Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret i Vestfold


 Share

Recommended Posts

Ingen problemer med hensyn til miljøgifter eller annet. Synd du mista den fine fisken,men du fikk i det minste sett den. Det er de store man mister som man husker lengst. skuffelse går over, verre med bitterhet. Essostranda som ligger litt sør for raffineriet er et spennende sted å fiske. Rullesteinstrand

Skitt fiske.

Friluftsfjorden!

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg jeg nærmer meg 100 timer med stanga rundt omkring i Horten. I går fikk jeg 1 minisei, og et godt napp som muligens var en pen SØ.

I dag tok fisket seg "kraftig" opp, fikk hele 2 småsei og en torsk som ikke var større enn hånda mi.

Hjemme i kragerø fikk jeg 6 SØ fra 0,4 - 1,5kg på 4 timer, men her er det fullstendig dødt

Plasser jeg har prøvd:

Falkenstenbukta

Løvøya i bukta ved campingen, ved brua

Karljohansvern

Reverumpa

Langgrunn

Melsomvik (her var det i hvertfall liv, 1 ble med opp og ut igjen, fler napp og følgefisk)

Noen som har noen tips å komme med? Jeg klarer tydeligvis ikke å fiske vestfold SØ.. Har prøvd på alle døgnets tider, alle mulige farger, flue, gulp børstemark. Eneste som ikke er prøvd er agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terjeo: Jeg har slitt med samme som deg. Gikk på kjente SØ plasser, fisket med alt av sluker, dupp med flue, og wobblere. Fisket høyt, lavt, fort sakte, nappet i stanga under innsveiving, med og uten sveivstopp, osv osv. Fikk ikke en dritt hele påsken og litt til. Så løsnet det og jeg fikk på hver tur, selv om det var småtroll som det ikke var verdt å samle på.

Jeg har stort sett fått fisk på to av slukene mine, en Møre i Grønn/hvit og en Jensen Sea Trout i grønnaktig ørret mønster. Av andre sluker er det kun Møre i holo med blå rygg, og en rød/sort sak jeg har fått på, da en hver i henholdsvis Moss og Fagerstrand, begge på kvelden. Har ikke fått en ting på hverken wobblere eller fluer. Agn har jeg ikke forsøkt enda.

Så jeg forstår at det kan virke som om SØ i Vestfold er litt spesiell. Du er ikke første som sliter, hvis det er en trøst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheBoss: Neida, det var dårlig med SØ på Fagerstrand også gitt. Ble 4 sild, så noe fisk fikk jeg i hvertfall. Kanskje det er et hint om at det må agnes, og ikke bare dunke sluk? :) I dag har jeg derimot fått meg to SØ rett i nabolaget. En på 40cm og en rundt 30 tenker jeg (gadd ikke måle engang!). Jeg kom dit ca halv fire og hadde masse napp, i tillegg til de to jeg fikk på land, i en halvtime, så var det jamt slutt. Så vak, hopp, osv osv, men etter fire ville den ikke bite uansett sluk. Rart det der :(

Fikk forresten tre stk småfisk også. Og da mener jeg småfisk. De var vel 2cm lange og stimte som gale i hele bukta. Tre av dem klarte faktisk å hekte seg på sluke så de kom med opp på land. Rareste jeg har vært med på :) Er det minnow eller hva det kalles? Sølv buk, grønn rygg, og to-tre spisse finner på toppen. Regner med det var dem SØ var etter da det hoppet og vaket.

Fått tips om en plass som skal være bra sånn i skumringen for noe større, så det blir nok en liten tur til i kveldingen og se om jeg kan få noe. I morgen er jeg borte uten stang, så dagen i dag må utnyttes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ja kanskje det er agn som må til... Liker meg best med sluken, jeg, så det blir nok å holde seg til den for min del. Godt å høre at det løsnet litt i dag da. Var ute og testet selv på samme stedet og fikk uttelling selv. En liten hissigpropp på ca. 30cm, og masse napp, men ingen flere opp. Hadde et skikkelig kraftig rykk som etter min mening er samme fisken som jeg mistet i går. Helt sikker på at den bare røsker til for å mobbe meg :P Den fisken kommer til å bli min Moby Dick...

La merke til flere slanke etterfølgere som etter synet var langt over halvmeteren, men her snakker vi nok mer horngjell enn ørret...

Er ikke sikker på den småfisken du nevner, men mener å huske at minnow bare har èn ryggfinne. Rett gjerne på meg hvis jeg tar feil...

Til dere andre som sliter litt så fikk jeg veldig god tilbakemelding på "regnbuesild" i alle former i dag. "Hansen flash" var særs populær virket det som. Som sagt: Masse napp, men lite opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forresten tre stk småfisk også. Og da mener jeg småfisk. De var vel 2cm lange og stimte som gale i hele bukta. Tre av dem klarte faktisk å hekte seg på sluke så de kom med opp på land. Rareste jeg har vært med på :) Er det minnow eller hva det kalles? Sølv buk, grønn rygg, og to-tre spisse finner på toppen. Regner med det var dem SØ var etter da det hoppet og vaket.

Kan det være trepigget stingsild du har fått.. Det har jeg fått engang. Det finnes flere bilder hvis du søker det opp på nettet. :)

Når det gjelder sjøørret fiske så var jeg ute en kort tur på lørdag, men det blåste for mye så jeg dro raskt igjen.

I går derimot fisket jeg ca to timer i Åsgårdsstrands området på kvelden. Det var en del vak å se og jeg fikk en tynn liten sak på land som ble satt ut igjen. I tillegg til det nappet det ett par ganger, og jeg fikk to små sei/lyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være trepigget stingsild du har fått.. Det har jeg fått engang. Det finnes flere bilder hvis du søker det opp på nettet. :)

Det var det gitt. Ny art på lista mi :)

Endte opp uten SØ på turen i kveld, men to torsk og masse napp ble det i stedet. Nappene var nok for det meste småfisk, for jeg så en del av dem jaget min 18g Møresild helt inne ved land. De var jo knapt større enn sluken, men bite, det skulle de! Den ene torsken lever enda, men den minste måtte dessverre bøte med livet. Den hadde gapt så godt over sluken at det var ikke råd å få ut uten å ta livet av den. Kjipt, for den var ikke akkurat stor :(

I morgen er det fiskefri for min del pga tur til hovedstaden, og da skal jeg vedde for at fisket i Vestfold aldri har vært bedre! Det hadde vært typisk! Kommer sterkere tilbake senere i uken. Og MBF, fredagen ser ikke mye bra ut mtp vær! :(

Endret av espenkg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk sarepta. Skal kjøpe noen nye treblere uansett, for en del har rustet og er ikke like skarpe lenger. Så kanskje det er like greit å kjøpe dobbelkrok til sluk dersom dette finnes? Men, dersom man ikke mister mer fisk om man presser inn mothakene, hva er da poenget med dem? Det er jo det noen av de reklamerer med, at de har noen skikkelig fancy mothaker.

Og ja, den lille torsken var skikkelig glupsk. Tatt noen torsk i år som har vært mange ganger størrelsen til den knotten, men ingen av dem har svelget sluken så dypt :(

Endret av espenkg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skråsikkert si at mothaker ikke er bedre enn uten, men for oss som fisker aktivt og dermed har stram line når vi kjører fisk er forskjellen liten. Gjør heller ikke noe om man skulle miste en fisk. Tror nok mothaken ble utviklet mest for passive redskap som line. Utrolig hvor mye en liten fisk kan gape. Når man står med en liten ørret med to kroker i underkjeften og en oppe skulle man hvertfall ønske at man hadde modifisert treblerkroken.

Det å sette tilbake fisk er en god følelse og er fisken uskadet er det enda bedre. Prøv også wobbler høyt oppe i vannet.

Friluftsfjorden!

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering fra mobilen: Maaaaasse napp på Guriskjæret i Åsgårdstrand i kveld. Kan anbefales. Ingen opp enda, men kommer forhåpentligvis... og hvis du/dere tar turen: Ta med håv, driver risikosport her :P

Endret av TheBoss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som jeg må skaffe meg vadebukse her. Flueutstyret er i hus for lenge siden så det er det eneste som mangler.

Ellers så var det en grei dag på skjæret. Masse napp, men kun en SØ på ca. 300g som ble med opp. Klarte å huke en 1kg horngjell i ryggen, så det ble jo i det minste en ganske interessant kamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du fikk SØ der ute til slutt TheBoss. Grattis :)

Jeg fisket på Mågerø i dag og fikk en på 550gr. Lever enda, for jeg var på jakt etter storebroren. Han plasket fælt når sola gikk ned, men nektet å komme innenfor skuddvidde til sluken min. Den dagen kommer derimot ;)

Pelte forresten av ei lakselus av fisken jeg dro på land :( Er dette et utbredt problem i VF? Vet ikke om det er sammenheng, men fisken var blass på steder, akkurat som om den manglet noen skjell. Er det typisk luseangrep, eller noe annet?

Endret av espenkg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Var tredje fisken eg tok der ute det :-) Fikk en dagen før du var der også og en i forgårs. Ikke feil den der da. Over halvkiloen ekke til å kimse av :) Du får si i fra hvis du kjeder deg en dag og vil ha selskap. Har mange "fiskevenner", men ingen som har tålmodigheten til Sø :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo og lenge siden sist!

Har vært diverse steder de siste uken, men ingen fisker ove kiloen.

Hadde overnattingstur på Sandsletta med pasienter og fikset fra Sandssletta og forbi Ruseberget(Bakrusa?) mot Holmestrand. Mistet en stor fisk, som hoppet av 20 meter ut. 2kg? 3 kg? og hadde og en svær som fulgte inn mot den steienen jeg stod på ca 15 meter ut fra land. dette var ca 500 meter nord for Ruseberget. Det ble fanget en god del små fisk, ca misntersmål og to på ca 700-800 som burde vært godt over kiloen.

Hadde og flere store følgefisker på Storbukt her i uka, men stakk da de så det pene tryne mitt.

Har bestemt meg for å satse mer på Esso fremover, og prøve å få de store. Flåsete og si det, men "lei" av minstemåls fisk.

Hyggelig med nye folk på forumet.

Var også en tur på Surka, Vallø mye aktivitet med småfisk og sild som kommer innom, men resultatet ble bare Horngjelen, som da har kommet for å plage med fremover:-)

På sjøørret konkurranse lå vi på Langvika, Tjøme, men fikk ingen fisk over kiloen. Hadde to store på som begge rullet seg rundt i overflaten og viste seg før de pekte finger. Hyggelig å se de iallefall.

PS! Stikk innom friluftsfjorden på facebook, og vær opplysende til nybegynnere/fol med uvitenhet vedr. minstemål og fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga som var blei det tre dager på holmestrandsfjorden med jolla etter sø og flyndre. blei ikke noe sø på meg, men ei pen sandflyndre på 525gr dukka opp på driftmeite. fiska med sluk, flue og duppmeite etter sø uten så mye som et plukk. hadde et par hugg på dorging som nok var sø. turkameraten fikk dog noen små sø(oppmot 500gr) på spinn og dorging. han meldte også om et par større som fulgte etter. så en hel del vak og noe jaging, særlig på miorrakvisten. ellers var det i perioder fullt av sild og små småsei i fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en stor følger etter du var dratt. Den var derimot veldig lys synes jeg, så jeg mistenker at det var en torsk. Fikk ikke sett den skikkelig. Noen små følgere var det også, men ingen ville bite bortsett fra en idiot av et knøtt som beit idet jeg løfta sluken ut av vannet. Den satt seg ikke fast kan du si. Hadde trua ei god stund, men den forsvant til slutt :(

Den nye FlatRap wobbleren min fikk i hvert fall fast fisk. En Horngjel fant ut at den hadde lyst å kikke litt på svabergene der ute. Var ikke akkurat det jeg var ute etter, men det var ny art av året.

Ikke noe problem å komme seg i land nei. Begynte å gå nedover etter du dro.

Endret av espenkg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tips til nattfiske med flue?, var ute en tur igår til 24 og vi så og hørte noen syke vak rett innenfor kastelengden vår, men ingenting tok, vi visste jo at det var fisk der, men virket som om fisken aldri så flua, like før det ble mørkt så var det masse hugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytsnøre og en litt stor mørk flue er uansett ikke feil. Varier med sakte og raske inndrag for fisken er på jakt og bruker både syn og følelseorganene for å lokalisere byttet. Min største i fjor var en smellfeit ørret på 1,8kg som tok flua jeg stripa i vannet noen meter fra meg og jeg sto nesten på land. Det fine med nattfiske er at man er alene, det er ofte vindstille, lyder forsterkes og fisk som plasker i nærheten eller på jakt etter flua de er mer enn spennende. Det du hørte kan også ha vært torsk og torsk på jakt gir fin fight en stund. Litt rart at dere ikke fikk kontakt med fisk for alt skulle jo ligge til rette for det. Men uansett, varier inntrekket slik at man fisker både høyt og lavt og varier med korte og lange kast. Fisken er ofte mye nærmere land enn du tror. Ikke uvanlig at mens man står utvadet til under armene plasker det fisk der man gikk ut. Lykke til.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var så lenge siden forrige tur måtte jeg bare ut på en kort kosetur i dag. Egentlig har jeg ikke den store trua når sola steiker, men det viste seg at SØ var i dytten alikevel. Ikke noen store riktignok, og jeg hadde "lassevis" med følgere. Nok en gang var det Tormentoren som leverte.

Siden denne tråden ikke akkurat er overlesset med bilder, legger jeg like godt inn et.

358ebda484.jpg

Den er litt større en den ser ut på bildet her(kameravinkel kan gjøre fisk både stor og liten :) )

Totalt ble det 4 stykker på et par timers fiske(alle svømte videre).

Skitt fiske.

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve dorging etter sjøørreten en dag utenfor Tjøme. Er nesten helt uvitende på sø, men syns det hørtes spennende ut. Noen som har noen tips til en stakkars nybegynner? Trenger egentlig litt tips om alt; Beste værforhold, tid på døgnet osv... Og evt noen gode plasser hvis noen tør å røpe de =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.