Gå til innhold
Fiskersiden

Putevar, hårvar og slettvar...


Perca
 Share

Recommended Posts

Bare så dere ikke skal tro at jeg har lagt opp mitt fiske så kommer en ørliten rapport fra Palmekysten, også kalt Tvedestrand...

Påsken startet noe kranglete i år. Ja, det har seg slikt at det er min oppgave i familien å pakke bilen, og vi alle vet jo at det å pakke en bil er en mannfolkgreie. Det er sikkert noe genetisk det derre, men for å få med alt som Fruen forlanger å få med i en ynkelig stasjonsvogn på en liten påskeferie det krever sin mann! Og jeg klarte å pakke med alt som fruen forlangte, nesten... Det stod igjen en liten plastpose i gangen da vi dro hjemmefra og det var en Remapose med putevar! Jeg forsøkte å trøste Fruen med å fortelle at jeg ihvertfall hadde med meg 10 forskjellige fiskestenger med tilhørende sneller samt kroker, perler, agn og et større utvalg med voblere enn det du kan finne i en XXL-butikk, men tror du hun syntes at det var noen trøst? Neeeida! Da jeg i rein fortvilelse sa at jeg skulle spandere noen nye sett med putevar som hun skulle få lov til å handle inn så roet situasjonen seg betraktelig.

Og så satte jeg i gang med "århundrets" vedsjau. I løpet av noen få påskedager så hadde jeg høggd ca 17 kubikkmeter med ved, kløyva og stablet pent opp til tørk. Fruen og naboen trodde jeg hadde tørna, men det er greit med litt ved da... :(

Og så skulle det fiskes... Nøye studier på Blue charten på GPS`n viste at det var et høl på utsiden av de ytterste skjæra som jeg synes så spennende ut. Og spennende var det! Det var sjeldent mye flyndre på denne plassen. De artene vi fikk var sandflyndre, skrubbe, lomre, rødspette (mange!), slettvar og hårvar samt mye torskeyngel(0,2 kg og oppover) samt 4-5 koketorsk, største på 8-10 kg, lange og noen smålyr.

79904_s.jpg

Hårvar, vekt ukjent og lengden var drøye 20 cm.

79905_s.jpg

Et portrett av samme fisken, en hårvar.

Jeg hadde ikke med fotoapparatet ut på sjøen på denne turen, men det ble da anledning til å fotografere på en annen tur...

79906_s.jpg

En ærfuglhann i praktdrakt er virkelig flott å se på.

79908_s.jpg

En siland dykket og fanget noen nålefisker. Jeg så at det var en lang tynn sak som snodde seg i nebbet hans og jeg regner det som svært sannsynlig at det var en av nålefiskene som den fanget.

Og så forsøkte jeg meg på "en Rudolf"... :) En blåstål som jeg gjennutsatte i et grunt område og jeg fikk forsøkt mitt nye undervannshus for første gang.

79907_s.jpg

Om det ikke akkurat er noen "Rudolfstandard" på dette undervannsbildet så kan dere ihvertfall se hva det er.

Det var jo veldig positivt å få så mye torskeyngel som vi fikk i påsken! At vi gjenutsatte bortimot 30 stykker er jeg helt sikker på.

PS. De nye putevarene var veeeldig flotte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så satte jeg i gang med "århundrets" vedsjau. I løpet av noen få påskedager så hadde jeg høggd ca 17 kubikkmeter med ved, kløyva og stablet pent opp til tørk.

Jeg mener å erindre at jeg bar en kvist eller to selv. :blush:

Fruen og naboen trodde jeg hadde tørna, men det er greit med litt ved da... ;)

Det var de ikke alene om å tro... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææh... Den største flyndra var en slettvar på drøye kiloen og rødspettene veide fra 400-800g gjetter jeg og den største skrubba veide antagelig 8-900g, men den var så bælfeit i vomma at jeg aldri har sett på maken! Den var "høygravid" og rogna randt ut av den da jeg tok i den, bortsett fra det så var den særdeles mager, men stor! Ellers så var det egentlig ikke noe spesielt å ta bilder av. Jeg hadde tenkt å fotografere slettvarene (2 stk), men da jeg kom på at jeg skulle ta noen bilder så var de rensket og hodeløse. De ble middag i går og Fruen og jeg klarte ikke å fortære disse filetene fra slettvarene til middag! De siste tre filetene ble pålegg på brødskiva til frokost i dag. Ingen av fiskene ble veid, men hårvaren ble målt til 21 cm. Ellers så var det fin matstørrelse på lomrene, 500-800 gram antar jeg. Alle flyndrene var stappfulle an noen krepsdyr på 1-2 cm lengde.

For mange år siden så pratet jeg med en gammal yrkesfisker som fortalte meg at det var en del slike "høl", det vil si groper i undervannsterrenget hvor det samlet seg mye tarerester og der var det bestandig masse flyndre. Men disse plassene var det håpløst å sette line og garn da det var enorme mengder med hva han kalte "lus" som spiste på fisken etter at de var gått på redskapen og at yrkesfiskerne derfor styrte unne slike plasser da denne lusespiste fisken ikke var salgsvare. Jeg tenkte på hva denne fyren hadde sagt da jeg fant denne plassen på sjøkartet og ville gjøre et forsøk der. Og det ble jo ingen bomtur akkurat... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden så pratet jeg med en gammal yrkesfisker som fortalte meg at det var en del slike "høl", det vil si groper i undervannsterrenget hvor det samlet seg mye tarerester og der var det bestandig masse flyndre. Men disse plassene var det håpløst å sette line og garn da det var enorme mengder med hva han kalte "lus" som spiste på fisken etter at de var gått på redskapen og at yrkesfiskerne derfor styrte unne slike plasser da denne lusespiste fisken ikke var salgsvare. Jeg tenkte på hva denne fyren hadde sagt da jeg fant denne plassen på sjøkartet og ville gjøre et forsøk der. Og det ble jo ingen bomtur akkurat... :blush:

Interessant! Gratulerer med to tøffe vararter, som de aller færreste har fått, kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææh... Den største flyndra var en slettvar på drøye kiloen og rødspettene veide fra 400-800g gjetter jeg og den største skrubba veide antagelig 8-900g, men den var så bælfeit i vomma at jeg aldri har sett på maken! Den var "høygravid" og rogna randt ut av den da jeg tok i den, bortsett fra det så var den særdeles mager, men stor! Ellers så var det egentlig ikke noe spesielt å ta bilder av. Jeg hadde tenkt å fotografere slettvarene (2 stk), men da jeg kom på at jeg skulle ta noen bilder så var de rensket og hodeløse. De ble middag i går og Fruen og jeg klarte ikke å fortære disse filetene fra slettvarene til middag! De siste tre filetene ble pålegg på brødskiva til frokost i dag. Ingen av fiskene ble veid, men hårvaren ble målt til 21 cm. Ellers så var det fin matstørrelse på lomrene, 500-800 gram antar jeg. Alle flyndrene var stappfulle an noen krepsdyr på 1-2 cm lengde.

For mange år siden så pratet jeg med en gammal yrkesfisker som fortalte meg at det var en del slike "høl", det vil si groper i undervannsterrenget hvor det samlet seg mye tarerester og der var det bestandig masse flyndre. Men disse plassene var det håpløst å sette line og garn da det var enorme mengder med hva han kalte "lus" som spiste på fisken etter at de var gått på redskapen og at yrkesfiskerne derfor styrte unne slike plasser da denne lusespiste fisken ikke var salgsvare. Jeg tenkte på hva denne fyren hadde sagt da jeg fant denne plassen på sjøkartet og ville gjøre et forsøk der. Og det ble jo ingen bomtur akkurat... :D

Stemmer Perca. Slike "lushøl" er rene artsakvarier her på Sørlandet og småreker er saken . Gratulerer med flott fangst.

Denne "lusehøl" ( 25 mtr)vest for Torungen er en av de mest besøkte noen dager etter stormer.

Torungen%202D.jpg?imgmax=512

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.