Gå til innhold
Fiskersiden

Jerkfiske - The road to deeper experience


Recommended Posts

Lørdag 28 mars var en stor dag for meg, kanskje ikke så stor for alle andre, men for meg betydde denne dagen at jeg igjen har tråkket ut i det med begge bena godt opp til knærne! Yes, jeg debuterte som jerkfisker. Etter å ha brukt ganske mange mange tusen på utstyr var jeg preppet og klar til å erobre jerkfiskets verden. Denne tråden blir min ”dagbok” som vil dokumentere ferden min i jerkfiske jungelen.

78474_s.jpg

28.03; Rusten på multisnellens funksjoner var jeg noe spent da vi dro ut i Nitelva for å fiske gjedde, men til min store overraskelse gikk det veldig bra foruten et par floker som lot seg løse. Etter som dagen gikk ble jeg tryggere og tryggere bak multiplikatoren igjen, noe som også gjenspeilte seg i fisket mitt. Kort fortalt fikk jeg mine første gjedder på jerk på mitt eget jerkutstyr og var storfornøyd. Største gjedda var ikke mer enn knappe 3kilo, men alikevel stor nok til å bli dagens største for min og Atle sin del. Gjeddene tok i ett grunt parti av elven på en Buster Super Shallow i fargen C130. Atle tok noen gjedder på Bopler og sluk.

29.03; Dagen starter med noe hodepine, men solen skinner og livet er herlig. I dag jeg og link drar ut for å fiske med våre jerkstenger. Og etter å ha gått igjennom sortimentet falt både jeg og gjedda for Buster X i fargen Skitmörten. Dagens første gjedde var ikke mindre enn 7.4kg og nytt PB på jerk. Fantastisk. Og gjeddene fotsetter å kaste seg over skitmörten, til Link sin store frustrasjon.

78475_s.jpg

78476_s.jpg

Men til slutt kroker Link en gjedde også, i halen! Og fisken er stor, 10 – 10.5kg!! Noe så surt.

Skitmörten trakk til slutt det korteste strådet og satte seg fast i ett tre på bunnen og ligger der den dag i dag. Men dagen ga en 8 gjedder, samt en feilkroket (lassoteknikken) på meg selv, og 3 på kai samt noen feilkroket. En deilig andre dag som jerkfisker!! Jeg gleder meg til fortsettelsen.

78477_s.jpg

30.03; Nye baits på vei:

brown_light_lumina_large1.jpg

Shack Attack 6 - 11inch Suzy Sucker i div farger

78492_s.jpg

Buster Big Bandit Signature Series

m.f pig, phantom, div strikepro, div savagegear, wolfcreek, rapala, ++++ kommer bilder etterhvert som samlingen tetter seg til :wacko:

Siste angående samlingen, 20 baits av div produsenter på vei fra Campellen !!!!! Tror jeg er oppe i en 50 baits allerede, går hardt utover lommeboka

29.03; Ble ny tur i dag, var på elva sånn 11:30 tiden. Tok ikke mange kastene med Buster Signature Series Stefan Trumstedt før første gjedda smalt på med et brak av et take! Utrolig moro. Men den var ikke stor, og det var ikke de neste heller. Tok en på X Buster "swimbait", resten på buster og bigbandit.

Beten som virker best i dag

78586_s.jpg

78587_s.jpg

Det ble 7stk totalt der den største var kanskje en 3.2 - 3.4kg. Uansett, mye moro og mye vind. Alt skjedde på kort tid og utover ettermiddagen gikk det i mye kasting uten resultater. Kastingen sitter som ett skudd, men håndleddet på høyre armen værker skikkelig.

Det blåste utrolig mye

78584_s.jpg

78585_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 310
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

30.03; Nye baits på vei:

brown_light_lumina_large1.jpg

Shack Attack 6 - 11inch Suzy Sucker i div farger

78492_s.jpg

Buster Big Bandit Signature Series

m.f pig, phantom, div strikepro, div savagegear, wolfcreek, rapala, ++++ kommer bilder etterhvert som samlingen tetter seg til :D

Siste angående samlingen, 20 baits av div produsenter på vei fra Campellen !!!!! Tror jeg er oppe i en 50 baits allerede, går hardt utover lommeboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerkbait er et bete uten egen gange. Der er det fiskeren som lager bevegelsen Swimbete er noe annet. Den har en egen gange og fisker ved ren innsveiving

allt av sluke/beten/gummi ja alt kan jerkes, jerk er jo rykk, men gjedda er tatt på swimbait, selv om buster x blir reklamert som et kombi bete. Men alt er jo egentlig det. Når man fisker med en sluk å rykker den så jerker man jo men man kaller det ikke jerkfiske.

Det er en vanskelig defenisjon etter som man ikke har noen gode ord på norsk for dette fiske.

4-play er et swimbait og ikke et jerkbait.

korriger meg gjerne etter som jeg selv er usikker.

Endret av pikewallis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil, det er jo et rent sveiv inn bete, er er ikke avhengi av jerk,stum line osv for å ha en gange som fanger fisk.

Samme med buster X, det er også et swimbete. Og ikke et rent jerkbait (altså et bete helt uten gange)

Grunnen til at Buster X er oppført som en hybrid er at når du sveiver den rett inn så oppfører den seg som en standard wobbler (uten skje), men hvis du jerker den i tillegg så får du en "flashing av side og belly"-funksjon i tillegg. Dvs at med jerking så kan du får mer utbytte av denne, da den ligner mer en skadet fisk, enn om du bare sveiever den rett inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Buster X er oppført som en hybrid er at når du sveiver den rett inn så oppfører den seg som en standard wobbler (uten skje), men hvis du jerker den i tillegg så får du en "flashing av side og belly"-funksjon i tillegg. Dvs at med jerking så kan du får mer utbytte av denne, da den ligner mer en skadet fisk, enn om du bare sveiever den rett inn.

Sakset fra CWC siden

"Ett grymt effektivt hybridbete som kombinerar fördelarna hos ett swimbait och ett jerkbete".

Er swimbait på Norsk, en wobbler uten skje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet mange er uenig med meg , men for meg er en jerk på godt norsk en skjeløs kastewobler og er ikke ny fenomen i norsk sportsfiske historie, da mange av oss har brukt slike i over 20 år. Det som er nytt er betydelig høyere vekter , størrelser og pris .At en jerk betyr en fiskeimitasjon ( bete) uten gange er jeg dypt uenig med deg Pikewallis.

Hva med feks. Husky Jerk ?

At fiskeren som sveiver er en del av selve jerkens effektivitet gir jeg deg rett i. Ja, det er dritt moro å jerke (rykk og dra) med 3D imitasjoner av fisk. Å jerke kan jeg selv definere som en slags blanding av horisontal speedjigging - pilking og det funker over alt og til alt så sant vekta og størrelsen tilpasses.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet mange er uenig med meg , men for meg er en jerk på godt norsk en skjeløs kastewobler og er ikke ny fenomen i norsk sportsfiske historie, da mange av oss har brukt slike i over 20 år. Det som er nytt er betydelig høyere vekter , størrelser og pris .At en jerk betyr en fiskeimitasjon ( bete) uten gange er jeg dypt uenig med deg Pikewallis.

Hva med feks. Husky Jerk ?

At fiskeren som sveiver er en del av selve jerkens effektivitet gir jeg deg rett i. Ja, det er dritt moro å jerke (rykk og dra) med 3D imitasjoner av fisk. Å jerke kan jeg selv definere som en slags blanding av horisontal speedjigging - pilking og det funker over alt og til alt så sant vekta og størrelsen tilpasses.

Jerke har man nok gjort i all tid. Alle har vel rykka litt i stanga. Men nå har man spesialisert det mye mer. Dypt uenig må du være men for meg definerer jeg et jerkbait et bete uten egen gange. Det kan gjerne være en froske imitasjon eller noe annet, men nå er jo fisk ført og fremst føden til de fiskene som jerk er laget for, så da er det naturlig at det er en fiskeimitasjon.

Husky jerk er vel et amerikansk navn og der er definisjonen litt annen. Så det er ikke lett når man ikke har noen gode norske ord.

Gjorde et søk på ebay på jerkbait da kommer dette opp. Så det forklarer husky jerken.

http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid=p3...-All-Categories

At spesialisering av jerkfiske er høyre vekter, størrelser og pris er vel en merkelig konklusjon.

Hvis du med det mener at alt av jerkbait har blitt tyngre og større så er vel det veldig feil. Det lages jo jerkbait som er lett og små også.

Hvis du går inn i hvem som helts nettbutikk i Norge på jerkbait så får du opp buster,big bandit, phantom,pig osv osv. Det er det vel ingen tvil om, husky jerk ligger under wobblere.

Så definisjonen er nok forskjellig, men det kommer også opp en del bait som jeg definerer som jerkbaits i ebay søket. Så det er ikke lett.

Jerkbaits som det blir definert i Norge vil jeg forsatt påstå er beten uten en egen gange. Man må ha stum line, man må ha en forholdsvis stiv stang og man må jerke de for å få disse til å bevege seg som tenkt.

Klart de kan helt sikkert sveives inn og noen av de vil få en s lignende bevegelse, men det er ikke det de er laget for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerke har man nok gjort i all tid. Alle har vel rykka litt i stanga. Men nå har man spesialisert det mye mer. Dypt uenig må du være men for meg definerer jeg et jerkbait et bete uten egen gange. Det kan gjerne være en froske imitasjon eller noe annet, men nå er jo fisk ført og fremst føden til de fiskene som jerk er laget for, så da er det naturlig at det er en fiskeimitasjon.

Husky jerk er vel et amerikansk navn og der er definisjonen litt annen. Så det er ikke lett når man ikke har noen gode norske ord.

Gjorde et søk på ebay på jerkbait da kommer dette opp. Så det forklarer husky jerken.

http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid=p3...-All-Categories

At spesialisering av jerkfiske er høyre vekter, størrelser og pris er vel en merkelig konklusjon.

Hvis du med det mener at alt av jerkbait har blitt tyngre og større så er vel det veldig feil. Det lages jo jerkbait som er lett og små også.

Hvis du går inn i hvem som helts nettbutikk i Norge på jerkbait så får du opp buster,big bandit, phantom,pig osv osv. Det er det vel ingen tvil om, husky jerk ligger under wobblere.

Så definisjonen er nok forskjellig, men det kommer også opp en del bait som jeg definerer som jerkbaits i ebay søket. Så det er ikke lett.

Jerkbaits som det blir definert i Norge vil jeg forsatt påstå er beten uten en egen gange. Man må ha stum line, man må ha en forholdsvis stiv stang og man må jerke de for å få disse til å bevege seg som tenkt.

Klart de kan helt sikkert sveives inn og noen av de vil få en s lignende bevegelse, men det er ikke det de er laget for.

Enig der. Men jerk/ikke jerk er ikke svart/hvitt. Det eneste Husky Jerk forøvrig har med jerkfiske å gjøre er navnet. Det er en vobbler. Men om man hopper over definisjonene og heller fokuserer på selve metodene og hva det kan tilføre rent statisk spinnfiske vil man raskt oppdage at jerkfiske kan være så mangt. Er klassisk jigfiske med hår- eller fjærjigger jerkfiske, mens grubs og shads, som jo også funker uten rykkvis innsveiving ikke er det? Man kan forsøke å avgrense eller utvide begreper på den måten, men det viktigtse er vel å holde fokuset på selve fisket, og ikke hva det defineres som. Noen dager funker det ene, noen dager funker det andre. men purister finner man innen alle grener av sportsfiske, ikke minst innen meite og fluefiske. Er dupptrolling og bottombouncing meite eller dorging? Er fiske med agnfisk rigget på et jighode meite eller jigging? Er kastedobb og flue slukfiske eller fluefiske?

Jeg personlig er ikke så opptatt av kategoriseringen, mitt fokus ligger på fisket og fiskegleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der. Men jerk/ikke jerk er ikke svart/hvitt. Det eneste Husky Jerk forøvrig har med jerkfiske å gjøre er navnet. Det er en vobbler. Men om man hopper over definisjonene og heller fokuserer på selve metodene og hva det kan tilføre rent statisk spinnfiske vil man raskt oppdage at jerkfiske kan være så mangt. Er klassisk jigfiske med hår- eller fjærjigger jerkfiske, mens grubs og shads, som jo også funker uten rykkvis innsveiving ikke er det? Man kan forsøke å avgrense eller utvide begreper på den måten, men det viktigtse er vel å holde fokuset på selve fisket, og ikke hva det defineres som. Noen dager funker det ene, noen dager funker det andre. men purister finner man innen alle grener av sportsfiske, ikke minst innen meite og fluefiske. Er dupptrolling og bottombouncing meite eller dorging? Er fiske med agnfisk rigget på et jighode meite eller jigging? Er kastedobb og flue slukfiske eller fluefiske?

Jeg personlig er ikke så opptatt av kategoriseringen, mitt fokus ligger på fisket og fiskegleden.

Hvorfor står da dette på boksen?

"Rapala Husky Jerk"; model HJ12 - a suspending jerk bait.

Og foresten, gratulerer til Remy. Den 11" curly suen trenger du virkelig en stang for å kaste. Jeg har ikke fått noe på mine, men 9" er grym!! Et lite tips, når du får de, "barber" halerota litt, da får den litt mer liv på lav hastighet.

Nå skal jeg dra avgårde og hente en Iwata brush, slik at jeg kan male flere dorkbaits (Ny spennende kategori, lanseres sammen med de fantastiske Pikopath Mucktails)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står da dette på boksen?

"Rapala Husky Jerk"; model HJ12 - a suspending jerk bait.

Og foresten, gratulerer til Remy. Den 11" curly suen trenger du virkelig en stang for å kaste. Jeg har ikke fått noe på mine, men 9" er grym!! Et lite tips, når du får de, "barber" halerota litt, da får den litt mer liv på lav hastighet.

Nå skal jeg dra avgårde og hente en Iwata brush, slik at jeg kan male flere dorkbaits (Ny spennende kategori, lanseres sammen med de fantastiske Pikopath Mucktails)

Michael

Takk, flott tips. Gleder meg til å få de, selv om noen kanskje vil kalle det jigg ;) Ang diskusjonen over mener jeg selv at jerk er metoen man fisker på. Men at Walmann ikke tolererer et swimbait som jerkbait må han få lov til. Jeg kjøpte noen av de i god tro om at de var jerkbait også. Men Men

Piko: Har ikke en skikkelig stang for den, for den veier vel litt mye. Bestilte den uansett når jeg skulle ha det andre. Får kjøpe en brutal stang til de skikkelig tunge sakene 5 oz. og mer :huh: Noen forslag?

29.03; Ble ny tur i dag, var på elva sånn 11:30 tiden. Tok ikke mange kastene med Buster Signature Series Stefan Trumstedt før første gjedda smalt på med et brak av et take! Utrolig moro. Men den var ikke stor, og det var ikke de neste heller. Tok en på X Buster "swimbait", resten på buster og bigbandit.

Beten som virker best i dag

78586_s.jpg

78587_s.jpg

Det ble 7stk totalt der den største var kanskje en 3.2 - 3.4kg. Uansett, mye moro og mye vind. Alt skjedde på kort tid og utover ettermiddagen gikk det i mye kasting uten resultater. Kastingen sitter som ett skudd, men håndleddet på høyre armen værker skikkelig.

Det blåste utrolig mye

78584_s.jpg

78585_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står da dette på boksen?

"Rapala Husky Jerk"; model HJ12 - a suspending jerk bait.

Michael

Spør finnene om det. At man slenger på ordet "jerk" vil neppe avskrekke flere fra å kjøpe den, men den er ikke noe annet enn en ny versjon av den klassiske Rapala Husky, bare laget i plast, og med raslekuler. Jeg bryr meg mindre om hva som står på boksen. Jeg titter på innholdet, som viser en helt vanlig vobbler med hakeskje og det hele. Men de fisker bra, og det er det som teller for meg.

PS: Det var venstre bremsekloss foran som var gåen. Bremsa totalt 8 ganger på 48 mil hjem...

Ser gøy ut dette her altså, jeg ahr jo kjøpt stang, nå mangler jeg bare snelle og beten..... men er slatvann som blir greia her da, og jeg er sikker på at f.eks lyren vil elske dette!

Det er action som teller Karl Inge! Blir ikke noe diger lyr av å sitte hjemme foran PC'en og drømme!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at Walmann ikke tolererer et swimbait som jerkbait må han få lov til. Jeg kjøpte noen av de i god tro om at de var jerkbait også. Men Men

Må da være artig å veta hva du selv holder på med.;)

Og buster x går jo for å være et kombi bete så det er jo ikke feil som du skriver.

Men et swimbete er ikke et jerkbait det er et swimbait........men man kan jerke et swimbete som med alt annet man slenger ut i vannet.

:D

Men som Cato sier det er jo ikke det som teller hva man tar de på det er jo gleden av å få de som er det viktigste. Om man definerer metoden feil har null å si. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.