Gå til innhold
Fiskersiden

Små ålelignende skapninger på Bontelabo


Recommended Posts

Klarer ikke helt å legge observasjonen jeg og Ivar hadde på Bontelabo for ei drøy uke siden. Det var på kvelden helt inne ved bryggekanten at vi så vi opptil flere "fisker" med ålelignende form og bevegelse. De oppholdt seg helt i vannskorpen og fremsto som lys i farven (sett i lyset fra lyskasterne på kaia). De kunne være et sted mellom 15 og 30 cm og buktet seg i vannet omtrent som en slimål (det er vel en usannsynlig art).

Er det noen artsspesialiser som ut fra denne beskrivelsen kan komme med noen sannsynlige forklaringer på hva det var vi observerte?

Prøvde å ta bilde å få fanget et eks. med 16 krok og powerbait uten å lykkes i noen av delene. De ble lett skremt og var borte etter noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børstemark?

Er egentlig litt tidlig for sverming nå,venter ikke den før neste fullmåne hvis mildværet fortsetter og det ikke blir for mye vind.

Tangsprell er ganske aktive under belysning om natten,men de beveger seg langs bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børstemark?

Er egentlig litt tidlig for sverming nå,venter ikke den før neste fullmåne hvis mildværet fortsetter og det ikke blir for mye vind.

Tangsprell er ganske aktive under belysning om natten,men de beveger seg langs bunnen.

Takker for forslag og tips, men tror ikke det kan være verken børstemark eller tangsprell. De hadde en gange som vekslet mellom "bukting" og mer normal "svømming" som vi ser hos vanlig fisk og både diameter og lengde var etter min vurdering for stort til å være BM eller TS.

Fått tips om niøye, men kjenner for lite til adferdsmønster, utbredning o.l. til at jeg kan komme med en kvalifisert vurdering av om det kunne være dette vi observerte. Håper noe kan hjelpe her!

Endret av Surfsmurf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som har blitt "lurt" av 40 cm hvite/lyse børstemark i overflaten. De blir større enn du tror for å si det mildt. Men jeg vil si det er litt tidlig på året i forhold til når vi normalt observerete dem på østlandet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sil var det garanter ikke, men om noen har bilder av børstemark, glassål, niøye (helst i levende tilstand og helst i vann) etc. så hadde jeg enklere kunne eliminert hva det ikke var. Apropo børstemark - hva spiser den? -Kan den finne på å ta en krok m/agn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper og limer fra en annen tråd:

Dette er det tre vanligste artene i norske farvann.

Rike: Animalia

Rekke: Annelida

Klasse: Polychaeta

Orden: Capitellida

Familie: Arenicolidae

Slekt: Arenicola

Art:Arenicola marina (Fjæremark)

- opptil 30 cm

- graver dype U-formete ganger opptil 50 cm nede i sande

- rødlig/beige

38144_s.jpg

Orden: Phyllodocida

Familie: Nereidae

Slekt: Nereis

Art: Nereis virens (Grønnmark)

- opptil 40 cm

- grønn/blålig metallisk farge

- sand/mudder

38146_s.jpg

Slekt: Hediste

Art: Hediste (Nereis) diversicolor

- ofte i estuarier

- 6-12 cm lang

- 20 cm dybe hull i sand/mudder

- oransje/beige med metallisk skinn av alle regnbuens farger (derav det latinske artsnavnet)

38145_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi så var ingen børstemark.

Henger meg på den!! - var ingen ben å se, og den buktet seg ikke som en S, men mer i sirkelbevegelser. Tilsynelatende lys/hvit (uten pigmenter) - Er det helt usannsylig at det er slimål, kunne minne ganske mye om det i både størrelse og utseende?? Tipper det er noen grufulle mutasjoner av et eller annet som har beitet for lenge på kvikksølvholdig bunnslam i havneomådet i Bergen:D *lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.