Gå til innhold
Fiskersiden

Får skyte totalfredet oter


PerU
 Share

Recommended Posts

Oter kan være en skikkelig plage. De lærer fort hvor det er mat og hvordan den skal få tak i maten. Ofte vil de klatre over merdkanten for å hente fisk. Da blir det ikke gjort noe skade.

Andre ganger biter de hull i noten, med rømingsfare som resultat. Rømming er vel ikke ønskelig?

Ved slakteriet vårt har vi en ventemerd der fisken står i påvente av slakt. Denne fungerer som fóringsautomat for en lokal oterfamilie. Disse oterne har ikke gjort skade, og kan få fortsette fangsten.

Endret av BAN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentasjon ?

:) Inne i fjordane er den ei plage for onæringa, utan at det gjer meg noko, den er også observert i fleire elveoser, det plager meg meir. Oterbestanden er på veg opp, det samme gjeld kobbebestanden. Eg trur ikkje det er behov for dokumentasjon om bestanden for min del, til det ser eg nok av artane når eg er på jobb eller fisketur, mao når eg ikkje er på FS. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentasjon ?

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=3671

http://www.bt.no/dyr/article450123.ece

Om man leser Jakt, Jakt Hund og Våpen,jakt og Fiske og en del aviser så er det tydelig at oteren som bare for noen år siden var sjelden å se når man beveget seg i naturen nå er blitt ganske så vanlig.

Den som mener at oterbestanden ikke har økt stort i mengde de siste årene beveger seg for lite ut i naturen eller kan ikke se forskjell på den og mink.

Når det gjelder kvotejakt så bør den legges tilrette på en slik måte at det kun blir felt dyr i områder hvor tettheten av oter er meget stor. Det er også noe forvaltningsmyndighetene vil gjøre dersom det viser seg nødvendig. Man skyter selvsagt ikke oter bare for å skyte, men for å ha en fornuftig forvaltning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man leser Jakt, Jakt Hund og Våpen,jakt og Fiske og en del aviser så er det tydelig at oteren som bare for noen år siden var sjelden å se når man beveget seg i naturen nå er blitt ganske så vanlig.

Det betyr jo bare at bestanden tar seg opp igjen, og normaliserer seg.

Forøvrig, så er det mange som ikke ser forskjell på mink og oter - og dermed melder oter (men så mink), vi har jo bl.a hatt minst en tråd om dette her på FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oterbestanden har nok auka dei siste åra, har sjølv vore heldig å sett denne flotte og fascinerande skapningen ved elva fleire gonger. Han er ein fiskar av rang og ein utrulig god svømmar.

I det vassdraget eg brukar å fiska, har det i ca 1 år vore 2-3 individ i nærliken av vassdraget. Etter at oteren kom har minken vore så godt som vekke. Dette er svært positivt.

Oteren tek sjølvsagt eindel fisk, men at han gjer stor skade kan eg ikkje akkurat sjå! Viss det er nokon som gjer skade på eit vassdrag er det menneska!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sett en økning av oterbestanden i lakseelva (Gaula). De har fine forhold, matfatet er stort, kanskje derfor at vi ser mye mere oter nå de seneste årene. Er jo mange otere bare i nærleiken av der jeg fisker, uten at de bekymrer meg særlig. Så stort er ikke "problemet" for oss. Men jeg vet at enkelte driver og skyter oter oppi elva (grunneiere) når de er hissig på grøten. "Litt" vill vest får man si :)

"Ser" faktisk endel oter nede ved strandkanten også, det har jeg aldri sett tidligere. Eller rettere sagt glidespor i snøen ut til fjæra. Oteren er et vakkert dyr, som beriker fiskeopplevelsen :)

Den hører nok til oppi elva mere enn oss inntrengere :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser gjerne 2-3 stykker på en fisketur. På en av de beste plassen for sei har jeg i flere år hatt en krangel om eiendomsrett med ei oterfrøken.

Hun bruker å svømme under tangen helt inn til meg, for så å stikke hodet opp å hvese. :)

Oteren er vel den arten som var enklest å kjøre en bergingsaksjon på. Det er ikke noe problem å flytte oter til et nytt område. Etter kort tid føler de seg helt hjemme på nyplassen. Hadde alle truede dyr kunnet vært like samarbeidsvillige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så ?? Det er da vel viktigere at oteren tar seg, får spise fisk - enn at du skal få fiske den ?

Nei - vår fiskeinteresse stikker dypere enn oteren sin. Den skal jo bare spise, ingen big deal, kan den ikke gjøre som rottene og spise kebabrester og det den ellers kommer over og la fisken være igjen til oss?

Den har et valg , det har ikke vi som er rammet av fiske-galskapen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr jo bare at bestanden tar seg opp igjen, og normaliserer seg.

Forøvrig, så er det mange som ikke ser forskjell på mink og oter - og dermed melder oter (men så mink), vi har jo bl.a hatt minst en tråd om dette her på FS

Jeg ser forskjell på mink pels å oter pels noe jeg har både på gulv å vegger, men selvfølgelig fåretrekker jeg ulvepels

:)

Mink er litt for mykt for min smak, men barna liker det så bak i bilen å mye av detaljene på barnerommene har jo en del av det selvfølgelig.

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte jeg antroposentrisme? Så fort en art som utfordrer mennesket øker i antall ropes det om jakt. Tåler vi ikke litt konkurranse? Snakk om fair motstander da, må skyte alle dyr som spiser den fisken vi liksom skulle fanget. Oter, sel, mink, skarv, nise, you name it..

Økning av oterbestanden er potensielt en kjempegod nyhet, det kan bety at noe er i ferd med å skje med diverse fiskebestander -> økt tilgang på otermat. Det vil alltid være mer byttedyr enn rovdyrene klarer å spise, slike ting regulerer seg selv - bortsett fra når mennesket må kludre det til da selvsagt. Hvis noen tror at en økning i oterbestanden har noe som helst å si for ulike bestander (vår sjanse for å få fisk på fisketur) bør man kanskje løfte litt på lua si.. Det er vel ikke snakk om at det kryr av oter på torgalmenningen på en god stund enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte jeg antroposentrisme? Så fort en art som utfordrer mennesket øker i antall ropes det om jakt. Tåler vi ikke litt konkurranse? Snakk om fair motstander da, må skyte alle dyr som spiser den fisken vi liksom skulle fanget. Oter, sel, mink, skarv, nise, you name it..

Økning av oterbestanden er potensielt en kjempegod nyhet, det kan bety at noe er i ferd med å skje med diverse fiskebestander -> økt tilgang på otermat. Det vil alltid være mer byttedyr enn rovdyrene klarer å spise, slike ting regulerer seg selv - bortsett fra når mennesket må kludre det til da selvsagt. Hvis noen tror at en økning i oterbestanden har noe som helst å si for ulike bestander (vår sjanse for å få fisk på fisketur) bør man kanskje løfte litt på lua si.. Det er vel ikke snakk om at det kryr av oter på torgalmenningen på en god stund enda?

Takk!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økning av oterbestanden er potensielt en kjempegod nyhet, det kan bety at noe er i ferd med å skje med diverse fiskebestander -> økt tilgang på otermat. Det vil alltid være mer byttedyr enn rovdyrene klarer å spise, slike ting regulerer seg selv - bortsett fra når mennesket må kludre det til da selvsagt. Hvis noen tror at en økning i oterbestanden har noe som helst å si for ulike bestander (vår sjanse for å få fisk på fisketur) bør man kanskje løfte litt på lua si.. Det er vel ikke snakk om at det kryr av oter på torgalmenningen på en god stund enda?

Er nok 100% enig i det. Ser jeg mye oter i elva, ja da er det gode tider. For begge parter. Oteren er et godt tegn på at det er fisk i nærheten. Og kommer oteren opp elva og jakter ute på brekkene, da kommer det laks ;)

Mindre laks, mindre oter, det går hånd i hånd alltid dette. Naturen regulerer seg selv.

Også fiskerne ser det ut som, nå er det prisene som regulerer antallet på disse også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å se oteren, jeg :)

Eller, kanskje ikke akkurat når jeg fisker.?

Jeg fisket en sommer i Alaska, for mange år siden. Med Oteren og Gammel-Erik, og en av ukene lå vi ved en deilig liten elv på Kodiak, bare kalt Saltry Cove etter bukta den rant ut ut i. Her var det bever, oter og bjørn( og rikelig med laks) Bjørnen så vi minst til, men de andre var det flust med.

I selve gromhølen var det ei otersklie på hin siden, og som de byguttene vi jo er, var det flott å se otrene leke seg. Men, så var det jo en dag, da.....

Det må ha stått over 500 laks i hølen. Den var bokstavlig talt blå av fisk, som vi pleide å si da jeg var liten gutt. Fisken sto tett, og jeg kastet og fanget. Life is......life!!

Og så kom oterfamilien.......

Har aldri sett en høl så fort tømt. Aner ikke om de gikk opp eller ned, sikkert begge deler, men jaggu forsvant de fortere enn svint. Hølen var tømt på et blunk. Hva kunne vi gjøre?

Vi lo, tok bilder og gikk til bålet for å ta en kopp kaffe. Muligens en bitteliten whisky, det husker jeg ikke, men kan ikke utelukke det, nei.

Ny flo, ny fisk. Fisken forsvant jo ikke, den bare flyttet seg jævlig fort ;)

Nei, oteren er kos i elva. Nett som minken kan den støkke fisken i en høl, men det går fort over. Det beriker turen å se annet enn andre fiskere ei tidlig morraøkt.

Er glad for å ha oteren tilbake jeg, og det skal være ganske mye mer av den før jeg mener at den skal skytes ned av sportsfiskerhensyn, ihvertfall.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det kanskje an å fiske Oter i stedet for å drive ulovlig jakt - hvilket tackle bruker man da? :)

Oteren har sin plass i naturen og har vært på et bestandsmessig lavmål lenge. Er vel ikke så vanskelig å foreta tellinger heller, på sporsnø er jo en indeks for Otersklier den minste sak i verden å få til. Supert at bestanden kommer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det kanskje an å fiske Oter i stedet for å drive ulovlig jakt - hvilket tackle bruker man da? :)

Tja, kanskje du kan spørre Espen på Bergen Aktiv? Vet at han har erfaring med bever på fluestang.

:D

Pga jakt forsvant oteren for minst 50 år siden i mitt område Lenge før jeg var påtenkt.

Da jeg i fjor satt stille ved vannkanten like nedenfor hytten min, kom med ett en langhalet og hårete fyr plutselig ut fra skogen.

En Oter! Ikke mer enn et langt fluekast unna der jeg satt, helt stille.

Fra gammelt av, brukte oteren å ha sti nettopp der, når den skulle på et nattlig matsøk etter ørret. Min bestefar fortalte at den kom svømmende over fra andre siden av fjorden og tok seg fram på stien noen hundre meter til vannet.

Selvfølgelig oppdaget den meg og stupte i vannet. Med fart som en torpedo for den som et prosjektil like under vannflaten like over til andre siden av vannet. Jeg sto måpende og betraktet stripen i vannoverflaten som dyret etterlot seg.

En naturopplevelse.

P.S Så også en annen ”Oter” i fjor. Faktisk i Bergen sentrum. Denne oteren hadde skrinet fullt av ”custom made” wobblere og blikket vendt mot Namsen og Bjøra

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å se oteren, jeg :)

Alltid koselig å se dyr i sitt rette element ute.

Kan forstå at innvasjon av dyr kan bli et problem, de som har kjørt over Haukli på en vei dekket av lemmen kan vel skrive under på det, men så lenge det blir flere av oss å mindre natur pluss at vi blir mere kravstore å bortskjemte veit jeg ikke hvem som er problemet, dyret eller mennesket ??

De var her først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at oteren kom har minken vore så godt som vekke. Dette er svært positivt.

det er jo en perfekt situasjon. minken har ingenting å gjøre i norsk natur. blir litt forundra når jeg ser bilder av folk som mater mink med fisk/fiskeavfall. det burde vært gjort mer tiltak for å få desimert minkbestanden fra myndighetenes side. men det skjer vel bare om den truer o`hellige o-næringa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.