Gå til innhold
Fiskersiden

Mulig småvar


Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 years later...

Ble den ikke godkjent eller var det sløvskap av fisker med innmelding?

Eller var dette garnfangst?

Er vel ikke alle som er like interressert i å ha norgesrekorder på sære småfisk.

Sant nok. Leste ingenting om at denne var tatt på stang, bare gratulasjoner ut av det blå :) men det var på stang ja. Synes når det fanges sære arter at de skal sendes inn til nrek lister for å øke diversiteten på listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Leste ingenting om at denne var tatt på stang, bare gratulasjoner ut av det blå :) men det var på stang ja. Synes når det fanges sære arter at de skal sendes inn til nrek lister for å øke diversiteten på listene.

Så enig, så enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes når det fanges sære arter at de skal sendes inn til nrek lister for å øke diversiteten på listene.

for så vidt enig. Når man får en sjelden art, eller et rekordstort individ bør dette kanskje bli offisielt registrert, fordi offentligheten "fortjener" å få slik informasjon. Dette handler om biologiske kuriositeter, og er altså et hensyn som går mye lenger enn den enkelte fiskers "ære og berømmelse". Men det er nå en gang slik at det er den enkelte fiskers privilegium om vedkommende vil melde inn sin fisk. Jeg har en viss forståelse for at folk ikke gidder å melde inn fisk, fordi de ikke synes det er viktig NOK, eller fordi de ikke orker arbeidet med å melde inn fisken. Det krever jo litt innsats å sikre såpass dokumentasjon at offentligheten kan feste full lit til fangsten, ut over enhver rimelig tvil. For husk at slik dokumentasjon må være helt uavhengig av personen og dennes eventuelle pålitelighet eller mangel på sådan. Hvis jeg selv hadde fått en slik oppsiktsvekkende fangst er det slett ikke sikkert jeg ville satt himmel og jord i bevegelse for å få den registrert som rekord... ;) Fisker vi for andre eller fisker vi for oss selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser problemstillingen, og JA vi fisker nok stort sett for oss selv, men så er det noen ytterst få unntak der noe extra spesielt blir tatt. Hvis du da er en av de "over gjennomsnitt interessert" i fiske (som jeg tipper de fleste på forumet her er), synes jeg at disse folkå kan melde inn disse unntaksfiskene, som fortjener å bli med i historiebøkene igjennom nrek-lister etc. Slik som denne som aldri er tatt på sportsfiskeutstyr tidligere. Jeg fisker mye og har aldri tatt fisk på stang som aldri er tatt av noen før, og norgesrekordene har ikke kommet inn i fleng, så store sjanser for å måtte bedrive masse papirarbeid for hver eneste fisk du får tror jeg er relativt lav ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, sannsynligheten for at den enkelte av oss skal bli belemret med dette dilemmaet er ikke stor, og det reelle arbeidet med å sikre dokumentasjon hvis noe sånt mot formodning skulle skje, er naturligvis heller ikke uoverkommelig stort. Men vi mennesker er generelt late, og det skal som regel en gulrot litt ut over det vanlige til for at vi gidder å gjøre noe "ekstra"?

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uheldigvis er det nok ofte slik. Men Øysteiin, fisker av denne her. Prøvde du å melde inn, men dokumentasjon svikta? Hva er forøvrig grense for innmelding av nrek i tid etter fangst? Med god dokumentasjon bør vel tid ikke ha noe å si egentlig, for å ikke gjøre det enda mer "vanskelig" for fiskeren med tidsfrister.

Ser jo her at d bare er å begynne å satse småvar selv for å ordne opp i dette her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uheldigvis er det nok ofte slik. Men Øysteiin, fisker av denne her. Prøvde du å melde inn, men dokumentasjon svikta? Hva er forøvrig grense for innmelding av nrek i tid etter fangst? Med god dokumentasjon bør vel tid ikke ha noe å si egentlig, for å ikke gjøre det enda mer "vanskelig" for fiskeren med tidsfrister.

Ser jo her at d bare er å begynne å satse småvar selv for å ordne opp i dette her :D

IMG_8998.JPG

Småvar er lett! Skal guide deg jeg, Bjørn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor e bilde fra? Garnfangst går eg utifra?^^ Hvis DU også har tatt en art som ikke finnes på nrek lista uten så mye å blogge om d...Då står ikkje verden til pinse

edit: Forøvrig noen som vet hvor lang tid etter fangst en nrek kan meldes inn med god dokumentasjon. Har en kompis som har en marginal forbedring på en norges rekord på en annen art tatt for 2 mnd siden ca.

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor e bilde fra? Garnfangst går eg utifra?^^ Hvis DU også har tatt en art som ikke finnes på nrek lista uten så mye å blogge om d...Då står ikkje verden til pinse

edit: Forøvrig noen som vet hvor lang tid etter fangst en nrek kan meldes inn med god dokumentasjon. Har en kompis som har en marginal forbedring på en norges rekord på en annen art tatt for 2 mnd siden ca.

http://fiskogrask.blogspot.no/2012/05/et-par-timer-med-havblikk.html - Fisken lå i kjeften på en torsk, tatt på en grunntopp midt ute på havet. Den var nok ikke mer enn så vidt død. Skal ut i samme område i kveld. Henger nok på et par microkroker på takkelet også :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha^^ Safespot! Frem med #20 krok og tynt humør så sitte den.

Du må melde inn rekorden i 7 eksemplar før du bløgge fisken.

Ja d e vel dessverre slik. Allikevel er en panserulke tatt på sluk(!) i 1980 godkjent rekord

edit: Tunge og smørflyndre på elbesluk er også ganske good job :)

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøysefisk er ikke verd og melde inn, hadde det vært en "skikkelig" fisk, gjerne vurdert det :)

Dette er noe av det mest tåpelige jeg har lest på FS på lenge. Må det være gråhai eller breiflabb for at det skal være macho nok å melde inn? Det er en historisk fangst, den første registrerte av arten i Norge, da er det vel flette irrelevant at der er en liten art? Hvorfor fører du artsliste i det hele tatt om du ikke anerkjenner at også små og sjeldne arter fortjener oppmerksomhet. Jeg trodde virkelig du Øystein, var en som fisker variert med åpent sinn. Jeg ville trodd du ville vært glad for en slik fangst, og når det viser seg at du ikke bare er likegyldig men også latterliggjør arten (og også de av oss som synes det er en kul art som er verdt en satsing), skjønner jeg veldig godt at folk stiller seg spørsmålet om denne virkelig er tatt på sportslige metoder. Hvor er info om metode, agn, krok, habitat? Om du så ikke tar deg bryet med å melde den inn, er ikke fangsten verdt en rapport en gang? Og til de av dere som tror at innmelding til Villmarkslivs offisielle lister er 7 eksemplarer og brev i posten, så kan jeg opplyse om at det er så enkelt som å sende en Mail til Chris med info om vekt, lengde, agn og fangststed, attache et par bilder og trykk send og vips så har du norgesrekord. Alle klarer å sjekke vekta si opp mot godkjent vekt, det tar 5 minutter på Rema eller posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.