Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret i Vestfold


 Share

Recommended Posts

Tur med pasienter til Ørastranda. 5 land, men alle svømmer fortsatt(300-400 gr.). Mistet to stk pene.... Ca 750 grams. Begge mistet jeg på gresskanten(Fortjener vel det når jeg ikke har med håven min). Ene pasienten mistet eb kilos fisk på samme måte, samt en følgefisk som var veldig pen...

Hadde kanskje 10 følgefisk helt inn til land(Gøy med Polaroid briller)...

Deilig med litt fart iallefall. Gleder meg til overnattingstur med pasienter i LAvvo neste uke, Sandsletta ii Holmestrand. Noen som har tips i dette området?

Jeg fikk alle mine fisker på holografisk bronse og svart 15 gr. Møresild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 3 timers tur ut i full storm/regn i ettermiddag, nærmere bestemt på Ørastranda.

Fisket ikke på vanlig plass pga full storm, heldigvis. Drev og lekte meg litt med små følgefisk, og gikk en god kilometer nordover uten resultat. Hekta som jeg er på SØ måtte jeg bare kaste 3 ekstra kast før hjemreise rett nedonfor bilen. Der satt den, langt ute, SØ på 750 gram. Tror det er den sprekeste SØ jeg har hatt på så langt i Vestfold, deilig!!

Det ble 3 stk til, en småpen en på 550 gr. Deilig og fortjent i godværet synes jeg. Elsker oktober:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare ta 2 kast til :) Gir ofte uttelling.

Var det smått og sakte som ga klaff?

Fisket, som vanlig, med 15 grams møresild. Holografisk svart og sølv(fisket bra med gull/rødt og bronse/svart). Jeg fisker nesten bestandig med god fart, med korte rykk innimellom. Doble og trille rykk med påfølgende spinnstopp er en røver som trigger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra en flott overnattingstur til Sandsletta Kystled hytte ved Holmestrand. Vi var to ansatte og fire pasienter som trålet området rundt Sandssletta, Snekkestad, Ruseberg. Resultat: 3 torsk, to makrell(en godt over kilo), en sei og ca 10 Sjøørret(Den største var vel knapt minstemål). De fleste av oss fisket Ca 9 timer torsdag og Ca 5 timer . Hadde kanskje forventet større fisk, men har vel tidligere fått tilbakemelding på at det har vært dårligere resultat de(t) siste året/årene???

Han stakkarn med fluestang var fortvilet med 14 timer uten ett eneste napp....

Veldig fint område iallefall!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene var 1,6 kilo. Ellers ca 700 gram.

Fikk inn ca 25 kadt i går på familitur til Hella, Nøtterøy. Ett ordentlig hugg, men var ikke konsentrert nok i forhold til mothugg(sto og snkket med en forbipasserende). HAdde ca 10 små sjøørrett som følgefisk, så det lover kanskje bra for fremtiden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur ute i dag... hadde en liten sjøørret etter på tredje kastet. etter mange kast satt det noe jeg var usikker på om var fisk eller "livlig" tangklase på grunna... det var en skrubbe, litt større enn den jeg fikk forrige gang, viste 850 gram på fjærvekta. Den fikk svømme tilbake. Han jeg fiska sammen med fikk en feit halvkilos makrell like etterpå, og hadde et par små sjøørreter som smånappa og fulgte etter sluken. I mørkninga huka jeg en annen liten skrubbe. Noe må gjøres, nå har jeg fått større flyndre enn sjøørret :D

neste tur sitter'n..

Bra det ble fisk, men dere fiska jo mye da ;) var det noe størrelse på torskene eller var det småtorsk? sist gang jeg var i holmestrand så jeg en utenlandsk som tok en torsk på ca 2 kg eller noe på agn...

Hmff.. Der slo du skrubbepersen min! :shifty:

Virker som om det er endel skrubbe der.. Ta med et søkke, en krok og noen reker så får du kanskje specimen skrubbe.. Manglet bare 150g..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørastranda tur på 3 timer i ettermiddag.

14 sjøørret, men desverre bare smått. En på 500 gram(den største) ble med hjem da den blødde fra gjellene...

Deilig med litt stiv kuling, prince Mild(røyker bare når jeg fisker, og det begynne rå bli en del turer nå:-) og noen småsprell iallefall.

Vestfjorden = mye små sjøørret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har fått noe ørret i det siste? eller annen fisk for den saks skyld...

ca har vel blitt 15stk de siste 2 ukene, men bare smått

var foresten på jomfruland og fiska målretta etter SØ for første gang, etter en halvtimes fisking så hyler kameraten min atte han har fastfisk og atte den er stor.. dumme som vi var så lå håven igjen i båten på andre siden av øya, så da måtte jeg vade meg ut mellom kulesteinene og bare suge tak i den og holde så godt jeg kunne... det endte med en SØ på 1965g og en time etterpå så fikk han en på 870g.. men desverre så blanka jeg helt, men dette var kun første turen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra en flott overnattingstur til Sandsletta Kystled hytte ved Holmestrand. Vi var to ansatte og fire pasienter som trålet området rundt Sandssletta, Snekkestad, Ruseberg. Resultat: 3 torsk, to makrell(en godt over kilo), en sei og ca 10 Sjøørret(Den største var vel knapt minstemål). De fleste av oss fisket Ca 9 timer torsdag og Ca 5 timer . Hadde kanskje forventet større fisk, men har vel tidligere fått tilbakemelding på at det har vært dårligere resultat de(t) siste året/årene???

Han stakkarn med fluestang var fortvilet med 14 timer uten ett eneste napp....

Veldig fint område iallefall!!!

Har vært på endel korte turer til Sandsletta i høst, fra land mest. Fått et par små bare og mista et par større. Tangenbekken som renner ut der er en liten gytebekk for SØ (som trues av utbygging), så tydelig at det er endel smått der nå ja.

Dere trolla med flere stenger osv? Kan du si noe om hvor dere fiska, hvor dere fikk, dybde, sluk/wobble osv?

Har også dorga med wobbler hele området der et par ganger nå i høst, og rundt Mølen (ved hurumlandet), og også i området Løvøya/Horten.

Har ikke fått noe.. Dorger vi for høyt i vannet? Ruddock74 hva er dine tips?

Endret av mr.luff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet inn etter et par timers formiddagstur. Jeg var litt i tvil om jeg i det hele tatt skulle dra, det blåser en sur vind langs Vestfoldkysten for øyeblikket. Gjett om jeg angrer, ikke i det hele tatt.

Dette ble den "Værste" sjøørretturen jeg noen sinne har hatt. I løpet av et par timer kom 8 ørreter på land. Ikke av de største riktig nok, men fra rundt minstemålet og oppover. Den største som tok sluken mistet jeg rett ved hovkanten, ca 2 kg. I tillegg hadde jeg en enda større følger som bomma på sluken en par ganger helt inne ved land. Ikke nok med det, et minst like stort antall ble mistet som de som fikk kjenne på luften som jeg puster i, og så mange følgere at jeg etter hvert mistet tellingen. Normale turer for meg resulterer som regel i 1-2 fisker på land, og har jeg følgere husker jeg hver eneste en. I lettere sjokk over hva jeg akkurat har opplevd lurer jeg nesten på om det er en drøm og at jeg våkner snart.

For de som sikkert kommer til å spørre om hva slags sluk jeg brukte, kan jeg si at i dag var det grønn/sølv møresild i størrelsene 10-18g og hurtig innsveiving som gjaldt. Om plassen sier jeg ikke annet enn at det var på Tjøme.

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med fin fangst på en dag mange av oss oppfattet som en vårdag med fønvind. Men det er stor forskjell på Tjøme og Horten hva vind angår. Ser på fluefiskesiden at andre har kanonfiske ved Larvik så mulighetene er absolutt til stede.

Skitt fiske for jeg tar neppe feil når jeg tror at du er tilbake på åstedet i morgen.

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på endel korte turer til Sandsletta i høst, fra land mest. Fått et par små bare og mista et par større. Tangenbekken som renner ut der er en liten gytebekk for SØ (som trues av utbygging), så tydelig at det er endel smått der nå ja.

Dere trolla med flere stenger osv? Kan du si noe om hvor dere fiska, hvor dere fikk, dybde, sluk/wobble osv?

Har også dorga med wobbler hele området der et par ganger nå i høst, og rundt Mølen (ved hurumlandet), og også i området Løvøya/Horten.

Har ikke fått noe.. Dorger vi for høyt i vannet? Ruddock74 hva er dine tips?

Vi "trålet" fra land. Dvs at vi fisket fra land med sluk og flue, så kan ikke komme med noen tips i forhold til dorging desverre, det er ikke mitt felt da jeg ikke har tilgang til båt. Vi fisket fra sandsletta(holdt oss godt unna bekken/elva) og nordover så langt vi kom til berget stupte ute på mulodden. Jeg fikk mine sjøørretter nord for ruseberg.

Jeg fisker(90 prosent) med møresild 15 grams, svart/holografisk sølv denne gangen.

Vi hadde jo en del forhåpninger for plassen rundt sandsletta og nordover mot Holmestrand ser veldig bra ut i utgangspunktet-

Skulle svært gjerne ha gjort det ja, men det kan bli for mye friskluft også :D Det jeg opplevde i dag tror jeg aldri jeg får oppleve igjen, det var helt sykt.

Morgendagen blir "hagearbeid", så dugnad, og til slutt RBK kamp på kvelden. Kanskje jeg drar til Drammen og ser den live.

Gratulerer med fin opplevelse!

Tenkte meg ut i dag, men ble ett par favn ved som måtte i kjelleren, samt skifte dekk på bilen. I tillegg skal kona på bursdag i kveld, så det blir ikke Drammens tur på meg desverre...

Blir vel tv med rbk trøya på iallefall

PS! Veldig nysgjerrig på Tjøme, fisket lite der---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort tur på en brygge på nøtterøy etter ett møte på skjerve i dag, uten stang.

Så flere sjøørret, og den største på ca 1,5 kilo svømte frem og tilbake i ca ett minutt.

Det er deilig å få fisk, men veldig vakkert og se de bukte seg avgårde i sitt rette element og.

Vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort tur på en brygge på nøtterøy etter ett møte på skjerve i dag, uten stang.

Så flere sjøørret, og den største på ca 1,5 kilo svømte frem og tilbake i ca ett minutt.

Det er deilig å få fisk, men veldig vakkert og se de bukte seg avgårde i sitt rette element og.

Vakkert!

Interessant! Lå den brygga ved vestfjorden?

Isåfall lurer jeg på hva det er som gjør at de trives så godt der nå for tiden. Tjøme skal det vist også være bra. Om det gjelder hele Tjøme eller få utvalgte områder vet jeg ikke. De gangene jeg har vært ute så har det vært nesten helt dødt. Mer dødt enn i sommer til og med. Jeg har fisket i Åsgårdsstrand området, Karlsvika og på Vallø blant annet.

Nei, jeg er ikke bitter, det bare undrer meg. Tenker det må være noe som gjør at det er slik, at det ikke er tilfelldig siden det er snakk om en så stor forskjell. Noen som har noen teorier?

.......Eller så oppholder ørreten seg konsentrert på få områder, og jeg har bare ikke funnet ett slikt område enda... Og nei, det kan ikke være fordi jeg er SÅ elendig på å fiske sjøørret! Det tror jeg ikke noe på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Lå den brygga ved vestfjorden?

Isåfall lurer jeg på hva det er som gjør at de trives så godt der nå for tiden. Tjøme skal det vist også være bra. Om det gjelder hele Tjøme eller få utvalgte områder vet jeg ikke. De gangene jeg har vært ute så har det vært nesten helt dødt. Mer dødt enn i sommer til og med. Jeg har fisket i Åsgårdsstrand området, Karlsvika og på Vallø blant annet.

Nei, jeg er ikke bitter, det bare undrer meg. Tenker det må være noe som gjør at det er slik, at det ikke er tilfelldig siden det er snakk om en så stor forskjell. Noen som har noen teorier?

.......Eller så oppholder ørreten seg konsentrert på få områder, og jeg har bare ikke funnet ett slikt område enda... Og nei, det kan ikke være fordi jeg er SÅ elendig på å fiske sjøørret! Det tror jeg ikke noe på :D

Den nevnte brygga lå iallefall i Storebukt, nær Tenvik.

HAr også vært på Hella og hele veien bort til Ørastarnda/Holmen gård. der er det MASSE sjøørret, men også MASSE 200-300 grams ørretter.

Sjø ørreten trives som sagt i egen nærfjors, og det er nok mye ørret som går opp i f. eks Aulielva, bekken ved Melsomvik=Vestfjorden.

Mitt tips er fart på innsveiving(kan nesten ikke sveive fort nok), men korte spinnstopp. Og Møresilda 15 grams selvfølgelig:-)

Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.