanlig røye, men at den skiller seg såpas lite at den ikke regnes for en annen art eller underart. Den er bere en varriant av røya, på samme måte som albinorøya...

Røye er jo kanskje den mest "plastiske" av alle våre fiskearter, med en hel haug med lokale varianter, fra dyptlevende dvergrøyer (ja, selv disse små "ekstremistene" som lever på 400m+ i Tinnsjøen er vel en variant av røye), til gigantene i Randsfjorden, for ikke å snakke om Skogseid... men som det skrives; dette er varianter - eller lokale raser om man vil - av en og samme art. Og det er jo et bevis på hvor mye miljøet kan påvirke en art, selv om de genetiske variasjonene er små. Og gautefisken er jo definitivt en av de mest interessante og spesielle variantene. Skulle gjerne fått en slik selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.