Gå til innhold
Fiskersiden

Jerkfiske - The road to deeper experience


Recommended Posts

Takk, flott tips. Gleder meg til å få de, selv om noen kanskje vil kalle det jigg :D Ang diskusjonen over mener jeg selv at jerk er metoen man fisker på. Men at Walmann ikke tolererer et swimbait som jerkbait må han få lov til. Jeg kjøpte noen av de i god tro om at de var jerkbait også. Men Men

Piko: Har ikke en skikkelig stang for den, for den veier vel litt mye. Bestilte den uansett når jeg skulle ha det andre. Får kjøpe en brutal stang til de skikkelig tunge sakene 5 oz. og mer ;) Noen forslag?

29.03; Ble ny tur i dag, var på elva sånn 11:30 tiden. Tok ikke mange kastene med Buster Signature Series Stefan Trumstedt før første gjedda smalt på med et brak av et take! Utrolig moro. Men den var ikke stor, og det var ikke de neste heller. Tok en på X Buster "swimbait", resten på buster og bigbandit.

Beten som virker best i dag

78586_s.jpg

78587_s.jpg

Det ble 7stk totalt der den største var kanskje en 3.2 - 3.4kg. Uansett, mye moro og mye vind. Alt skjedde på kort tid og utover ettermiddagen gikk det i mye kasting uten resultater. Kastingen sitter som ett skudd, men håndleddet på høyre armen værker skikkelig.

Det blåste utrolig mye

78584_s.jpg

78585_s.jpg

Godt å se at det ikke bare var meg som slet i vinden i dag. Så surt ut ja. Kalde fingre du også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 310
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Godt å se at det ikke bare var meg som slet i vinden i dag. Så surt ut ja. Kalde fingre du også?

Ja, kald som pokker på fingrene. Blåser det i midtnorge og eller er du her nede? Mister totalt følelsen i langefinger og tommel.. men men, hva gjør man ikke for fisken?! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kald som pokker på fingrene. Blåser det i midtnorge og eller er du her nede? Mister totalt følelsen i langefinger og tommel.. men men, hva gjør man ikke for fisken?! :D

Jeg var på fjellet og holdt på å blåse av pilkekassa, men hva gjør man vel ikke for fisken!;)

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Det var venstre bremsekloss foran som var gåen. Bremsa totalt 8 ganger på 48 mil hjem...

Hehe, ikke bra, å telle hvor mange ganger man bremser på vei hjem asså.

Remy: Musky Innovations har bra stenger til formålet, samt St Croix. For ikke å snakke om CWC sin The Hamer, få tak i en slik så kaster du dama di med den. (Den er nok og litt lettere å få tak i enn de andre)

Suzy Sucker i 11" veier vel 280-300 gram og så lukter gummin akkurat som på den pink panter figuren alle hadde på 80 tallet, den med ståltråd inni :D

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke bra, å telle hvor mange ganger man bremser på vei hjem asså.

Remy: Musky Innovations har bra stenger til formålet, samt St Croix. For ikke å snakke om CWC sin The Hamer, få tak i en slik så kaster du dama di med den. (Den er nok og litt lettere å få tak i enn de andre)

Suzy Sucker i 11" veier vel 280-300 gram og så lukter gummin akkurat som på den pink panter figuren alle hadde på 80 tallet, den med ståltråd inni ;)

Michael

Godt du alltid klarer å assosiere med de rareste ting, og det værste var at en sånn hadde jeg og ble veldig lei meg da ståltråden plutselig kom ut av den ene armen :D

Du har alltid hatt ett øye til St Croix, i mange år! Er jo absolutt gode fluestenger, så hvorfor ikke jerk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de siste dager - 05.04 Det har vært stille de siste dagene, blir mye kasting og gåing på leting etter fisk. Den ene dagen ble det en på land på litt over 10kg, men den var totalt feilkroket, ergelig at når man "treffer" på en slik fisk, blir det på den måten. Den siste tiden har gitt flere bomturer og Nitelva produserer bare sementgjørme om dagen og huka brasmer. Glomma har gått opp og blitt brun, men det finns andre steder der vannet er klart. Vi har reist rundt og prøvd, men uten resultater.

Det blir mye kasting:

79114_s.jpg

Øystein S har slengt seg på Jerkfiske og hadde stor tro en dag på Sjüka Braxen:

79109_s.jpg

Kai var trøtt og sliten etter å ha blitt terrorisert om natten samt tidlig om morgenen, men alikevel tok han den dagens største fisk:

79111_s.jpg

En morgen var jeg ute alene og gikk langs elva i soloppgangen. Skal si jeg skvatt når jeg skremte vettet av en bever under bena på meg som kastet seg ut i vannet og skrekk. Prøvde å få noen fine bilder, men lyset var totalt feil og jeg for dårlig til å fotografere:

79110_s.jpg

I den krystallklare elva i dag møtte vi en ung og nysgjerig svane. Han ble kompis med en gang og ble med et stykke langs elven. Elva var stor og krystallklar i motsetning til Glomma og Nitelva:

79112_s.jpg

79113_s.jpg

Uansett, fiske har vært labert den siste tiden, blitt noen pinner men ikke noe å skrive hjem om eller grunn til å slite på minnebrikka. Håper at det løsner snart. Og siden Frankrike ble utsatt (takk og lov) så blir det vel en del jerking i påsken med innslag av en siste tur på isen etter borren. Og ja, i morgen tidlig skal jeg på posten og hente pakke, hva som er i den kommer det sikkert ett bilde av senere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

06.04 Dagen startet med å sjøsette Ms Måkefot i Glomma og ferden på leting etter noe renere vann enn dette begynte:

79181_s.jpg

Tidlig på morgene hadde jeg vært og hentet noen nye baits, 5oz SuperD:

79179_s.jpg

79180_s.jpg

Like etter vi hadde kommet oss ned i nedre delene av Glomma mot Øyern måtte vi sjekke på vg-nett hva som hadde skjedd siden ett seaking helikopter finkjemmet nitelva fra Fjerdingby og ut i deltaet. Vi fant straks ut hva det var og stemingen ble veldig mørk. Alle tankene gikk til denne tragedien som utspilte seg foran våre øyne:

79182_s.jpg

79183_s.jpg

At vi fikk motorhavari var ikke så viktig akkurat der og da, men heldigvis fikk vi brukt litt reodor elgen kunnskap og fikset bensinslangen med superlim og midten av en stor svivel! Det blev inget, men vi møtte en kjenning langs elven også før vi tok turen hjem. Jeg fikk aldri gjedde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

06.04 Dagen startet med å sjøsette Ms Måkefot i Glomma og ferden på leting etter noe renere vann enn dette begynte:

79181_s.jpg

Tidlig på morgene hadde jeg vært og hentet noen nye baits, 5oz SuperD:

79179_s.jpg

79180_s.jpg

Like etter vi hadde kommet oss ned i nedre delene av Glomma mot Øyern måtte vi sjekke på vg-nett hva som hadde skjedd siden ett seaking helikopter finkjemmet nitelva fra Fjerdingby og ut i deltaet. Vi fant straks ut hva det var og stemingen ble veldig mørk. Alle tankene gikk til denne tragedien som utspilte seg foran våre øyne:

79182_s.jpg

79183_s.jpg

At vi fikk motorhavari var ikke så viktig akkurat der og da, men heldigvis fikk vi brukt litt reodor elgen kunnskap og fikset bensinslangen med superlim og midten av en stor svivel! Det blev inget, men vi møtte en kjenning langs elven også før vi tok turen hjem. Jeg fikk aldri gjedde...

godt å se at du finner dine egne fiskplasser gutten. En pioner på alle områder.

:) Veien til suksess blir gjort på den enkleste måten........

Vi treffes vel der ute, kan det se ut til heheheh...........

Endret av pikewallis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å se at du finner dine egne fiskplasser gutten. En pioner på alle områder.

:) Veien til suksess blir gjort på den enkleste måten........

Vi treffes vel der ute, kan det se ut til heheheh...........

Hva skal det bety, at om du, antageligvis ut i fra det du skriver, fisker nedre delene og delta av glomma/nitelva er det forbudt for andre? Er du den ene og store pioneeren av dette området, er det slik å forstå? Tror du er noen århundrer for sent ute :)

Jeg prøver ikke på noen som helst måte å erobre meg tittelen "oppdaget glomma/nitelva deltaet", ikke nevnt at vi har funnet opp kruttet på ny engang, noe ikke du burde gjøre heller. For fisker du der så tråler du gamle stier, blir litt stein i glasshus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal det bety, at om du, antageligvis ut i fra det du skriver, fisker nedre delene og delta av glomma/nitelva er det forbudt for andre? Er du den ene og store pioneeren av dette området, er det slik å forstå? Tror du er noen århundrer for sent ute :D

Jeg prøver ikke på noen som helst måte å erobre meg tittelen "oppdaget glomma/nitelva deltaet", ikke nevnt at vi har funnet opp kruttet på ny engang, noe ikke du burde gjøre heller. For fisker du der så tråler du gamle stier, blir litt stein i glasshus ;)

Jeg er nok langt i fra piooner på noen områder gutten og helt klart så er det vært mye bra fiske i dette område opp igjennom. Er bare litt artig å se deg i disse områdene. Minner litt om karpesatsinga dette, høy kølleføring på samme måte som sist. Men det skal du ha, lære gjør du aldri.

:)

Lykke til å skitt-fiske....

Sorry, er mange grunner til at jeg ikke skriver rapporter og det er IKKE fordi Jarenvannet, Steinsfjorden, Sperilen, +++++++ er hemmlige. Fiskeplassene er absolutt ikke hemlige, ikke vannene heller. Kanskje om jeg når et sinnsykt mål i et svakt øyeblikk kunne en rapport ha kommet, men tror neppe det. Det har blitt mange gjedder, mange små, mange medium, et par store, men ingen av de virkelig store (12+). Så det er BARE å komme seg ut å fiske. Har gjort det i 2mnd snart i stekk så lenge det har vært fiskbart.

gikk det brått over :);):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok langt i fra piooner på noen områder gutten og helt klart så er det vært mye bra fiske i dette område opp igjennom. Er bare litt artig å se deg i disse områdene. Minner litt om karpesatsinga dette, høy kølleføring på samme måte som sist. Men det skal du ha, lære gjør du aldri.

:)

Lykke til å skitt-fiske....

Sorry, er mange grunner til at jeg ikke skriver rapporter og det er IKKE fordi Jarenvannet, Steinsfjorden, Sperilen, +++++++ er hemmlige. Fiskeplassene er absolutt ikke hemlige, ikke vannene heller. Kanskje om jeg når et sinnsykt mål i et svakt øyeblikk kunne en rapport ha kommet, men tror neppe det. Det har blitt mange gjedder, mange små, mange medium, et par store, men ingen av de virkelig store (12+). Så det er BARE å komme seg ut å fiske. Har gjort det i 2mnd snart i stekk så lenge det har vært fiskbart.

gikk det brått over ;):):D

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig dag Wallis? Skjønner ikke helt din negative holdning her.....

Fortsett med rapportene Remy :ph34r:

Bekalger den oven for resten av brukerene på siden. Men Remy skriver selv her for ikke så lenge siden.

remy i et svar til ThorEH i en annen tråd.

Remy skriver:

Sorry, er mange grunner til at jeg ikke skriver rapporter og det er IKKE fordi Jarenvannet, Steinsfjorden, Sperilen, +++++++ er hemmlige. Fiskeplassene er absolutt ikke hemlige, ikke vannene heller. Kanskje om jeg når et sinnsykt mål i et svakt øyeblikk kunne en rapport ha kommet, men tror neppe det. Det har blitt mange gjedder, mange små, mange medium, et par store, men ingen av de virkelig store (12+). Så det er BARE å komme seg ut å fiske. Har gjort det i 2mnd snart i stekk så lenge det har vært fiskbart.

Innlegg avsluttet.

Og ja det er lov å endre mening osv. Å begynne å skrive igjen

Så nå er det ny høy kølleføring igjen, som karpefiske hans, å vi vet alle hvordan det ente. Men for all del jeg ønsker han lykke til......og håper at prosjektet hans blir vellykket.

:blush:

det er flere stenger, 4-5 sneller det er pomp å prakt, det er liksom ikke måte på.

Men for de som tror man trenger så mye utstyr for å få gode opplevelser på jerk så er det feil........ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da er jeg litt pompøs hvis det å ha 3 stenger innen for en metode er å være det. Trodde ikke du fisket med kun en stang i en bestemt klasse, men der ser man hvor feil man kan ta. Videre valgte jeg å ha flere sneller da jeg ihvertfall syns det er veldig upraktisk å bytte snelle om jeg vil fiske med en annen stang i en annen vektklasse. At du velger, igjen, å ha èn stang og snelle, er jo ditt valg. Ser faktisk ikke det praktiske i det dog. Så om det er å ha høy kølleføring og pompøsitet så er har jeg vel det! Var uvitende om det men, tydeligvis er brorparten av oss fiskere pompøse da. Og hva, når eller hvordan jeg skriver rapporter erik, er opp til meg. Karpe gutsingen endte bra den forrige sesong med største eller/og neststørste Karpe tatt av nordmann, på gjeldende tid. Lennart tok en større på begynnelsen av året i år, men flere turer er på vei så det har ikke endt enda med karpe. Gutsingen gikk også bra, fikk flere fine fisk selv om du tydeligvis bare vil dra opp en episode. Som voksen evner man å takle, bearbeide og glemme det negative og fokusere på det positive, prøv du også! Skulle nesten tro du følte deg trengt opp i ett hjørne. Og til slutt, kunne det ikke ha falt deg inn at 4 sneller er fint å ha til ismeite også? Eller er det pompøst? Tror jeg og setter strek med å svare for meg ovenfor deg, for det trenger jeg absolutt ikke :) skittfiske, håper virkelig du får noen fine jerkgjedder og suksess med pikewallis beten.

Dårlig dag Wallis? Skjønner ikke helt din negative holdning her..

Fortsett med rapportene Remy :)

Will do :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fin start på Jerkfisket Remy :)

Det er jo faktisk veldig gøy.......Selv har jeg bare fått gjeddeyngel på jerkbait så noe må jeg gjøre feil.

Har dog veldig tro på swimbaits , de dere store gummidyra haha. Hvor fikk du tak i de 5oz super D ene?? De så jo snasent fine ut.

Lykke til videre

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fin start på Jerkfisket Remy :)

Det er jo faktisk veldig gøy.......Selv har jeg bare fått gjeddeyngel på jerkbait så noe må jeg gjøre feil.

Har dog veldig tro på swimbaits , de dere store gummidyra haha. Hvor fikk du tak i de 5oz super D ene?? De så jo snasent fine ut.

Lykke til videre

:)

Takker :D Du gjør nok ikke noe feil vil jeg tro, du er jo alltid veldig møysommelig nå du først gjør noe. Du treffer nok de store en dag. Ang Super D kan du handle de av denne karen. Jeg betalte 38 dollar til norge for 3 stk :D

http://shop.ebay.com/merchant/tacklebooty_...QQ_fromZQQ_mdoZ

07.04 Dagen gikk til Stamfiske som ikke ga noen resultater og økten ble kortere enn planlagt. Uansett, fikk en pakke til i posten i dag med noe spennende.

Den minst spennende er 4 play, men her er den uansett:

79238_s.jpg

Den mest spennende for min del er denne 7inch Power Probe. De går for 245kr i usa, men sikret meg en til en langt billigere pris. Dette skal være ett skikkelig bra cedar glide beten og ved bare en ørliten bevegelse skal den gjøre en 180graders sving!! Når man ikke jerker det oppfører det som ett walking the dog beten! Gleder meg til å prøve dette (desverre fått krokhull i frakt):

79240_s.jpg

79241_s.jpg

Den nest mest spennende baite som kom i posten er Muski Magnet. 9 inches lang og skal oppføre seg noe unikt. Rullende og side til side bevegelser er visst naturlig for denne!:

79242_s.jpg

79243_s.jpg

Nest minst spennende, som egentlig er veldig spennende er en shallow bulldawg!!! Endelig kan man fiske sin favoritt dawg på grunt vann, det må da være bra når gjeddene står grunt!:

79239_s.jpg

Skal prøve å få en film om vi drar til den "blanke" elven i morgen av Power Probe og Muski Magnet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult - er nesten så jeg forventer badekarbilder om en post eller 2 fra deg ;-)

Kommet over noe som egner seg til å jerke kveite med ned til ca 30 meters dyp eller?

Ja, du kunne brukt den 11inch ShackAttack curly sue 335g med hell, Norges første Jerk kveite hadde vært noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerker vel ikke akkurat bulldawg, det er mere "pilking og jigging" over det fra båt.

Fra land blir det mere hopp og sprett - rykk og napp :)

Så du mener at om man fisker disse gummidyrene fra båt er det ikke jerkfiske? Da er det manges beste jerkfangster som går :o (siden du reagerte ang spøken om kveitefanget jerk) Og hva er jigging egentlig i motsetning til jerking, enn annet motsatt bevegelsrettning ;) Ikke tenk så mye, kom deg heller ut å fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.