Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret i Vestfold


 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Bilde Sarepta?

Venter fortsatt på SØ over 1,5 kiloen. Blitt ca 30 stk i går. Virker som jeg har knekt en kode og har mye større SØ en tidligere om åra. De fleste ligger mellom 600-1100 gram ,noe som er fin-fin fisk i mine øyne. Ute en tur i går kveld/natt i Tønsberg. 2 stk: 500 og 650 gram, samt en god del makrell. Noe stramme øyelokk i dag, men hva gjør man ikke for å få fiske:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde Sarepta?

Venter fortsatt på SØ over 1,5 kiloen. Blitt ca 30 stk i går. Virker som jeg har knekt en kode og har mye større SØ en tidligere om åra. De fleste ligger mellom 600-1100 gram ,noe som er fin-fin fisk i mine øyne. Ute en tur i går kveld/natt i Tønsberg. 2 stk: 500 og 650 gram, samt en god del makrell. Noe stramme øyelokk i dag, men hva gjør man ikke for å få fiske:-)

Tør jeg spørre hva koden din er? :blush: Jeg har bare fått småørret til nå i år, hvorav den siste nå i går kveld i Holmestrandsområdet. Bruker sildesluker stort sett i størrelse 12-23gr. Har sett lite vak på grunnene i Holmestrandsområdet siste ukene, kaster lenger, med større sluker og litt dypere enn i vår, den lille i går tok ganske langt ute.

Har såvidt begynt med dorging med wobbler i samme området men har bare fått makrell og horngjel til nå, tror jeg må ha en wobble for dypere dorging litt lenger ut fra land nå sommerstid (?), min går på 2-3m.

Har også planer om å bli flinkere til å ta med sild/makrell-agn og dupp..

Noen tips om fiskemetode og/eller bra steder? Tønsberg Ruddock74?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at magen hadde fått sin middag i går bestemte jeg meg for å ta en liten tur til sjøkanten. Ettermiddagen var så fin at det var for gæli å sitte inne. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at det bare skulle være en kort tur, men nok en gang tok jeg feil, turene blir som regel alltid lengre enn man tror. Etter å ha slengt sluken i det som virket som ”dødt” hav et par timer tid fikk jeg endelig en av disse:

30v1.jpg

Taktikkskifte er ofte lurt, så jeg monterte ørretbomberen med ca 2m fortom. Makrellstrimmel i enden, og med ny tro pilket jeg det forsiktig gjennom vannlagene. For en forandring, det nappet på hvert kast, men jeg fikk ingen av de til å sitte. Dødehavet forvandlet seg til å koke av liv. Jeg prøvde mange måter for å få fisken til å sitte, men til ingen nytte. Frustrert begynte jeg å tenke på hva jeg skulle gjøre, napp og napp og napp men ingen på land.

Nytt taktikkskifte måtte til, makrellstrimmel og dupp. Det resulterte i 3 av denne sorten:

Hhv 0,5 0,4(som blir dagens middag) og 0,2(som svømmer videre)

29v1.jpg

I tillegg fikk jeg adskillig flere makreller, fra pir til makrellstørrelse og denne sinnataggen.

28v1.jpg

Jeg har fått krabbe før, men ikke på duppfiske, så dette er ikke bare pers det er debut :)

Det som skulle bli en kort tur, ble en passe lang tur, og det takket være taktikkskifte. Jeg kunne jo ikke gi meg da ”dødehavet” våknet til liv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stk 850 gram SØ tatt i morges(0450)i Tønsberg. Feit og sprek. Gøy. Samt en god del Horngjel. Trøtt dag på jobb forøvrig.

Ett srørsmål. Var og fisket i Tønsberg området i forrige uke i mørket. Der gikk det masse fisk helt inne på grunna. Trodde først det var Sjøørret, men fikk ett glimt av fisken med hodelykta. Minte mistenkelig om ål?!!? Noen som har erfaring med ål i sjøen?

PS! Skal en tur til Danmark, Grønhøj strand ved Løkken ca. Noen som har fisket etter havørred i dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg spørre hva koden din er? :rolleyes: Jeg har bare fått småørret til nå i år, hvorav den siste nå i går kveld i Holmestrandsområdet. Bruker sildesluker stort sett i størrelse 12-23gr. Har sett lite vak på grunnene i Holmestrandsområdet siste ukene, kaster lenger, med større sluker og litt dypere enn i vår, den lille i går tok ganske langt ute.

Har såvidt begynt med dorging med wobbler i samme området men har bare fått makrell og horngjel til nå, tror jeg må ha en wobble for dypere dorging litt lenger ut fra land nå sommerstid (?), min går på 2-3m.

Har også planer om å bli flinkere til å ta med sild/makrell-agn og dupp..

Noen tips om fiskemetode og/eller bra steder? Tønsberg Ruddock74?

Vet ikke helt om "koden min " er like lett å forklare, men jeg har forbedret fikse mitt på mange områder. Jeg er ofte inn på gulesider.no/kart og leter etter nye sjøørret plasser der via sjøkartet med dybder. I tillegg har jeg lest meg opp en masse på tips vedr utstyr/årstid tips på nettet. Ikke minst har jeg fisket masse... Har ca 25 turer i år, men ca 35 sjørret som resultat. Ca 10 av de er tatt med hjem som matfisk. Det som virkelig har vært gøy er innkjøp av polaroid briller. Det er blitt ett helt annet, spennende, fiske og se fisk som følger etter og prøve å lure de på med spinnstopp.

Mine favoritter sluk er: Møresild 15 grams svart(evt blå)/blank holografisk(evt rødt/gull på høst) og Magic Minnow seatrout svart/blank elelr hvit/grønn og magic Minnow salty når jeg fisker direkte på vak. Har en fluestang liggende hjemme, men klarer ikke helt å slippe på min seatroutstick(ron thomsen) og nexave snelle(2500), når fisket har vært så bra. Av de ca 35 stk jeg har fått har vel 2-3 vært under minstemål, mot normalt. Hvorfor? Mer fart på innsveiving? Bedre haill(relativt nygift), flaks eller gode lokasjoner ingen peiling, men det funker i allefall.

Det plasker fortsatt bra på kvell, natt og morgen, og fisker kun på denne tiden av døgnet nå. Fisket for første gang relativt aktivt etter SØ i sept, oktober og november(siste fisk 20 november 1 kilo) i fjor. Trodde SØ fiske var over etter Juli/aug men dette stemmer ikke. Overraskende lite brun SØ også...

Jeg jobber med narkomane til daglig, og hadde vel fått en diagnose med fiskeavhengighet etter siste året:-)

Skitt fiske, og for vel endelig henge meg på SPORTSFISKEFJORDEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.