Gå til innhold
Fiskersiden

Hva slags krok til stor røye?


speydork
 Share

Recommended Posts

I vann man kan komme bort i fisk på 2-8kg har i hvertfall Owner Mutu Light i #4 og #6 funkert utmerket for meg selv om andre har andre kroktyper de liker bedre der. Det KAN komme av at jeg bruker vesentlig mykere isfiskestenger der enn de fleste andre gjør og dermed får en roligere og mykere oppstramming de gangene tilslagsrefleksen slår inn slik at sirkelkroken likevel kroker etter hensikten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Owner Mosquito. At jeg ikke bruker Chinu skyldes en utretting av et eksemplar av den. Etter det stoler jeg ikke på den. Alternativt kan man bruke Kamasan B983 som også er en kanonbra krok

Har egentlig hatt motsatt erfaring. Kjøpt en del pro packs med mosquito kroker og i de mindre størrelsene, fra 4 og nedover, synes jeg mosquitoene har virka litt skrallere kvalitetsmessig enn tilsvarende str i Chinu. Tynnere i godset mener jeg de er og? Med styrende knute er jo SSW et godt alternativ..

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "karpekroker" montert under blinken for tida, de funker veldig bra iallefall. Er litt usikker på hva de heter(fikk de av en kompis som hadde kjøpt det i England) Han mente iallefall de het Raptor eller noe i den duren, men ikke funnet de igjen. Mulig noen her vet hvor de er å få tak i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Chinu i 1/0 har blitt standardkroken for meg nå. Som det nevnes: tynn nok til å unngå maggotpunktering, god plass, og bra skarp! Hyggelig pris på den og.

Ble brukt til litt lett karpefiske (<5,5kg) på Østlandet da jeg bodde der, og nå bruker jeg denne til det meste av fiske i ferskvann. Fisker lite laks. Aldri opplevd brudd, men har heller aldri fått riktig stor fisk. Bruker stikke med brems, og kjører relativt forsiktig under isfiske (også rolig tilslag jfr. Ørud). Til røye (<3kg) fungerer den helt fint, hvertfall med nylon.

Endret av Hasp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chinu om du er jumpy. Mutu Light om du har is i magen. Tror Rune brukte Chinu på kubba si. Ryker du fisken er det ikke på grunn av fisken eller kroken, men kun deg sjøl.

brukte chinu ja. Er ikke chinu og mosquito hook egentlig samme krok? de SER ihvertfall identiske ut. Uansett er dette sterke kroker med vidt gap, og ikke for tykt skaft. Ypperlig krok for isfiske etter røye, og maggot som agn. Også super krok til det meste av meite, fra ørret, harr og sik til stam, suter og mindre karper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feelin' jumpy.

Skal på isen nå i langhelga, med Chinu..

Var jumpy nå i helga, men like forbanna satt fisken klokkereint i munnvika med Mutu. Har knapt mistet fisk på isen i vinter på Mutu. Kan kun komme på to røyer, og den ene hogg igjen 10 sekunder senere og satt klokkereint da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

brukte chinu ja. Er ikke chinu og mosquito hook egentlig samme krok? de SER ihvertfall identiske ut. Uansett er dette sterke kroker med vidt gap, og ikke for tykt skaft. Ypperlig krok for isfiske etter røye, og maggot som agn. Også super krok til det meste av meite, fra ørret, harr og sik til stam, suter og mindre karper.

Ser like ut men meget forskjellige i matriale. Chinu er mykere og bøyes lettere mens Mosquito er sprøere og knekker fremfor å bøyes. Når det er sagt så skal sies at det sjelden er krokens styrke som er feilen hvis den bøyes eller brytes av, men dens krokningsegenskaper. Hvis kroken er blunt klarer den ikke altid å kroke godt nok, og da vil krokbøyen fungere som en brekkstang. Samme hvilket merke man bruker så vil man da ha en overhengende mulighet for bøy/knekk ved pressing av stor fisk i forhold til krokstr og tykkelse..

Mosquito har en bedre piersing effekt enn Chinu, men er mere følsom mot skader på spiss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.