Gå til innhold
Fiskersiden

Tormentor


herman
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har hørt om en wobler som heter Tormentor (sølv/svart)skal være dødelig giftig til ørret/sjøøret. Er det noen som kjenner til denne wobleren??Hvor kan man få tak i den? Mentor trodde jeg jobbet i skittfiske og at jeg reklamerte for mye for de, jeg jobber deffinitvit ikke der, jeg er bare blidt litt kjent med de paga handel og noen hyggelig telefonsamtaler. Så da er vel det avklart.

Herman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt tormentor en del i norra vænern og i klarælven. Svart silver er det som har fiskat best på våren medan grønn rosa silver har gått fint på høsten[ :D ][ :D ]

I vænern trophy som gikk for et par år siden så var det just tormentor som var seiersmelodien..

i klarælven har en vart flitigt brukt av et par kamerater til meg som har fått stor gjørs (5,5 kg)og gjedde 13,9 kg.

Man trenger ikke å kjøre langsomt men men mellom 1,7-2,1 knop er helt fint. (jeg har aldri høyere fart)[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av holsten

har brukt tormentor en del i norra vænern og i klarælven. Svart silver er det som har fiskat best på våren medan grønn rosa silver har gått fint på høsten[ :D ][ :D ]

I vænern trophy som gikk for et par år siden så var det just tormentor som var seiersmelodien..

i klarælven har en vart flitigt brukt av et par kamerater til meg som har fått stor gjørs (5,5 kg)og gjedde 13,9 kg.

Man trenger ikke å kjøre langsomt men men mellom 1,7-2,1 knop er helt fint. (jeg har aldri høyere fart)[ :D ][ :D ]

Hvordan klarer du å finne farten så nøyaktig. Min knopmåler står stille til den begynner å vibrere på rundt 10 knop. Har aldri opplevd en knopmåler som viser særlig nøyaktig å så lave hastigeheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av BjørnL

sitat:Opprinnelig postet av holsten

har brukt tormentor en del i norra vænern og i klarælven. Svart silver er det som har fiskat best på våren medan grønn rosa silver har gått fint på høsten[ :D ][ :D ]

I vænern trophy som gikk for et par år siden så var det just tormentor som var seiersmelodien..

i klarælven har en vart flitigt brukt av et par kamerater til meg som har fått stor gjørs (5,5 kg)og gjedde 13,9 kg.

Man trenger ikke å kjøre langsomt men men mellom 1,7-2,1 knop er helt fint. (jeg har aldri høyere fart)[ :D ][ :D ]

Hvordan klarer du å finne farten så nøyaktig. Min knopmåler står stille til den begynner å vibrere på rundt 10 knop. Har aldri opplevd en knopmåler som viser særlig nøyaktig å så lave hastigeheter.

GPS hjelper jo litt, da! Vanlige knopmålere (f.eks.til ekkolodd) er notorisk upålitlige. En skikkelig sumlogg er vel det eneste som er nogenlunde nøyaktig i så måte. De koster merkelig nok en hel del................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS viser fart over land ikke fart i vann. Hvis det er strøm kan GPS hastighet ikke brukes for å bestemme om en har riktig hastighet for wobblerene. GPS er likevel mye bedre enn skovlhjuls målerene som finnes til ekkolodd. Disse er rett og slutt ubrukbare på lave hastigheter. Det eneste jeg kjenner til som funker er målere som virker etter doppler prinsippet. Kjenner ikke til slike som egener seg til bruk på små båter.

Mine Terminator (Det gamle navnet på Tormentor, de måtte bytte navn pga en eller annen tvist i USA, kanskje det var Arnold som ikke likte plastfisken som var oppkallt etter han[ :D ]) kantrer lenge før jeg når 2 knop, ja jeg har trimmet/justert dem. Tormentor funker bra helt ned i hastigheter under en knop og funker derfor bra i kaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av abbor

GPS viser fart over land ikke fart i vann. Hvis det er strøm kan GPS hastighet ikke brukes for å bestemme om en har riktig hastighet for wobblerene. GPS er likevel mye bedre enn skovlhjuls målerene som finnes til ekkolodd. Disse er rett og slutt ubrukbare på lave hastigheter. Det eneste jeg kjenner til som funker er målere som virker etter doppler prinsippet. Kjenner ikke til slike som egener seg til bruk på små båter.

Dette har du seff helt rett i, Abbor. Også derfor jeg refererte til sumlogger. Men av økonomisk overkommelige metoder er jo GPS suveren. Er du på et sted med mye strøm, så kan du jo bare la båten drive et par minutter, sjekke avstand du har drevet på GPS'n , krysspeile mot et kart, og så regne ut differansen.(alle mobiltlf i dag har kalkis) Regner med at SMS vil arrestere meg på teorien her!! Har dog testet dette i praksis, og det funker godt nok for meg![8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Det er gangen til redskapet i vannet som er avgjørende for om redskapen fisker eller ikke (tror nå jeg) og det trenger du ikke gps eller ekkolodd for å se. Dette blir kontrollert vær gang jeg setter wobbleren i vannet. Den gamle terminatoren som den het hadde 2 typer, synkende og flytende. Den flytende tålte til dels mindre fart enn den synkende (la seg helt over på siden). Noe som reduserte gangen var å skifte den fremre kroken til større og tyngre krok. Den synkende var mye bedre og tålte større fart. Den nye Tormentoren kommer kun i flytende, men har blitt mye bedre i gangen (vet ikke hvorfor). Det som er synd er at den gamle fargen med blågrønt skjær på siden er gått ut, dette var farge som var gangbar i alle innsjøer hadde jeg inntrykk av, nå er alle gått tapt til den ford...... krokodilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg bruker mye Tormentor på rundt 6-7 cm i fargen "sik" under trolling på Fyresvatn, og får en del fin fisk på det. Siden storørreten i innsjøen min beiter på smårøye også, må jeg vel ha en annen farge som imiterer røye.

I vinter skal det gås til innkjøp av båt, og den skal rigges for trolling. Da skal Tormentorne, Tomicene og Rapalaene få kjørt seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Dr.Fish Postet - 30/11/2005 : 09:32:30

--------------------------------------------------------------------------------

Men hvordan justere disse riktig.

Har et par fra terminator-tiden. Har aldri fått dem til å gå ordentlig. Og ja - jeg er vant til å justere wobblere.

Dr.Fish

På siste modell har wobleren fått brystfinner, skal hvistnok stabilisere slik at den tåler høyere hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.