Gå til innhold
Fiskersiden

Stor bildrapport från Thailand...


kustöringen
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Det der så ikke feil ut, det gjorde ikke det :) Selv om det er litt "feil" med gar og arapaima i Thailand da... Uansett gøy!

Dette er sikkert som å banne i kjerka, men jeg synes det meste var så helt feil ut!!! I tillegg til det Oz nevner med "feil" arter i særdeles kunstige fiskeforhold, så har du guider som ikke bare agner kroken for deg, de hiver jaggu uti agnet også, svømmer ut og løsner kroken når du sitter i bunnen, svømmer uti med håven og kroker av fisken. For meg blir dette for enkelt, ser faktisk ikke gleden i å posere med svære fisker når guiden står for 99% av det faktiske fisket, såvidt jeg kan se så gjør jo guiden alt unntatt å sveive inn fisken.

Men det er heller ikke tvil om at det er noen fantastiske fisker, fanget under andre forhold ville jeg bøyd meg i respekt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert som å banne i kjerka, men jeg synes det meste var så helt feil ut!!! I tillegg til det Oz nevner med "feil" arter i særdeles kunstige fiskeforhold, så har du guider som ikke bare agner kroken for deg, de hiver jaggu uti agnet også, svømmer ut og løsner kroken når du sitter i bunnen, svømmer uti med håven og kroker av fisken. For meg blir dette for enkelt, ser faktisk ikke gleden i å posere med svære fisker når guiden står for 99% av det faktiske fisket, såvidt jeg kan se så gjør jo guiden alt unntatt å sveive inn fisken.

Men det er heller ikke tvil om at det er noen fantastiske fisker, fanget under andre forhold ville jeg bøyd meg i respekt!!!

Jag förstår vad du menar limanda!Guiderna kan tyckas göra nästan allt men det finns en baktanke med det.Fiskarna är så värdefulla så dom gör allt för att dom inte ska komma till skada.En arapaima är värd ungefär 100 000 baht vilket är ungefär 25 000 svenska kronor.Man får heller inte ta upp fisken på landför det kan skada fiskens slemhinnor.Men som sagt,Jag förstår dig fullt ut att guiderna står för väldigt mycket.

Sen att arapaima och alligator gar m.m. inte hör hemma i thailand är en annan fråga! :)

Endret av kustöringen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis litt spesielt det fisket her! Men selv om Limanda har et viktig poeng, må det jo uansett være en opplevelse å taue inn så mye diger fisk av så mange eksotiske arter, selv om de er tatt langt borte fra sitt naturlige miljø! Jeg tror kanskje det viktigste er at man ikke setter dette opp mot det andre fisket man driver med. Alt til sin tid som det heter, og det ene utelukker jo på ingen måte det andre! :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Naturligvis litt spesielt det fisket her! Men selv om Limanda har et viktig poeng, må det jo uansett være en opplevelse å taue inn så mye diger fisk av så mange eksotiske arter, selv om de er tatt langt borte fra sitt naturlige miljø! Jeg tror kanskje det viktigste er at man ikke setter dette opp mot det andre fisket man driver med. Alt til sin tid som det heter, og det ene utelukker jo på ingen måte det andre! :)

Det går ann å reise til Thailand og fiske etter villfisk også. Hadde en tur til Cheu Lan Lake for et par år siden. Og fikk massevis av hampala barb på UL spinner, samt Giant og striped snakehead. Dette var helt uttafor sesong for alt mulig. Men var på jobb i Asia på den tiden, og hadde noen dager fri.

Der bodde vi i ei bambushytte bygget på noen trestammer midt på sjøen i tre dager, og fornøylsen kosta 20000 baht, inkludert 2 guider (Svenske jonas som nevnes i originalinlegget, og en engelskmann) + 1 Thai båtfører. Da var også mat inkludert. Og med 12 timers fiske hver dag var det en grei pris.

Men ble bitt av asiafeber, og det ble en 10-15 turer...ikke for å fiske, men for å være sammen med hun som ettervert ble kona...bodde et år i Nordøst Thailand og fiska i elevene der... Mae nam Mun, og Mekong... men fikk bare noen maller, noen snakeheads osv. Mekong Catfish så jeg bare i kunstige dammer. Er utryddningstrua pga overfiske, dda en slik er verd rundt 1000 dollar ifølge et program på National geographics jeg så her om dagen.

Ulike froskeimmitasjoner av tre, gjerne med "propell" forran funker helt supert i Thailand forresten. De flytter på overflaten, også er det bare å sveive raskt inn og vente på hugg!

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.