Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret i Vestfold


 Share

Recommended Posts

Siden det var så lenge siden forrige tur måtte jeg bare ut på en kort kosetur i dag. Egentlig har jeg ikke den store trua når sola steiker, men det viste seg at SØ var i dytten alikevel...

Totalt ble det 4 stykker på et par timers fiske.

KjellArne: Det der er urettferdig! Har stått timesvis i helgen med wobblere, sluk, ja til og med agn! (sild) Det eneste jeg kan skilte med er to horngjel og en del napp i snøret :( Tror vi må ha en liten prat om tid, sted og utstyr når jeg kommer tilbake ;)

Er forresten en tur i Gardermoen området og visste ikke at Aurvann lå rett borti høgget. Ikke har jeg ferskvannsutstyr forresten, men det fristet litt da jeg løp rundt det i dag. For å komme on-topic; det er vel ikke SØ i det vannet vel? ;)

Back with a vengeance i slutten av uka!

Til dere andre som får noe, og helst noe av litt størrelse. Noen av oss setter stor pris på tips til område (ikke selve spoten, for den vernes om vet jeg), tid på døgnet, utstyr, osv osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går skulle bli den store SØ dagen, og jeg pakka bilen med fluestanga og kom meg ut i 12 tiden - suboptimale forhold og sterk vind fra Sør

I vannet nesten kontinuerlig fra kl 14 til kl 20 på Nøtterøy, men ingen spor etter fisk. Forsøkte meg først innenfor Glomsteinskjær, så utenfor Ørastranda på Nøtterøy. Deretter tok jeg turen til Fjærholmen (grunnet sterk vind - og lå mer skjermet her) og kastet fra ca kl 16 til kl 20. Ingen napp ingen vak. Men får ikke gi opp! Noen forslag på hot spots for en vader om dagen?

- Badetær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg en high five av Moby Dick før den fant det for godt å stikke av... Knallbra fiske i Åsgårdstrand i dag, men ingen flere av de store. Fisken var rundt regnet 2 kg. Pen peeeen fisk. Han ville som sagt ikke være med opp på vekta.

Etter Moby nektet å være med opp for 'nnte gang ble jeg så sur at jeg ikke gadd mer.

Møtte på to fluefiskere lenger inne som tok opp en på 1,2 kg rett før jeg kom og flere napp mens jeg sto der.

Bare et spørsmål: Jeg fisker med ganske nye kroker så trur ikke det er skarpheten på triangelet som fusker, men hver gang jeg får noe som er større enn 500g på kroken så har den sluppet unna... Er det noe jeg gjør feil? Pleier å ha et bra tilslag som alltid har funket på annen fisk rundt den størrelsen, men ørreten slipper...

Noen tips?

Endret av TheBoss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål: Jeg fisker med ganske nye kroker så trur ikke det er skarpheten på triangelet som fusker, men hver gang jeg får noe som er større enn 500g på kroken så har den sluppet unna... Er det noe jeg gjør feil? Pleier å ha et bra tilslag som alltid har funket på annen fisk rundt den størrelsen, men ørreten slipper...

Noen tips?

Det kan være en fordel å ikke ha stilt bremsen for "hardt", og heller kjøre fisken så lenge det trengs. Nå vet jo ikke jeg hvordan du har stilt bremsen, men kansje det er et tips! :) Ja, også er det viktig å holde lina stram hele tiden og holde stangtuppen høyt.

Det er ikke sikkert du gjør noe galt uansett. De er temlig spretne av seg, så det er ganske vanlig at de river seg løs.. tror jeg ?... det er ihvertfall min erfaring så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok hende jeg holder stangtuppen for lavt... Legger ikke å mye merke til det i kampens hete, men trur kanskje jeg har den mer ut mot siden enn opp i lufta.

Bremsen i går sto egentlig altfor løst. Hadde ikke planer om å få det tilhogget jeg faktisk fikk... Den satt riktignok fast når jeg fikk den, men kjørte den nok også litt for lite. Ble altfor ivrig der jeg sto :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle sammen! :-)

Masse fint som svømmer rundt i Sandefjordsfjorden og utover, om dagen.

Vi har dratt opp fisk på fisk den siste 1,5 måneden, ikke noen supersvære. Men vi fikk 2 stk på 1,4 kg to dager etter hverandre forrige helg.

Ellers har det vi har fått liggi på 600-700 gram i gjennomsnitt. Pleid å slippi ut alt som er mindre, eller altfor magert.

Har vært litt stille denne uka, skal jeg være ærlig. Vært ute 2 ganger, og det vi har fått var masse småørret, én dugandes på 550 gram og 2 rødtorsk på 1,5 kg hver (Vi var drittlei av at fisken ikke beit etter x antall timer, så vi gikk en liten tur lengre ut og pilka og kosa oss. Litt flaut å komme hjem med det og ikke ørret da.).

Har for det meste brukt Jensens Tobies (12/16g Blå og sølv), Dirty Harry (13g), Bornholm (Grønn/Sølv), Sølvpilen (Grønn, Hvit og rød/Blå og hvit). Og en lita lilla sluk som jeg ikke har peiling på hvor jeg har kjøpt eller hva slags merke det er!

Dette er egentlig første "ordentlige" sesongen jeg har fiska sjøørret aktivt, lært masse. Og personalet på Skitfiske i Sandefjord har lært meg veldig mye!

Fader så gøy det er å fiske, gutta! :-) Er det noen som kan komme med noen tips om sluker, steder osv?! :-) Seeking more knowledge!

Endret av Bjørvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader så gøy det er å fiske, gutta! :-) Er det noen som kan komme med noen tips om sluker, steder osv?! :-) Seeking more knowledge!

Heisann!

Når det kommer til sluk så har jeg fått absolutt mest på en Hansen Flash 20g. Går pent i vannet i forskjellige hastigheter. Den jeg bruker er en regnbuefarget en i grønn/gul/oransje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Ny tur i dag. Planen var å ta sjøørreten, men det ble annen fisk i stedet ;) Han jeg fiska med fikk på noe som vi trodde var en pen ørret, derfor blei vi overraska når vi så torsken inne ved land.

. Det var ingen trofefisk, men den veide 2,6 kg og var 64 cm lang. ble en til under minstemål.

Endret av Fisker'n fra Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen, folkens!

Nybegynner på SØ som jeg fortsatt er så lurer jeg på litt på hvordan fisket forandrer seg ettersom vannet blir varmere. Er det enkelte steder (ikke nøyaktig) som det er bedre å fiske nå?

Eller skal jeg fortsatt holde meg rundt Åsgårdstrand og Essostranda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problemer foreløpig. Litt fart i vannet er alltid bra og det har du hvertfall på Essostranda. Lenger ut på sommeren vil jeg anbefale nattfiske. Da kommer SØ inn mot land hvor den vet at det finnes mat. For to år siden snakket jeg med folk (også turgåere) som hadde opplevd en kraftig maursverming på Essostranda. Ble fiska med tørt og de fikk fisk. Ikke gjør som flertallet som gir opp å fiske i sjøen, og heller trekker inn til mygg,knott,krattskog,myrhøl og annen herlighet. Fisker naturligvis selv i ferskvann så man holder ut med mye rart for å få lurt vakende fisk.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker'n; Jeg har ikke fisket i helga, men stod og dengte litt sluk på jobb 17. mai. Fikk to fine makrell, to sjøørret og så kom den derre horngjelen og hilste på to ganger også. 2 av hver og en masse smånapp altså. Blir forresten ikke kvitt den lange spisse greia med grønne bein som visstnok skal være så fin å grille. Sorry, men den ryker rett ut igjen! :)

Det skulle ikke forbause meg om du stod og koste deg med fiske i dag imens jeg var søkkvåt på motorsykkel mellom Oslo og Tønsberg. Det var IKKE en fornøyelse å møte veggen like etter Drammen etter å ha badet i sol og 20 varme i hovedstaden. Blæh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Var ute en kort tur i dag. Kun ca 2 timer med slukkasting. Vi fikk en liten sjøørret og en liten torsk. Så ogå litt vaking og hadde en liten følgefisk. Fiskene slapp vi tilbake.

Endret av Fisker'n fra Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sat@&€s Horngjel!

Hva er det med den fisken? Biter på alt og slipper ikke til annen fisk. Masse napp på Vallø i dag, men alt var horngjel...eller kjentes slik ut i hvert fall. Møkklei hele grønnfargen og nebbet! Og som ikke det var nok så fikk jeg en av disse styggedommene på kroken (joda, sikkert god å grille og alt det der) og skulle få den på land for å sette den ut igjen. Hva skjer? Joda, sklir på en våt stein og tryner over stanga. Knekk! Delt på midten og ikke der den skal deles. Fa..! Fisken lever enda den, men det gjør ikke stanga mi! :(

Så, nå som jeg skal ut med reservestanga lurer jeg på om det er et triks på å unngå det grønne monsteret. Er det en sluk ørreten tar som den ligger unna? Steder horngjelen ikke trives? Sveiveteknikk den ligger langt unna? Hvis jeg får en til på kroken denne helgen er jeg ikke ansvarlig for mine gjerninger. Nå er det sagt :)

Håper noen kan gi meg tips på hvor det står SØ og minimalt (helst ingen!) horngjel.

Grønt er ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommertid i Vestfold!

Er fast rutine hver sommer det der. Er ikke annet å få på kroken. Det går i horngjeld og makrell. Har bodd i Vestfold i hele mitt liv, men har vært på Vestlandet i alle ferier og bodd ved sjøen. Der er det ikke mye horngjeld og ikke mye sjøørret, men er i allefall mulig å fiske målrettet etter en art og stort sett kunne lykkes. Er kun makrellen som har vært litt overbegeistret for fiskeutstyret mitt av og til. Så det var litt irriterende i begynnelsen når jeg begynte å fiske sjøørret her i fylket. Den tar absolutt alt! Fluer, sluker, agn, dasspapir og Gud veit ikke hva...

Nå som det begynner å bli varmt i vannet, så er kveld, natt og morgen best etter sjøørreten. Da har jeg ikke fått så mye horngjeld, har intrykk av at det er en solskinnsfisk. Men makrellen tar døgnet rundt. Men tror du kan lykkes best med nattfiske eller tidlig morgen :)

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommertid i Vestfold!

Sommertid? Den har vært her og gikk sin vei. Langt fra sommertemp her nå, så da kan også horngjelen være langt herfra tenker jeg ;)
Men tror du kan lykkes best med nattfiske eller tidlig morgen :)

Siden jeg er utpreget B-menneske tror jeg at jeg kan drite i morgenfiske. Da sover jeg :)

Takk for info. Da glemmer jeg dagfiske på en stund. Kjipt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer og sommer, er vel enig i det at det ikke er mye til sommer, men horngjelden kommer på denne tiden og reiser til høsten.

Du kan jo selvfølgelig få sjøørret om dagen også, er helst når vannet har badetemp, at nattfiske er best. Horngjellen går i stim, så en dag koker det på et sted og neste dag er den borte. Er bare det at jeg har uflaks og møter horngjeld på hver tur.

Ikke gi opp! Skitt fiske ;)

Endret av thor oddvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en tur og dengte sluk etter sø i bynære strøk(i holmestrand) i ettermiddag og kveld. hadde en liten sø etter en 28gr salty. ellers var det stille i blåseværet. men blei fisk på turen allikavel, da jeg tok en økt med bryggemeite innimellom slukdenginga. blei en hel del flyndre(gapis og sandis), minitorsk, sypike og en liten knurr. kan anbefales med litt bryggemeite når sø`en ikke vil. det holder humøret oppe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.