Gå til innhold
Fiskersiden

Jerkfiske - The road to deeper experience


Recommended Posts

  • Svar 310
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

19.04 Ny dag, nye muligheter. Vel, været var i det minste KANON! Så turen gikk med to båter til Tyrifjorden. På Statoil ble det pitstop ved steinsfjorden og der kom jeg i snakk med en kar jeg hadde møtt før langs Nitelva, KoKo, som også skulle ut på samme sjøen. 10 min senere var båtene i sjøen og kjentmann Erik skulle lose oss ut på noen go' plasser i Tyri. Været var upåklagelig og gutta boys koste seg.

80461_s.jpg

80462_s.jpg

Men selv om været var kanon var ikke fisket det :) Så dette var vel siste turen til Tyri på en stund! Nå åpner straks steinsfjorden, sperrilen, storsjøen, eikersjøen ( hehe), jaren og mange fler :) samt Øyern som nesten er 100% isfri ;) Ja, nå har vi mye å se frem til! Bare vanntemperaturen kommer seg nå.

Vel, etter som jeg forstod fikk ikke KoKo og kompani noe fisk heller så vi bestemte oss for å slutte tidlig i dag siden trua var så godt som blåst bort med vinden som kom. Men på vei hjem ble det tid til noen kast i Steinsfjorden, det var jo kos. Men det ble inget....

80463_s.jpg

Kommer sterkere tilbake....

akkurat nå, Øyern og et sted rett utenfor der snekkern holder til. Kanskje i morgen, eller overimorgen??? Hvert øyeblikk og jeg kjenner det bobler i blodet i spenning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.04 Så blid kan man bli etter litt gjeddetørke:

80651_s.jpg

Ble kort dag på jobben noe som betød fisking og Øystein var lett å be selv om han er litt muggen på Jerkfiske om dagen ;)

Dro til Øyern og nesten utenfor vika til snekkeren, lå langs kanten der og allerede på 3 kastet satt det fisk. Endelig etter fisketørke på jerkfronten. Man kan se at selv en liten fisk gleder stort. Fisken fightet til og med, spratt gjorde den også! Hva mer kan man ønske seg.

80652_s.jpg

80653_s.jpg

80654_s.jpg

Økten var kort og det ble eneste fisken, men fy så moro. Og Opp langs Glomma begynner plassene å bli klare, mye spennende vann å fukte baits i der ja :)

80649_s.jpg

80650_s.jpg

Testet ut noen nye baits også

80648_s.jpg

80647_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner fremdeles ikke hvorfor ingen buker Rands til dette fisket kan gjerne komme med tips om plasser helst på pm.

Tenkt på det mange ganger,men steinsfjorden har sugd oss til seg på vei.

Tips mottas gjerne her oxo.

skikkelig også :angry2: men moro lel

Alt er bedre en ingenting.

Har faktisk hatt på mange morsomme små gjedder :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt på det mange ganger,men steinsfjorden har sugd oss til seg på vei.

Tips mottas gjerne her oxo.

Alt er bedre en ingenting.

Har faktisk hatt på mange morsomme små gjedder :angry2:

Jupp, men i morgen sitter den store, det føler jeg på meg. Beger har begynt å dryppe over kanten. Nå skjer det :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22.4 Igjen bar det utpå etter jobb og Atle I ble med for å druse litt boplere. Det tok ikke lang tid fra vi kom frem til første fiskeplassen før første gjedda satt på jerken. En liten snipe, men like fullt ut gjedde :)

80879_s.jpg

Så ble det stille og vi prøvde flere forskjellige plasser. I kanalen mellom Nitelva og Glomma traff vi noen andre som jerket, de hadde ikke fått noe.

80880_s.jpg

Sola begynte å gå på hell og vi flyttet oss til en spennende kant for å se om de var noen hjemme der. Atle blastet bopleren sin ut og visst drusa det på en gjedde! "Å, det var digg ass" brøt han ut. Heller ikke den største gjedda i Glomma, men fisk!

80881_s.jpg

80882_s.jpg

23.4 Fikk beskjed på morgene at jeg kunne ta fri og var ikke vond å be. Så det ble ut å fiske, igjen. Tok ikke lange tiden denne morgene før første mini snipa hadde tatt jerkbeten. Deretter tok det litt tid før neste fisk kom. Jeg fisket hele det tredje løpet helt til venstre hele veien ned til Glomma. Møtte både bever, fiskere langs land og elg. Men ikke en fisk på dette fantastiske strekket.

80883_s.jpg

Det bar opp igjen til løp nr 2 og her smalt det på en mini snipe på første kastet deretter en snipe til. Vel og bra, men skulle gjerne vært litt større en beten. Så etter noen kast til smalt det på en litt større gjedde midt i noe oppstyr i elven. Poiliti, brannvesen og mer farter rundt som gale på glomma en kort periode, men jeg fikk landet fisken i oppstyret som kanskje var 1.8. Hva de gjorde der ute vet jeg ikke, men politi helikopteret kom også en tur. Mulig en øvelse.

80884_s.jpg

Så prøvde jeg the pig på litt dypere vann langs en kant og denne karen gikk på

80885_s.jpg

Fiskene tok på SavaGear, Buster Jerk SkitMörten Super Shallow. OG for en glans denne har i vannet. 3 av fiskene ble tatt på 1m dyp, den andre på 3. Tyder på at gutta er på plass, damene litt trege. Jeg hadde det også moro med en kar som plutselig dukket opp her og der. I 17knop kom han ut av de minste kanalene i Glomma og duret avgårde for å plutselig dukke opp, ut og inn av andre kanaler. Øystein hooket opp sånn 17 tiden, men han görblankade :)

Åren blev igjen...

80886_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 17knop kom han ut av de minste kanalene i Glomma og duret avgårde for å plutselig dukke opp, ut og inn av andre kanaler.

Møtte noen drittunger inne i den kanalen der selv for noen år siden, var på vei inn fra øst da gutta kom i fullfart imot oss. Heldigvis ble det ikke noe sammenstøt, det var ikke hans feil jaffal - jeg kunne rivi hue a'n der og da, sat-n å forbanna jeg var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte noen drittunger inne i den kanalen der selv for noen år siden, var på vei inn fra øst da gutta kom i fullfart imot oss. Heldigvis ble det ikke noe sammenstøt, det var ikke hans feil jaffal - jeg kunne rivi hue a'n der og da, sat-n å forbanna jeg var.

Dette var en godt voksen mann som til tider virket noe desorientert :)

Skummelt når de kommer i hastighet ut av de små hullene langs bredden ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd:) Har du vurdert å prøve byleira, mellom nes og furu, i Øyeren?? Absolutt en kremplass for både det ene og andre. Masse asp, gjørs, stor abbor og gjedde som surfer rundt inni her. Har hatt mest suksess på kantene, og persen på gjedde herfra er 13.5 kg. Asp på nærmere 5. Største delen av bukta ligger på rundt 4-5 meter(og det langt ut) og der hvor det stuper ned er det vel 7-8 før det virkelig bikker. Kanten går ganske langt ute og går tvers over bukta hele veien. Hadde jeg fremdeles fisket der oppe som i førtiden, skulle jeg jaggu testa jerk i dette området. Pleide å se mye overfalteaction der på kveldene...

Flatby er jo et greit utgangspunkt eller så kan en jo bruke sandstangen. Er jo ei form for rampe der å.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd:) Har du vurdert å prøve byleira, mellom nes og furu, i Øyeren?? Absolutt en kremplass for både det ene og andre. Masse asp, gjørs, stor abbor og gjedde som surfer rundt inni her. Har hatt mest suksess på kantene, og persen på gjedde herfra er 13.5 kg. Asp på nærmere 5. Største delen av bukta ligger på rundt 4-5 meter(og det langt ut) og der hvor det stuper ned er det vel 7-8 før det virkelig bikker. Kanten går ganske langt ute og går tvers over bukta hele veien. Hadde jeg fremdeles fisket der oppe som i førtiden, skulle jeg jaggu testa jerk i dette området. Pleide å se mye overfalteaction der på kveldene...

Flatby er jo et greit utgangspunkt eller så kan en jo bruke sandstangen. Er jo ei form for rampe der å.....

Takk, hyggelig. Kommer garantert til å prøve her ja senere i sesongen når temperaturen stiger. Har vært argus øyne på dette stedet på kartet så det er gått å høre at det virkelig er en spennende plass. Asp på jerk hadde vært moro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt fått bra fisk her, og overvar en gang disse hersens yrkesfiskerne som holdt på på denne siden av øyeren i sin tid bøtte opp med garnfanget asp inne i denne store bukta. Min største asp fikk jeg på kanten på rigg og mini sluk som ble kjørt på 4.5 meter. Det ble sagt at også gjørsen gyter her inne på våren.... Jeg har fått mest av den på sommeren. Gjedde har jeg fått her ute hele året, også på meite på isen. Største fanget på isen var på 11.5. Beste fisket etter gjedda har vært på tidlig vår og på høsten. Rett ovenfor nesnabben er det også tatt større ørreter i garn, men disse blir vel mer enn en bonus i øyeren:)

Mht. dette med jerk hadde jo barknesdypet også vært noe å teste. Dypeste hølet her er jo "gjørsehølet" på en 20 meter mens selve renna går fra hølet og nesten halvveis over til gansvika. Starter i den vestre renna du kjører ut av deltaet i.... Ikke alle som vet hvor lang denne renna egentlig er....Man pleide å merke renna i sin tid. Midtveis svinger den rett utover.... Ligger på en 7-8 meter mens kantene er helt nede i halvmeteren. Går noen beist her på våren, venter på vann...... En klar oppsamlingsplass før leken. Kunne bli for mye fisk som ble stående her av og til, så det var mest ikke gøy. Også et sted du burde sjekke ut. Bestefar som lærte meg opp i fisket på øyeren og det var vel ingen som kjente øyeren som han gjorde. Har mest ikke fått fisk i selve glomma/nitelva deltaet jeg, fått mest lengre ut.

Men det måtte jo vært kult å testet svelle fra kajakk eller pontong da:) dratt skikkelig inn på grunna med jerk eller flue. Det kunne nesten vært et prosjekt som kunne lurt meg en tur østover igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

25.04 Denne dagen begynte SYKELIG tidelig, Øystein skulle absolutt ut før sola kom opp og slik ble det! Litt sliten fra natten før var jeg, sol og sommerfølelse hører sammen med restaurant, grillmat og øl. Men vakkert var det å være ute. Vi tok først en tur til bukta i øyern, men her var det lite vann og lite fisk. Litt for tidlig.

82042_s.jpg

82043_s.jpg

Så vi beveget oss til ett annet sted og der fikk brumle en etterlengtet fisk!!!

82044_s.jpg

Og ikke lenge etter smalt det til på min. En spretten snipe. 16cm Deviator mortfarget

82045_s.jpg

Og ikke lenge etter enda en

82046_s.jpg

Og enda kortere etter dro Øystein på en fisk

82047_s.jpg

Deretter smalt det igjen i stangen på førstekastet med en 4play

82048_s.jpg

Deretter ble det ganske stille og sola pluss lite søvn kicket inn og vi ble slappe. Ble ikke bedre når Tore og Kai kom innom en tur med en bayer og sigaretter. Da var det gjort. Ble lite fisking på oss etter dette, men prøvde ett par steder dog. Mens vi slafet av i solen tok likeså Kai en liten snipe på sin Nemo edition Buster

82049_s.jpg

DEilig når det er blikkstille

82050_s.jpg

CRaZyBoys

82051_s.jpg

Sjeldent sliten etter denne turen, men deilig å være ute i så flott vær. Så utrolig få andre ute denne dagen foruten Walmann og en annen båt. De i den andre båten hadde ikke fått noe og vet ikke hvem de var.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

26.04 Endelig kom dagen til Steinsfjorden igjen, lille skjønne.... Men ingen dag starter bedre en når man tar en sykkeltur før fisketuren. Broom brrrom... deilig å sitte på en Ducati igjen ;)

82052_s.jpg

Vel fremme på Steinsfjorden var det jaggu flere som skulle sette ut båt :)

82053_s.jpg

Og det var den turen. Vel nesten. Mistet to pene fisk, ene på rundt 4kg, andre på en 5 -6kg inne ved båten og hadde føge fisk som var større enn de to andre. Ellers krydde Steinsfjorden av Nederlendere som fisket med Jerk!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

27.06 Nye baits fra Akita Baits. Dette er topwater baits som plasker og spruter værre. Rå finish og rå gange. Bør prøves

82054_s.jpg

82055_s.jpg

Jeg har lagt merke til at linen tar skade en sjelden gang av den skarpe kanten der fortomen er avsluttet, men med litt krympehylser kan alt løses.

82056_s.jpg

---------------------------------------------------------------------------------------------------

01.05 Så var det tilbake til Øyeren og etter flere bomturer til div områder dro vi inn i snekkervika igjen for nå var det ganske mye mer vann. Og raskt etter å ha kommet på plass dro det til på en DEviator 19cm fra Savagear

82057_s.jpg

82058_s.jpg

82059_s.jpg

Og ikke lenge etterpå smalt det på en hos Øystein på hans firetiger 19cm slowfloat Deviator

82060_s.jpg

Deretter ble det tidlig kvelden grunnet kraftig fyllesjuke :D

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

02.05 Dagen etter bar det tilbake til Steinsfjorden, men like etter vi kom ut blåste det skikkelig opp. Vi søkte ly i en vik og der fant vi først en død gjedde på en 8+kg. Isfiske dreper! Noen som savner riggen sin? I kjeften på fisken var det en god råtten PeruRegnbue.

82064_s.jpg

82065_s.jpg

Rett etter dette kom det en gjedde opp med hode først, sakte og sikkert, før den viste ryggen og dukket igjen. Det var en stor fisk. Men ikke pokker om den ville ta. Så vi dro videre etter å ha nappet opp ett gammelt garn med dreggen. Nå blåste det værre enn tidligere og vi måtte ankre opp igjen. Like etter drar Øystein på en fisk på sin Big Bandit.

82066_s.jpg

82067_s.jpg

82068_s.jpg

Flott kondisjon. Deretter en mindre fisk

82069_s.jpg

Endelig var det min tur og fisken tok en Freestyler

82070_s.jpg

Vi tok flere andre fisk også, men vi har bestemt oss for å ikke ta bilder av de aller minste. Blir for mye bilder hehe.

Fikk en pakke med en 20 baits fra Campellen på Bryggen i rett tid. MYe spennende og gutta har stort sett det meste av baits i standard serien, bla Savagear, Strikerpo, Pig +++++

Rapala sine jerkbaits, testet litt, men ikke gitt fisk enda. Flotte som alltid fra Finland

82071_s.jpg

Deviator fra Savagear, Pearl 16cm. Nydelig i vannet.

82072_s.jpg

Deviator 16 og 19cm. Syns disse har en fabelaktig gange

82073_s.jpg

Savagear 19cm Freestyler. Regnbue fargen er rååååå i vannet. Makan til blinking, skulle tro det var papparazi på gang nede i vannet. Vakkert, og fisk fanger den

82074_s.jpg

Vi var en tur i Øyeren dagen etter, men det ble kun en liten en med en stygg skade på hodet. Ble ikke lange turen dog. Men helgen ga oss 8 gjedder, er jo greit det. Men vi møtte en kar i kajakk i en litt "hemmelig" gytevik som ligger i selve Glomma, ikke så hemmelig egentlig, men alt skal jo væra så forbannade hemmelig om dagen, så da sier vi den er hemmelig. Uansett, tilbake til saken, han hadde fisket der ila dagen og nappet opp to beste gjedder på 115 og 110cm, og ja, på flue selvfølgelig. ;):o

Her er en video av abbor og gjeddegyting. Samt et par store gjedder som svømmer rundt.

http://www.youfish.no/video/259/Litt-fra-april-fiske

Til helgen blir det KANSKJE en tur søndag morgen, ellers er det jobb jobb og atter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin Fin raport har venta en stund på denne :o ps hadde bare 5 knop med båten :D

ER ikke så mye å rapportere, MEN, vi får da fisk hehe.... og jeg skrev i post 1 at alt skal dokumenteres. men ikke de stor vi vil ha. Feks Berta som jeg fikk et forhold til men ikke skrev om fordi jeg glemte det. Kommer nok tilbake til det.. og ja, båten din gjør vel knappe 5knop med to i? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å prøver å få sukusess med jerkfiske om dagen jeg og. Var ute i går, fra land. Første jerk-tur for min del. Kastinga var enklere enn jeg trodde, jerkinga var lettere enn jeg trodde og etter det 10ende kastet satt dæven døtte meg Big banditen i kjeften på en tokilos gjedde også! :) Fra land!

Måtte selvfølgelig bort på en strand å fiske også. Begynte å jerke innover og når jeg var halvveis satt jeg bom fast! :angry: da var det bare å ryke da... prøvde å vade etter banditen, men det var for dypt. Veldig rart at Big bandit shalow runner går såppas dypt, tror det er 2-3 m der den satt seg fast! :blink:

Sannsynligvis sitter den i en rot/stokk på bunn.

Jeg blir ihvertfall den første badegjesten på stranda i år! Unner ingen å få en krok tredd gjennom foten. :ninja:

Uansett utrolig dyrt å slite bort bete + titanfortom (270,- det har ikke jeg råd til!)

Er det nødvendig med titanfortom? Koster jo en hundrings!

Er veldig fornøyd med den første jerkgjedda etter 10 kast, da! :P

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.