Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret i Vestfold


 Share

Recommended Posts

Jeg fisket sammen med våre beboere fra Stiftelsen Signo, menneskene som bor der er psykisk utviklingshemmede. Hver torsdag er vi i Melsomvik der vi griller, fisker krabber, fisk og opplever hvordan det er å være ute. Total opplevelsen for dem å se en sprell levende fisk som deretter ble stekt på bålet betyr mer for dem en at fisken burde blitt satt ut igjen.

Så skjønner argumentet ditt, men som faglig jobbing med mennesker lot jeg det utgå.

Ikke noe pekefinger, men er vel noen som ikke vet derfor nevnte jeg det ;-) en fisk på 46 cm burde vel bikke godt over 800 er vel det som er meningen med ett forum og lære setter selv ut 9 av 10 fisker, fisker som er i så dårlig hold er ikke mye til matfisk uansett .

Ha en god helg og skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes denne fisken så så ille ut at jeg tenkte det var et av vårens provokasjonsbilder for å få igang en debatt. Når det er som Cheron sier skal ikke han lastes, men fisken er et godt eksempel på en som bør få svømme videre med mindre den blør. Mager og med klare tegn på en strabasiøs gyteperiode.Ingen matfisk.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Gårsdagens kveldstur resulterte i denne. Var borti mye større fisk, men jeg tror ikke det var SØ. Det var akkurat som å sitte bom fast i noen sekunder før noen tunge rykk i mot kunne kjennes og snella jamret seg litt. Dette hende tre ganger, men fast ville den jo ikke sitte. Lurer på hva det var. Ellers så jeg godt med stor horngjell.

104973_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tur på østerøya i sandefjord på hemmelig plass :rolleyes: hadde kun "gulp" børstemark "bloody" og agne opp med, 2 stenger, hvorav en till bun meia, pler få fin sø på bunn der.

i dag fikk jeg får første gang på flere år både rødspette og torsk. torsken har vært så godt som borte fra sandefjord distriktet i en årrekke nå. så bestanden er kanskje på vei opp? det samme gjelder forsovit spetta.

vell... ble ingen ørret, kun 4 rødspetter, 3 småtorsk og en skrubbe? (antar det da den hadde sandpapir lignede flekk på ryggen)

ps. tror min metode med flue og dobbe var fail... XD festa flyte dobbe i ene ende, med 2 synke fluer på 0,6 og 1meters dyp og en fluffy flue som nhappindikator. kastet det hele ut og lot det ligge O_o vakke tegn til liv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Er det virkelig bare meg som har fisket sjøørret i sjøen i vestfold i sommer/høst? Håper ikke det ;-)

Har hatt ett sykt godt fiske hekt siden tidlig i mars,det er ikke mange bom turer toppen fem dager uten fisk på sikkert 70 fiske dager,Har brukt sommeren etter sjøørret med båten og tatt mye fisk men mest smått, som lever godt i vannet til neste år,Har også fått dreisen på flue fiske og persa på fjell ørret kl 0507 ;-) den 6 juli .Var så sikker på at jeg hadde tippa kilos grensa at jeg sendte tekst melding til en fiske kolega som heller lå hjemme og dunka på kjerringa si,at jeg hadde fått fisk på over en kilo,fisket så i to timer til flere flotte fisker ,hadde kakka ørreten og lagt den i frysen og kjørte hjemover for veing ;-) nærmet oss en land handel midt oppe på vidda, rett inn med kilos ørreten, opp på post vekta og den stoppa på 967 gram ***** var det første jeg tenkte! hvorpå jeg på pekte til buttik mannen at det var noe galt med vekta hans !noe han nektet for med ett smil.. Så kom dere ut og fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Neida Eab123 du er ikke den eneste, har hatt min beste SØ sesong her i vestfold, har vell igrunn ikke hatt en eneste bomtur! er nok et par men de glemmes fort. har hatt veldig bra med fangst på lillevik, tolleroden, eftang, og hummerbakken. Tok en rugg på 1,8:) tidlig om morgenen, her om dagen på en av mine "hot spots", Ellers synes jeg at viksfjord, barkevika, mølen og rakke har levert dårlig i forhold til de nevnte stedene.

Hvis du er villig til og dele noen gode plasser her i vestfold så er jeg mer en villig til og bruke noen dager med fiske, er arbeidsledig for tiden, så det blir mye fiske. Har aldri fisket på høsten etter SØ men det er jaggu meg ikke dumt, men den er litt verre og finne som jeg har skjønt.

Hvis det er noen som er villige til og dele noen giftige SØ plasser på denne tiden av året, så skal dere få fangstrapport og bilde:)

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skulle ønske jeg kunne skrive en halvparten så positiv rapport som deg, men rundt Horten, Holmestrand har det, såvidt jeg vet, vært veldig stille.

Var ut en tur i finværet i kveld for å slappe av. Ikke noen hot spot men tidligere et ok sted . I år har det vært stille, også i kveld. Ikke et vak å se. Ikke et hugg i flua. Fisket først dypt og så flyt. Plutselig dukket det opp en tråler, to lysbåter og en småbåt med noen som hadde bråhast med å få garn i sjøen. Du vet de som dukker opp akkurat når mørket kommer.

Lysfiskerne påstår at de bare tar sild og brisling. Men så lenge omtrent all fisk tiltrekkes av lys høres det ikke rimelig ut.

Jeg har ikke fisket mye i år men mener bestemt at det er langt mindre ørret enn tidligere, og ingen er uenig. Småtorsken er delvis tilbake og tidlig på sommeren fikk vi noe smålyr. Alt satt tilbake.

Jobber videre med å spre ideen om Sportsfiskefjorden og sakte men sikkert begynner stadig flere å skjønne at det ikke trenger å være en utopi. Men veien er lang og sikkert kronglete.

Sportsfiskefjorden!! Helt uten trål og lysfiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

det var voldsomt lite aktivitet på denne tråden nå :thumbsup: var ut en tur på fredag og blir ny tur i morgen, og da skal jeg ha med kameraet. var veldig grumesete vann enkelte steder, men mellom kømersøya og killingholmen (trur det heter det) var det ikke så galt. så vell en 10 vak tenker jeg, og fikk 4 små ombord i båten og hadde utallige napp. så oppfordrer alle til å ta med stanga på en tur. men finn ett sted det ikke er så grumsete vann!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hallo ny bruker her!

Har vært relativt ivrig SØ fisker i Tønsberg og Omegn de siste åra. Året 2010 har vært ett år med mye fisk i fjorden. Fisker med sluk/haspel.

Perset med en feit og blank kar på 1,1 kilo sist lørdag. Mistet to pene ca 700-800 gram på tirsdag. Mye små pen fisk som følger etter kroken...

Arti for en trønder som er vant til å få fisk hjemme i Trøndelag, men lite SØ. Her er fjordene full virker det som. Sjelden gått tomhendgt hjem etter en tur.

PS! Imponert over sportsfiske, det virker som folk er flink til å tenke på SØ fremtid med utslipp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen en liten stund siden jeg skrev sist,har som sagt hatt en utrolig god sesong men siden sist jeg skrev her inne har det vært relativt dårlig med fangst har fisket en del på de samme sommer plassene jeg har fått fisk tidligere i sommer men her hart det vært forholds vis dødt noen napp ingen fisk på land 3-4 turer uten noe,hadde litt tid mens jeg jobbet i går en liten tur innom skitt fiske får og sjekke hyllene for nyheter ble en 15 stk nye typer sø sluker da det alltid er spenende og prøve nyheter,fant en ny spinner type som jeg i mitt stille sind mente måtte være helt topp for sø! selv om jeg aldri har brukt dette etter sø.kjørte så en liten tur utover vesterøya for og sjekke på båten den lå fint,og der ble den liggende tok bena fatt og gikk mot noen grunner og sterke strømmer som jeg stort sett alltid har for meg selv,gikk på vei nedover og møtte en fisker i vade bukse,***** tenkte jeg vading i mitt grunne og strøm område ;-) men men gikk ned likevel to kast med den nye spinneren og der satt første ørret ;-) tok tilsammen ti stk sø på 30 min fiske alle på denne nye spinner varianten,fisket tok også noen kast med morild,seatrout,flash, og noen andre typer helt dødt. skitt fiske

Stikker ut og prøver en tur i dag også skriver litt i kveld eller morgen.noen som vil slenge med og fiske en dag er det bare gi en lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur ute i finværet?? sammen med en pasient(fin jobb ja:-)

Ørastranda, Nøtterøy, nærmere bestemt. Fikk 3 stk på Møresild blå/holografisk og svart/holografisk 15 grams. Mye fisk etter kroken, men mest smått. Alle tre under minstemål og svømmer selvfølgelig i Vestfjorden igjen.

Pasient fisket med flue. Fikk 2 stk, en 600 grams og mistet en kilosfisk. Sildeimitasjon med sølv og blått/lilla.

Er som sagt relativt fersk i sjø ørret gamet i Vestfold. har fisket bra i 2010, fått ca 40 fisk på turene så langt(ca 15-20 turer).

Fisket på Fjærholmen, Ørastranda, Melsomvik, Ula og Tjøme.

Noen som har tips til andre gode fiskeplasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det blir postet feil, men synes det er greit med en samle side for Vestfold i forhold til tips/triks og evt. fangst.

Var en kort tur ute med pasienter i dag på Hella, Nøtterøy. Klart vann, men med veldig mye brannmaneter. En kollega fikk en liten pinne på blå/sølv Viking Herring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært å fisket mye rundt Holmestrand i det siste, synes det er 'dårligere' fangst i år i forhold til i fjor... er det flere her som synes det samme eller er det bare jeg som er blitt dårligere til å fiske med flua? :)

Ble ny pers for noen uker siden, men antall fisk er dårligere i år...

Endret av Andy83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet om de samme erfaringene tidligere i tråden. Ikke bare ut fra egne erfaringer men også fra det andre sier. Sønnen min har tatt noen ørreter,sei og torsk i Holmestrand men ikke mange og ikke store.Han fisker ganske mye. Får småtorsken lov til å vokse opp kan man kanskje,om et par år, få juletorsk.

Nærmest storfisk i år blir vel havabboren som tok flua voldsomt for i neste øyeblikk å kvitte seg med den like voldsomt. Jeg fikk hvertfall sett den, og det gjør forskjellen fra bare å miste den. Har ikke gitt opp håpet om å få den.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet om de samme erfaringene tidligere i tråden. Ikke bare ut fra egne erfaringer men også fra det andre sier. Sønnen min har tatt noen ørreter,sei og torsk i Holmestrand men ikke mange og ikke store.Han fisker ganske mye. Får småtorsken lov til å vokse opp kan man kanskje,om et par år, få juletorsk.

Nærmest storfisk i år blir vel havabboren som tok flua voldsomt for i neste øyeblikk å kvitte seg med den like voldsomt. Jeg fikk hvertfall sett den, og det gjør forskjellen fra bare å miste den. Har ikke gitt opp håpet om å få den.

Sportsfiskefjorden!!

Er så heldig at jeg bor på kanten av fjellet her, så jeg får med meg det meste som skjer i fjorden ... Legger merke til at antall yrkesfiske båter har tatt seg opp drastiskt her, senest i dag dundret det en stor Hortens regisrtert båt rundt på kryss og tvers her ute. Og på tirsdag var jeg en tur i Mulvika, der kom det en båt som hører til i Holmestrand tror jeg, så langt inn i vika at jeg trodde den ville gå på grunn.. Tipper dette har utslag på fiskebestandene våre. Blir helt dårlig når jeg ser dem holder på... :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråling foregår i fjorden stort sett hele døgnet og ødelegger ikke bare fiskebestandene men også bunnvegetasjonen. Så lenge det skjer under vann og ingen ser det er det få av oss som reagerer. Skal sjekke med Naturvernforbundet som hvisnok har bilder av havbunnen mellom Horten og Bastøya. Bilder som viser trålersporene på bunnen.

Denne uka har jeg vært i kontakt med politikere som forhåpentligvis tar saken om verneområde i Oslofjorden opp på toppnivå. Jeg er bare nøktern optimist, men håper endelig at noen vil være med på å få en annen forvaltning av fjorden, også Drammensfjorden.

Sportsfiskefjorden!! Helt uten trålere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en del små turer den siste uken innimellom all jobbingen,har fått masse fisk men er bare smått!! sett tre-fire fisk med litt størerlse på,satset på verdens ende i dag i håp om større fisk, men kun fire små fisk denne gangen også. Så tendensen til mye små fisk i fjor også men nå er det helt ekstermt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært ett par turer denne uken på Øra stranda, Nøtterøy. Fått en del fisk men mye smått ja...

Noen som har tips til slukvalg?

Deilig fiskevær for tiden. Skal tidlig opp søndag og bruke morgenen/formiddagen til SØ fiske

Morild,stripper,skærsilden, feks er sluker jeg alltid har med meg samt ett utvalg av diverse woblere,Rapala max rap er en wobler som man bør ha med seg fisker utrolig godt men sykt dyre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.