Gå til innhold
Fiskersiden

SØ i Østfold


 Share

Recommended Posts

Morn alle sammen!

Var ute selv på søndagen nå sammen med en kompis og vi fikk begge fisk. Morro som bare det, var også mye liv i vannet ellers. Fisk som svømte etter flua flere ganger var det også. Det er artig. Da er det hvertfall ikke dødt.

Har fiska flere ganger i påsken når det var lavvann og ikke fått noe som helst og nå på søndag var det høyvann og da var det som sagt masse liv. Begynner nesten å tro litt på det mange sier om at det er mer liv når det er/går mot høyvann.

Nå er ikke jeg så veldig erfaren enda, men sånn som jeg skjønner dere så begynner det altså å bli litt for varmt i vannet til å fiske på grunnene? Vi må altså bevege oss litt dypere ut? Men SØ er vel fortsatt en fisk som tas relativt nærme land? man må kanskje bare finne steder for det går fortere over til dypere og kaldere vann? Skjønner jeg det litt rett da kanskje :)

Er leopardbunn alltid en hit eller må man tenke litt annerledes på senere vår og sommerfiske?

Morn alle sammen!

Var ute selv på søndagen nå sammen med en kompis og vi fikk begge fisk. Morro som bare det, var også mye liv i vannet ellers. Fisk som svømte etter flua flere ganger var det også. Det er artig. Da er det hvertfall ikke dødt.

Har fiska flere ganger i påsken når det var lavvann og ikke fått noe som helst og nå på søndag var det høyvann og da var det som sagt masse liv. Begynner nesten å tro litt på det mange sier om at det er mer liv når det er/går mot høyvann.

Nå er ikke jeg så veldig erfaren enda, men sånn som jeg skjønner dere så begynner det altså å bli litt for varmt i vannet til å fiske på grunnene? Vi må altså bevege oss litt dypere ut? Men SØ er vel fortsatt en fisk som tas relativt nærme land? man må kanskje bare finne steder for det går fortere over til dypere og kaldere vann? Skjønner jeg det litt rett da kanskje :)

Er leopardbunn alltid en hit eller må man tenke litt annerledes på senere vår og sommerfiske?

Det er ikke for varmt i vannet for å fiske grunnene nå. Mye SØ der nå. I sommersesong kan det være lurt å finne steder der hvor du kan finne kaldere vann . På sommeren kommer SØ`en gjerne nærmere land tidlig på morgenen eller sen kveld/tidlig natt , da det er litt kaldere i vannet. Hvis vanntempen begynner å stige over 18 grader så begynner sjøørretten og mistrives . Da kan du finne den lengre og dypere ute i sjøen.

Etter min erfaring fungerer leopardbunn både vår og sommerfiske .

Hvis du vil lære mer om SØ fiske finner du en del sider på nettet.

Forresten hvor pleier du å fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk lystfiskeren for litt info. Jeg har lest litt på nettet allerede, men blir samtidig litt forvirra noen ganger. flere forskjellige som har forskjellige erfaringer og derfor skriver det som fungerer for de. Det er som tidligere sagt her ikke noe fasit og det er jo veldig greit, men merker at det er visse ting som går igjen og det er greit å få med seg.

Steder jeg fisker ja. Ikke store hemmligheter det. Jeløy radio, roklubben, kjellandsvik, kulpe(ved kambo) og endel i årefjorden. Liker årefjorden best. Mye muligheter der og tar definitivt mest fisk der. Ellers er jeg som sagt ikke veldig erfaren så har ikke fått testa så sykt grundig så mange steder. Driver egentlig å gjør meg kjent på disse allerede litt kjente SØ plassene. Etterhvert så er planen å eksperimentere mer med å prøve nye plasser og, men skal ha tid til alt dette og. Når jeg først har tid til å fiske så blir det ofte at man prioriterer plasser man vet/hører er bra.

Tenkt endel på fluevalg i det siste. Hva har dere best erfaringer med på våren. Hva er det SØ egentlig spiser mest av nå? Er det mye reker for SØ å spise eller er det for kaldt, eller er reker noe som er å finne hele året?

Når begynner man å legge om til mer sildeaktige fluer f.eks. Det er vel forskjell på sånt også ut ifra hva som finnes naturlig i havet til de forskjellige årstidene går jeg ut ifra?

Noen som evt har noen gode nettsider som handler om SØ diett i forhold til årstidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,nok en tur til Oven-området,fisk over alt men utrooooolig selektiv....:Et par av gutta hadde tatt noen ørreter før på dagen,kom ut dit etter jobb med store forhåpninger om flex i stanga.Fisken vaka ca hundre meter ut fra strandlinja,jagde sild antagelig(mye små sildesprett ispedd kraftige plask i utkantene av stimen)måtte bare sitte å vente å håpe på at stimen kom nærmere land og innenfor kastehold med flua.Etterhvert forsvant alt av kastebris,det ble helt "stuegulv",men vakinga fortsatte imot strandkanten.Tok en lang pause med mat og ljuging,forlenga fortommene og diskuterte fluevalg,da endelig fisken kom inn,tok det helt av ang hopp og sprett...skulle tro det var en kjempestim med sei,men det var ørret,overalt var fisken,kopparret overflate hvor du enn så....Men ville sø"en ta???neida....refuserte alt vi hadde av fluer i boksene,kasta rett i vak bortimot 100 ganger,kasta forbi og hurtige inntrekk,handtvisting,reker-børstiser-streamere-tanglopper,ingenting......Tok tilslutt en 350 grammer på tangloppe,etter 2 timer midt i vakorgien! <_< Skulle tydeligvis hatt med 4/5 stanga og brunørret fluene,mygg-nymfer o.l kanskje det hadde vært tingen...?Har opplevd dette "fenomenet"en gang før i Jonsenbukta i Svelvik for mange år siden,da lykkes vi a ta noen på små svarte spinnere.Noen som har forslag ang hva sø"en beiter på like under og på vannfilmen???Mvh Pistus

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,nok en tur til Oven-området,fisk over alt men utrooooolig selektiv....:Et par av gutta hadde tatt noen ørreter før på dagen,kom ut dit etter jobb med store forhåpninger om flex i stanga.Fisken vaka ca hundre meter ut fra strandlinja,jagde sild antagelig(mye små sildesprett ispedd kraftige plask i utkantene av stimen)måtte bare sitte å vente å håpe på at stimen kom nærmere land og innenfor kastehold med flua.Etterhvert forsvant alt av kastebris,det ble helt "stuegulv",men vakinga fortsatte imot strandkanten.Tok en lang pause med mat og ljuging,forlenga fortommene og diskuterte fluevalg,da endelig fisken kom inn,tok det helt av ang hopp og sprett...skulle tro det var en kjempestim med sei,men det var ørret,overalt var fisken,kopparret overflate hvor du enn så....Men ville sø"en ta???neida....refuserte alt vi hadde av fluer i boksene,kasta rett i vak bortimot 100 ganger,kasta forbi og hurtige inntrekk,handtvisting,reker-børstiser-streamere-tanglopper,ingenting......Tok tilslutt en 350 grammer på tangloppe,etter 2 timer midt i vakorgien! ;) Skulle tydeligvis hatt med 4/5 stanga og brunørret fluene,mygg-nymfer o.l kanskje det hadde vært tingen...?Har opplevd dette "fenomenet"en gang før i Jonsenbukta i Svelvik for mange år siden,da lykkes vi a ta noen på små svarte spinnere.Noen som har forslag ang hva sø"en beiter på like under og på vannfilmen???Mvh Pistus

""

Hadde det vært meg som hadde opplevd dette, hadde jeg knekt stanga for lenge siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...da måtte jeg knekt mange stenger:)

Bo var med meg en liten tur på Hvaler igår,og der opplevde vi noe av det samme. Masse fisk som cruiset

rundt og forsynte seg av noe rett under overflaten. Neppe sild,men heller tanglopper er min gjetning.

Så masse små svarte i vannet,så små svarte våtfluer kan være saken. Selv så fikk jeg 3 stk på lys cdc reke.

Mistet vel oxo en 6-7 stk,et par av de var nok over kiloen.

Er på vei til samme sted nå,satser på at høyvann kan gi uttelling. Igår var det nesten så jeg måtte ha med vann for å få fiska;)

Men en av ørretene igår hadde en ål eller lignende festet til kroppen. Kanskje 20 cm lang,blågrå. Noen som har vært borti slikt før?

Den slapp taket så kjapt den kom på land og forsvant i dypet. Ørreten så ellers helt uskadet ut,kanskje den spiste lus ?

Endret av nox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,nok en tur til Oven-området,fisk over alt men utrooooolig selektiv....:Et par av gutta hadde tatt noen ørreter før på dagen,kom ut dit etter jobb med store forhåpninger om flex i stanga.Fisken vaka ca hundre meter ut fra strandlinja,jagde sild antagelig(mye små sildesprett ispedd kraftige plask i utkantene av stimen)måtte bare sitte å vente å håpe på at stimen kom nærmere land og innenfor kastehold med flua.Etterhvert forsvant alt av kastebris,det ble helt "stuegulv",men vakinga fortsatte imot strandkanten.Tok en lang pause med mat og ljuging,forlenga fortommene og diskuterte fluevalg,da endelig fisken kom inn,tok det helt av ang hopp og sprett...skulle tro det var en kjempestim med sei,men det var ørret,overalt var fisken,kopparret overflate hvor du enn så....Men ville sø"en ta???neida....refuserte alt vi hadde av fluer i boksene,kasta rett i vak bortimot 100 ganger,kasta forbi og hurtige inntrekk,handtvisting,reker-børstiser-streamere-tanglopper,ingenting......Tok tilslutt en 350 grammer på tangloppe,etter 2 timer midt i vakorgien! :) Skulle tydeligvis hatt med 4/5 stanga og brunørret fluene,mygg-nymfer o.l kanskje det hadde vært tingen...?Har opplevd dette "fenomenet"en gang før i Jonsenbukta i Svelvik for mange år siden,da lykkes vi a ta noen på små svarte spinnere.Noen som har forslag ang hva sø"en beiter på like under og på vannfilmen???Mvh Pistus

""

Jeg og en kompis kom litt før åtte. Da var det ganske stille, og det gikk en båt og dorget ut for stranda. Litt over ti hadde jeg tatt oppstilling ytterst på steinraet. Her fikk jeg først en trehektos og så en fin fisk på 1,4kg. 46cm lang. Mistet en kilosfisk. Full fart en snau time så ble det stille igjen. Begge tok på kystwobbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en kjapp tur på Hvaler idag morges,måtte benytte sjansen før dama våkna til liv.

Regna med at jeg måtte tilbringe dagen, i hagan og rake løv..hehe

Ved ankomst fiskeplassen,så var det relativt lite vind. Og lavt vann..

Men det var plenty vak,og jeg er sikker på at jeg serverte flua foran x ant fisk.. men ikke intressert.

Byttet til sluk og fikk 2 stk på 500gr stk. Tok med den ene hjem til kvelds,og for å sjekke hva fisken slurper i seg. Og siden det begynte å blåse opp så var det like greit å vende nesa hjemover.

Og til min store forbauselse,så hadde dama gjort ferdig løvrakinga:)

God start på dagen,så nå skal jeg bare binde noen fluer, siden fisken var stappfull av små tanglopper.

Ikke umulig at man tar en tur imorra heller..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en kjapp tur på Hvaler idag morges,måtte benytte sjansen før dama våkna til liv.

Regna med at jeg måtte tilbringe dagen, i hagan og rake løv..hehe

Ved ankomst fiskeplassen,så var det relativt lite vind. Og lavt vann..

Men det var plenty vak,og jeg er sikker på at jeg serverte flua foran x ant fisk.. men ikke intressert.

Byttet til sluk og fikk 2 stk på 500gr stk. Tok med den ene hjem til kvelds,og for å sjekke hva fisken slurper i seg. Og siden det begynte å blåse opp så var det like greit å vende nesa hjemover.

Og til min store forbauselse,så hadde dama gjort ferdig løvrakinga:)

God start på dagen,så nå skal jeg bare binde noen fluer, siden fisken var stappfull av små tanglopper.

Ikke umulig at man tar en tur imorra heller..hehe

Du fikk på sluken,ja...hvilken type?Var ute en 3 timers på Oven nå,sterk vind og bølger,prøver i Mosesundet i kveldinga istedet. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en kjapp tur på Hvaler idag morges,måtte benytte sjansen før dama våkna til liv.

Regna med at jeg måtte tilbringe dagen, i hagan og rake løv..hehe

Ved ankomst fiskeplassen,så var det relativt lite vind. Og lavt vann..

Men det var plenty vak,og jeg er sikker på at jeg serverte flua foran x ant fisk.. men ikke intressert.

Byttet til sluk og fikk 2 stk på 500gr stk. Tok med den ene hjem til kvelds,og for å sjekke hva fisken slurper i seg. Og siden det begynte å blåse opp så var det like greit å vende nesa hjemover.

Og til min store forbauselse,så hadde dama gjort ferdig løvrakinga:)

God start på dagen,så nå skal jeg bare binde noen fluer, siden fisken var stappfull av små tanglopper.

Ikke umulig at man tar en tur imorra heller..hehe

Si ifra om du skal ut i morra, så henger jeg meg på om det er ok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo henge med du ja,men må bli tidlig:) Imorra kveld er det ffk-viking...

Lysten på å være der når det lysner...

Kjøpte meg Salt sjøørret på flue...knallfilm:) Anbefales til absolutt alle, som fisker sø på flue eller ikke..

Endret av nox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo henge med du ja,men må bli tidlig:) Imorra kveld er det ffk-viking...

Lysten på å være der når det lysner...

Kjøpte meg Salt sjøørret på flue...knallfilm:) Anbefales til absolutt alle, som fisker sø på flue eller ikke..

Vi får heller ta en tur en annen gang, da jeg våknet nå ;)

Ang Salt SØ på flue, var filmen bra men fy f... for en irriterende latter rune kvabbe har, og ikke nok med så må jo han le av absolutt alt. Filmen kunne vært mye bedre hvis han hadde begrenset latteren sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra om du skal ut i morra, så henger jeg meg på om det er ok...

Heisan alle sammen. Er ny i forumet men har fulgt med på innleggene en god stund. Jeg "tilhører" en gjeng med ganske aktive og noen ikke fullt så aktive fiskere fra Østfold. Nærmere bestemt Moss, men jeg selv bor i Oslo med jobb i Moss. Jeg har fisket i alle år men det er først de siste 2-3 årene som SØ har vært målet. Nå har jeg brukt endel tid på å bli kjent med området Fiskevollen til Nesøya og her er det brukbart med fisk. På lørdag ble det 4 stk. SØ på hendholdsvis 1.3 - 1.0 og 2 stk. på ca. 0.5. Den som ble med hjem var den på 1.3 kg. Har også endel kjenskap til fiske rundt Jeløya ved Moss. Kommer med mer info senere.

NB: Ser frem til Lørdag og Søndag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en kveldstur på Jeløya,fin sønnabris og kraftige strømgater ved land,hadde en del hogg på femifjortisrosa reke,en satt til slutt 500 grammer som fikk streng beskjed om å komme igjen neste år..Like før mørten kom,har en strømkant begynt å nærme seg land,full av skit og tarerester ol.Men i den enorme kanten"vaka det hundrevis av fisk,tilslutt vaka det overalt langs land,strømmen tok skikkelig tak i fluelina,det var nesten elvefølelse.Men ville de ta,niks....antageligvis sei i forskjellige str.Ga til slutt opp og dro hjem,ikke lenge siden forrige deja vu"(men da var det sjøørret).Fasit;1 sø i håven,5/6 gode hugg og en ellers nydelig kveld.Ser ut som man fortsatt må vente litt på godt mørkefiske,varmere vann) Mvh Pistus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tur til Hvaler idag,og etter et par timers resultatløst fiske så smalt det..

Prøvde x ant fluer,før jeg tydelighvis fant noe sø kunne ta. Resultatet ble 5 kilosfisker..

Hadde fler etter men var vrient å få kroka de rett.. Men får vel prøve på nytt imorra,håper på litt mer sol.

Selv om jeg ble litt rød i trynet idag,og en smule solbrent på henda..hehe

Imorra skal madammen være med og teste flue for 1st gang....ho får stå på grunna og tørrtrene litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tur til Hvaler idag,og etter et par timers resultatløst fiske så smalt det..

Prøvde x ant fluer,før jeg tydelighvis fant noe sø kunne ta. Resultatet ble 5 kilosfisker..

Hadde fler etter men var vrient å få kroka de rett.. Men får vel prøve på nytt imorra,håper på litt mer sol.

Selv om jeg ble litt rød i trynet idag,og en smule solbrent på henda..hehe

Imorra skal madammen være med og teste flue for 1st gang....ho får stå på grunna og tørrtrene litt..

hvor på hvaler var du idag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var jeg i Spjærøykilen og surra;) Var fler der,jeg så kun en annen som fikk fisk på land. Og det var på 10gr herring.. Du kan jo ta en tur imorra?

skal en tur inn i butikken til out fishing imorgen så imorgen blir det nok ikke mye fisking på meg:)men vurderer sterkt en tur på torsdag... og har tenkt meg en tur på rossø på søndag... var ute en liten tur idag på høysand for å prøve noen kast med nye stanga... fikk meg en force master stang på messa og måtte jo prøve den ut litt... fikk en liten tass under målet som jeg tror ble ganske glad for å slippe den stikkende smerten i munnen og i tillegg fikk lov til å svømme videre:) den takket meg også med et lite plask med halen før den stakk hehehe

Endret av østfoldgutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 stk i Skjebergkilen i dag,men hvor er de store?2-3stk såvidt over målet og gjennomsnittet er ikke akkurat noe å rope hurra for.

Uansett morro å dra.Alle ble tatt mellom 18.30 og 20.30 og ble som seg hør og bør sluppet ut.

Tok alle på en oransje og rosa Wolly Bugger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tur til Hvaler idag,og etter et par timers resultatløst fiske så smalt det..

Prøvde x ant fluer,før jeg tydelighvis fant noe sø kunne ta. Resultatet ble 5 kilosfisker..

Hadde fler etter men var vrient å få kroka de rett.. Men får vel prøve på nytt imorra,håper på litt mer sol.

Selv om jeg ble litt rød i trynet idag,og en smule solbrent på henda..hehe

Imorra skal madammen være med og teste flue for 1st gang....ho får stå på grunna og tørrtrene litt..

Var jo bra fangst dette da, når de først satt :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.