Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite i Sentrum


persa
 Share

Recommended Posts

Dessværre ingen bilder denne turen, det var planlagt poseringsbilde når vi kom hjem men da var det strak nordlig kuling og sluddbyger så det utgikk. Barn som fisker i båt er selvfølgelig artig og spennende for dem, som han sier " gleder meg til neste gang vi skal fiske" men det blir litt mer å tenke på som skipper og voksen. Jeg vet ikke hvor gammel man trenger å bli før man behersker snella helt selv, finner bunn og fiskedybde, kjenner bunntouch mm, slike ting må man gjøre x2 når man fisker med barn.

Ellers går jeg nå bare å tripper og venter på nybåten :)

Kjøpt ny båt? Spennende. Den skal vel hete Inger Helene (nybåten)? Hva slags båt er det?

Skal snart sette ut den gamle ranaen og begynne målrettet fiske etter rette tøtta. Tenkte jeg skullle innom Andresen til uka og se om de har skaffet til veie Dapoz` nye Giant bait jig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes spennede, det er en 25 fot aluminium skjærgårdsjeep, Anytec 750 SP, 300 Hk Verado, kjøpt for å fløtte på seg (55knop) tåler mye sjø, fin å montere downriggere på, har autopilot mm. Om du ser en grå strek som fær forbi i et vassfokk på yttersia med kurs mot Nordkvaløya så e det nokk "KVEITA II" :):) Jeg var innom Ørjan her i slutten av uka, så ikke baitheaden, Hailbuttfieber II var kommet, den var bedre enn den første for å si det mildt.. anbefales.

Jæklar.. Det hørtes tøft ut. E rimelig godt kjent der ute og spesielt i Flatvær. Vet av mange bol der så hvis du trenger kjentmann så e æ lettbedd.

Keskitalo fikk for øvrig nr 2 i dag på Værøy, tappade 4 granne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne typen rigging tenker jeg gir ok kroking ved bruk av baitheaden, forlenget krokfester med galvanisert ståltråd 1 mm:

80621_s.jpg

Har du laget de krokopphengene selv. De bommene som du bruker på jiggene er det noe du har kjøpt, eller bare klippet strengen på en vanlig ?

PS Kommer til å ringe deg en av dagene, Har kjøpt det downrigger systemet som Ørjan hadde liggende, men det var ikke komplett, så trenger noe mer der. Lurte med meg noen spennede wobblere fra Villmarksmessen som jeg tror gjør susen:)

Var innom Maritim og så på en Arvor, fikk en liten titt på båten din. Så alvorlig bra ut.

Endret av fossy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yes hjemmesnekra greier, bommene er klipt med vaiersaks og forkortet for å funke til dropshotjigger, forlengelse av baitheaden er gjort med galvanisert ståltråd som man enkelt former selv etter behov. Om du har kjøpt Cannon mag 20 så har jeg endel tips å komme med, har brukt disse i to år. Om du skal bruke det sammen med ekkolodd er det et par ting man må være obs på. Bare slå på tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett "Heilbuttfieber 2" og det var tøffe greier. La spesielt merke til at de fisket endel i Flatvær, de viste bl.a kartplotteren zoomet inn på Sollbar-reset, en kjent kveiteplass. Har fått kveite på 90kg på line der.

Men, som den analytiske og kritiske tenkeren jeg er har jeg noen spørsmål i tilknytning til filmen.

For det første har det vært en stor fordel om filmen hadde vært tekstet. For meg som ikke kan ett ord tysk er de lange pratesekvense bare irriterende og uforståelig babbel.

Siden jeg ikke kan tysk fikk jeg ikke med meg hvorfor de mistet den kjempestore kveita på Island - den som de satte ei stor rød garnblåse i med kveitspyd. Er det noen som forstår tysk som kan forklare meg det?

Og til slutt. Ei kveite er har et skjelett og en bygning for øvrig som er beregnet for tilnærmet vektløs tilstand. Tåler den å bli kleppet i haka, løftet etter kleppen ombord i båten for så å ligge på fanget til Dapoz noen minutter før den blir løftet etter gjelllokket - og med alle fingrene inni gjellene - tilbake i havet. Altså Catch and Release. Eller er dette Catch and kill and release?

Har forøvrig hentet baitheaden og skal prøve den til uka. Da skal jeg fortsette forskningen fra i fjor med trolling både med agn og store woblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takker for inspirerende rapporter og tråder Persa! Dette har gjort at jeg har satsa kveitemeite iår.

Har primært jigget grønnsporing eller makrellfilet i mangell av grønnsporing, og driftfiske med bom. Favoritten har nok vært flygende øye med g.s.

Har funnet noen virkelig gode plasser her i Nord-Troms, og uttellingen har vært langt over min forventning med syv fisk på båten på fire turer de siste to ukene. Samt noen mista. Dybdene har vært mellom 35 og 50 meter og det har primært vært fisket i et sund med to relativt store fjorder på hver side.

Alle fiskene har tatt rundt høyvann. Innenfor en time +/- toppflo.

Jeg vet at det er stor fisk i området, og at det ofte tas på opp mot hundre på line. På en line ifjor var det visst mange mellom 50 og 80 der. Likevel har vi kun fått fisk på 1,5- 4,7 kilo:

- Er det fordi jeg fisker feil?

- Er agnet for lite? G.s har vært opp til 20 cm.

- Ligger de store på andre steder enn de små? Og at jeg ergo har fisket på "småfiskplasser".

- Og er det noen som har erfaring med flo/fjære og kveitebett?

Håper noen er greie og svarer

Med vennlig hilsen

Inspirert Grønnsporing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.