Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret i Vestfold


 Share

Recommended Posts

Etter et par korte bomturer dro jeg sammen med to fiskekamerater ut rundt kl 17.. Da kom regnet og vinden. Vind og regn midt i fleisen er ikke bra når man skal kose seg. Regnet kan man ikke gjøre stort med men vinden er ikke like sterk overalt. Vi dro til et sted mer i le. Passe krus på vannet og regnet ga seg etterhvert. Jeg fikk en liten og en stor ørret som begge svømmer videre. En torsk på ca 1,5 kg fikk friheten mens en på ca 3 blir middag. Ene kameraten satte ut de 3 ørretene han fikk. Den andre tok med 2 flotte fisker og mista 1. Alle hans fisker tok etter at det hadde blitt bleike, det samme gjorde torskene. Det blir ikke lenge til neste tur.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Inspirert av tråden fra Østfold starter jeg en lignende for Vestfold.

Årets første tur gikk til Langgrunnen (litt sør for fergeleiet i Horten). Fisket i to timer uten å kjenne eller se noe. Til og med flyndra jeg satte tilbake tre ganger i fjor var vekk. Krystallklart vann og litt vind.

Snakket med en kamerat som hadde vært på Snekkestad, ved Holmestrand. Han kunne melde om samme resultat der og heller ingen av dem han hadde snakket med hadde fått noe.

Nå kan det derfor bare gå en vei.

Skitt fiske.

Sportsfiskefjorden!!

hei flytt deg sørover,mot esso rafeneriet,og buktene hele veien nedover er bra nå,ellers pleier være bra trundt løveøya.... mye aktivitet ute nå,så blir bra sessong... dette og,altid tregt komma i gang etter vintern,var jo xtremt og i vinter ikke fått fiska som pleier...

Ute en tur i Tønsberg i dag, Vallø - Husøy. Ingen fangst men flere som fulgte etter og viste interesse, mistet en. Prøvde flere sluker men det var faktisk bare "dirty harry"(blå) som den viste interesse for. Ellers så jeg flokker med hettemåker som lå et stykke utpå og spiste et eller annet, samt stor aktivitet av mindre fisk i overflaten. For lang avstand til at jeg kunne se hva de spiste eller hvilken småfisk det var. Foregår det noen form for gyting i de frie vannmasser for tiden ? Måkene lå på overflaten og spiste i et sett.

hei,er mye sild og tobis i fjorden,det de går og jager i nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ny her på forumet og første innlegg, har fisket en del etter sø denne sesongen og har hatt helt syk utteling har ennå etter nytt år hatt en tur uten fisk, må være enormt med sø rundt om jeg har fisket fra tjøme til larvik,men det har vært mye halvkilos fisk,største i år er 1,3 og 48 cm en skikkelig jule gris ;-) stort sett alt tatt på sea trout baby bass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble igjen i dag etter seminar med jobben i Tønsberg og fiska litt. Og hadde på den største sjø-ørreten jeg har hatt på i mitt liv. Hvor mange kilo den sannsynligvis var greide jeg ikke å se på et korte glimtet jeg fikk av den inne ved båten før den dro av gårde igjen - men den var stor. Jeg kommer aldri til å komme over at jeg mista den. At jeg fikk 3 "normale" sjø-ørreter etterpå var ikke plaster på såret en gang.

Sjø-ørretfiske kommer aldri til å bli det samme igjen - rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny her på forumet og første innlegg, har fisket en del etter sø denne sesongen og har hatt helt syk utteling har ennå etter nytt år hatt en tur uten fisk, må være enormt med sø rundt om jeg har fisket fra tjøme til larvik,men det har vært mye halvkilos fisk,største i år er 1,3 og 48 cm en skikkelig jule gris ;-) stort sett alt tatt på sea trout baby bass..

Det er inntrykket mitt også, mye mer SØ en jeg har sett tidligere år. Kan det ha noe med at lysfiskerne var innefrosset i år slik at det faktisk finnes mat for fisken?

Ble igjen i dag etter seminar med jobben i Tønsberg og fiska litt. Og hadde på den største sjø-ørreten jeg har hatt på i mitt liv. Hvor mange kilo den sannsynligvis var greide jeg ikke å se på et korte glimtet jeg fikk av den inne ved båten før den dro av gårde igjen - men den var stor. Jeg kommer aldri til å komme over at jeg mista den. At jeg fikk 3 "normale" sjø-ørreter etterpå var ikke plaster på såret en gang.

Sjø-ørretfiske kommer aldri til å bli det samme igjen - rett og slett

Så synd :) at du mistet den. Regner med at du med utsagnet "kommer aldri til å bli det samme igjen" mener at det bare blir bedre og artigere å gå på jakt etter SØen :rolleyes:

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel at jeg og andre herfra får ta turen sørover eller til Sande for å få fisk. Området rundt Horten er ikke kjent som noe hot point men det tas noen ørreter også her. Dessverre ikke som for noen år siden. De aller fleste er også små, men i år er de feite. Lite lysfiske i vinter tror jeg har hatt positiv innvirkning både fordi det har blitt mere sild og brisling igjen i fjordene og selv om lysfiskerne sier at de ikke tar annen fisk har jeg mine tvil om det. Lys tiltrekker seg ikke bare sild og brisling og inne på for eks søla ved Tønsberg går det mye ørret på vinteren. Heldigvis ser det ut til at torsken er på gang. Småtorsk på flua er ikke lenger en sensasjon, også noen store.

Synd med den store som forsvant Gabrielsen, men du fikk i det minste sett og kjent den. Liten trøst i "Evig eies kun det tapte" i en sådan stund så "På`n igjen".....

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sande bukta har etter det jeg har hørt ikke levert så bra i år som tidligere,denne sesong er det skjelden det ikke følger med sø etter. så tidligere på sø fiske som langtekkelig og kjedelig men etter litt intens lesing og studering har dette fisket overgått alt annet ;-) Det er sø konkuranse denne helgen påmelding på skitt fiske lørdag kl 11-12 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å poste denne i en annen tråd på forumet, men fikk dårlig med tilbakemeldinger der gitt, så da prøver jeg lykken her også :)

Hei

Har nå gått til anskaffelse av lett utstyr til fluefiske i sjøen, og i den anledning lurte jeg på om det var noen lokalkjente som hadde tips om gode fluefiskeplasser i Horten- eller Holmestrandsfjorden?

Jeg er helt ny når det gjelder fluefiske i sjøen, og har kun en #6 stang, så jeg er mer interessert i å finne et sted det er fisk enn å finne de store sånn i utgangspunktet.

Tenkte meg forresten ut en liten tur i løpet av helgen, kanskje i morgen kveld, og i den forbindelse lurer jeg på om det er greit å bruke litt tykk vanlig fiskesene som backing, sånn midlertidig?

Om det er andre fluefiskere som fisker etter SØ eller andre arter i nærheten - ta gjerne kontakt!

Om det er gode gjedde- eller ørretvann for flue (fra land) i nærheten er jeg også åpen for innspill. Suget etter å fiske er nesten ubeskrivelig om dagen!

Mvh.

Anders Wang Salbu - Bitt av fiskebasillen for første gang på mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lista for sjørret vil du nok komme over. Den var usedvanlig lav. Egentlig er hele strekket fra Åsgårdstrand til forbi Ruseberget på Snekkestad pluss indre havn gode sjøørretplasser. Stort sett riktig "sjøørretbunn", men dessverre alt for lite fisk (av alle slag). Start på Vollane/Møringa..

Hvis du skulle være så heldig å få se backinga gjør det ingenting om den er av vanlig sene.

Skitt fiske..

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tok med meg stanga på jobb i dag formiddag. Da vi samlet oss i Melsomvik ved benken. Fisket med dupp og flue. Resultatet;

Bilde0020.jpg

Årest første for meg og forhåpentligvis ikke den siste :)

Mål: 503 gram, 46 cm lang

Den fisken skulle vel strengt sagt fortsatt fått svømt i havet og spist litt til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisket sammen med våre beboere fra Stiftelsen Signo, menneskene som bor der er psykisk utviklingshemmede. Hver torsdag er vi i Melsomvik der vi griller, fisker krabber, fisk og opplever hvordan det er å være ute. Total opplevelsen for dem å se en sprell levende fisk som deretter ble stekt på bålet betyr mer for dem en at fisken burde blitt satt ut igjen.

Så skjønner argumentet ditt, men som faglig jobbing med mennesker lot jeg det utgå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.