Gå til innhold
Fiskersiden

Fenwick Ironfeather II #7 - Erfaringer?


Laksefiskern
 Share

Recommended Posts

Hallo, laksefiskern!

Ja, jeg bruker Fenwick Iron 997 (9,9 fot #7).

Har min tredje stang av denne typen nå, og jeg valgte den fordi jeg personlig gradvis forsøker å strekke meg mot lengre og lengre kast. Ikke for at de lange kastene er like nødvendig bestandig, men jeg gjør det for "moro" skyld.

Hvis du har fisket med Techna AV, så er det en nydelig stang, og mer lettkastet enn Iron. Jeg ser at alle våre elever som tar den i hånda på våre kurs, raskt får skikk på kastinga og de fleste får en aha-opplevelse. Derfor anbefaler jeg den til nybegynnere, for de som har råd til den. Kombinasjonen av fibre i stangens lengde og viklingen med Aramid Veil gjør nemlig denne stangen svært retningsstabil, og den genererer hastighet bra raskt. Jeg går av og til tilbake til AV'n for sjøørretfiske, fordi den er så deilig å kaste med.

Hvis vi skal forsøke oss på en sammenligning av AV og Iron, er jo Iron et strå vassere igjen. Nå har ikke Iron en tradisjonell "rygg", da den er bygget opp på en litt annen måte, men hvis vi likevel her bruker begrepet, kjenner du forskjellen her på AV og Iron når du begynner å kaste med Iron. Iron er ikke så lettkastet og "nydelig" som AV. Den krever litt mer av deg teknisk. Men du kommer fort inn i tralten hvis teknikken din er god nok, og... det mistenker jeg at din er. Når du lærer deg å utnytte denne stanga, og i tillegg utnytter et overslag for å oppnå lengre vandring, og du i tillegg har valgt deg et bra snøre, ja, så kyler du det raskt avgårde 30-40 meter eller mer hvis du er SVÆRT dyktig og har litt vind i ryggen. Da snakker jeg helsnøre. Jeg anbefaler et longbelly, gjerne helt opp mot 17 meter klumpdel, men velger du longbelly, anbefaler jeg at du IKKE går opp i snøreklasse, men holder deg til samme klasse som stanga. Poenget totalt her er å redusere overhenget, og heller ikke tillate at snøret blir altfor tungt. Venter du ut denne stanga, står riktig med kroppen din, bruker den riktig, og trekker som det skal trekkes, ja, så blir du nok fornøyd med denne stanga. Ikke for det; du kan stå og kosekaste med den også, men...vent den ut.....det gjelder forøvrig også for AV...la den få gjøre jobben sin... mange kritikere av AV er altfor utålmodige i kastingen sin.

Iron II er noe mindre stiv enn Iron I. Den har også samme matte finish som AV, og i tillegg enbente ringer. Jeg har kastet med Iron I også, og har kunnet sammenligne dem.

Ellers har jeg såvidt testet kastemaskinen til TFO. Litt vanskelig å sammenligne den mot Iron kanskje, da TFO-stanga var klasset som en #8, og "bare" var på 9 fot, men TFO-stanga er så absolutt i samme genre, for deg som ønsker å "pælme" litt. Den stanga anbefales også.

AV tolererer likevel feil. Iron ikke i sååå stor grad. Denne stanga gjør det du ber ham om å gjøre...og det kan jo være så mangt...

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefiskern; ja, også spurte du jo spesielt om hvordan den er til praktisk fiske, og det er jo som kjent mer enn lengdekasting...[ :) ]

Jo, i og med at den på langt nær er "beinstiv", er den morsom å få fisk på også. Jeg anbefaler 9,9 fotern. Videre er den ypperlig for rulle og underhånd, faktisk meget ypperlig.

Men for sjøørretfiske; velg et realt snøre til den. Det fortjener den.

Ellers; vet at det kommer ny AV nå også, "saltwater edition".

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker alle for svar her.

Rart du nevner TFO'n opp mot Iron Jan - det er akkurat de to valget står mellom for min del. Rent prismessig har jeg egentlig ikke noe valg, da må det bli Iron for min del. Men i og med jeg skal investere i nytt flueutstyr til SØ så tenkte jeg at jeg kanskje burde se bort fra Fenwick og sjekke ut den mht til egne kasteferdigheter/-egenskaper. Så jeg testa TFO Ticr og Ticr+ i går og sjekka samtidig ut Iron. Jeg ble såpass positivt overrasket over Iron at jeg ble svært i tvil. Jeg hadde egentlig mentalt forberedt meg på å kjøpe en Ticr.

Ticr + ble litt for heftig for meg fordi jeg i en trygg setting på plen så at enkelte av kastene kunne tyde på at jeg trengte et oppfriskningskurs i fluekasting, fordi det så ikke ut som at det alltid var jeg som bestemte hvordan snøret skulle gå - altså kom mine småfeil tydeligere fram med den. Således ble den sjekka ut for godt, i og med jeg har erfart at det er en betydelig forskjell mellom trygg kasting på plen uten flue og fiskesituasjoner med flue og lystige sjøørreter.

"Saltwater edition" er testa ut hos PF og det ble bestilt endringer til den. Gutta var ikke fornøyd med de nederste ringene som de mente var i minste laget, så når de kommer ut i butikken vil det være med større ringer nederst. Ellers så jeg bare det hvite i øynene deres når de fortalte om testkastinga med den.

-Du sier at jeg skal kjøpe et godt snøre og du anbefaler longbelly, jeg hadde egentlig tenkt å sjekke SA Stillwater - men du har kanskje noe spesielt å anbefale Jan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok

Iron ligger på 3.000,- mens Ticr+ vel ligger på 2.000,-... eller tar jeg feil mtp sistnevnte prising? Tror ikke det. Men...dette er jo butikkpriser. Antar at du vel skaffer førstnevnte billigere et eller annet sted, jeg da? Hvis da ikke Iron har fallt ennå mer i pris nå.

Nja... takler du ikke Ticr+, så kan du kanskje føle deg litt ukomfortabel med Iron også, men det blir jo bare spekulasjon fra min side.

Trodde du var en rev på kasteteknikk jeg? Men det gjelder kanskje tohånds? Nå finnes det jo masse gode stenger for sjøørrett, men det som jo karakteriserer de to stengene vi har omtalt, er at de er i "kastemaskin"-klassen, med egenskaper deretter. Hvis det behager deg, så kjøp en av de to. Så kan du jo stikke nedom meg en tur ved anledning, så kan vi "råkaste" litt i Oslofjorden. Nå er jo kremtiden for sjøøretten her rett rundt hjørnet. Ellers anbefaler jeg deg å lese min artikkel på www.fiskarlauget.no hvis enhåndsteknikken din er litt rusten, og for å få fullt potensiale av din kastemaskin. Fiskarlauget er ikke på noen måte noen konkurranse side til denne, den er en side tilhørende en lokal forening i Vestby. Der finner du vel telefonnummeret mitt også, så bare ring hvis d er noe du lurer på.

Når det gjelder anbefaling av snøre; et så langt snøre som mulig, fra en 34-35 meter og oppover, og med en lang klumpdel. SA XXD (flyt) for eksempel. Et kjempesnøre med kjempepris... hehe... men alt er relativt (pris). Snøret sparer jeg ikke på.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet når jeg testa ticrX'en var at jeg hadde på forhånd hørt at denne var svært vass og var nok noe prega av disse uttalelsene tror jeg. Dessuten testa jeg hver stang i 5-10 minutter bare.

Habil kaster vil jeg heller si om meg selv, en habil kaster som ennå kan forbedre sin kasteteknikk vil jeg si. Den dagen jeg ikke kan forbedre kasteteknikken mister jeg noe av interessen for fluekasting.[ :) ]

Eller sagt på en annen måte; det å fiske med flue gjør at det er dobbelt så moro å ikke få fisk! Får du ikke fisk og kaster deilig har du ihvert fall en "god-følelse" med deg hjem.

Det handler vel så mye å kaste inn en ny stang, jeg trenger noe tid før jeg kjenner stanga og vet hva den står for - og utgangspunktet for spørsmålet mitt var å høre andres erfaringer med denne stanga og da forutsatte jeg at de hadde "kjørt seg inn" og kunne gi noe utdypende svar. Vet jo godt at det er snakk om eget "lynne" og kasteteknikk.

Jeg er en såkalt "soft-kaster" som liker å vente ut snøret, dog ikke så lenge at jeg kan tenne røyken mellom opptrekk og fremsleng...[ :P ], men jeg trives godt med rolige kast. Liker å kjenne at "stanga jobber for meg".

For å si noe mere om valgets kval;

Jeg står mellom TFO Ticr og Fenwick Ironfeather II, den førstnevnte koster rett under 2000,- og Ironfeater'n koster meg 0,-

-Men jeg er for så vidt ikke interessert i å velge bort Ticr-stanga fordi jeg kan få den andre gratis - men jeg er ute etter om det er noe hensikt å "kaste bort" kr.2000,- på en Ticr?

Og jeg syns jeg kan lese av svaret ditt, Jan, at kr.2000,- på en ticr i mitt tilfelle er ren og skjer idioti - den minimale forskjellen på de to stengene kan ikke forsvare dette - am I wrong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, bevares. Jeg vurderte en Ticr+ for min egen del også jeg, i tillegg til min Iron. Den har noen av de samme egenskapene, ved f.eks. at den er så retningsstabil. Men min oppfattelse der og da, når jeg testet denne Ticr+ stanga, var at den muligens var ennå et lite hakk vassere enn Iron, men.....så skal det sies igjen at jeg jo testet en klasse høyere, og det borger jo også for sitt. Uansett; når du nå kan få Iron gratis, hadde jeg ikke vært i tvil, om jeg måtte velge. Det skal sies. Men så vinner du kanskje i tipping, og kan kjøpe begge? "Litt" smør på flesk er det etter min oppfatning å eie begge disse stengene, men det kommer jo an på hvor mye lidenskap fluefiske er for den enkelte, og i mitt tilfelle driver vi jo skole også, så ei stang til med disse egenskapene kunne kommet til nytte der også, i de tilfellene vi hadde litt viderekomne elever. Liker du en stang med punch, tror jeg ikke du får valgt "feil" her likevel, jeg. Kos deg med Ironfeatheren...eller var det Ticr+ 'en....? hehe... Mine erfaringer med Iron etter sjøørret over et par år nå, er ihverfall positiv.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.