Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret i Vestfold


 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Hei

Da var vi i gang igjen. Hadde på en ganske stor fisk i kveld, men den slapp igjen. Litt dårlige forhold med vind, så jeg måtte svinge båten litt ut fra land før jeg kunne ta stanga, og dermed var den vekk.

Fikk en liten en litt senere, så vidt over minstemålet, men jeg syns den var for liten til matfisk, så den fikk gå også. pent kroka i leppa, så det var problemfritt. Men godt å være i gang igjen. Skulle ut forrige helg, men ble liggende langflat med influensa og feber

Fiska på den vanlige plassen, vealøs-vollane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei igjen

Nettop kommet kjem fra tur, og det ble to i kveld. ganske små en så vidt over minstemål som fikk gå, og en på rundt halvkiloen. Den minste fikk jeg ved karlsvikodden, og den andre rett sør for kjerringholmen i åsgårdsstrand. Lang tur med andre ord. Fikk en makrell også, og mista en.

Vanskelige forhold nå, mye dritt i vannet og dårlig sikt. Varmt var det også, tidevis over 20 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hei!

Slenger meg på denne tråden, har båten i gjestehavna i Horten denne vinteren og håper på noen turer etter sjørret og evt. havabbor. Mange fine tips i tråden her! Jeg praktiserer C&R men går ikke av veien for å ta med en fisk eller to hjem til middag i blant. Hvordan er det med fisken i og rundt Horten indre havn, er den spiselig? Håper å legge inn et par turrapporter her etterhvert utover vinteren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cannonbang skrev:

hei

Ikke mye å få i indre havn er jeg redd. Og heller ikke lurt å spise bunnfisk derfra, mye dritt på bunnen fra verftet.

Men trenger du noen tips om sjøørret så gi lyd, jeg har dorga mye rundt her og er reativt godt kjent.

 

Takk, da bruker jeg ikke noe tid i der. Har et par områder på begge sider av fjorden jeg tenkte å teste, feiler det så tar jeg gjerne i mot tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Her er et par plasser du kanskje bør prøve

https://kart.gulesider.no/m/QRJUB

På grunnene øst for langøya har jeg truffet på sei enkelte ganger.

Ytters på nøttekrakken har jeg fått torsk (små,riktignok) og en og annen lyr nede i kanten. men det er ofte hard strøm der.

mest sjøørret har jeg tatt fra revet utenfor vealøs og sørover. Her er det muligheter hele veien til vallø utenfor tønsgerg.

På andre siden er det også bra sjøørretforhold inne på reiersbukta sør på jeløya (vær obs på grunnryggensom strekker seg utover midt i bukta) og langs yttersida av jeløya.

Innover så er ytre del av drammensfjorden bra, og vestsida av kommersøya.

Falkenstensbukta og frebergsvika har jeg dårlig erfaring med de siste årene, det var bra der før, men har blitt mindre å få de siste åra.

De fleste fiskene jeg har posta her er tatt utenfor vealøs-vollane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, cannonbang skrev:

Hei igjen

Her er et par plasser du kanskje bør prøve

https://kart.gulesider.no/m/QRJUB

På grunnene øst for langøya har jeg truffet på sei enkelte ganger.

Ytters på nøttekrakken har jeg fått torsk (små,riktignok) og en og annen lyr nede i kanten. men det er ofte hard strøm der.

mest sjøørret har jeg tatt fra revet utenfor vealøs og sørover. Her er det muligheter hele veien til vallø utenfor tønsgerg.

På andre siden er det også bra sjøørretforhold inne på reiersbukta sør på jeløya (vær obs på grunnryggensom strekker seg utover midt i bukta) og langs yttersida av jeløya.

Innover så er ytre del av drammensfjorden bra, og vestsida av kommersøya.

Falkenstensbukta og frebergsvika har jeg dårlig erfaring med de siste årene, det var bra der før, men har blitt mindre å få de siste åra.

De fleste fiskene jeg har posta her er tatt utenfor vealøs-vollane

Glimrende, takk for grundige tips! De skal sjekkes ut så snart været roer seg og tiden strekker til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da fikk jeg vært ute en tur etter sjøørreten i helga. Drister meg til å dele her selv om fiskingen strengt talt foregikk på feil side av fjorden. Ble en liten tass til slutt. :)

https://teamkrokodille.blogspot.com/2018/12/frjulstur-etter-sjrreten.html

Noen som har noen formening om fiskedybde etter sjørreten på denne tida. Har vel en formening om at jeg gikk for dypt. Kjørte med dyprigg med wobblere på 10m og 5m og dorget over dyp på 12-15m.

Endret av Atle Høidalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Hei

Har vært ute et par turer i det siste. fisket fra Omrestranda ved nevlunghavn. Mista en liten en der forrige helg, rett over minstemålet, og hadde et kraftig hugg i går kveld. Det kunne vært horngjel, men vaket da den hugg minnet mer om sjøørret.Jeg hadde også en horngjel etter flua flere ganger, men det var litt bortenfor der jeg hadde det kraftige hugget.

Noen stemningsbilder fra omrestranda, med nevlunghavn på andre sida av bukta.

DSCN0234.thumb.JPG.f0ca8646e60163b9f62324b8dd1537ca.JPGDSCN0235.thumb.JPG.0501ec1993661bffe961e05b58e49231.JPGDSCN0237.thumb.JPG.9c8e10076b9176f87961087a81f85793.JPGDSCN0238.thumb.JPG.068020f2b1f7e29c4812073343d1ba3c.JPGDSCN0239.thumb.JPG.dec55dc2d365a9e6042edf67c4062e70.JPG

neste helg setter jeg ut båten, har fått båtplass rett her nede. Da blir det dorgetur, det er litt vanskelig å komme ned til sjøen mange plasser her ute, mye hytter og privat grunn/veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hei igjen

nettop kommet hjem etter en liten tur ut med båten.

Fikk en anstendig lyr og et par mindre, og makrellen var hjertelig til stede.

Men det ble også en pen ørret denne gangen, noe over kiloen

 

 

CIMG0519.thumb.JPG.d8fb5ccf10d81b27fc55c5dc9423d0e3.JPG

skikkelig k-faktor, selv om bildet lyver litt pga vidvinkelen.

Den tok helt øst på Mølen, der svaberga begynner.

Fin tur ellers, mye makrell her nå

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
7 hours ago, Atle73 said:

Hei 

Er denna tråden død, eller er det noen som har forslag til steder i Tønsbergsområdet hvor SØ er aktiv? Takk. 

Hei

Helt død er den nok ikke, men jeg har ikke riktig starta enda, har faktisk tenkt en tur ut med fluestanga til helga.

Melsomvik er ikke helt feil så tidlig på året. Utover nøtterøy kan også være verdt en tur, spesielt på vestsida av øya

Velkommen hit forresten, håper du ikke bare er innom og forsvinner igjen som så mange gjør

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Atle73 skrev:

Hei 

Er denna tråden død, eller er det noen som har forslag til steder i Tønsbergsområdet hvor SØ er aktiv? Takk. 

Dessverre er det sånn at de plassene som er mest utrivelige å stå på, kan gi best fangst på denne tiden. Da tenker jeg på Byfjorden: Kilen, Tangen, Rosanes, Rakkvik og lignende. Jeg synes det er viktig at fisketuren også blir en rekreasjon og naturopplevelse, og da er er fint å gå litt rundt på østsiden av Husøy selv om det kan blåse litt der. Hellastranda mot Øra er også ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge tok på Møresilda. 15 g sølv/blå. Fisket noen timer. Helt dødt fra kl to til rundt kl fire. Hadde bare joggesko på og kom ikke ordentlig ned til vannet pga dønninger som slo over steinene. Labbet ut i vannet for å lande den - det er ikke så varmt i vannet altså. Det blir nok vadeutstyr neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars Erik skrev:

Begge tok på Møresilda. 15 g sølv/blå. Fisket noen timer. Helt dødt fra kl to til rundt kl fire. Hadde bare joggesko på og kom ikke ordentlig ned til vannet pga dønninger som slo over steinene. Labbet ut i vannet for å lande den - det er ikke så varmt i vannet altså. Det blir nok vadeutstyr neste gang.

Kom inn døra nå vert å fiska fra 1830 til nå ved Fornebu. Var mange som fisket å så ikke en eneste en som fikk noe. Vi skal ut i natt å prøve oss på ett nytt sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du er nok inne på noe ja. Jeg var ute en liten tur forrige lørdag nede i omrebukta ved Nevlunghavn, men ga meg ganske fort. Temperaturen sank til under 0 så fort sola gikk ned. Eneste livstegn var sannsynligvis ei skrubbe som var etter flua 5-6 ganger på samme flekken. Veldig lav vannstand også i kombinasjon med vindstille. Ikke ideelt m.a.o.

Men det løsner nok snart nå, skal bare litt høyere vanntemp til. Da blir det mere mat å finne for ørreten, og den blir mere aktiv.

Man kan saktens få en og annen, men det er som regel støinger uten matverdi nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bonavar skrev:

Nok en bomtur på meg :wtf2: tror det er for kaldt i vannet enda. Noen som har formening om det ? 

Her ytterst i Oslofjorden har det jo blåst så mye den siste tiden at vannet i bukter og viker i liten grad blir varmet opp selv om sola tar litt på dagtid. Nå kommer det også noen dager med nordavind, og det hjelper jo heller ikke til med å få opp temperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

Du er nok inne på noe ja. Jeg var ute en liten tur forrige lørdag nede i omrebukta ved Nevlunghavn, men ga meg ganske fort. Temperaturen sank til under 0 så fort sola gikk ned. Eneste livstegn var sannsynligvis ei skrubbe som var etter flua 5-6 ganger på samme flekken. Veldig lav vannstand også i kombinasjon med vindstille. Ikke ideelt m.a.o.

Men det løsner nok snart nå, skal bare litt høyere vanntemp til. Da blir det mere mat å finne for ørreten, og den blir mere aktiv.

Man kan saktens få en og annen, men det er som regel støinger uten matverdi nå

Ja som du sier er det utrolig til ikke noe liv/aktivitet i vannet i det hele tatt. Vi fisket fra kl 05 til 8 i dag på forskjellige plasser å alt virker like fjernt. Jeg kommer til å vente noen uker til før jeg prøver meg igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Ikke vent så veldig lenge, det kan ta seg opp fra en uke til den neste nå. Men det er ikke så mye ørret som det var for noen år siden, så det kan nok bli litt lenger mellom de. Jeg så du spurte om hva ørreten i den forrige posten ble tatt på. Ikke ha så mye fokus på dette nå, det meste av sluker i kombinasjonene blått-grønt- sølv fungerer på denne tida. Ørreten er sulten, og den går på det meste. Men ikke for store sluker, 10-15 gr er passe.

Kanskje du burde la fornebu ligge litt, og prøve en tur til andre siden, fiskvollbukta og ingierstrand? der er det mere sørvendt, og kaanskje et par grader varmere i vannet.

Her er de slukene jeg har tatt mest på med dorging de siste åra

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/skjesluk/skjesluk-gjedde-3-stk-2000036000

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.