Gå til innhold
Fiskersiden

Filme storrøya gjennom pilkehullet?


Røyekongen
 Share

Recommended Posts

Blir ENDEL langhelger samt påske på fjellet etter storrøya marsk/april..

Jeg fisker grundt 0,5-2meter dyp. Og fjellvannet er jo krystallklart.

Enkelte godvann med stimer med røye på 0,5-3kg (med et snitt på nærmere to). Ikke altid like lette å lure, men en å annen blir det jo altids. Men uansett en fantastisk opplevelse å kikkfiske på så grundt å klart vann på disse beistene.....

Hadde vært utrolig spennende å fått dette på film???

Har digitalt videokamera (ikke undervannskamera dessverre), men det burde vel være mulig iallfall når det er godt å lyst å filme gjennom pilkehullet? Noen som har prøvd? Tips, forslag, erfaringer?

Er vel kanskje avhengig av å skjerme med noe slik at man ungår ødeleggende relflekser i vannet?

NRk sendte jo blandannet et pilkeprogram fra Anjavatn i Øvere Dividal Nasjonalpark (i fjor mener jeg det var), hvor de filmet røyebeistene under isen. Noen som vet hvordan de gjorde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undervannshus eller Aquavue. Man kan og filme gjennom en sånn kikkedykkermaske, heter det undervanskikkert? (sånn lang en man har over ripa for å se under vann). Slik at man bryter vannflata. Skulle vel være mulig å mekke dette selv og på no vis. Linsa bør evt da ligge inntil glasset, så slipper du refleksjoner fra dette.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søkt litt på nett etter Undervannshus eller Aquavue, finner noe, og burde jo kanskje fungere godt, har ikke funnet noe til min kameramodell enda, finnes det noen rimlelige "universale" som går til flere kameramodeller?

Prøvd å søke på "kikkedykkermaske" /"undervanskikkert" også men finner ingenting på det. Kan du forklare nærmere pma; hvordan dette ser ut/fungerer? Kan sikkert mekke istand noe selv også, men da må jeg nesten se det eller iallefall forstå hvordan det fungerer?

Ellers hadde det vært interessant å høre fra CB og hvordan han har gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke AvKroken undervannskikkerti butikken? Trodde meiterne brukte dette til å blant annet kontrollere om foret forsvant osv...

Ellers hadde det hjulpet om du fortalte hvilket kamera du har. Jeg har f.eks nettopp kjøpt undervannshus til mitt digitale kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et sony kamera, man har ikke modellbaetegnelsen her jeg er nå.

får ikke sjekket før jeg er hjemme i morgen.

jovist har avkroken:

http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...roducts_id=1472

Fant endel andre rundt om på på netter også, prisene varierer fra 300 til ca 400kr.

Men går det virkelig fint å filme gjennom disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av åens

sitat:Ellers hadde det hjulpet om du fortalte hvilket kamera du har. Jeg har f.eks nettopp kjøpt undervannshus til mitt digitale kamera.

Hvilke kamera har du og kjøpte du slikt dyrt som går til dykking eller sånn som tåler et par meter og hva ga du for det.

WP-DC800 heter vel undervannshuset og går vel til 40 meter om jeg ikke husker feil - søk på den typebetegnelsen så finner du helt sikkert spec til det huset. Kameraet jeg skal ha inni er et Canon Ixus 500. Fordelen med huset er at du har alle knapper tilgjengelig fra utenpå huset og har følgelig full funksjonalitet med huset på. Kommer til å bruke huset omtrent konsekvent på fisketurer (spes med båt) da det også er en glimrende forsikring mot regn, vannsprut og evt uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... det gikk greit nok... reflexen ødela litt, så jeg sletta filmen... skal prøve litt senere denne uka. Så jeg skal si fra, men jeg må lage meg en slags solskjerm.

Sender deg en PM, røyekongen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvis du skal filme "igjennom vannoverflata" vil jeg tippe et polafilter vil hjelpe deg med å redusere (eliminere) refleksene. Dette får du helt sikkert kjøpt til ditt Sony kamera, og det kan være kjekt å ha i andre sammenhenger også. F.eks hvis du vil ha kritthvite skyer, mot en lekker dypblå himmel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.