Gå til innhold
Fiskersiden

Antall fisketimer pr fanget SØ


 Share

Recommended Posts

Dette året er jeg flinkere enn tidligere med å føre loggbok over fisketurene - også de som resulterer i blanking. Fører opp antall timer med effektiv fisking, sånn at jeg kan danne meg et bilde av hvor mange timer jeg i snitt bruker pr fanget SØ. Hittil i år viser statistikken at jeg bruker 4 timer og 10 minutter pr fanget SØ. Har kun fanget 3 SØ'er så langt i år da, så tallmaterialet er noe tynt. Men likevel..

Er det andre som holder greie på hvor mange timer de bruker pr fanget SØ? Kunne i såfall vært artig å se hvor effektive dere andre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du å holde orden på antall timer effektiv fisketid? Eg har så mange kaffipauser att det lett kan gå i surr[ :D ] Eg fører statistikk over klokkeslett, flo/fjære, i steden for. Skal lage statistikk på dette når eg får litt flere data. Sjøørret og piggvar er dei artene eg er mest grundig mtp data som blir notert.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, statistikken min er ikke så nøyaktig at jeg stopper "takstameteret" hver gang jeg skifter sluk eller på annen måte har et opphold i fisket da [ :D ] Skulle man være så nøyaktig tror jeg fisketurene ville blitt preget av mer stress med å holde øye med klokka, enn det ville vært fiskeglede. Men ja, legg ut statistikkene dine når du har dem oppdatert. Hadde vært interessant å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe med å fokusere på antall timer per fanget sjø-ørret kan være at man blir veldig fokusert på å bare fiske under gode forhold på de rette tidspunktene (både på året og i døgnet) for å oppnå "gode tall". Dermed dropper man "vanskelige" turer som kunne vært minst like lærerike og hyggelige.

Noen ganger vet man at sjansen er god. Men andre ganger vet man at sjansen for ordentlig sjø-ørret rett og slett er dårlig, men man drar likevel - delvis fordi at man har lyst på en tur og delvis fordi det hadde vært ekstra gøy (sånn rent personlig) å få sjø-ørret under slike forhold. Slik bør det vel være?

Ellers synes jeg 4 timer og 10 min pr. sjø-ørret er bra! Jeg brukte nok mye mer selv i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du sier, Gabrielsen. For min egen del er det ikke noe over-fokus på dette med tid, da. Mer sånn "kjekt å vite", liksom. Jeg står heller 30 timer og venter på den virkelig store SØ'en enn å hale opp 5 SØ-yngel i timen. Ellers er jeg enig i det du sier om å dra på tur for turens skyld, og ikke bare for fisken. SØ er alltid moro, men ofte er det godt bare å komme seg ut og få litt frisk luft også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fokuserte jeg bare på ulempene, det er jo positivt også:

Antall timer pr fisk kan være svært nyttig når man skal beskrive hvor høy "tålmodighetsfaktor" som må påregnes for å lykkes med forskjellig type fiske. Spesielt for uerfarne fiskere kan det være vanskelig å vite hvor stor innsats som er "rimelig" for å f.eks få en stor-ørret på trolling i Tyrifjorden, abbor på over kiloet i Gjersjøen, laks på 5+ under elvefiske og for den saks skyld sjø-ørret under fiske fra land i Indre Oslofjord. Blandt oss som fisker mye er det selvfølgelig svært delte meninger, men vi er vel enige om at man må beregne temmelig mange timer per stor-ørret i Tyrifjorden akkurat som man ikke trenger å beregne så mange minutter på å få mort i f.eks Midsjøvann. Eller sekunder på å få sørv i Kapelldammen i Ski.

Fører man slik statistikk over flere år vil man jo også kunne se endringer som kan gi en pekepinn på hvordan man utvikler seg som fisker rent fangstmessig, og man kan også muligens identifisere bestandssvingninger ( i hvert fall hvis man får titte på andres statistikker/notater også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Rekreasjon måles ikke i timer her i gården - da blir rekreasjonen borte.

Ellers er 4 timer pr.SØ usedvanlig bra på flue!

Helt enig. Vil ikke tenke på tiden jeg bruker. Helt andre verdier som er viktigere. Er det noe som jeg reflekterer over nor det gjelder tid er det all den tiden jeg IKKE får fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELEKTRONISK FISKEDAGBOK?

Her har dere en flott elektronisk fiskedagbok. Den er gratis og fungerer meget bra. Dere kan også kjøre ut statisktikk fra denne.

Dagboken er omtalt i Alt om Fiske nr.6/2004

Last ned fra denne adressen:

home.online.no/-brattgis

Rogna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skulle være flinkere til å føre logg. Det er vanskelig å gi ett nøyaktig tidsforbruk, men 3-4 timer er pr Sø er nok det jeg ligger på også, men det kan jo være store variasjoner pr. gang. Kan være ute seks syv ganger uten å få noe, for plutselig å få 25 på to timer (rekord for meg) Var ute fire dager etter hverandre, med res: 25. 4. 1. 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av bombærn

sitat:Opprinnelig postet av MP

25 på 2 timer??? Noe størrelse eller?

10 ble sluppet ut igjen. Den største var på 1,3 kg.

Bør sies at jeg er ute mer enn de fleste , så snittet fisk pr tur er ikke like høyt som man kan få inntrykk av. Har aldrig fått den riktig store, men lever i håpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.