Gå til innhold
Fiskersiden

Vårens Mønstre


ErikR
 Share

Recommended Posts

På denne tråden vil jeg gjøre som i laksetråden min, oppfordre folk til å sende inn bilde og beskrivelse av sine sjøørretfluer. Dette kan kanskje være til hjelp for nybegynnere som er ivrig etter å få komme i gang med binding av egne fluer til nettop sjøørretfiske i sjøen.

første mønster er et kjent dansk mønster. kanskje noen vil trekke en paralell til ei norsk flue..

Magnus/Polar Magnus variant

krok:streamerkrok str 2-6

hale:grizzly marabou eller tuppen på 2-3 grizzlyhackel.

rib:oval sølvtinsel

kropp:hvit ice dub e.l gjerne hvitt ullgarn. flash dub uv white brukt her.

kroppshackel:grizzly hackel

hode:hvitt. på polarmagnus: fl rød /orange eller rosa bindetråd.

22022005214241QqnGA5x9OhOK.jpg?17

22022005214342FQ91IFasgD4c.jpg?98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne flua har jeg ikke prøvd, men hatt hell med liknende mønster tidligere.

Den orange:

krok:streamer 2-6

hale:re-flash tubing orange (flises opp)

vinge:orange zonker strips, festes på samme sted der flash slangen festes

rib:mirage tinsel

bakrekroppshalvdel:orange ice dub(børstes)

fremrekroppshalvdel:(blyfortynges),shrimp firestar dub(børstes)

fronten av vingen festes et stykke fra krokøyet. her bindes inn 2 strå orange mirror flash

fronthackel:orange kanin spunnet i løkke.

hode:fl.orange bindetråd limt med locktite 406

23022005121825DMH34h4Prt2F.jpg?25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Erik

jeg har studeret billedet af din "Magnus", så jeg tillader mig lige at komme med lidt konstruktiv kritik.

det gode ved fluebinding er at man selv kan bestemme hvordan man dimensionerer sin flue, alt efter smag og forhold. din udgave af Magnus er bundet i den stil hvad jeg vil kalde en Woolly Bugger-stil. Jeg er ikke i tvivl om at denne udgave er særdeles effektiv, idet de fleste Woolly buggers er ret effektive. ¨tag for eksempel Remy´s "Killer", vel egentlig også en forstørret Woolly Bugger.

Den Originale Magnus er vel nærmest en Rekeimitation. halen blev lavet at to grizzle hacklespidser bundet back to back, halen må ikke være længere end halvt så lang som krogen.

men igen smag og behag er så forskellig. Woolly bugger stilen er vel den bedste stil om du vil lave Børstemarkimitationer.

så snart jeg får mit digitalkamera til at fungerer deltager jeg gerne i dette indslag. ellers er der mulighed for at studere nogle af mine fluer i "Shoppen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:hale:grizzly marabou eller tuppen på 2-3 grizzlyhackel.

Som jeg skriver er dette en variant. jeg er svært glad i konstruktiv kritikk og spesielt når det kommer fra en dreven dansk kar som deg. vi nordmenn har mye å lære av dere når det snakks om kystfluer!

hva er det som blir brukt i kroppen på magnus opprinnelig,lars henrik?

du har helt rett denne er mer en wolly bugger, men jeg har også "ekte" magnuser i skrinet.

ps. kommer du til mandalselven i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver inn en rekeflue som har fungert greit! Bildet ble litt vel mørkt, men det får bare gå!

230220051646rnpBuryDSo4AmBNMUe.jpg?25

Krok : streamerkrok str. 8

Kropp : Ice Dub UV Shrimp Pink

Øyne : svarte perler tredd inn på nylon

Antenner : Krystal Flash Hot Orange

Ryggskjold/antenner : Orange Bucktail

Rød bindetråd

Kan med fordel fortynges med blytråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott flue major, lar du bare bucktailen til ryggskjoldet ligge rett på eller limer du den fast?

Slenger på en Killer Bunny:

230220051840YxqJ3AVBGwBeQEzw9k.jpg?77

Krok: S71SS/800S... 4-8

Vinge: Først en zonker strip, så litt flash og sparsommelig med bucktail

Hackle: kragebundet zonker strip

Hode: Svart conehead (medium)

Øyne: røde 3D

Bør være samme farge på øyne og bucktail, men da jeg kom til øynene var det bare røde igjen. Flashen glemte jeg også...

Erik: Zonkeren kan med fordel blyes litt ned

/JanA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laga meg noen nye reker jeg syntes var kule og som fikk sin ildåp i helga, gikk fiiiiint i vannet gitt.

Brukt bare dubbing, 0,50 mono som øyne, plast bundet på toppen og rib av monosene 0,28.

DSCN0725.jpg

Men fisken tok ikke disse dessverre, men denne lille rekevarianten, vel nesten denne, tok på en magnus bundet etter oppskrift nevnt ovenfor, synes denne fisker nesten bedre pga enda mer livlig gange. Bytta ut baken med grizzly høne og istedet for to hanefjær satt mot hverandre. Str 10, blikkstille så tok den endelig på ei lita flue etter først å ha prøvd endel stort.

DSCN0669.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Erik.

om økonomien tillader det, blir den sidste uge i august på Sotra hos Atle M og 1. uge i september i Mandal, men intet er på plads endnu. om jeg kommer blir du den første som får besked.

det originale kropsmateriale til Magnus er hare øre dubbing. det originale mønster er som følger:

krog: streamer str. 6-8

tråd: orange eller rød

hale: 2 grizzle hacklespidser bundet back to back

rib: oval sølv

krop: hare øre dubbing.

kropshackle: grizzle hane

øjne: kuglekædeøjne i sølv sat på undersiden af hovedet, så fluen ikke vælter i vandet.

har ferie den første uge i juli og har planer om at blive hjemme. denne periode er der gode perioder for stor SØ i Vejle å. sidste år blev der fanget SØ på 11,4 kg i denne periode. desuden er der fint natfiske i sjøen også. om du + en mere har lyst at komme på besøg er det bare at sige til. jeg skal gerne guide jer. så lader vi vind og vejr bestemme hvor vi fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Erik.

Elv-fisket i DK koster kun en brøkdel af hvad det koster i NO. om i skulle fiske i Vejle å. koster det 80Dkr i døgnet. i Karup å koster det mellem 50 og 100 Dkr. i døgnet. omregnet til Nkr. skal du lægge 10% til. fisketrygden koster 125 Dkr. for et år. sjøfisket er naturligvis gratis.

om du og en kammerat tog færgen til Hirtshals, skulle jeg gerne hente jer. da kunne i bo hos mig. alt i alt kunne det bli en billig tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal gerne lægge danske fluemønstre ud på siden. har selv en serie af simple fluer af egen kreation. der dækker de fleste forhold. men som sagt. jeg skal lige have digitalkamera til at fungere.

lægger sikkert også et par danske fluer ud til SØ i elv i DK. er sikker på at bindestil og størrelse kunne chokere de fleste(vanlig krokstørrelse er str. 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får slenge med et mønster selv da!

Min hovedhensikt er hele tiden å holde det enklest mulig:

Krok: str.2-6

Vinge: PolarFiber (best erfaring med grønn/hvit og grønn/gul)

Hode: Epoxy med 3D-øyne

250220052001576Wd746Lst5DM.jpg?19

Bildet ble en smule uskarpt, slenger med et til..

25022005201036535kLoQW2715.jpg?66

Må fortsette å prøve og feile med bilder ser jeg, men det blir bedre. Kameraet har ligget i altfor mange halvlitere og begynner å dra på åra, så vi får se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..navnet får du bare leve med..

når det gjelder info om materialene så vil jeg anbefale å spørre innsender direkte her eller på pm.

ser ut som MP har brukt ghost fibre. det fås kjøpt hos de fleste seriøse sjapper. midtgårdfluefiske, nordisk etc etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også polarfiber til slike fluer, det får du billig hos grandesfluefiske.

Har også brukt noe som heter superhair, dette er noe stivere og er enklere å binde på flua, hekter seg også mindre enn ved bruk av shoprt shank kroker og polarfiber. Superhair fåes og hos nevnte butikk.

Superhair kjøpte jeg i blank utførelse og tusjer det bare med vannfast tusj for farge, det kan og gjøres med ghostfibre og polarfiber om du bare vil investere i hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.