Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken type stør?


Recommended Posts

Hvorfor kan man ikke mene dette? Er det ikke menings- og ytringsfrihet i Norge? Og hvorfor er det noe prinsippielt verre å gjøre inngripner i naturen for å forbedre sportsfisket enn for å skaffe mat (man kansje ikke trenger en gang eller der effekten i beste fall er marginal), eller drive misforstått kvasiforvaltning under skalkeskjulet at man bevarer biologisk mangfold?

Jeg mener det er rimelig tullete å drive med introdusering av nye arter i vassdrag ene og alene for å bedre sportsfisket, derav kommentaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg mener det er rimelig tullete å drive med introdusering av nye arter i vassdrag ene og alene for å bedre sportsfisket, derav kommentaren.

Ja, det mener du, og det er helt greit. Men det betyr ikke at et slik syn er det mest "korrekte", eller det som er mest i tråd med vitenskaplige "realiteter". Og selv om man på generelt grunnlag kan være enig i at man ikke skal sette ut arter ukritisk - noe de fleste er, også jeg - sportsfiske er som sagt ikke nødvendigvis et dårligere grunnlag å sette ut fisk på enn å sette ut fisk for å drive hobbyhøsting av noen kilo ørret i året, en høstning som ikke har noen særlig ernæringsmessig eller samfunnsmessig betydning i det lange løpet. Faktisk vil jeg hevde at i et moderne samfunn har sportsfiske langt viktigere og mer omfattende positive ringvirkninger enn slik kvasihøstning, og i et slik perspektiv kan det faktisk være god grunn til å hevde at det å etablere nye sportsfisketilbud er den beste måten å utnytte mange av våre innsjøer og elver. Og forutsatt at man gjør dette på en skikkelig måte - blant annet at man setter ut arter i lokaliteter der de her tilpasset å leve, kan man som sagt slå flere fluer i en smekk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt dette behovet for å sette alt opp mot tidligere tiders ørretutsettinger. Det må da gå an å komme over at en fisk som 600 000 nordmenn fisker etter, som i tillegg er en høyt skattet matfisk har fått særbehandling?

Har ingenting i mot ørret, snarere har jeg stor forståelse for dens posisjon i Norge. Men det ene utelukker ikke det andre som kjent. Problemet med norsk forvaltningspolitikk er med andre ord ikke at man har hovedvekt på laksefisk, eller at man er pragmatiske og prioriterer ting som har økonomisk eller matmessig betydning. Problemet består delvis i at myndighetene bedriver vikarierende argumentasjon, og delvis at man driver sin politikk på en alt for ensidig og "artsdiskriminerende" måte, som delvis må skyldes manglende kunnskap. Hadde man vært villige til å åpne øynene kunne man jo hentet det beste ut av flere verdener, og sånn sett oppnådd mye mer enn man gjør i dag. Prioriter ørret der det er hensiktsmessig, men i alle de vannene ørreten ikke har noe å gjøre burde man jo også drive en aktiv og hensiktsmessig forvaltning. Og her kommer arter som gjedde, gjørs, abbor, karpe og suter inn i bildet. Å sette ut alle mulige eksotiske arter kan umulig være målet her. Ikke på prinsippielt grunnlag, men på grunn av den rasjonelle erkjennelsen av at disse ikke er tilpasset å leve i Norge. Men i Sør-Norge er det definitivt mange vann som i dag nærmest ligger brakk både som mat og rekreasjonsarena, og der karpe utvilsomt vil trives, og kunne gi opphav til et flott sportsfiske, som både skaper rekreasjon og eventuelt inntekter til lokalsamfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i Sør-Norge er det definitivt mange vann som i dag nærmest ligger brakk både som mat og rekreasjonsarena, og der karpe utvilsomt vil trives, og kunne gi opphav til et flott sportsfiske, som både skaper rekreasjon og eventuelt inntekter til lokalsamfunnet.

Absolutt hjertens enig, men det er vel mer snakk om å få frem de mulighetene man har idag enn å skape nye, og her kan man som sportsfisker bidra. Det er ikke langt mellom vann med karpe/suter på det sentrale Østlandet og deler av Sørlandet ihvertfall- men lokalitetene er ikke kjent. Samme gjelder jo for vann med stor gjedde, abbor mm også. Og for å tute eget horn- her kan FS absolutt spille en rolle ved at man deler lokaliteter, og man kan gjøre det anonymt dersom man er redd repsalier ;)

Tenk om 100 karpe og sutervann hadde blitt offentliggjort i en egen tråd her på FS-med veibeskrivelse/kart og fisketips.... noe ala det man finner i mer lukkede fora f.ks men uten de mest sårbare lokaliettene..... det hadde løftet meitefisket i Norge maaaange hakk..... jeg har med stor glede registrert at dette er en utvikling også i sentrale meitemiljøer :) Om noen evt er interessert i noe slikt er det jo bare å skrike ut, evt ta kontakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hadde løftet meitefisket i Norge maaaange hakk.....

Som du sikkert har lagt merke til er interessen økende for meitefiske generelt og karpefiske spesielt allerede. Hvis vi ser på våre naboland er den adskillig større enn her og hvis man ser på England er karpefiske den grenen med flest fiskere. Det er liten grunn til å tro noe annet enn at vi vil følge etter Sverige og Danmark her. Da burde det vært av alles interesse at myndighetene var en del av denne utviklingen og ikke bare jobbet mot den.

Disse 600000 ørretfiskerne er ihvertfall i vårt distrikt svært lite synlige, på mine mange hundre timer i karpevann (med svært lite fisk på land :) ) har jeg til nå sett TO (2) fiskere. Jeg vil tro 2/3 av de 600000 ikke har spesielt mange timer i året der de faktisk fisker.

En annen artig ting i denne diskusjonen er at det som i høy grad har bidratt til spredning av nye arter de siste årene er dette forbudet mot diverse damfisk som kom for noen år siden. Det var ikke få damfisk som fikk friheten da. Enda mer ironisk blir dette forbudet når de fiskene man fremdeles har lov å holde i dam(gullfisk og koi) helt klart klarer å formere seg i Norge og dermed har rimelig stor fare for spredning i forhold til sterletter og gud vet hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var vi rett tilbake på samme tråden med myndighetene og ørretfiskeren :)

Meitefisket vil garantert vokse uansett det, men jeg skulle gjerne sett at det gikk enda fortere. Se på f.eks kystmeite- det har mange fellestrekk emd meite i ferskvann bla mtp utstyr, men fordi alt foregår åpent- "alle" plasser er offentlige osv osv har utviklingen gått rivende fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var vi rett tilbake på samme tråden med myndighetene og ørretfiskeren ;)

Meitefisket vil garantert vokse uansett det, men jeg skulle gjerne sett at det gikk enda fortere. Se på f.eks kystmeite- det har mange fellestrekk emd meite i ferskvann bla mtp utstyr, men fordi alt foregår åpent- "alle" plasser er offentlige osv osv har utviklingen gått rivende fort :)

Hvordan i all verden skal man kunne diskutere utsetting uten å dra fram ørreten?

Kystmeite blir vel litt anderledes så lenge det er 57000 km strandlinje og ingen behøver å være redde for at noen skal utrydde en hel fjord om det skulle dukke opp en St. Petersfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.