Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret i Vestfold


 Share

Recommended Posts

Var i Melsomvik en tur idag. Ble ikke tatt noen bilder siden det pøsregna. Fisket lenge, men ikke en eneste fisk. Jeg hadde på to Små som reiv seg løs rett ved land. Broren min som aldri har fått Sjøørret før, mista en feit og sølvblank rugg på 1 kilo + da den hoppet noen meter fra land. Etter det blei det helt dødt. er det kanskje litt varmt i vannet nå sånn at den står på jupt vann. Jeg har ikke fått SØ på over 500 g så kilosfisken hadde vært deilig å få. Jeg tar mye SØ på atomsilda 12-20gram på vestlandet. er det noen som har noen sluk tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Melsomvik en tur idag. Ble ikke tatt noen bilder siden det pøsregna. Fisket lenge, men ikke en eneste fisk. Jeg hadde på to Små som reiv seg løs rett ved land. Broren min som aldri har fått Sjøørret før, mista en feit og sølvblank rugg på 1 kilo + da den hoppet noen meter fra land. Etter det blei det helt dødt. er det kanskje litt varmt i vannet nå sånn at den står på jupt vann. Jeg har ikke fått SØ på over 500 g så kilosfisken hadde vært deilig å få. Jeg tar mye SØ på atomsilda 12-20gram på vestlandet. er det noen som har noen sluk tips?

Uten at jeg fisker der, kan jeg si at møresilda funker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på tur med pasienter til Ula i dag. Jeg fikk ingen ting, men en pasient fikk en på ca halv kiloen og var fornøyd med det. Jeg var fornøyd med å stoppe på skitt fiske og oppgradere jobben sitt fisakeutstyr for ca 4000 kroner:-)

Seminar til Strømstad fra søndag til tirsdag og skal ha med stanga da. Noen tips til Strømstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort tur til Verdens Ende i dag på jobb! 2 pir, en horngjel og en ca 300 grams sjøørret, som var smellfeit... Svømmer selvfølgelig enda alle 4...

SKal til Tyrkia en uke på lørdag og bekymrer meg for ikke å få fiske SØ(fiske er en sykdom)...

PS! Ingen sjøørret i Strømstad, men ble med en 2 timers tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle bort på falkenstensbukta å prøve å ta første sjøørreten i dag:)

Har fisket en del i horten/holmestrand i sommer, og har fått et utall torsk/horngjel

og et mindre antall berggylte.

Sommerens store høydepunkt er en laks tatt rett utenfor innløpet til fyllinga

båthavn i Horten rundt juni.

laks.JPG

Forøvrig ny på forumet. Hei;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kikket litt på bilder så er jeg faktisk ikke sikker på om det var laks eller sjøørret jeg tok på bildet der.

Hva er enkleste måte å skille de på? (når hodet er borte).

Hei og velkommen!

Tror nok det er en sjøørret du har tatt ja..

Noen forskjeller på laks og sjøørret (da hode ikke er der):

Sporden på sjø-ørreten er vanligvis helt rett i bakkant. Laksens spord er V-formet i bakkant.

Halerota til sjø-ørreten er tykkere enn hos laksen. Dessuten har laksens halerot en markert kant, noe som gjør det lettere å gripe og holde en laks etter halerota. Halen til sjø-ørreten glir lett ut av handa.

Sjø-ørreten har ofte prikker under sidelinja, mens på laksen er dette mer sjelden (kan variere voldsomt).

Antall skjell fra fettfinnen og skrått ned til sidelinjen er på sjø-ørreten 13 til 16 (oftest 14), mens på laks 10 til 13 skjell (oftest 11).

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:)

Vi fikk vel rundt 35 torsk på tre kvarter første gangen vi var ute med båt i sommer. (var to stykker)

Dog var flesteparten under minstemålet, så de forsvant uti igjen. Fikk tre fine på rundt 1,4kg.

Har et intrykk av at det er mye torsk fra Horten til Holmestrand, men det var på utsiden av

Hortenskrakken vi fikk de 35. Rett på utsiden av ankerskiltet på vollane.

Kjempegøy:) Sluken rakk ikke treffe bånn før fisken var på. To energiske gutter på båttur mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skikkelig lyst til å få en svær SØ på kroken i år;) Var ikke noe liv i falkenstensbukta i går kveld.

Fisket med ørretbombe og makrellstrimmel samt blå sildesluk.

Var det mulvika de hadde fisket ved? Har hørt det er tatt SØ der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JosteinG. Mulvika er et bra sjøørretsted og du kan for eks vade fra PeterPan og over hele vika hvis det ikke er veldig høyt vann. Ellers er steinen/berget nesten innerst på sør/østsiden av bukta et greit, og lett tilgjengelig sted. Med båt har du alle muligheter.

Blåser det sterk sønnavind ligger vika i le noe som er bra for blant annet fluefiskerne.

Friluftsfjorden!!

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute på laaang dorgetur i går... Veldig labert resultat.. 2 makrell og en horngjel... Så desverre mange veldig lange garnsett i går.. så veldig yrkesfiskeaktig ut.. ikke ulovlig satte vel og merke, men de lange garnsetta der må nødvendigvis sope med seg godt med fisk.. håper småtorsken slipper gjennom maskene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.