Gå til innhold
Fiskersiden

Jerkfiske - The road to deeper experience


Recommended Posts

Sånn jeg opplever det, så fiskes de ikke (jeg gjør i alle fall ikke det) med den vanlige tappingen og dragningen som man gjør når man fisker med et jerkbait. Ikke noe annet enn det.

Om du tror jeg mener det ikke er jerkfiske, så er det bare å tro i vei.

Men at det er en del av "jerkfiske arenaen" er det vel ingen tvil om ;)

Edit: Jeg fisker jeg, hele tiden :)

Endret av Rage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 310
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sånn jeg opplever det, så fiskes de ikke (jeg gjør i alle fall ikke det) med den vanlige tappingen og dragningen som man gjør når man fisker med et jerkbait. Ikke noe annet enn det.

Om du tror jeg mener det ikke er jerkfiske, så er det bare å tro i vei.

Men at det er en del av "jerkfiske arenaen" er det vel ingen tvil om ;)

Flott :o Da er vi enige og espen kan ta kveite :)

Edit: Jeg fisker jeg, hele tiden :)

;) jeg og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

08.04 Turen i dag gikk tilbake til den store elva med krystallklare vannet (Storelva), men den gang ei. Nå var vannet en del brunere, men fortsatt en halvmeter med sikt. Etter å ha fått båten utpå dro vi ned mot utløpet. Her er det mye spennende plasser, store sandbanker som ikke er lett og se og utrolige dyp. I utløpet til Tyrifjorden er det knappe 50cm med vann før det dropper rett ned til 23,5meter :) Her begynte vannet å bli krystallklart også. Vi så noen fiske som stor langs med droppet på ekkoloddet, men fikk ikke noe. Vi prøvde også noen grunner ute i Tyrifjorden på 3 - 5meter, men ingenting her. Vannet var krystall :) Vi dro senere opp elva, utrolig mange spennende plasser her også, men sikten ble værre og værre for hver time. Til slutt ga vi opp. Blitt noen blanketurer nå de siste turene, men jeg er sikker på at det snur snart!

I en liten vik stod en elg i gjørma ganske oppspist. Jeg tror den hadde gått igjennom isen og strevet seg til døde i forsøket på å komme seg opp til land igjen:

79325_s.jpg

Når vi dro ut var vært på sitt værste, vind og mye regn, men etter en times tid ble det faktisk noe sol og opphold resten av dagen, ser det godt og varmt ut?:

79326_s.jpg

foto: Øystein

Som nevnt, mye spennende plasser. Men for en trolsk steming også lang elven (under trærne er det 4,3meter langs hele):

79327_s.jpg

foto: Øystein

Som dere ser er været på bedringens vei og akkurat på denne plassen var vi, eller i det minste, jeg super forkusert, her hadde jeg trua på fisk, men den gang ei:

79328_s.jpg

foto: Øystein

Og elva lyder sitt navn, den er STOR:

79329_s.jpg

foto: Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storelva er nok ikke som Nitelva når det gjelder tidlig oppgang av krokodiller. Har aldri fått gjedde der tidlig på sesongen. Først i begynnelsen av mai har det begynt å ta seg opp, men ofte er flommen så diger at fisket blir umulig. Har jerka endel litt senere på sesongen og fått mye gjedde. 6,5 kg er vel den eneste brukbare fisken hittil, men brukes litt mer tid der, kan den nok forbedres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storelva er nok ikke som Nitelva når det gjelder tidlig oppgang av krokodiller. Har aldri fått gjedde der tidlig på sesongen. Først i begynnelsen av mai har det begynt å ta seg opp, men ofte er flommen så diger at fisket blir umulig. Har jerka endel litt senere på sesongen og fått mye gjedde. 6,5 kg er vel den eneste brukbare fisken hittil, men brukes litt mer tid der, kan den nok forbedres :)

nei, den er nok ikke det, men var på tidspunktet den eneste fiskbare elven :D øyern er åpen nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott :) Da er vi enige og espen kan ta kveite :D

;) jeg og

Akkurat det der tror jeg Espen får avgjøre sjøl. Men i mine øyne er vel en f.eks Bulldawg mer en jig enn et jerkbait. Samtidig skal det vel sies at det spiller sånn ca 0% rolle i det en feit fisk klasker til, enten vannet er ferskt eller salt, og enten det er en bra gjedde eller en bra kveite som klemmer til. Tror vi kanskje skal la redaktørene gjøre opp den fighten seg i mellom, men må innrømme at jeg tross alt holder en ørliten knapp på han oppe i nord (Espen) selv om det gror støv på stengene hans for tida. Men det holder med EN flytur nordover for Remy!

Storelva er nok ikke som Nitelva når det gjelder tidlig oppgang av krokodiller. Har aldri fått gjedde der tidlig på sesongen. Først i begynnelsen av mai har det begynt å ta seg opp, men ofte er flommen så diger at fisket blir umulig. Har jerka endel litt senere på sesongen og fått mye gjedde. 6,5 kg er vel den eneste brukbare fisken hittil, men brukes litt mer tid der, kan den nok forbedres :)

I Storelva gjelder det å ikke finne dagene, men dagen!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet over noe som egner seg til å jerke kveite med ned til ca 30 meters dyp eller?

Det kommer mye spennende fra Sør til Nord snart til test gruppen. Nøtten er knekt, det som funker der det er lite fisk , funker ennå bedre der det er mye :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der tror jeg Espen får avgjøre sjøl. Men i mine øyne er vel en f.eks Bulldawg mer en jig enn et jerkbait. Samtidig skal det vel sies at det spiller sånn ca 0% rolle i det en feit fisk klasker til, enten vannet er ferskt eller salt, og enten det er en bra gjedde eller en bra kveite som klemmer til. Tror vi kanskje skal la redaktørene gjøre opp den fighten seg i mellom, men må innrømme at jeg tross alt holder en ørliten knapp på han oppe i nord (Espen) selv om det gror støv på stengene hans for tida. Men det holder med EN flytur nordover for Remy!

I Storelva gjelder det å ikke finne dagene, men dagen!

Jeg og var ment som svar til "fisker hver dag" jeg skal ikke ha kveite :)

Ops :)

Er det noen som har tjuvfisket? :)

Foreslår streng straff!!!

Ops, dette var jeg ikke klar over. Trodde det var fredning mot ørreten i visse partier, ikke gjedda. Er visst flere som ikke vet om dette langs elven :D Bøyer meg i støvet og beklager, fant reglene etter en del googling

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.04 Etter å hatt litt mettning på jerkfiske i grumsevann har det blitt mye annet fiske i mellomtiden, men i går kom vi oss ut igjen. Turen gikk til Øyern og nedre delene av ett parti i Glomma. Vannet har de siste par dagene blitt betraktelig klarere og har opp til en meter sikt. Mye partikler i vannet, men meste parten av sanden og annet vissvass har lagt seg til ro. Øyern er åpen hele veien ned et stykke forbi Flateby. Fortsatt minimalt med is på rampa på Flateby båthavn. Så vi satte ut båten på Fetsund og fisket og ut i øyeren. Prøvde å fiske alle spennende steder inkludert alle go`høl vi kom over.

80302_s.jpg

Det gikk i det meste av baits, men tunge Bulldawg og Muskie D ble brukt på dypet.

80303_s.jpg

Været var upåklagelig, men fisket var det værre med. Ingenting. Men sånn er det nå, jeg er helt sikker på at det kommer opp noen gjedder i tur og orden veldig snart. Vi har noen spennende uker foran oss.

80301_s.jpg

Håper på noen fangster fremover så det blir litt bilder av fisk igjen også :D Ikke bare av baits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på noen fangster fremover så det blir litt bilder av fisk igjen også :D Ikke bare av baits

Var i nitelva og jerket i 8 timer på fredag.

Helt dødt bortsett fra noe små rusk som prøvde seg.

Angret som en gud på at jeg ikke tok med meite utstyr,sikkert mye små fisk og prøve etter nå.

Imorgen blir det båt tur etter gjedde,håper det skjer noe da.

Lykke til videre på leting Remy,lurer selv på hvor de store er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på noen fangster fremover så det blir litt bilder av fisk igjen også :P Ikke bare av baits

Var i nitelva og jerket i 8 timer på fredag.

Helt dødt bortsett fra noe små rusk som prøvde seg.

Angret som en gud på at jeg ikke tok med meite utstyr,sikkert mye små fisk og prøve etter nå.

Imorgen blir det båt tur etter gjedde,håper det skjer noe da.

Lykke til videre på leting Remy,lurer selv på hvor de store er nå.

Takk, de store står der ute, men er nok treege :D Lykke til selv.

PS! Øyern du skal ut på`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.