Gå til innhold
Fiskersiden

Dyprigg


frodes
 Share

Recommended Posts

Har kjøpt båt (18 fot Silver Viking sjark type)

og nå skal jeg kjøpe meg dyprigg.

Har tittet på Cannon Easi-Troll 2 og Uni-Troll

og Scotty 1085 Strongarm 30 og 1090 Longarm 60.

Hvilke av disse vil dere anbefale?

Trenger jeg teleskopisk arm?

Bør jeg ha en på hver side av båten?

Tenker på å kjøpe fra USA. Ser ut til at jeg kan spare

en del på det. Er det noen som kan anbefale noen nett-butikker?

Må også ha stenger og sneller.

Vet det har vært skrevet om det tidligere, men det var i det gamle forumet.

Kan dere anbefale noen stenger og sneller til en fornuftig pris?

Jeg har ikke noe erfaring med trolling, så alle tips

mottas med takk.

frodes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

http://www.lebaron.ca/pdf_access/index.htm...tm#anchor489275

Alla priser i Kanadensiska dollar dvs ca 5 nok på en dollar då. Ca halva priset mot skandinavien.

En av killarna jag har snackat med tyckte att det räckte med en rigg att börja med, för man kan köra så många linor på samma. Vid lagom djup så körde han med 4 linor på samma rigg genom att använda så kallade stackers. Sen är det ju utrymme och sånt att tänka på. Man kan ju köra rigg på ena sidan båten och vanliga stånghållare på andra sidan.

Jag provkörde en rigg häromdagen och visst var det lite bökigt i början men jag menar att det ökar det effektiva fisket på djupet på ett sätt som är svåruppnåeligt utan rigg. Vem har wobbler/ skeddrag som utan onödig nertyngning går på 25 - 30 meter? Risken att korsa linor och annat trubbel elimineras oxå på ett dramatiskt sätt.

Det är ju sällan man trollar ensam i båten och då har man ju manskap att sköta utrustningen medan man själv njuter kaffet och koncentrerar sig på kursen och ekolodet....[8D] Det tar tid att svetsa i hop en duglig trollingbesättning som gör rätt i alla situationer. Mången wobbler sitter runt i fjorden och i olika insjöar i osloregionen under mindre lyckade trolling/ dörjnings expeditioner med min båt. Men hela tiden dras nya erfarenheter och läggs på minnet. Jag har aldrig upplevt ett mer omväxlande fiskesätt där man tror sig ha full kontroll ena sekunden och nollkoll nästa. Men så väntar ju min laxpremiär på mig om två veckor då....[ :P ]

Vad gäller utrustning i övrigt kan jag bara säga Multiplikator rullar med hög knarr för nappvarsling, gamla glasfiberstänger eller nya specialtrollingstänger, fet mono lina eller multilina med ordentligt lång monofortom och ett stoiskt tålamod.

Är på blixtvisit i Sverige under helgen och körde förbi norra delen av Vänern i går... Mötte då en armada av Trollare med deras utrustning... 12 - 16 spöhållare per båt, Eldrivna riggar ( gärna tre eller fler per båt ), radar!, gps and you name it. Jodå, den som har mest när han dör vinner!

Lycka till med trollandet,

/LDV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør starte med en rigg. Det er mye å holde rede på til å begynne med. kjøp heller en stacker eller flere da kan du fiske med flere stenger på samme rigg. Av stenger har Milo flere bra, de koster vel mellom 300-500 kr per stk. Nå det gjelder sneller bruker jeg Ambassadør 6000, disse koster ca. 800-900kr stykket. Skal du kjøpe alt dette samlet så prut. I tillegg trenger du også et ekkolodd, disse får du fra 1500-2000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med el-rigg er helt klart: kjør opp riggen mens du driller hvis du er alene i båten. Du slipper å måtte fumle og sveive om hverandre. Scotty kontra Cannon manuelle rigger. Scotty drar opp noe mer pr. omdreining enn Cannon unitroll. Noe mindre enn unitroll bør du ihvertfall ikke velge (dette har jeg hørt av Cannon brukere) fordi hvis du rigger dypt går det ikke langt før du er mektig lei av å bruke ekstremt mye energi til å sveive opp da spolene på de mindre riggene tar inn langt mindre enn unitroll. Visst er rigger dyre i Norge og Sverige; derfor bør du seriøst overveie å bestille fra den andre siden. Le Baron kan jeg trygt anbefale prismessig og de er meget seriøse. Da kan du like greit bestille El-rigger da prisen i Canada ikke er så avskrekkende som i Norden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med ekkolodd; MEN en kartplotter er absolutt på sin plass! Da kan du pinpointe ut godsteder i ingenmannsland! Selv bruker jeg Garmin lodd og plotter og de er veldig fine. Hummninbird er helt godkjent; 240 oppløsning som standard og en meget finurlig ekkoloddfot som gjør det lett å snappe av elektronikken når du er parkerer båten til neste tur. er ikke sikker på hva 27x, men ikke gå for de med 3-5 stråler på giveren. Sikkert ok å vite at fisken ikke er i din absolutte nærvær, men når du rigger og evt. kjører med planerboard, så virker det helt unødvendig. Du få ikke kjørt over de allikevel. Fisk på loddet er ikke automatisk fisk på riggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg Var med Bacon gubben en tur i Akersvannet brukte han et ekkolodd fra Hummin.....synes den var imponerende

Rigg valg er smaks sak....selv kjører jeg to scotty 1085 rigg det er ikke teleskopisk men 30" bom som forøvrig er scottys mest solgte modell

Elrigg er krem hvis du fisker dypt.....ølhunder fisker El...biceps folk fisker manuelt hehehe

Har trålet de meste av butikker i dette land og sverige og kan derfor nevne at Topp Fritid i Sarpsborg er uslåelig på priser ang Scotty rigg og accessories[8D]

Liker ikke internet handel men prof bacon har gode erfaringer med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en Cannon Uni-troll, kjemperigg. ELrigg mener jeg du ikke har behov for, fungere fint å holde styr på 2 rigger om du er alene, men her gjelder som alt annet, øvelse gjør mester. Lowrance lodd er et sikkert kjøp, gå til http://www.trolling.no der er det tilbud på en del bra lodd nå, fargeskjerm er kjekt, men ikke nødvendig. Lowrance X-88DF selges for ca 4000 et kjempelodd. Du får og bra priser på rigg der.

Av stenger er det mye bra, men hold deg unna inline om du har tenkt å fiske litt om høsten/vinteren. Shakespeare Ugly stick er den beste stanga jeg har benyttet. Av sneller er det mye bra, men Daiwas SG47LC er prima. Men som innen alt annet er dette mye smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey*

Det finnes kun en riggprodusent nemlig- Scotty:)

Slurespak og de tåler mye kg på bommen...så det så![8D]

Kjør hardt!

Pål"Scotty"Dramstad

sitat:Opprinnelig postet av frodes

Har kjøpt båt (18 fot Silver Viking sjark type)

og nå skal jeg kjøpe meg dyprigg.

Har tittet på Cannon Easi-Troll 2 og Uni-Troll

og Scotty 1085 Strongarm 30 og 1090 Longarm 60.

Hvilke av disse vil dere anbefale?

Trenger jeg teleskopisk arm?

Bør jeg ha en på hver side av båten?

Tenker på å kjøpe fra USA. Ser ut til at jeg kan spare

en del på det. Er det noen som kan anbefale noen nett-butikker?

Må også ha stenger og sneller.

Vet det har vært skrevet om det tidligere, men det var i det gamle forumet.

Kan dere anbefale noen stenger og sneller til en fornuftig pris?

Jeg har ikke noe erfaring med trolling, så alle tips

mottas med takk.

frodes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannon har dårlig vaierkvalitet....vet det er flere cannon eiere som kjøper scotty vaiere

Cannon har elendig lås på svivelbasen...tåler ikke vinteren....hvor mange cannon ligger på bunn kontra scotty?? ligger det scotty på bunn ligger båten der og!

Cannon har kort vaier.....Scotty har lenger

Cannon må du sveive deg ihjel på 45 cm kontra scottys 60 cm

Cannon har dårligere brems enn scotty

Cannon ligger bak Scotty i best i test

Cannon tåler mindre bly enn Scotty

Cannon er dyrere enn Scott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey-hadde jeg hatt en Cannon rigg skulle du fått den...men de varer jo ikke lenge nok så en rekker å gi dem bort-før de er kass.. :P )

Fra spøk til alvor - Cannon er en grei rigg, men gi meg en Scotty Depthmaster m/Dualrodholder d er skikkelig rigg! 225fot i minuttet og 10kg lodd* 3stenger ferdig stacket på 2min..

Hehe

sitat:Opprinnelig postet av Kveksen

Hvis det KUN finnes en type rigg er det Cannon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye uenighet her. Kan vel nevne at jeg har hatt fingrene borti Cannon, Scotty, Walker, Penn, Proos, MacJac, Big Jon og Vector siden 1986 uten at jeg dermed skal bli oppfattet som noe sannhetsvitne. Har stort sett sverget til Cannon, og det uten å oppleve de helt store svakhetene. En UT-Marlin fra 1987 funker fortsatt feilfritt, det samme gjelder en Easi-Troll fra 1988, og disse har fått kjørt seg! De har funket, punktum. Men det skal også sies at Scotty på visse punkter har visse fortrinn Cannon ikke har, og vica verca. Stangholderløsningen til Scotty er grei nok, men holder en veldig stor knapp på fleksibiliteten hos Cannon. Ikke minst er de siste lett kompatible med Cabelas fulljusterbare holdere. Lav profil er en av Scottys fordeler. En relativt idiotsikker (men det finnes jo mange idioter rundtomkring også) spoleløsning hos Cannon som gjør at wiren ikke hopper av spolen er heller ikke noe minus. Topptrinsa hos Cannon kan det skje at wiren roter seg inni. Det er et ****** å ordne opp i, og medfører ofte at wiren blir krøllete. Scotty har en bred topptrinse som blant annet tillater bruk av Scottys S-stops, men hvor ofte bruker man disse i kombinasjon med EZ-adders? Å tilte opp bommen kontra en grei weight-retreiver blir stort sett hipp som happ. Wiren kan skiftes, men Cannons bronserte wire har aldri voldt meg noe problem. Den er uansett tynnere, smidigere og skjærer vannet bedre enn Scotty sin. Og trenger man noensinne mer enn 400 fot? Hvor tunge lodd riggene tåler er nok mer avhengig av hvor solid man har gjort selve festeanordningen og ikke minst hvor langt ut man slipper bommene. Alt på Scotty er rustfritt, men har aldri opplevd korrosjon på Cannon heller. Cannon har Digitroll med de muligheter de medfører (for utstyrsfreaker) Scotty leverer Black Box, Cannon har nok den beste Weight Ball-løsningen, Scotty har de beste utløserne, Cannon har den mest solide Terminal Kit-løsningen (kanskje Dubro har den aller beste Shock Kit-løsningen) osv. osv. Tipset mitt blir uansett å ikke kun se på merker, men å pelle det beste fra de beste i alle ledd, fra monteringsplata i ripa til utløseren i enden av loddet. Dessverre er man ganske så bundet fra monteringsplata til over topptrina, men man kan sove ganske så godt om natta ved viten om at verken Scotty eller Cannon lager noe tredjerangs. Det skal også nevnes at det stilles HELT!! andre krav til riggene fra å bedrive grei dorging etter sjøørret i indre Oslofjord, til å bedrive fiske etter sydlige storviltarter på tresifret antall kilo. Metodene og forutsetningene er også fundamentalt forskjellige, og ikke minst hva slags agn man bruker, krokrigging og krokingsutgangspunkt. Avslutningsvis; ikke minst bør man ha i bakhodet at forskjellige fiskesituasjoner krever forskjellige typer utløsere, så her i gården finnes det både utløsere av plugg-, hylse-, bøyle- og padtype. I visse situasjoner er imidlertid strikk det eneste som duger.....

Troll on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.