Gå til innhold
Fiskersiden

Erfaringstråd om steinbit


 Share

Recommended Posts

Jeg tenkte vi kunne opprette en erfaringstråd om vår lekre katteulv, og jeg kan jo saktens begynne med ett spørsmål:

Har noen formening om steinbiten er nattaktiv?

Jeg har selv tatt to veldig søte steinbit, en på 30 meters dyp og sandbunn, tatt på slep med makrell, og en liten en fra flytebrygge over sand/hardbunn, 15 meters dyp på blåskjell. Begge på formiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp fiske fra land er mine erfaringer såher:

Perioden mars-mai er best

Agn: Gjerne cocltail, men reke eller skjell(gjerne blsåkjell) virker å være viktig. Ren fisk fungerer dog godt.

Bunn: Ofte samme som lomre- dvs gjerne noe strøm, dynde 5-15meter og blåskjell er en god indidkator

Småbåthavner kan være et bra utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun tre steinbit å vise til men alle er tatt over sand/steinbunn.

Dunkefiske med pilk, treblekroken er fjerna og erstattet med 20-30cm 0,80-1.0mm sene med enkeltkrok(ikke sirkel) dybde ca25-30m.

All fisk er tatt i mai/juni, men husker ikke helt når på døgnet.

Agnet var seifile`.

78131_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/31398/78131.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke det helt store erfaringsgrunnlaget med steinbit. har bare fått en. den(7,5kg) og en hel gjeng andre(opptil 8,7kg) beit på ren pilk under ordinært pilkefiske ved bånn fra båt. plassen vi fikk de fleste på lå ikke mer enn 100-150m fra land. en på 8kg blei tatt under slukfiske(sildesluk) fra land. hogg vel et par-tre meter fra land! skikkelig adrinalinfiske! blei landa med ei fjærevekt pga at kleppen var glemt hjemme. fiskern skalv i knærna i 15min i etterpå!

fangstene blei gjort ved andørja i troms for rundt 10 år siden. en fantastisk fiskeplass jeg har lengta etter å dra tilbake til helt siden jeg var der. vanvittig mange muligheter etter mange arter i gode størrelser der oppe. er vel tatt verdensrekord i gapeflyndre hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I remember reading a trip report from the year before last which was a big pussy taken at night.

only taken 2 myself... first was at 9pm on a sunny may day 2 yrs ago in haugaland. It was taken at around 7-10m in a small boat harbour, sand/silt ground, paternoster baited with prawn and mack cocktail.

Second one was taken midday in Tromsø, may last year at 60m as advised by the pros since the water was still cold, sand/shell ground, fish took a white solvkrøken octopus jig baited with prawn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.