Gå til innhold
Fiskersiden

Lierelva 2009


Holmen
 Share

Recommended Posts

I dag har jeg vært 11 timer i elva, satt der mens hu steig, blei farga og begynte og synke igjen. Steig vel max 5cm. Fiska fra halv 10 til halv 9. Flytta meg rundt omkring på elva, fiska lierkroa - børreshaugen, engahølen- bjrøkahølen og et strekke ovenfor Lierbyen. Var der ovenfor Lierbyen at ting skjedde. Plutselig begynte det og nappe noe ordentlig og ikke bare småfisk, lot det nappe både og lenge vel før tilslaget ble satt. Fikk kjørt fisken nesten på land men den ble rabiat da den fikk land under buken og dro ut og tok 3 raske hopp og kroken løsna. Satt så vidt det var i munnvika. 0,5-0,6kgs fisk, knall blank og fin så tydelig nygått. Etter dette var det en time eller to med bra aktivitet med fisk som viste seg og tydelig gikk på elva, men var 0 interesse for marken noe som er frustrerende. Var ingen kjemper som viste seg, ingen over kiloen vil jeg tro. Artig er det uansett med liv på elva. Så da får man se hva som skjer, håper på store mengder regn i nær framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Liten oppsummering av turen i går. Fisket forholdsvis langt ned i elva med både spinner og Mark beveget meg mellom sør for Lierkroa. Møtte en kar som sa han hadde hatt på en ørret men mistet den ved landsetting. Han sa han hadde hørt noe vaking som måtte være storfisk litt lenger ned. Jøss tenkte jeg og ble selvfølgelig nysgjerring. Ruslet litt ned og fant et fint sted. Plutselig begynte det å plaske noe voldsomt, kunne minne om storfisk som presser seg opp et grunt stryk. Mens jeg sitter å gjør klar for å arrangere svømmekurs for noen mark, kommer det plutselig noe svømmende oppover elva. Var rimelig mørkt så litt vanskelig å se hva det var, men den ene setter kursen mot meg. Ble ganske overrasket når den ene var ca 2 - 3 meter fra meg og jeg ser at det er 2 bever!! De lagde litt spetakkel når jeg lette etter kamera så alt av fisk ble nok skremt langt på veg. Ingen fisk men likevel litt morro med Bever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppsummering av turen i går. Fisket forholdsvis langt ned i elva med både spinner og Mark beveget meg mellom sør for Lierkroa. Møtte en kar som sa han hadde hatt på en ørret men mistet den ved landsetting. Han sa han hadde hørt noe vaking som måtte være storfisk litt lenger ned. Jøss tenkte jeg og ble selvfølgelig nysgjerring. Ruslet litt ned og fant et fint sted. Plutselig begynte det å plaske noe voldsomt, kunne minne om storfisk som presser seg opp et grunt stryk. Mens jeg sitter å gjør klar for å arrangere svømmekurs for noen mark, kommer det plutselig noe svømmende oppover elva. Var rimelig mørkt så litt vanskelig å se hva det var, men den ene setter kursen mot meg. Ble ganske overrasket når den ene var ca 2 - 3 meter fra meg og jeg ser at det er 2 bever!! De lagde litt spetakkel når jeg lette etter kamera så alt av fisk ble nok skremt langt på veg. Ingen fisk men likevel litt morro med Bever.

Bever er artig !

Ifjor møtte jeg en bever på flere turer ved Lierkroa, den kom svømmende rundt kl 21.30 hver gang, virker som det er et vanedyr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du litt på kvelden bør du kunne møte børre flere ganger utover sommeren ja. Er blitt tatt litt fisk i dag, så langt rapportert inn 4 SØ og største på 2.9 og en i går på 2.3. Så er da fisk ute å går.

Kan også nevne at Niva har foretatt prøvefiske i og rundt Gilhusbukta i våres og registrert totalt 36 arter av fisk, så burde jo være muligheter for artsjagere uti der, det forventes og finne minst 2 til som har vært der tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan melde om at det i dag ble tatt laks på 9,7kg i Lierelva, også bekreftet en på 3,4kg samt en ubekreftet i overkant av 3kg. Dette er ikke samme fisken.

Fiskeforeningen gratulerer den lykkelige fiskeren med ny pers på laks og mest sannsynlig årsbeste i elva.

cimg0951j.jpg

cimg0949l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med den fisken ja!!! jeg kjenner han så får nok høre om den fisken ja!!!! heheh men hvor stor laks og sjøørret er det tatt i lierelva da??

Tror lakserekorden er 10,6 kg, så denne var ikke langt unna !

SØ rekorden er jeg usikker på, men har i allefall hørt om fisk over 5 kg.

Kanskje Holmen veit:) ?

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakserekorden er 10,6 ja og mener å huske at SØ er 8.7kg. Ikke 100% sikker, mulig den er 7.8. Uansett er det en respektabel SØ. Kan sjekke opp for sikkerhetsskyld + jeg veit det ikke ligger på hjemmesiden til foreningen, noe som igrunn kunne vært greit å hatt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det har vært og er bra pågang med mellomlaks i år. Tatt 2 laks til i dag som er kommet meg for øret. 6.3kg på spinner og 3.4kg på uvisst, men mest trolig mark. Så den som fisker får kanskje fisk. Vært ute i 2 timer i kveld og har vel igrunn ikke hatt napp en gang. Ikke sett eller fått en eneste stam eller mort til nå, noe som er litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har vært stille her en periode nå grunnet sterk varme og lita elv. Kom 125mm natt til søndag ikke at det hjalp så mye, kom alt for hardt og for langt ned i vassdraget. Ble allikevel tatt en laks på 5,2kg i dag samt at det går en del fisk på elva. Satser på at det blir fine forhold i morra, elva er fortsatt noe grå på nåværende tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det liv i elva ja, er lagt ut det som er rapportert inn på børsen på hjemmesida til fiskeforeningen, men savner nesten 10 Sø til + noen lakse som jeg veit kom på land i dag, men de kommer vel.

Ellers fikk jeg selv en fin SØ på 1.1kg i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det liv i elva ja, er lagt ut det som er rapportert inn på børsen på hjemmesida til fiskeforeningen, men savner nesten 10 Sø til + noen lakse som jeg veit kom på land i dag, men de kommer vel.

Ellers fikk jeg selv en fin SØ på 1.1kg i dag.

fiske kveld og ut i mørket i går altså den 7 men stille der jeg fisket fisket i sone 3 ved crossbanen. om det er rett sone . når fisker dere i lier på døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig at du har vært i sone 3. Et av strekka jeg trives godt på da det pleier være lite folk der. Pleier være mest trafikk fra 2 tida om dagen til det mørkner. Er det fine forhold i elva, med andre rod høy vannstand og bra farge(brunaktig og sikt fra 10-15cm og nedover) er det full fart fra morra til kveld, særlig på fridager. Ser du at elva er grå er mark tingen for da tar ikke fisken spinner ifølge spinnerentusiastene. Ellers er dagen i dag den første i sesongen hvor innrapporterte fangster fyller over ei side samt det blei tatt laks på 7,8kg i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i elva idag selv, ble en SØ på 1,1 kg, blank og med et par lus. Grillet den i kveld og smakte fortreffelig :lol:

Mistet en litt mindre fisk på spinner også.

Møtte mange folk idag, så tydelig liv i elva. Hørte om et par pene laks helt oppe ved Åmotbrua, artig !

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett fiska i sone 1 til nå og har hatt 4 på kroken så langt. En med bra størrelse. Men de vil rett og slett ikke sitte. Hvilken krok størrelse bruker dere? Jeg har brukt 2. Har ikke fått opp en forbaska sø eller laks enda, rett før jeg hopper utti og putter kroken i kjefen på fisken selv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Stian :)

Fiskedisker:Jeg har gått over til og bruke Sirkel-kroker til laks,da har i mine tilfeller laksen "hengt" seg sjøl ved hjelp av søkkevekten når jeg gir tilslag.Etter som jeg forstår,er elva stilleflytende,og da er det ikke så dumt med dupp.(selv om ikke mange forbinder dupp med laksefiske...)Fisker mye med dupp i små elver,der forholdene tilsier det,faktisk veldig effektivt!

Wegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitra står det neppe fisk nå da det nesten ikke er vann der. Men i fra delet og nedover i dypkulpene står det en del laks, men de er vriene å få til å ta.

Ellers bruker jeg stort sett mustad sine beak saltwater kroker i størrelse 1-1/0. Med kort skaft. Synes disse kroker bra og fisken har lett for å svelge etter min mening. Nå for tiden fisker jeg veldig lett, mange steder helt uten søkke og stort sett aldri mer enn 0,8grams splitthagl så sant jeg ikke fisker på steder jeg veit er dype og med hard strøm. Tar ikke fisken når du fisker dypt, prøv og fiske lett og høyt i vannet. Mange ganger SØ kommer opp og henter marken høyt i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitra står det neppe fisk nå da det nesten ikke er vann der. Men i fra delet og nedover i dypkulpene står det en del laks, men de er vriene å få til å ta.

Kom hjem fra en tur i elva nå, startet helt oppe ved Glitra, men som du sier Holmen, lite vann.

Avsluttet nede ved lierkroa, vannet var "kakao", men en kar jeg møtte som var på sin første tur i elva landet en flott, lusete laks på rundt 3 kg, artig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.