Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret i Vestfold


 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jøss, bra str?

Nei, men over minstemålet. Ca 0,4kg tenker jeg, de fikk svømme videre begge to. Fikk imidlertid en på mellom 1,5 - 1,7 kg forrige dagen.

Forøvrig har jeg hatt bra uttelling på mine turer i år, med unntak av da jeg skulle vise deg den "fine" plassen min(typisk) :rolleyes:

89v1.jpg

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en måned uten fiske var jeg ute i går kveld. Primært for å prøve etter HA på et sted med litt dybde. Fiska med hurtigsynk. På tredje kastet satt det en fin fisk på flua. Det var en SØ på ca kiloen. Fikk den taua inn på et tangområde for som vanlig lå hoven hjemme. Kort fortalt løsna flua og fisken som forresten hadde begynt å få gytefarge gled sakte tilbake i sitt rette element. Håper den får gjort jobben sin i en gyteelv. HA ble det ikke men en liten sei og lyr som også svømmer videre. Flott kveld selv om regnværet som brygget opp fra sør forsvant nordover uten å gi fra seg noe regn der jeg sto.

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute noen timer i går kveld. Mest prat og kaffe. Lenge siden sist vi var samlet og nydelig vær. Blikk stille, ingen aktivitet og ikke mye håp om fisk. Stor var overraskelsen da en av oss fikk en flott ørret på ca 8-9 hg på andre kastet. Det ble med den ene. Mange som tok kveldsbadet ikke langt fra oss, men de fleste var under minstemålet..

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt sein rapport, men allikavel; var ute tre dager på sandebukta for et par uker siden. blei vel 8-9 sø på et par kompiser og meg. de blei tatt på relativ rask dorging bak sidefjøler. 4play lowrider og x-rap i blanke farger var sto for det meste av fangsten(misstenker at det var svømmedypet som var avgjørende). feite og fine fisker fra 400gr til 1,250kg. de herja fælt etter de satt på wobbleren så 4 av de måtte være med hjem på middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld skulle jeg, og en til, endelig besøke Essostranda. Her har vi tidligere fått lyr,sei,ørret og havabbor. Men hva har skjedd siden sist, som var i fjor? Helt dødt. Vi så en ørliten ørret det var alt. Ikke et eneste rykk i fluene for vi prøvde "alt" av snører og fluer. Vi avsluttet faktisk en halv time før avtalt tid. Det skjer sjelden.

Vi så mange skarv fly "hjemover" i formasjon. Hvor holder de til på dagtid? Aulielva? Jeg tror skarven som det har blitt veldig mange av tar mye yngel av forskjellige arter. Det gjør den i Danmark.

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

4.august blei det noen timer på fjorden. satsa vel mest på Ha, men den var ikke hjemme :) det blei dog et par Sø på dorging. begge beit på wobblere etter fjøler. bete var bomber 15a ledda og 4play lowrider 13cm. feite og fine fisk som sikkert jaga etter de brislingstimene jeg observerte i fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4.august blei det noen timer på fjorden. satsa vel mest på Ha, men den var ikke hjemme :) det blei dog et par Sø på dorging. begge beit på wobblere etter fjøler. bete var bomber 15a ledda og 4play lowrider 13cm. feite og fine fisk som sikkert jaga etter de brislingstimene jeg observerte i fjorden.

Kan du si noe mer om hvor, når og hvordan? Er SØ-dorge nybegynner i Horten/Holmestrandområdet. Hadde satt pris på tips på bra dorgesteder, når på døgnet, med hva, ev. andre tips osv.. Ev. også ved sluk/meite etter SØ fra land i området her. Kan jo sende på PM hvis det passer seg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ble det tid til Sjøørret igjen. Tur ute i går kveld med en kompis. En SØ satt på 3 kastet, ca 650 gram. Mistet stor SØ, ca 2 kg? Hadde den på ett par minutter og plasket av helt inne ved stenkanten der jeg sto. Gøy og jæ**a irriterende på samme tid. Lite plask og se pga mye vind, men fin ny plass i Tønsberg. Hadde sedvanlig en del horngjel på kroken au.

Gleder meg til fortsettelsen, da jeg fikk relativt mye fisk i fjor høst.

Prøvde meg på nattfiske(fisket lite på natterstid), men uten resultat. Noen tips i forhold til fiske etter SØ på natt

PS! Bruker sluk(ofte mørke sluker som f.eks Morild svart, Jensen seatrout svart, Møresild svart og kobber)....

Andre der ute som fisker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur ute på Valløområdet i går kveld. Mistet, IGJEN, en pen sjøørret. Fikk ett par Horngjel som vanlig. Så en vannvittig stor SØ, evt laks som åpenbarte seg ca 15 meter fra meg. Ut i fra mine bekjentskaper med laks måtte den iallefall være 3-5 kilo. Skal si det ble fart i gamlefar, men desverre uten bett....

Måtte stoppe på Klopp molo(Fått mye fisk under kilo der i vår/tidlig sommer). Der inne ved grunna så jeg mang Ål? Stemmer det at det er ål deromkring. De var ganske store og kom nåpr jeg lyste med hodelykta(det var ikke Horngjel)...

Tips til nattfiske sjøørret sluk?

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du bruker Friluftsfjorden!! Ruddock, håper flere henger seg på. Jeg har ikke mye erfaring med sluk på natta, men derimot kystwobbler som er langt enklere å håndtere. Går høyere i vannet og kan dermed sveives saktere inn. Kan lettere brukes der du ikke vet hvor dypt det er osv. Du kan se og høre fisk som følger etter eller tar. Stor fisk som plutselig angriper i overflata er ikke å anbefale for folk med dårlig hjerte men for alle andre er det adrenalinkikk som du kjenner. Uansett, prøv litt av hvert og varier hastighet på inntrekk. Mørk wobbler og flue er det jeg har brukt på nattfiske.

Skitt fiske videre

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.