Gå til innhold
Fiskersiden

oslofjorden - ett vakkert sted idag 20-3-2009


 Share

Recommended Posts

Mener at du kan være glad for at du slipper å forsvare fangsten... Kommer nok til å haggle med sarkastiske kommentarer her.

hvis jeg hadde fått den hadde den nok blitt tatt opp også. bryr meg ikke så mye om at folk her reagerer, men det eneste som skjer da at folk ikke vil rapportere inn fangster fordi det bare blir drittslenging....

hadde ikke jeg fisket idag så hadde ingen lagt ut disse bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ok, så dette var en laks ?

hvordan ser dere dette ?

Slank kroppsform, tynn sporde, øynene plassert lengre bak på hode enn ørret, større skjell (10-12 fra sidelinja til fettfinna), osv. Ikke alltid lett å skille disse artene, spesielt når det er snakk om støinger, men denne gangen er det nok en klar laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg hadde fått den hadde den nok blitt tatt opp også. bryr meg ikke så mye om at folk her reagerer, men det eneste som skjer da at folk ikke vil rapportere inn fangster fordi det bare blir drittslenging....

hadde ikke jeg fisket idag så hadde ingen lagt ut disse bildene.

;) No var eg den som sa at den burde vore satt ut att, men det var ikkje "drittslenging" frå mi side. Men om folk har så ømme tær at dei ikkje tåler at nokon ikkje jubler over slike innslag, så er det deira problem. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<_< Eg er ikkje forhåndsdømmande, Marius, men dette er ein laksestøing, ein fisk som mest sannsynleg har vore oppe i ei elv og gytt i haust, og som no skulle til havs for å eta seg feit. Sjølvsagt må ein av og til avliva djupt kroka fisk, men det er sjeldan. ;)

Dette er du (med fler) pådriver for, på tross av at maks 5 % av gytefisken gyter en gang til. Det er altså 95 % sannsynlighet for at denne har spredt sin andel gener i dette livet. Uten referanse vil jeg anta at selvom den har kommet så langt som dette, betyr ikke det at den er over "kneika" og sikkert kommer til å gyte igjen. Hadde det ikke vært for at det er gjeldfisken som smaker godt ville jeg vært for C&R på gjeldfisk - og ikke nødvendigvis på støinger. Forvaltningsmessig er nok dette senarioet best likevel, selvom andelen andregangsgytere er høyere hos sjøørret er det flertallet som tar telling etter første gyting der i gården også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o No var eg den som sa at den burde vore satt ut att, men det var ikkje "drittslenging" frå mi side. Men om folk har så ømme tær at dei ikkje tåler at nokon ikkje jubler over slike innslag, så er det deira problem. ;)

hehe, var ikke så ille det du skrev, men det blir stort sett nevnt at den burde fått leve vidrer i alle tråder som omhandler sø eller laks.....

Laksestøing som nok hadde vore godt over 10 kg til hausten. Synd den måtte avlivast. :(

regner ikke med at denne hadde forvillet seg til stord ;) slapp av ;)

77729_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31215/77729.jpg

77730_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31215/77730.jpg

77731_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31215/77731.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Når du har lasta opp bildet på fiskevatn.no så kommer det egentlig ferdig satt opp. I feltet under teksten "BBCode som du kan kopiere og lime inn i forum-innlegg:" Står det f.eks:

[ img]http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31216/77732_s.jpg'>http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31216/77732_s.jpg[/img]

Fullversjon: [ url]http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31216/77732.jpg'>http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31216/77732.jpg[/url]

Levert av: [ url]http://fiskevatn.no/foto/[/url]

Lim alt det der inn i posten din, og vips! så er det der.

Når det er sagt så så den fisken helt sinnsyk ut, telte ca 13 snusbokser, så den er vel nær 1m lang, den burde ideelt sett ha veid mye mer, men tipper som Marius- ca 6 kg.

Edit: bestem dere da, laks eller sjøørrett, og hvorfor! <_<

takker

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er du (med fler) pådriver for, på tross av at maks 5 % av gytefisken gyter en gang til. Det er altså 95 % sannsynlighet for at denne har spredt sin andel gener i dette livet. Uten referanse vil jeg anta at selvom den har kommet så langt som dette, betyr ikke det at den er over "kneika" og sikkert kommer til å gyte igjen. Hadde det ikke vært for at det er gjeldfisken som smaker godt ville jeg vært for C&R på gjeldfisk - og ikke nødvendigvis på støinger. Forvaltningsmessig er nok dette senarioet best likevel, selvom andelen andregangsgytere er høyere hos sjøørret er det flertallet som tar telling etter første gyting der i gården også.

enig i mye av dette. mener det er verre for bestanden om tar opp en fisk med rogn/melke i elva enn å kakke slike støinger. er for større andel c/r i elvefisket. men på en annen side så ser jeg absolutt ingen grunn til å kakke støinger om de ikke er for dypt kroka. de er ikke noe bra matfisk, gjør seg dårlig på bilder. er rett og slett ikke noe jeg ville tatt med hjem for skryte av. slutta forøvrig å kakke fisk for å skryte av de etter at jeg fikk skjegg på haka.

tror også detta er en laks har gytt og ikke kommer til å smake noe godt. men skjønner jo at fiskern synes det var moro med "stor" laks fra land. er jo sjelden det.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg hadde fått den hadde den nok blitt tatt opp også. bryr meg ikke så mye om at folk her reagerer, men det eneste som skjer da at folk ikke vil rapportere inn fangster fordi det bare blir drittslenging....

hadde ikke jeg fisket idag så hadde ingen lagt ut disse bildene.

<_< Jeg skjønner ikke helt poenget ditt. Egentlig hadde jeg ikke tenkt å svare på denne mailen. Men hvorfor ville du tatt den opp? "Jeg syntes det ville vært helt ok du ikke hadde lagt ut bildene". Nå har det vært en del runder om "sytråder" på forumet. Slik fisk bør ikke denges(jeg ser at det ikke var du som tok den), og jeg kan ikke med beste forstand forstå hvorfor du ville tatt den om det hadde vært deg!?. Måtte være for å "utstoppen". Om du følger med på forumet så er det vel svært lite dritt slenging på normale fisker. Fiske som ikke egner seg til mat og som har vært så heldig å overleve en sesong i elva er ikke noe vits i å slå i hjel. Hva skal du med en slik fisk i så fall. Jeg blir egentlig bare trist av slike innspill. La oss få presentert artige og mange rapporter om alle mulige andre ting. Jeg vil heller ha 10 rapporter om små hvitting enn flere utgytte, tynne daue fisk med prikker. Jeg ser frem i mot sommeren da de kommer i litt annen forfatning. Hadde ditt innlegg begynt med at slik kan det gå om en ikke har bedre forstand, hadde jeg vært med, og innlegget kunne vært ok! men når du i tillegg forsvarer det og ville utført det samme da må du tåle at noen ikke bakker deg opp! I dag er det flere rapporter om både stor fisk og små fisk, ingen kritikk på dette. Så det er bare å legge inn nogenlunde sunne rapporter!

Men det er du som fisker, og du for stå for ditt valg. Jeg er bare uenig i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg skjønner ikke helt poenget ditt. Egentlig hadde jeg ikke tenkt å svare på denne mailen. Men hvorfor ville du tatt den opp? "Jeg syntes det ville vært helt ok du ikke hadde lagt ut bildene". Nå har det vært en del runder om "sytråder" på forumet. Slik fisk bør ikke denges(jeg ser at det ikke var du som tok den), og jeg kan ikke med beste forstand forstå hvorfor du ville tatt den om det hadde vært deg!?. Måtte være for å "utstoppen". Om du følger med på forumet så er det vel svært lite dritt slenging på normale fisker. Fiske som ikke egner seg til mat og som har vært så heldig å overleve en sesong i elva er ikke noe vits i å slå i hjel. Hva skal du med en slik fisk i så fall. Jeg blir egentlig bare trist av slike innspill. La oss få presentert artige og mange rapporter om alle mulige andre ting. Jeg vil heller ha 10 rapporter om små hvitting enn flere utgytte, tynne daue fisk med prikker. Jeg ser frem i mot sommeren da de kommer i litt annen forfatning. Hadde ditt innlegg begynt med at slik kan det gå om en ikke har bedre forstand, hadde jeg vært med, og innlegget kunne vært ok! men når du i tillegg forsvarer det og ville utført det samme da må du tåle at noen ikke bakker deg opp! I dag er det flere rapporter om både stor fisk og små fisk, ingen kritikk på dette. Så det er bare å legge inn nogenlunde sunne rapporter!

Men det er du som fisker, og du for stå for ditt valg. Jeg er bare uenig i det!

mye av det du skriver er riktig, også i mine øyne.... men når jeg tror dette er en sø og ikke har fått mer enn en smolt på 1,8 kg i drammenselva som pers., og aldri fått sø før så skjønner du kanskje hvorfor jeg ville tatt denne opp uansett. ikke mest for å skryte, men i trua om at den er god på matbordet.......... klart ,hadde jeg vært rikere på erfaring av fangst og smak av laks/sø, hadde selv ikke jeg tatt denne opp.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror folket om K-faktor'n da? Hadde sleppt den tilbake hvis mulig jeg, men den scorer bra på konkuransen i AoF...

Blir en C&R fisk godkjent i den sammenheng, uten vitner og godkjent vekt å sånn?

har desverre ikke lengde på fisken

må sies at det var merkelig fiske idag, vi som fisket på akuelle området idag er godt kjent her og har vel aldri blanket her når det gjelder torsk/sei osv. vi hadde vel 4 stenger uti med agn uten noe resultat på 4/5 timer... De som "uheldigvis" fikk den tynne laksen som smaker vondt sa at de fisket etter torsk med sluken og fikk laks .. + at de også agnet med div uten noen som helst aktivitet av torsk/sei osv.....

syntes dette er rart ................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slank kroppsform, tynn sporde, øynene plassert lengre bak på hode enn ørret, større skjell (10-12 fra sidelinja til fettfinna), osv. Ikke alltid lett å skille disse artene, spesielt når det er snakk om støinger, men denne gangen er det nok en klar laks.

Plasseringen på øynene på denne tyder ihvertfall ikke på laks. Resten av fisken derimot peker i retnig laks.

Vrien denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er du (med fler) pådriver for, på tross av at maks 5 % av gytefisken gyter en gang til. Det er altså 95 % sannsynlighet for at denne har spredt sin andel gener i dette livet. Uten referanse vil jeg anta at selvom den har kommet så langt som dette, betyr ikke det at den er over "kneika" og sikkert kommer til å gyte igjen. Hadde det ikke vært for at det er gjeldfisken som smaker godt ville jeg vært for C&R på gjeldfisk - og ikke nødvendigvis på støinger. Forvaltningsmessig er nok dette senarioet best likevel, selvom andelen andregangsgytere er høyere hos sjøørret er det flertallet som tar telling etter første gyting der i gården også.

:) Den hadde ikkje vore trygg om den ikkje hadde komt her heller, me fisker laks stort sett overalt, men mest i Mandal og Bjerkreim sjølv om eg skal starta sesongen i Gaula. ;)

Hvorfor kommenterer du ikke posten min? Du kakker selv 99 % av det du får også klager du på en som tar en laks som har gjort jobben sin her i livet? Underlig... At du kakker en fisk elva eller om en annen kakker en fisk i sjøen er vel det samme for bestanden? (dvs egentlig er det værre å kakke gjeldfisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kommenterer du ikke posten min? Du kakker selv 99 % av det du får også klager du på en som tar en laks som har gjort jobben sin her i livet? Underlig... At du kakker en fisk elva eller om en annen kakker en fisk i sjøen er vel det samme for bestanden? (dvs egentlig er det værre å kakke gjeldfisk)

No må du slutte å tulle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vesentlig forskjellen, Tritoris, er at en blank feit laks som taes i f.eks elv eller annet sted egner seg som mat. Regner med også du ser forskjellen i det etiske ved det i forhold til å kakke en fisk som ikke egner seg som mat...

Det er vel ikke alt for mange som har hevdet at de kritiske røstene kommer på bakgrunnen av at man mener at den ene fisken utgjør noen forskjell bestandsmessig. En fettfinne som kakkes og som ikke benyttes som mat er akkurat like ille som alle storgjeddene som ligger slengt i kratt og busker enkelte steder på våren. Det er en grunn til at det kommer reaksjoner på det også. Og de kommer ikke ofte fordi at gjeddebestanden er for tynn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu fikk jeg rett gitt!

:)

Skadefro du nåda ? :D

Interessant å se at slike fisker stadig dukker opp, og like interessant å se reaksjonene ;)

Laksen minnet meg forøvrig mye om ei vridd kopptue, eller ei laaang pølse hvor all innmaten var blitt presset ut så bare skinnet var igjen B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kommenterer du ikke posten min? Du kakker selv 99 % av det du får også klager du på en som tar en laks som har gjort jobben sin her i livet? Underlig... At du kakker en fisk elva eller om en annen kakker en fisk i sjøen er vel det samme for bestanden? (dvs egentlig er det værre å kakke gjeldfisk)

:) Eg kan gjerne kommentera påstandane dine, men du uttaler deg som om du hadde fiska med meg eit langt liv. Dersom du hadde fiska saman med meg hadde du kanskje hatt eit grunnlag for å påstå at eg kakker "99%", kva du enn legg i det, sist sommer satte eg ut att like mange laks som eg tok med heim.

Eg er kanskje ein gammal dinosaur i dine auge, men eg har opplevt store fiskeopplevelser og fått mulighet til å fiska det meste som finnest i vatn og sjø i dette landet. Det gjev meg kanskje litt ballast når eg vurderer ein fisk opp mot ein annan. Eg er ikkje tilhenger av ukritisk c/r, men praktiserer c/r der eg finn det naturleg med tanke på fisketetthet, art ol. Det vert ei personleg vurdering i kvart tilfelle, eg set heller ikkje ut fisk eg ikkje er sikker på vil klara seg vidare. Men 99%......... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.