Gå til innhold
Fiskersiden

SØ i Østfold


 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hei! Begynner å bli lei av å fiske makrell nå, og tenker nå å prøve meg på SØ.. Var med en kompis her om dagen og han fikk en SØ på 2,1kg med tobis blå 16g. Jeg eier ikke en fluestang, desverre, men har gode hav -og ferskvannsstenger. Har heller ikke tilgang på båt, så det er å stå fra land som gjelder for meg.

Jeg leser at SØ blir tatt på med alt fra wobler, fluer, sluk etc. Jeg har tobis 16g og en grå/brun wobler(vet ikke om dette duger), så er det noen som har noen tips til gode sluker eller evt noe annet å fiske med? Og er det noen gode steder å fiske i årefjorden/larkollen og evt jeløya?

Hva er minstemålet på SØ?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

...så er det noen som har noen tips til gode sluker eller evt noe annet å fiske med? Og er det noen gode steder å fiske i årefjorden/larkollen og evt jeløya?

Hva er minstemålet på SØ?

Takker for svar!

Ser du ikke har fått svar her enda, men kanskje du har fått noen på pm. Drister meg uansett til en liten respons på spørsmålene dine, vel og merke med relativt begrenset erfaring på området du spør om. Så ha det i tankene :)

Testet fiske selv på Jeløya i vår. Eneste plassen jeg fikk noe var nord for roklubben. Testet ved Jeløya radio og på sør og nordsida, men ikke et napp. Dette er derimot noen måneder siden, så det er mulig det er bedre der på denne tiden av året.

Møresilda er min favorittsluk. Stort sett 18g i sort/sølv holo, eller blå/sølv holo.

Minstestørrelse i sør er 35cm.

@Erikobert: Stille på andre siden av fjorden også. Enten er alle og fisker som besatt, er på laksefiske i elver rundtomkring, eller så finnes det knapt SØ å oppdrive. Regner med alternativet i midten er det mest sannsynlige, i tillegg til at det ikke er mange som har mulighet til å fiske kveld-natt-morgen hver dag, selv om det er sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man fiske natta når temperaturen i vannet er som den er for øyeblikket? Sund og odder, der det strømmer og er litt kaldere i vannet, bør vel kunne fiskes også kveld og morgen? Vil tro det er nesten like viktig å treffe på tidevannet, altså fiske når det er mest liv i vannet. Eller er jeg på feil jorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du sitter på samme info som meg. Det var derfor jeg sa "kveld-natt-morgen". Hvis det skal bli noe på dagtid nå er jeg redd det må bli med agn på litt dybde og ikke på de innerste strendene. Jeg har i hvert fall ikke hørt om noen som får på sluk eller flue på dagtid og grunt vann i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Endelig var ørreten på plass igjen : ) Etter noen bom turer var det i dag jackpot. jeg tok med meg fluestangen og en ny selvkombinert rekeflue og begynte fiske tidlig på morgenen. Det resulterte i 4 SØ og 3 av dem over kiloen. Jeg tok vare på den største som veide 1400gr og lot de andre svømme videre. Det er første gangen jeg få 3 ørret over kiloen på en tur og ny pers på flue. I tillegg klarte selvfølgelig å miste ett skikkelig dråg på minst 2 om ikke 3 kilo. Men jeg kan ikke klage etter en sånn fantastisk fisketur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Endelig var ørreten på plass igjen : ) Etter noen bom turer var det i dag jackpot. jeg tok med meg fluestangen og en ny selvkombinert rekeflue og begynte fiske tidlig på morgenen. Det resulterte i 4 SØ og 3 av dem over kiloen. Jeg tok vare på den største som veide 1400gr og lot de andre svømme videre. Det er første gangen jeg få 3 ørret over kiloen på en tur og ny pers på flue. I tillegg klarte selvfølgelig å miste ett skikkelig dråg på minst 2 om ikke 3 kilo. Men jeg kan ikke klage etter en sånn fantastisk fisketur.

Var ute en tur i går. Endte med tre småsei, og lite tegn til Sø. Så en liten som vaka 5-6 meter ute, men den ville ikke ta.

Fisker du/dere høyt i vannet om dagen, eller er det synkesnøre som gjelder? Selv brukte jeg intermediate, men jeg tror jeg fisket litt høyt i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

De beste plassene er nok islagt fortsatt. Desverre er det slik, at noen bruker" ventetiden" til å dra opp store mengder SØ. på isen. Ikke det at isfiske etter sjøørret i seg selv er galt eller lovstridig, men når de fleste fiskene er undermålere eller støinger, blir den type fiske helt håpløst. En gjeng " fiskere" hadde tatt nærmere 100 stk på en dag, på en ikke ukjent plass i Skjebergkilen, på lørdag..)-: Blir ganske oppgitt over sånt, når man jobber hardt for å kultivere bekker for å styrke bestanden. Jeg har forøvrig varslet Fylkesmannen om dette fisket, så vi får håpe oppsynet kan styrkes litt fremover.. Kan også legge til at antall stenger/ståsnører som ble brukt i dette tilfellet, var langt over det tilatte.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe isen tiner i sola de kommende dagene, så de detter gjennom isen, og vi får fiska litt. Sånne ting er rett og slett trist! Det er vel de samme "fiskerne" som fyller posen med støinger og undermålere utover våren. Fiske med mange stenger og dupp er tydeligvis moro, og støinger er sikkert kjempegodt. Det må absolutt gjøres noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen som har hørt noe om fangster av SØ ennå?

Klør i fingrene her men, favorittplassne har fortsatt slush og noe is i vikene....

Arghhh...... denne vinteren her sitter lenge i.

Har vært ute endel i det siste,hatt følgefisk og satt uti en slank en på 1,8kg..Har også sett noen spredte vak,særlig på tidlig ettermiddag i forholdsvis lune bukter.Dette har vært på strekningen Larkollen-Son,sikkert pga av at isen har vært borte her ganske lenge nå uttaskjærs,dvs sola har en mulighet til å varme opp vannet litt innpå grunna.Var en tur nedover i Saltnes-Lervik området i går,ingen fisk å se,men så en annen kar håve en fin en langt ute i en muddervik.Så det er ikke helt umulig :mp3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Glem at jeg spurte! Helt Texas nå. Noen som vet sånn ca. Hvilken temp. vi har i vannet rundt Skjeberg/Halden nå?

Hei Erik.

7-8 grader er det nå. Hvor er det Texas fiske.? Synes det begynte bra etter at isen gikk, men nå ha det vært skrælt for min del(;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Herregud! Det er lenge siden jeg har fisket! Tror ikke jeg har sett en SØ på halvannet år. Hvordan er ståa? Virker ikke som aktiviteten er veldig stor her i hvert fall. Det kan vel bety at alle er ute å fisker??

Bør være muligheter iom at det ikke er is ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Herregud! Det er lenge siden jeg har fisket! Tror ikke jeg har sett en SØ på halvannet år. Hvordan er ståa? Virker ikke som aktiviteten er veldig stor her i hvert fall. Det kan vel bety at alle er ute å fisker??

Bør være muligheter iom at det ikke er is ennå.

Har vært inne i en liten fiskedepresjon siden august, grunnet tapt flueboks.. men jeg gikk meg en tur (uten fiskestang) ut i Husvika i Tæsse for et par dager siden, da så jeg to pene fisker godt over 40 cm som stod med rompa i været og beita på under en halv meter vann. Sterk opplevelse..

Såå.. lørdag ettermiddag er spikra. :coldb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.