Gå til innhold
Fiskersiden

Nitelva/Øyeren nå?


thoger
 Share

Recommended Posts

Jeg synes også det er kjempemorsomt å fiske normale gjedder på lett redskap, og har aldri opplevd noe problemer med c&r under normale omstendigheter. Men jeg har opplevd problemer når utstyret har vært vesentlig underdimensjonert for den fisken jeg har fått. Og en 3-15 grams stang etter gjedda i Nitelva nå er vel i grenseland? Med tanke på hva du kan få.

Men poenget mitt var ikke å starte noen diskusjon, bare påpeke at det finnes ulemper også (i tillegg til alle de positive sidene) med å fiske lett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes også det er kjempemorsomt å fiske normale gjedder på lett redskap, og har aldri opplevd noe problemer med c&r under normale omstendigheter. Men jeg har opplevd problemer når utstyret har vært vesentlig underdimensjonert for den fisken jeg har fått. Og en 3-15 grams stang etter gjedda i Nitelva nå er vel i grenseland? Med tanke på hva du kan få.

Men poenget mitt var ikke å starte noen diskusjon, bare påpeke at det finnes ulemper også (i tillegg til alle de positive sidene) med å fiske lett B)

Men jeg har så liten tru på den dere storgjedda, da! :P Jeg tror snella er MINST like viktig som stanga. (så lenge kastevekta er under 10 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det jo ikke snakk om 15kg gjedde på 2-8gr stang men gjedder opp til en 8kg er ikke problem og fiske på UL, fisket selv flere i fjord sommer og ikke en eneste hadde problemer med å svømme av gårde. et stort pisk med halefinna og vips borte på 2sek:

Høres ut som smågjedder.... Du har ikke peil ole-p, da er det bedre og holde kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det jo ikke snakk om 15kg gjedde på 2-8gr stang men gjedder opp til en 8kg er ikke problem og fiske på UL, fisket selv flere i fjord sommer og ikke en eneste hadde problemer med å svømme av gårde. et stort pisk med halefinna og vips borte på 2sek:

Høres ut som smågjedder.... Du har ikke peil ole-p, da er det bedre og holde kjeft.

Hey hey hey! ikke begynn å krangle nå! :) Vi lever i et fritt land, med ytringsfrihet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge sena ikke er så veldig UL så går det vel bra om du bruker kokt spagetti. Man klarer å rulle de inn uansett, om du får de inn er en annen sak før krokfeste glipper. Teoretisk sett er det ikke noe problem, men en riktig dimensjonert stang og snelle med line gjør at du får det lettere å håndtere fisken og flere feil tillates. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge sena ikke er så veldig UL så går det vel bra om du bruker kokt spagetti. Man klarer å rulle de inn uansett, om du får de inn er en annen sak før krokfeste glipper. Teoretisk sett er det ikke noe problem, men en riktig dimensjonert stang og snelle med line gjør at du får det lettere å håndtere fisken og flere feil tillates. ;)

Men vi sportsfiskere på FS gjør jo ikke feil! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi sportsfiskere på FS gjør jo ikke feil! ;)

Joda ;) Men ingen, absolutt ingen fiskere i verden er så dyktige at de IKKE er avhengige av hjelpen de får i ryggen til stanga, strekken i snøret eller smidigheten til bremsen. Uten disse elementene mister man mye av sjansen til å lande fisken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda ;) Men ingen, absolutt ingen fiskere i verden er så dyktige at de IKKE er avhengige av hjelpen de får i ryggen til stanga, strekken i snøret eller smidigheten til bremsen. Uten disse elementene mister man mye av sjansen til å lande fisken også.

Ja, selfølgelig ;) Men det der med "strekken i snøret", jeg bruker multifilament. Det strekker seg ikke! ;) Brukte 4 m med 0,30 mono som en litt skrøpelig sjokkfortom sist. Er det viktig at snøret strekker seg litt? Kan ikke heller bremsen på snella gi litt etter? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selfølgelig ;) Men det der med "strekken i snøret", jeg bruker multifilament. Det strekker seg ikke! ;) Brukte 4 m med 0,30 mono som en litt skrøpelig sjokkfortom sist. Er det viktig at snøret strekker seg litt? Kan ikke heller bremsen på snella gi litt etter? ;)

Spørs jo helt klart hvilken fisk man fisker ;) edelfisk er nok fisket med fordel på mono, eller 3-5meters mono fortom. Gjedde er nok den fisken det spiller minst inn på med strekk. Se på multi og jerk, stivt stivt stivt hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da en kjennsgjerning at fisk som har "tatt" seg helt ut, har mye større problemer med å komme seg etter fighten ved en event c&r! Hvis man fisker målrettet etter stor fisk, være seg gjedde eller annet, bør man bruke riktig dimensjonert utstyr hvis intensjonen er å sette tilbake fisken. Å hevde noen annet er rein uvitenhet eller egoisme!

Hvis man derimot skal ha med fisk hjem eller gir f... i hvordan det går med fisken etter utsetting er situasjonen en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fiska en del etter gjedde med lett utstyr sjøl oppi gjennom åra. men da har jeg gått for mindre gjedder på steder hvor det mest sannsyblig er mest sjanse for mindre fisker. er jo skikkelig moro. men enig som det sies over her av flere; det blir dumt å bruke underdimensjonert utstyr når en er på plasser med større sjanse for storgjedde. etter min mening er det ingen grunn til å ikke drive c/r på store(5+) gjedder og da er det rett og slett dumt å bruke stang med rygg som kokt spagetti. da for en heller godta at det blir en del smågjedder å vinsje inn på litt for kraftig utstyr innimellom hver storfisk.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til tiopic

Så er det noe rapport om noe fangst, vært stille siste dager

Var en tur i dag. Først hjalp jeg en fluefisker med å lande en 4 kilos gjedde. så fikk jeg en selv på 2 kg. så fikk jeg to brasmer på 1,2 og 1,4 kg (kroka i ryggfinna) og tilslutt en gjedde på 1,5 kg. ;)

Er sånn passe halvfornøyd. mista noen wobblere, siden elva er så grunn nå. All fisken blei tatt på x-rap 9cm.

Om et par måneder er jerkbaitutstyret på plass, så da kan jeg ta storgjedda! Fram til da får jeg fiske med små wobblere.

Men årets første gjedde vår på 2 kg! og jeg persa på brasme!

tror jeg så mellom 15 og 20 fluefiskere langs elva1 skulle tru det var en lakseelv! ;)

Det er foresten SYKT mye brasme i elva nå! en fyr som stod ved siden av meg tok 7-8 av dem på 10 min!

All fisken blei satt tilbake igjen, selfølgelig!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med årets første krokodille.

men er vel litt drøyt å kalle det for pers på brasme når du dessverre krøka de i ryggfinna? men om du kaller det for pers er jo helt opp til deg sjøl.

burde ikke være umulig å få seg en brasmepers på "ordentlig" vis siden det tydeligvis er bra fullt med brasme i elva for tiden.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med årets første krokodille.

men er vel litt drøyt å kalle det for pers på brasme når du dessverre krøka de i ryggfinna? men om du kaller det for pers er jo helt opp til deg sjøl.

burde ikke være umulig å få seg en brasmepers på "ordentlig" vis siden det tydeligvis er bra fullt med brasme i elva for tiden.

takk! Jeg tenkte på det når jeg skreiv rapporten. :blush: men jeg mener brasma går etter wobbleren fordi den er nyskjerrig, altså av fri vilje. den blir jo ikke huka! ;)

Brasma gyter nå, så den biter ikke på noe, men er jo annen karpe fisk å få. Så noen polakker som dro opp sikkert 15 brasmer til middag. :o Magesjau i flere uker etterpå :lol:

Fisken i nitelva er jo infisert med igle-lignende parasitter, og brasma har jo sykt mye av dem. Det siste jeg gjør er å ete fisk fra nitelva! :):P

Har forresten veldig lyst på å få stam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo 50 cm sikt i elva, så nei, men jeg veit at hvis man setter på en blank sluk så øker antallet med brasmer enormt!

Det er fordi hukingseffekten til en sluk er langt høyere enn på en wobbler.

Tro meg, brasmene er på gytevandring og er 0 interessert i sluken din. De blir huket pga det store antallet som vandrer oppover elven nå.

dessuten er det svært sjelden at en brasme frivillig biter på en sluk, da den er en fisk som typisk graver i mudderet for å finne mat.

Huket brasme (og annen fisk) har overhode ikke noen prestisje som personelig rekord eller liknende.

har du tenkt over hvor ingen av brasmene du får sitter kroket i munnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi hukingseffekten til en sluk er langt høyere enn på en wobbler.

Tro meg, brasmene er på gytevandring og er 0 interessert i sluken din. De blir huket pga det store antallet som vandrer oppover elven nå.

dessuten er det svært sjelden at en brasme frivillig biter på en sluk, da den er en fisk som typisk graver i mudderet for å finne mat.

Huket brasme (og annen fisk) har overhode ikke noen prestisje som personelig rekord eller liknende.

har du tenkt over hvor ingen av brasmene du får sitter kroket i munnen?

Selvfølgelig har jeg tenkt over det! ;) Men jeg syntes det er rart at krokingsegenskapene er bedre på en sluk en en wobbler... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du drøyer til mai/juni og fisker med mark/mais på bunnen (bunnmeite) i Dynovika, kan jeg garantere at du får brasmer på "ordentlig" vis :blush: Flire vil du også få, og kanskje noen flere karpefiskarter! Er jo også tatt noen store asp på mark der vet jeg!

Kan samtidig garantere at ingen av brasmene du har fått verken er nysgjerrige eller interessert i sluken eller wobbleren din!!

Er jo morsommere å få de på riktig vis vel (og det får du hvis du følger rådet mitt) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du drøyer til mai/juni og fisker med mark/mais på bunnen (bunnmeite) i Dynovika, kan jeg garantere at du får brasmer på "ordentlig" vis ;) Flire vil du også få, og kanskje noen flere karpefiskarter! Er jo også tatt noen store asp på mark der vet jeg!

Kan samtidig garantere at ingen av brasmene du har fått verken er nysgjerrige eller interessert i sluken eller wobbleren din!!

Er jo morsommere å få de på riktig vis vel (og det får du hvis du følger rådet mitt) :o

Ok, takk for tips! :) jeg skal prøve det ut. Men det er nå gjedde jeg er ute etter da, det må vi huske på.

Tok forresten årets tredje krokodille på isen i stad! den tok faktisk på en pimpel. Gjedda var 25 cm, og blei brukt som agnfisk av kompisen min! :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.