Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret i Vestfold


 Share

Recommended Posts

Da har det jaggu blitt fisk på denne karen også. Skulle egentlig bare ned å teste nytt snøre, med noen nye sluker så det ble en kort tur til Fagerstrand på kvelden. Så det "kokte" litt rett utenfor stranda, men ingen sjøørret kom opp. I stedet ble det 5 sild og en knøttliten sei som ble gitt ordre om å vokse seg større.

Nå har jeg aldri fisket sild med stang før, men det forundrer meg at samtlige ble hukket, og kroken satt ikke i kjeften på noen av dem. En i halen, to på ryggen, en i øyet, og en rett under øyet. Er dette normalt med sild? Forsøkte både små og store sluker, men resultatet var det samme. Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med Gabrielsen til favorittplassen. Etter flere timer uten tegn til liv begynte jeg for alvor å bli bekymret, så bra fiske som jeg har hatt der i år. For å gjøre en lang historie kort, da det mørknet fikk Gabrielsen 8, jeg fikk ingen.

Jo, takk for turen. Og du var en god vert som lot meg få moroa med sjø-ørretene mens du nøyde deg med skrubbe denne gangen.

Kan jo nevne at Kjell Arne fikk største sjø-ørreten av oss to sist vi var ute - så det går begge veier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det jaggu blitt fisk på denne karen også. Skulle egentlig bare ned å teste nytt snøre, med noen nye sluker så det ble en kort tur til Fagerstrand på kvelden. Så det "kokte" litt rett utenfor stranda, men ingen sjøørret kom opp. I stedet ble det 5 sild og en knøttliten sei som ble gitt ordre om å vokse seg større.

Nå har jeg aldri fisket sild med stang før, men det forundrer meg at samtlige ble hukket, og kroken satt ikke i kjeften på noen av dem. En i halen, to på ryggen, en i øyet, og en rett under øyet. Er dette normalt med sild? Forsøkte både små og store sluker, men resultatet var det samme. Hmm...

hei. Jeg er en som fisker veldig mye sild og makrell i Oslofjorden. Har tatt 100 sild løpet av timen tidligere. Det er normalt at ikke alle kroker kommer inn på kjeften til fisken. Min anbefaling til deg er; bruk hvite hekler, er du ute etter sild lar du heklen synke ned til ca 5-7 m. Er du uke etter SØ bruker du forsatt hekle, men lar den bare da synke ned til 2-3m. Prøver du på SØ er det lurt å bruke 5 hekle kroker. Prøver du på sild anbefaler jeg flere hekle kroker. Jeg selv bruker 15kroker og har en pers rek på 14 fisker på et kast. Hvis noen her nå lurer på hva jeg gjør med så mye fisk, kan jeg si det at jeg gir det bort til andre som prøver å fiske(nybegynnere). Du får ha lykke til. Skittfiske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset ayyildiz89, men det er ikke sild jeg er ute etter. Forsøkte å finne ut om det fantes noe som spiste silda der, men fikk bare agnet :) Kattene likte det i hvertfall, så jeg kan jo fiske litt til dem kanskje.

Forresten fått mine første to SØ i dag. En under og en rett over minstemål. De lever begge enda, men var morro å få dem opp. 2min kjøretur hjemmefra. Det hadde jeg ikke trodd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk MBF :)

Fikk tre til i dag. Alle rundt 30cm så ikke akkurat noe å hoppe høyt over, men morsomt å få fisk. Samme plass som sist, så der ser det ut til at det bare er småfisk å hente ;) Ny plass i morgen, så får jeg se hvordan det går.

I dag var det tre stk som fisket der jeg skal i morgen, og den ene sa at de andre to hadde fått makrell! Oi tenkte jeg, de må jeg prate med. Men neida, det viste seg at det var to sild de hadde fått. De hadde sett feil :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært her inne nå, men kan jo legge ut en kjapp statusoppdatering så langt. Så langt har dorgesesongen etter sjøørreten vært helt tragisk. Har vel bortimot 15-20 dorgetimer så langt... resultat, en liten torsk.. som svømmer glad videre. Det er vanvittig dårlig... er fortsatt kaldt i vannet, og er mer glad i mai, men er meget bekymret for at det ikke går på mere torsk på denne årstiden. Ellers så er det kanskje på tide og innføre fiskekort, eller en eller annen form for innrapportering av fangst

.. Er jo tettere bestand av sjøørretfiskere både fra båt og fra land, enn det er sandkorn på stranda..

Ellers så satser jeg på at det løsner snart..

Skitt fiske til dere alle:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fiska mye i vår men snakker med folk som har vært endel ute og de kan også skrive under på det du sier. Kaldt i vannet er unnskyldningen når man ikke får ørret men da burde man fått torsk og det gjør man ikke. Har bare hørt om en fluefisker som klagde over mye småtorsk en kveld i Mulvika. Hva man definerer som mye er et tøyelig begrep, men vi har fiska på Bakrus ( nord for Ruseberg) utover kvelden uten å få torsk. Der var den for noen år siden plagsom når vi fiska etter ørret. Jeg er altetende og altfiskende så mangelen på torsk og annen fisk er ille. Rapporter fra Are sia forteller om mye småtorsk og noen større. De gangene jeg har vært ute har jeg nesten ikke sett fiskere og har tatt det som tegn på at mange har gitt opp. Vollane trengte kølappsystem for noen år siden. Nedenfor nasjonalparken var det alltid noen. Nå er det noen få som går igjen. Jeg fisker mest på sen ettermiddag/kvelden så det er kanskje grunnen til at jeg ser så få. I helga var SØ konken og da er det alltid flere ute.

Fiskekort bør det bli når vi får verna deler av fjorden.

Skriv et leserinnlegg i Gjengangeren Daggers. Folk er lei av mine skriverier. Det er fortsatt mange som leser papirutgaven.

Skitt fiske

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei tatt en ørret på 2,3 innerst i falkenstensbukta i kveld. Ikke meg (selvfølgelig...) ,var bare "vitne". Står ellers mye småørret i bukta nå, og så har det tydeligvis flytta inn en sei-barnehage.

Endret av CrazyForEsox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset ayyildiz89, men det er ikke sild jeg er ute etter. Forsøkte å finne ut om det fantes noe som spiste silda der, men fikk bare agnet :) Kattene likte det i hvertfall, så jeg kan jo fiske litt til dem kanskje.

Forresten fått mine første to SØ i dag. En under og en rett over minstemål. De lever begge enda, men var morro å få dem opp. 2min kjøretur hjemmefra. Det hadde jeg ikke trodd :)

Grattis med SØ'ene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er ny her og har nå registrer meg. Syntes det var på tide etter å ha fulgt med og lest litt her inne en stund.

Har vært ute å prøvd lykken etter sjøørret noen dager, men det har vært dårlig med fangst. Men endelig.. igår dro jeg opp en.. den var på litt over minstemålet, men den fikk lov til å svømme videre. Morro å endelig merke litt liv. fisker stort sett i stokke-området. Fortsatt litt kaldt i vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

nettop kommet hjem fra snekkestad, kort kveldstur. Ikke mye å rapportere, en ørret som var etter flua uten å ta, og ei sild som jeg mista inne ved land. Målte også temperaturen, og det er fremdeles litt kaldt i vannet, bare litt over 4 grader. Søndag var jeg en tur inne i Falkenstensbukta, ikke mye resultat der heller. jeg så noen få vak som kunne vært ørret, og en masse småsei (50 g/stk sånn ca.) jeg fikk en, og hadde endel drag i lina av disse. Ett napp av sø også.Ganske uvanlig at temperaturen i sjøen er så lav mot slutten av april, den burde vært oppe på 6-7 grader nå. Det er bare å være tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppsan

Her har det ikke vært mye aktivitet de siste dagene. Har folk tatt seg fiskefri i helgen? Det virker vel ikke som om fangsten har vært storveis den siste tida, så kanske det er en del som sitter på vent?

Jeg var en tur i Folebukta, eller hva det heter, i Sandefjord i går. Gikk en god tur langs bergene der og fikk en SØ på 42cm og 660gr. Det gir vel en k-faktor på 0.88, så den lever fremdeles. Så den hoppet, kastet på baksiden av den, og vips så satt den. Eneste jeg både så og kjente på 4 timer, så det var ikke mye å skryte av dessverre.

I dag var det Vallø og Fagerstrand (en kort tur), men ingen napp å få. Så masse småsei ved bryggene på Vallø, og noen veldig små SØ på Fagerstrand. Ikke mye å skryte av :(

Har også klart å kaste bort favorittslukene (forbanna haspel som smeller ned av og til, og woosh der flyr sluken uten line), så det blir en tur til Hesby i morgen for å få nye forsyninger. Det er meldt fysjom vær hele uken bortsett fra tirsdag, og da er jeg selvfølgelig opptatt, så det blir nok ikke noe før til helgen. Temperaturene ser ut til å øke nå derimot, så det skulle vel tilsi at det kan bli en del bedre neste uke.

Noen andre som har vært ute og gjort noe annet enn blanking? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppsan

Her har det ikke vært mye aktivitet de siste dagene. Har folk tatt seg fiskefri i helgen? Det virker vel ikke som om fangsten har vært storveis den siste tida, så kanske det er en del som sitter på vent?

Jeg var en tur i Folebukta, eller hva det heter, i Sandefjord i går. Gikk en god tur langs bergene der og fikk en SØ på 42cm og 660gr. Det gir vel en k-faktor på 0.88, så den lever fremdeles. Så den hoppet, kastet på baksiden av den, og vips så satt den. Eneste jeg både så og kjente på 4 timer, så det var ikke mye å skryte av dessverre.

I dag var det Vallø og Fagerstrand (en kort tur), men ingen napp å få. Så masse småsei ved bryggene på Vallø, og noen veldig små SØ på Fagerstrand. Ikke mye å skryte av :(

Har også klart å kaste bort favorittslukene (forbanna haspel som smeller ned av og til, og woosh der flyr sluken uten line), så det blir en tur til Hesby i morgen for å få nye forsyninger. Det er meldt fysjom vær hele uken bortsett fra tirsdag, og da er jeg selvfølgelig opptatt, så det blir nok ikke noe før til helgen. Temperaturene ser ut til å øke nå derimot, så det skulle vel tilsi at det kan bli en del bedre neste uke.

Noen andre som har vært ute og gjort noe annet enn blanking? :)

Folehavna heter det der ute hvis du mener ytterst på Vesterøya.

Vært ute et par ganger den siste uka på godplassen min, men kun 4 Vanlig Ulker og 3 Skrubber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://kart.gulesider.no/m/9W5AS

Er Folehavna ja. Vet ikke om jeg skal dit så mange ganger til ;)

Kan være veldig bra der ute på sommerstider tidlig morgen og kveld, er tatt opptil 20 SØ på en tidlig sommermorgen der med flere over 2 kg. Så vent noen måneder og prøv igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Var også på snekkestad i går. Fik en liten sei, to sjøørreter, en støing på ca 500 g og en liten. jeg mista en fin en, den tok akkurat da jeg løta ut lina og ble ikke sittende godt nok.

jeg fiska på skjæret ved båthavna. Flue 1967, var det deg jeg møtte da jeg kjørte hjem? jeg kjørte en mørk rød transporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg var en liten tur på Fagerstrand / Rødstein i går kveld. Hadde ikke hatt fiskestang tilgjengelig eller ledig tid hele uken, så det nappet litt i fiskefoten. Litt sur vind fra sørvest og et skikkelig drag i vannet. Det ble med en støing på 42cm, 600g og k-faktor på 0.81. Ikke mye å skryte av akkurat, men det ble nå fisk på en av de nye slukene, så da funker den i hvert fall. Den beit forresten på litt over meteren fra land, like før jeg skulle til å dra sluken opp av vannet. Trengte ikke sveive inn i det hele tatt, bare legge håven under og inn med den :)

Og i dag våknet jeg til blendende sol, helt blå himmel, og tilnærmet vindstille. Da er det ikke mye gøy å måtte jobbe fra 08 til 20 :( Heldigvis er det meldt fint i en uke fremover. Varme kom og ta meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Jeg vil bare takke dere for denne tråden! Jeg fant ut at jeg skulle bli en seriøs SØ-fisker for et par uker siden, og snøret har ikke rukket å tørke før det har vært uti vannet igjen. Allikevel har det vært null tilbakemelding fra bitende fisk...

Etter å ha besøkt alle steder jeg har hatt mulighet til å finne med leopardbunn, fant jeg endelig denne tråden på kvelden. Jeg brukte mesteparten av dagen borte ved Løvøya i Horten uten hell, men klokka 20.00 kom jeg som sagt over denne tråden. Her fant jeg sted ved Åsgårdstrand og fisket aktivt frem til ca. 22.15. Plutselig hoppet det rundt meg og jeg fikk min aller første SØ på land i en alder av 26. Med en knallrød himmel, blikkstille vann og en halvkilos ørret i henda må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt en større naturopplevelse. Kanskje fordi jeg har kjempet så lenge med å finne fisken.

Takk til dere som endelig gav meg den opplevelsen jeg har prøvd å få hver dag nå.

Ørreten, som var på 450g ble plassert tilbake i vannet etter et kyss og med lovnader om at den skulle rett ut og legge på seg halvannen kilo før jeg treffer den igjen :lol:

Endret av TheBoss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hogg det til ved Åsgårdstrand igjen. Den satt på inntil tre meter fra land da den bestemte seg for å vise meg hva jeg gikk glipp av før kroken løsna. Det var en bitter opplevelse. Stor var den i hvertfall. Gjetter rundt to kilo... På vei ut dit nå igjen.

Hvordan er det forresten med spising av disse SØene? Som gammel grenlending så er jeg vant med at fisken som ofte blir tatt der ikke er spiselig, så gjelder det samme her? Tenker på grunn av raffineret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.