Gå til innhold
Fiskersiden

Erfaring med Silver Hawk


potbelly
 Share

Recommended Posts

:) Er det noen som har erfaring med Alu båten Silwer hawk 540 eller lign.modell. og evnt hva en skal være på jakt etter ved kjøp av brukt båt i alu. Jeg regner med at alu båter som er 1-2 år gamle er i ok shape uansett, men når de får noen år til så vet jeg at en del av alubåtene kan få tære skader i skroget.

Evnt om noen som kan dette tema vet litt om ovennevnte merke sett mot eks Buster. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Silver 405 Colibri. Har aldri kjørt 540 Hawk, men prøvekjørte 485 Fox i fjor. Både 405 og 485 går svært pent i vannet, så det er ingen grunn til å tro at 540 er noe anderledes. Både Colibri og Fox er i mine øyne noe undermotoriserte hva gjelder anbefalinger fra fabrikanten, og jeg antar at dette gjelder for Hawk også. Dette vil til en viss grad være en smakssak, men maks motorstørrelse (30HK) på min Colibri klarte ikke å løfte skroget skikkelig klar av vannet. Jeg byttet til 50HK etter bare en sesong, og har ikke sett meg tilbake siden. Jeg er nå på min tredje 50HK på denne båten, og er strålende fornøyd. 60HK på Hawk mener jeg må være alt for lite for å få optimal gange i vannet.

Min Colibri er fra -99, og har ingen antydning til tæringsskader. Nå hadde noe annet overrasket meg, siden båten går 90% i ferskvann, og lagres i båthus når den ikke er i bruk. Tidligere erfaring med aluskrog (feks Älmstad) tilsier også at dette ikke er noe problem, vel å merke så lenge man sørger for å holde andre mer tæringssikre metaller unna aluskroget. Du vil dog få en matt grå hinne på skroget ganske fort, dersom den ligger i saltvann. Jeg er usikker på om Silver lakker skroget på båtene sine nå (slik som Buster), hvis de gjør det får du i utgangspunktet ikke denne gråfargen. Gråfargen betyr ikke noe praktisk, men noen synes den er lite kledelig. ;)

På noen Silver (deriblant min) har overføringene i selvlensen vært litt "ustabile". Hvis man kommer borti de lekker de litt vann inn mellom alu og glassfiberskroget. Jeg har kommet borti disse et par ganger i forbindelse med stuing av baggasje, og har fått inn få noen liter vann. Siden jeg tar opp båten etter hver tur, har ikke dette hatt noen stor betydning (tar bare ut bunnproppen når båten er på hengeren), men hvis båten skal ligge ute i lengre perioder bør du inspisere disse nøye. Dytt og dra litt i slangene og se om det lekker, men ha en henger i nærheten i tilfelle de løsner helt. :lol:

En ulempe med løsningen med dobbelt skrog, er at det kan være en utfordring å montere ekstra utstyr der man vil. De fleste steder kommer man ikke til mellom skrogene, men siden alle nyere modeller har rails, er ikke dette noe stort problem lenger. Som du sikkert har sett på www.silverboats.fi har de endel snack for å rigge båten, hvis du skal lage dorgebåt.

Når du nevner Buster, så regner jeg med at du tenker på Buster XL? Litt avhengig av hvilken Hawk du har tenkt på, er Buster ca 50-70 kg tyngre i følge www.buster.fi. Nå vet jeg ikke helt hva som er årssaken til vektforskjellen, men særlig hvis du skal ha en mobil båt på henger, er all ekstra vekt noe som man bør vurdere nøye. Nå finnes det dog langt flere Buster enn Silver der ute, og prisen er også forskjellig, så det blir kanskje et prisspørsmål?

Tror uansett du kommer til å bli fornøyd med finsk aluminium. De er veldig gode fiskebåter begge to, som tåler en trøkk og er relativt enkle å vedlikeholde.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Silver 405 Colibri. Har aldri kjørt 540 Hawk, men prøvekjørte 485 Fox i fjor. Både 405 og 485 går svært pent i vannet, så det er ingen grunn til å tro at 540 er noe anderledes. Både Colibri og Fox er i mine øyne noe undermotoriserte hva gjelder anbefalinger fra fabrikanten, og jeg antar at dette gjelder for Hawk også. Dette vil til en viss grad være en smakssak, men maks motorstørrelse (30HK) på min Colibri klarte ikke å løfte skroget skikkelig klar av vannet. Jeg byttet til 50HK etter bare en sesong, og har ikke sett meg tilbake siden. Jeg er nå på min tredje 50HK på denne båten, og er strålende fornøyd. 60HK på Hawk mener jeg må være alt for lite for å få optimal gange i vannet.

Min Colibri er fra -99, og har ingen antydning til tæringsskader. Nå hadde noe annet overrasket meg, siden båten går 90% i ferskvann, og lagres i båthus når den ikke er i bruk. Tidligere erfaring med aluskrog (feks Älmstad) tilsier også at dette ikke er noe problem, vel å merke så lenge man sørger for å holde andre mer tæringssikre metaller unna aluskroget. Du vil dog få en matt grå hinne på skroget ganske fort, dersom den ligger i saltvann. Jeg er usikker på om Silver lakker skroget på båtene sine nå (slik som Buster), hvis de gjør det får du i utgangspunktet ikke denne gråfargen. Gråfargen betyr ikke noe praktisk, men noen synes den er lite kledelig. ;)

På noen Silver (deriblant min) har overføringene i selvlensen vært litt "ustabile". Hvis man kommer borti de lekker de litt vann inn mellom alu og glassfiberskroget. Jeg har kommet borti disse et par ganger i forbindelse med stuing av baggasje, og har fått inn få noen liter vann. Siden jeg tar opp båten etter hver tur, har ikke dette hatt noen stor betydning (tar bare ut bunnproppen når båten er på hengeren), men hvis båten skal ligge ute i lengre perioder bør du inspisere disse nøye. Dytt og dra litt i slangene og se om det lekker, men ha en henger i nærheten i tilfelle de løsner helt. :lol:

En ulempe med løsningen med dobbelt skrog, er at det kan være en utfordring å montere ekstra utstyr der man vil. De fleste steder kommer man ikke til mellom skrogene, men siden alle nyere modeller har rails, er ikke dette noe stort problem lenger. Som du sikkert har sett på www.silverboats.fi har de endel snack for å rigge båten, hvis du skal lage dorgebåt.

Når du nevner Buster, så regner jeg med at du tenker på Buster XL? Litt avhengig av hvilken Hawk du har tenkt på, er Buster ca 50-70 kg tyngre i følge www.buster.fi. Nå vet jeg ikke helt hva som er årssaken til vektforskjellen, men særlig hvis du skal ha en mobil båt på henger, er all ekstra vekt noe som man bør vurdere nøye. Nå finnes det dog langt flere Buster enn Silver der ute, og prisen er også forskjellig, så det blir kanskje et prisspørsmål?

Tror uansett du kommer til å bli fornøyd med finsk aluminium. De er veldig gode fiskebåter begge to, som tåler en trøkk og er relativt enkle å vedlikeholde.

;) Kjempe bra svar! Dette hadde du peiling på ser det ut som. Jeg er litt usikker på om det blir alu eller glassfib. til slutt. Den jeg har sett på i dette tilfellet er en SH 540 med 75 hk på, motor gått 50 timer, det er riktig nok en 2 takter evinrude. Den blir nok mest brukt til å fiske fra og ikke dorging trur eg.......

Båt og motor er 2006 modell, men lite brukt. Men syntes at prisen er litt for høy foreløpig. Får se evnt hva man kan legge inn bud på etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Silver er ikke akkurat billige båter til å begynne med, samt at alu er dyrere enn glassfiber generelt sett. Samtidig er det mange der ute som ikke helt har fått med seg at båtmarkedet mer eller mindre har kolapset, særlig i bruktmarkedet. Dersom du ikke får en grei pris på nyere brukt båt, kan det faktisk være en ide å se på helt ny i steden. Mange forhandlere har for mye båter og påhengere på lager fra 2008, samtidig som de sliter med likviditeten. Dette gjør at en som betaler cash, uten innbytte av egen båt, kan presse prisen langt mer enn for bare ett år siden. Men dette forutsetter at forhandleren har båt og motor på lager, og vil bli kvitt den. ;)

Det kan være lønnsomt å ta en ringerunde til ulike forhandlere for å høre hva de har på lager, for så å gi et bud på det. Selv om båten er på en annen kant av landet, kan det fort bli en lønnsom kjøretur ut av slikt. Dessverre er det mange forhandlere som ikke er villige til å oppgi hva de har på lager, og jeg kan ikke se at det har noen annen årsak enn at de nettopp er redde for å bli presset på pris. (Nå snakker jeg av erfaring, siden jeg lurte på å kjøpe en Fox i fjor. Jeg måtte dessverre skrinlegge/ utsette kjøpet ettersom jeg fant ut at jeg også måtte kjøpe ny bil for å dra herligheten nogenlunde sikkert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Silver er ikke akkurat billige båter til å begynne med, samt at alu er dyrere enn glassfiber generelt sett. Samtidig er det mange der ute som ikke helt har fått med seg at båtmarkedet mer eller mindre har kolapset, særlig i bruktmarkedet. Dersom du ikke får en grei pris på nyere brukt båt, kan det faktisk være en ide å se på helt ny i steden. Mange forhandlere har for mye båter og påhengere på lager fra 2008, samtidig som de sliter med likviditeten. Dette gjør at en som betaler cash, uten innbytte av egen båt, kan presse prisen langt mer enn for bare ett år siden. Men dette forutsetter at forhandleren har båt og motor på lager, og vil bli kvitt den. :)

Det kan være lønnsomt å ta en ringerunde til ulike forhandlere for å høre hva de har på lager, for så å gi et bud på det. Selv om båten er på en annen kant av landet, kan det fort bli en lønnsom kjøretur ut av slikt. Dessverre er det mange forhandlere som ikke er villige til å oppgi hva de har på lager, og jeg kan ikke se at det har noen annen årsak enn at de nettopp er redde for å bli presset på pris. (Nå snakker jeg av erfaring, siden jeg lurte på å kjøpe en Fox i fjor. Jeg måtte dessverre skrinlegge/ utsette kjøpet ettersom jeg fant ut at jeg også måtte kjøpe ny bil for å dra herligheten nogenlunde sikkert.)

:D Jeg har sjekket en del, og sendt ut litt spørsmål om tilstandsrapporter mm. Og ikke minst for å se om det er noen som tar opp tråden og tar kontakt etter en tid. Jeg vurderer faktisk å dra til Sverige å kjøpe båt der.

Med den kursen som er nå så er det en del å hente. Motor vil jeg kjøpe i Norge. Men en plain båt av anerkjent fabrikat17- 18 fot får en i NOk for mellom 69-81,000 avhengig av hva man velger. jeg har sett på to glassfiber som har god plass både akter og foran, og som har gode tester, begge er svenskprodusert.

en HR510 og en Micore550. henholdvis føre evnt pruting 81,418,- og 69,000nok. rett over grensa. Micoren er det ett par gode tilbud på i norge nå, antagelig med bakgrunn av det du nevner over, Men jeg ser en del forhandlerer ligger ny båt på 85,000. Da kan man faktsik ende opp med en ny båtpakke til en ok pris. Spare avhengig av fabrikat muligens 10-15,000 bare på båten. det er verdt en to timers kjøre tur. Og i sverige har det falt ennå mer enn i norge. me jeg haster ikke på dette foreløpig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Alternativt få laget en alubåt lokalt av en dugelig sveiser, eller mindre båtfirma og få båten "skredder"bygd etter dine ønsker. Det trenger faktisk ikke bli dyrere en en pent brukt....

F.eks. så har Busterbåtene har vel egentlig et rykte på seg for å ikke tåle hard bruk over tid, med sprekker og slikt, i alle fall blant brukere "utaskjær`s"

Er finish viktig, kommer man vel ikke utenom de "masseproduserte" men er robustet høyt prioritert, velg "Norsk verkstedprodusert" helsveist i 4-5mm, eller fra produsenter som Kaasbøl, Hårek og lignende.

Har selv, med en god del hjelp fått laget en alubåt etter egne ønsker og angrer ikke et sekund :)

Litt mer mas enn ferdigprodusert er det, men mer min kan det ikke bli.

En skikkelig god link til en selvbygger som nettopp har blitt ferdig med sin, finner du her Aluminiumsbåt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Silver Fox 485. Er veldig fornøyd med den! Har hatt den i fire sesonger nå og ikke noe problem idet hele tatt! Jeg synes den går mye finere enn en vanlig "plastbåt" i sjøen. "Skjærer" gjennom bølgene istedenfor og hoppe og dunke... Har selv prøvekjørt den som er hakket større enn Hawken. Lurer på om den heter Shark..? Sinnsyke kjøreegenskaper i den også! Mye bedre i mine øyne enn f.eks Ibiza 19SE og Askeladden 635 WA. Har prøvd begge...

Jeg mener ihvertfall at Silver er en veldig god båt og angrer ikke på at jeg kjøpte en selv for noen år siden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Da har jeg fått noen runder med min nyervervede Silver Hawk DC 540 (2011 mod.).

Foreløpig har jeg bare godord om skuta. Har ikke fått testa seg i skikkelig grisevær, men litt rusk har det vært.

I knappe vindbårer kan det bli litt klapping, men drar man på litt turtall koster den pent over toppene.

Utrustet båten med den nye 4-takters 90 hk'en med "lean-burn" fra Suzuki.

Synes motoren og båten harmonerer veldig godt, og føler ikke behov for å motorisere den kraftigere selv om enkelte antyder at de fleste Silver er noe undermotoriserte.

Nå er også den nye 90 hestern et par titalls kilo lettere enn forgjengeren.

På full hendel (6000 rpm) drar jeg båten opp i 36 knop. Jeg har valgt å marsje på 4500 omdreininger. Da gjør skuta vel 25 knop, støyer lite og har et lavt forbruk. Har ikke målt eksakt forbruk på marsjfart, men kan tenke meg et tall rundt 10 liter i timen basert på påfyll etter turene.

Skal kommen med mere info etterhvert som gangtimene baller på seg :thumbsup:

5797798873_09a7e97ee9_o.jpg

New boat, new halibut- season by Lars Mathisen Photography , on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være en "kill joy", så skyt meg gjerne om jeg har feil her.

Er det ikke slik at "anbefalt motorstørrelse" også innbærer maksimal motor båten er godkjent for?

Om man motoriserer båten over dette kan man vel oppleve problemer i forsikringsaker?

btw: Knallfin båt du har der da Lars M :thumbsup: tvi-tvi!

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være en "kill joy", så skyt meg gjerne om jeg har feil her.

Er det ikke slik at "anbefalt motorstørrelse" også innbærer maksimal motor båten er godkjent for?

Om man motoriserer båten over dette kan man vel oppleve problemer i forsikringsaker?

btw: Knallfin båt du har der da Lars M :rolleyes: tvi-tvi!

Takker :)

Mener du har rett. Båten er GODKJENT for motorerstr. 60-100 hk.

Fin fin båt.

Har samme motor som deg på båten min og er strålende fornøyd med den.

Har dog ikke fått målt forbruk og sånt, noen som vet hvor en eventuelt kan finne forbruk i timen på forskjellige turtall?

Takk, takk :) Har ikke kommet over noen tabeller, men dette er jo veldig individuelt ift. båttype, vekt, etc..

Vi hadde en 90 hk to-takter Mariner på en 24' Polarcirkel. På full hendel hadde den et forbruk på 43 liter i timen.

Mototren ble donert bort til en kar på bygda etter at girhuset røyk. Han overhalte motoren og satte den på en askeladden et-eller-annet. Forbruket på denne var omlag ti liter mindre pr. time på samme turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det varierer vel litt fra båt til båt

Jeg får omtrent samme fart som deg ved de turtallene du nevner.

Jeg har en Askeladden 525 Excel.

ved full gass oppnår jeg 37knop når jeg er alene ombord, og ligger på ca 25 knop ved 4500 og 29-30knop ved 5000.

Motoren bruker mindre bensin enn 20hk jeg har på andre båten (en 91mod 20hk totakt)

Har du orginal aluminiumspropell eller? Jeg vurderer litt og anskaffe en stålpropell, men er litt usikker på om det er så mye og hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det varierer vel litt fra båt til båt

Jeg får omtrent samme fart som deg ved de turtallene du nevner.

Jeg har en Askeladden 525 Excel.

ved full gass oppnår jeg 37knop når jeg er alene ombord, og ligger på ca 25 knop ved 4500 og 29-30knop ved 5000.

Motoren bruker mindre bensin enn 20hk jeg har på andre båten (en 91mod 20hk totakt)

Har du orginal aluminiumspropell eller? Jeg vurderer litt og anskaffe en stålpropell, men er litt usikker på om det er så mye og hente.

Har originalpropell på min. Ifølge fabrikkspesifikasjoner skal 90 hk'en ha et maksimalt turtallsområde på 5300-6300 rpm. På Hawk'en lander jeg rett under 6000 med originalt propelloppsett.

Mulig det er mere å hente, men ser ikke noe behov for dette. Uansett ikke noe jeg ønsker å finne ut av før motoren er innkjørt.

Bør i allefall ikke ha noen problemer å nå oljeskiftintervallene ila et år hvis bruken fortsetter som nå :rolleyes:

Har jobbet 15 år i oppdrettsbransjen og har derfor ikke følt behov for egen båt. Etter et år på fast grunn ble likevel savnet stort. Nå gleder jeg meg som en unge til å dra rundt øyene her oppe å fotografere, temme kveiter og true avsidesliggende ørret- og røyevann med fluestanga :)

Litt info: https://secure.suzuki.com/marine/_m/brochures/df90-80-70.pdf

5799416703_0b92856969_o.jpg

Silver Hawk DC 540 & Suzuki DF 90 ATL by Lars Mathisen Photography , on Flickr

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott fiskefarkost! Jeg hadde selv gleden av å prøvekjøre samme båt med 60Hk for et par uker siden, og den var definitivt undermotorisert. Tro nok den motoren du har er et langt bedre valg, noe turtallet ditt forsåvidt viser.

Så bare hold et lite øye med selvlensen, så har du mye båtglede å se frem i mot. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.