Gå til innhold
Fiskersiden

Vinterfiske etter SØ i mørket


 Share

Recommended Posts

Stort sett fisker jeg mine SØ'er i dagslys. Men førstkommende fredag skal jeg ut i 19.30-tiden og prøve meg. Derfor trenger jeg noen tips for SØ-fiske i mørket. Jeg vet jo at fisken gjerne kommer sigende inn på grunnene i ly av mørket, men gjelder dette også på denne årstiden? Burde man satse på meite heller enn sluk? Og hva slags plasser burde man oppsøke til dette fisket? Jeg er godt kjent med metodene for dag-fiske, men lurer altså på om det er andre ting man må ta hensyn til ved kveld- og nattfiske etter SØ på denne årstiden. Noen som har tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri feil å satse på meite... hehe [ :) ]

Seriøst... jeg mener å ha lest at SØ er lite aktiv på natten om vinteren og at de er lettere å få på talefot i dagslys i denne årstiden.

Ellers har jeg vel bare ett tips om du skal fiske leeenge utover kvelden: Ta med mat som kan varmes opp! Det var faktisk helt nødvendig under hai fiske prosjektet til Erlend og meg selv i helgen som var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fordi SØ'en er lite aktiv, så er det kanskje gunstig med meitefiske? Så kan fisken følge luktesansen og selv oppsøke agnet hvis den er i området. Stedet jeg ser for meg er en liten vik med en bekk som renner ut innerst i viken. Viken er veldig grunn, og ca 150 meter ut er det ei brygge man kan sitte på. Her er vannet ca 2 meter dypt, og det er mudder- og leopardbunn. Planen er derfor å sitte på brygga fra ca kl 20.00 - 01.00 og fiske med agn og dupp, eventuelt bånnmeite. Kaldt og jæv*** blir det, men med krystallklar luft og stjernehimmel/fullmåne, så kan det bli en fantastisk opplevelse, selv uten fisk. Varmedress og termos med noe varmt i er selvsagt ført opp på utstyrslista :-) Noen som har tips til agn? Meitemark? Reker? Kunstig agn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Jorda er vel for hard til å grave mark nå, så jeg får sjekke fiske-disken på super'n om de har noe makrell liggende.

Største utfordringen når det gjelder min planlagte tur er vel at det kanskje ligger is over hele vika, siden jeg antar at det er forholdsvis mye brakkvann. Men men..den tid, den sorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vi går våren i møte er det kveld og nattfiske som begynner å gjelde! En ting, sort er tingen, og stort. Bruk gjerne større sluker som er skjeformet som du får til å gå høyt i vannet. Dette for å skape en siluhet som fisken ser gjerne mot en opplyst himmel (fra byer etc). Skal du agne, agn høyt i vannet og, fisken går høyt og gjerne inn på grunner som du selv nevner. Fluer er mega bra på natten, spesielt litt store, fluffy sorte fluer. Jeg gleder meg til vårfisket etter sø igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nattfiske på vinteren. har fået enkelt fisk tilbage i 90-tallet, men har aldrig dyrket natfiske seriøst på vinteren. en ting er dog sikkert. det er højtgående agn med silhouet der fungerer om du ikke fisker med flue vil jeg anbefale dig sortfarvede kystwobblere som gladsax eller jack rapid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips og lykkeønskninger. Værmeldingen varsler klarvær, og med tilnærmet fullmåne burde det ligge til rette for god silhuett.

Slukvalget faller på Seatrout Spoon - den er bare fantastisk! Kommer tilbake med fangstrapport over helga - dersom det blir noe å rapportere da [ :) )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er bomber å kaste med, sett i forhold til andre wobblere (f.eks Rapala)? Har null erfaring med bomber - er den tyngre og bedre å kaste med?

Når det gjelder agn for kvelden, så er det litt krise. Var på XXL for å handle mark igår, og butikk-mannnen kunne stolt vise frem den siste boksen med makk, som jeg var så heldig å skulle få handle. Skuffelsen var derfor stor da han åpnet lokket og vi kunne se at både jord og makk var bånn-frosset som følge av feil på kjøleskapet. Jeg styrtet derfor ned i supermarkedet på jakt etter makrell. Der hadde de bare sild. Kan strimler av sild, eventuelt annen fisk, erstatte makrellstrimler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.