Gå til innhold
Fiskersiden

oslofjorden - ett vakkert sted idag 20-3-2009


 Share

Recommended Posts

;) Eg kan gjerne kommentera påstandane dine, men du uttaler deg som om du hadde fiska med meg eit langt liv. Dersom du hadde fiska saman med meg hadde du kanskje hatt eit grunnlag for å påstå at eg kakker "99%", kva du enn legg i det, sist sommer satte eg ut att like mange laks som eg tok med heim.

Eg er kanskje ein gammal dinosaur i dine auge, men eg har opplevt store fiskeopplevelser og fått mulighet til å fiska det meste som finnest i vatn og sjø i dette landet. Det gjev meg kanskje litt ballast når eg vurderer ein fisk opp mot ein annan. Eg er ikkje tilhenger av ukritisk c/r, men praktiserer c/r der eg finn det naturleg med tanke på fisketetthet, art ol. Det vert ei personleg vurdering i kvart tilfelle, eg set heller ikkje ut fisk eg ikkje er sikker på vil klara seg vidare. Men 99%......... :D

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Even, er på ingen måte etter å henge deg ut, du virker altfor snill til det :)

Hensikten med innleggene min i denne tråden var å poengtere at det ikke nødvendigvis er sånn at det å kakke en støing er noe krise - bestandsmessig. At det bestandsmessig er værre å kakke gjeldfisk som skal til å gyte. Likevel er kommentarer om fisker som burde vært sluppet ut er basert på et ønske om å bevare bestanden = dårlig argument.

Hadde det derimot vært matmessige hensyn hadde ingen brydd seg om man kakka en støing - det går kun ut over vedkommende som får en laber middag. Ingen reagerer om noen viser bilde av en kakka utgytt sandflyndre, fordi det er ingen grunn til bekymring for sandflyndrebestanden.

Jeg er selvsagt enig i at støinger bør slippes ut, med av den grunn at de smaker muddertrukket vattpinne, ikke fordi en støing mindre gjør noe særlig for populasjonen som helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en faktor som kan spille inn i temaet SØ-fiske og støing-kakking er at støingene er veldig sultne og hugger mer ivrig enn feite gjeldfisk/overspringere. kakker man da mange støinger vil det kunne utgjøret et betydelig innhogg i den lokale SØ-bestanden. kakking av blanke, feite SØ vil ikke utgjøre det samme store innhogget pga mindre huggvillighet. dette argumentet sammen med dårlig matverdi-argumentet burde holde i massevis for at støingene burde få svømme videre.

når det gjelder uttak av gjeldfisk/overspringere så synes jeg at måtehold er et viktig prinsipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hjemme igjen etter en god pokerkveld med gutta ser jeg at tråden har utviklet seg, (om ikke så ille som jeg frykta) i den retninga jeg regnet med...

En ting er sikkert, er nok mange her som aldri poster sine fangstrapporter i frykt for å bli hengt ut som en idiot pga man enten ville eller var nødt (kroking) til det.. Jeg for all del opptatt av forvaltningen av både laks og SØ...

Misstenker likevel mange av de her som kommer med spydige kommentarer og bemerkninger for å like herlig kakke en såpass stor sak. Blitt en gjennganger i alle tråder rundt sø/laks større enn normale, det syntes jeg er litt trist. Kansje spessielt for nye/forholdsvis nye medlemmer her på siden. Ikke spessielt hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hjemme igjen etter en god pokerkveld med gutta ser jeg at tråden har utviklet seg, (om ikke så ille som jeg frykta) i den retninga jeg regnet med...

En ting er sikkert, er nok mange her som aldri poster sine fangstrapporter i frykt for å bli hengt ut som en idiot pga man enten ville eller var nødt (kroking) til det.. Jeg for all del opptatt av forvaltningen av både laks og SØ...

Misstenker likevel mange av de her som kommer med spydige kommentarer og bemerkninger for å like herlig kakke en såpass stor sak. Blitt en gjennganger i alle tråder rundt sø/laks større enn normale, det syntes jeg er litt trist. Kansje spessielt for nye/forholdsvis nye medlemmer her på siden. Ikke spessielt hyggelig.

Her er vel ingen vorte uthengt som idiot, etter å ha kakka noko som helst, Marius, dei som vert oppfatta som nemnte terminologi har nok sjølv påført seg benemninga gjennom sine innlegg.

:o Eg ser ikkje at nokon har vore spydige i sine kommentarer, snarare har enkelte forsøkt å rettleie i kva som er fornuftig forvalting utan å fornerme nokon direkte. Trådstarter får eventuellt svara for om vedkommande er forulempa på nokon måte, det har iallefall ikkje vore personangrep eller andre mishagytringer slik eg ser det. Ha ein god dag når du vakner. :D :D :)

Endret av Even A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

legger ut noen bilder....... er ikke så flink til det så jeg prøver.... utrolig tungvindt.....

tipp vekta .... :)

http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31215/77729.jpg

http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31215/77730.jpg

http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31215/77731.jpg

Detter er nok en støing av Laks

Skjønner ikke at du gidder å legge ut skrytebilder av vinterstøinger! :) Hvis du ikke ser forskjell på støing og en skikkelig feit og fin fisk så syns jeg at du bør slutte å fiske.Disse vintersøingene er fredet så la dem få en sjanse til å komme en gang til opp i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detter er nok en støing av Laks

Skjønner ikke at du gidder å legge ut skrytebilder av vinterstøinger! :) Hvis du ikke ser forskjell på støing og en skikkelig feit og fin fisk så syns jeg at du bør slutte å fiske.Disse vintersøingene er fredet så la dem få en sjanse til å komme en gang til opp i elva.

Mulig du tjener på å lese hele tråden :)

Tommyl

www.teamsars.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gått ut fra de målene på vekt og lengde som har blitt nevnt på denne laksen i tråden her og regnet ut k-faktor. vekt 6,3kg og lengde: 122 cm(estimert med snusbokser i posten over)

kom fram til at k-faktoren er 0,448 (med forbehold om regnefeil)

så er det vel ikke særlig tvil om at fisken skulle svømt videre eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slank kroppsform, tynn sporde, øynene plassert lengre bak på hode enn ørret, større skjell (10-12 fra sidelinja til fettfinna), osv. Ikke alltid lett å skille disse artene, spesielt når det er snakk om støinger, men denne gangen er det nok en klar laks.

Antallet prikker under midtlinjen, eller fraværet av slike indikerer også laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du kommer med en lengde så er det ikke vanskelig.

formelen er slik:

k-faktor= vekta i gram x 100 delt på lengda opphøyd i 3.

k-faktor rundt 1,0 er normalt feit fisk.

ps: den laksen der kan gå til topps i kåringen styggeste laks hur lett som helst! hvis noen noengang gidder å lage en slik kåring da. håper ikke det.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel si det samme i år som i fjor og sikkert også neste år. Det er lett i kampens hete å slå ihjel en fisk som egentlig burde fått leve videre. De fleste av oss har nok opplevd at fisken som så bra ut der og da ikke helt ligner den som ligger i oppvaskkummen noen timer senere. Uansett bra med debatt selv om det sikkert ikke er gøy for den som la ut gladmeldingen.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gått ut fra de målene på vekt og lengde som har blitt nevnt på denne laksen i tråden her og regnet ut k-faktor. vekt 6,3kg og lengde: 122 cm(estimert med snusbokser i posten over)

kom fram til at k-faktoren er 0,448 (med forbehold om regnefeil)

så er det vel ikke særlig tvil om at fisken skulle svømt videre eller?

Ja, du har nok regnet litt feil på K-verdien. med en vekt på 6300 gram og lengde på 122 cm. får du en K-faktor på 0,34.

Denne er et godt hjelpemiddel

http://www.lasertag.no/fiskebilder/kfaktor.html

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.