Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite Takkel For Norske Forhold.


 Share

Recommended Posts

Siden det er begrenset med utvalg på takler som selges i Norge så tenkte vi å gjøre noe med dette.

Lars-Ivar (Lars`n) og jeg (Jan/Rønsingen) har lagd en liten bunke med forskjellig takler som jeg bruker mye til mitt fiske i Bergensområdet. Delene som er benyttet er av høy kvalitet (owner/gemini/breakaway/mustad/hiro osv..) og er de samme som jeg benytter meg av selv.

Tanken etter hvert er å få til et standard utvalg på ca 10 forskjellige takler som egner seg godt til norske forhold. Men pr nå så er det disse 4 som er ferdige og det er et veldig begrenset antall som er ferdig (med andre ord første mann til mølla får det kjapt).

Pulley Takkel uten krokfortom: 14stk

Helt standard Pulley takkel som egner seg godt til dypvannsfiske eller områder med veldig stygg bunn. Uten krokfortom så du kan tilpasse den selv etter eget ønske. Dette er den blå delen av bildet under...

Består av:

1 stk Breakaway Impact shield

1 stk Mustad crimps 0,8mm

1 stk Mustad Lead quick llink

1 stk Breakaway Fastlink/w swivel clips

2 stk Mustad Rigging beads

1 stk Crane swivle str 6

70cm Mustad Ayka trolling 0,70 (80lb)

Pris:25,-

Wire Pennel Fortom m/Sirkelkroker. 6stk

Wire fortom med to Owner kroker, grunnen til valget av en stor og en liten krok er at det skal være mulig å kroke havmus eller andre spennende dypvannsfisker samtidig som stor langa sitter godt på 6/0 kroken.

Bruker denne type fortom mye selv og 95% av alle større fisk har kroket seg på den øverste (største) kroken. Dette er den grå delen av bildet under

Består av:

2 stk Hiro crimps 1,6mm

40cm Hiro Wire 23kg

1 stk Owner crane swivle str 6

1 stk Owner ssw cirkel 6/0

1 stk Owner mutu light 3/0

10cm Selvlysende slange 5mm

Pris: 35,-

Disse 2 øverste i kombinasjon ser altså slik ut i praksis:

pulleypennel.jpg

Wire Pennel Fortom m/J-krok. 6stk

Wire fortom med to Owner kroker, grunnen til valget av en stor og en liten krok er at det skal være mulig å kroke havmus eller andre spennende dypvannsfisker samtidig som stor langa sitter godt på 6/0 kroken.

Bruker denne type fortom mye selv og 95% av alle større fisk har kroket seg på den øverste (største) kroken. Dette er den grå delen av bildet under

Består av:

2 stk Hiro crimps 1,6mm

40cm Hiro Wire 23kg

1 stk Owner crane swivle str 6

1 stk Owner ssw Cuting point 7/0

10cm Selvlysende slange 5mm

Pris: 25,-

Pulley med Wire Pennel Fortom m/Sirkelkroker 7 stk

Akkurat samme som de over bare montert sammen og ser altså ut som bildet over...

Består av:

1 stk Breakaway Fastlink clips

1 stk Breakaway Impact shield

2 stk hiro crimps 1,6mm

1 stk Mustad crimps 1,2mm

1 stk Mustad Lead quick llink

2 stk Mustad Rigging beads

1 stk Owner ssw cirkel 6/0

1 stk Owner mutu light 3/0

2 stk Crane swivle str 6

10cm Selvlysende slange 5mm

70cm Mustad Ayka trolling 0,70 (80lb) mono

40cm Hiro Wire 23kg

Pris: 55,-

Up and Over pulley uten krokfortom. 10stk

Et veldig allsidig takkel som klipses sammen under kast og fungerer som et vanlig glidetakkel når det løser ut. Fortomslengden kan varieres til alt fra 5cm til 2m+. Her har jeg lagd min egen lille vri som gir en mulighet til å bruke impactshield (egner seg best til store agn), eller man kan klipse kroken i et standard søkkeklips med baitklipp (best til småagn) det siste alternativet er å bruke et Breakaway impact lead som har innebygd utløser. Har personlig fått alt fra havål til fløyfisk på dette takkelet.

Består av:

1 stk Breakaway Fastlink clips

1 stk Breakaway Impact shield

1 stk Gemini pulley Clips

2 stk Mustad crimps 0,8mm

2 stk Mustad Lead quick llink

3 stk Mustad Riggin beads

2 stk Crane swivle str 6

135cm Mustad Ayka trolling 0,70 (80lb)

Pris: 29,-

Nedklipsbart 2 kroks patternoster med bomer. 0stk

Dette er et tokroks patternoster med bommer som kan klipses ned under kast. Når takkelet løser ut i det det treffer vannet så spretter bommene ut og man hindrer at det henger seg opp mens det synker.

Siste fangsten på takkelet var ei lita rødspette som dere kan lese om under vestlandet.

Består av:

1 stk Breakaway Imp1

1 stk Gemini C/D Booms w/baitcl

1 stk Gemini clip down booms

2 stk Gemini Mini link Clips

1cm Gemini Siliconslange 1mm

8 stk Hiro beeds

2 stk Owner Red Soft Glow Beeds

1 stk Owner crane swivle str 6

1 stk Owner Ebi str 2

1 stk Owner Ebi str 4

130cm Mustad Ayka trolling 0,70 (80lb)

80cm Sufix XL strong 0,45 (13kg/30Lb)

Pris: 45,-

Nedklipsbart Wishbone patternoster med bom. Utsolgt men snart 0stk klar

Et veldig bra takkel etter flatfisk, rødspette spesielt. Takkelet klipses ned under kast og bommen gjør at det er liten sjangs for at det henger seg opp.

Består av:

2 stk Owner Ebi str 2

1 stk Breakaway Impact shield

1 stk Gemini clip down booms

16 stk Hiro beeds

1 stk Breakaway Fastlink clips

1 stk Mustad Silicon Black tube

1 stk Gemini Mini link Clips

1 stk Owner crane swivle str 6

6 stk Mustad Sequince

1 stk Owner crane swivle str 8

3 stk Klare Rig Perler

1m Mustad Trolling mono.

1 stk Mustad crimps 0,8mm

2 stk Mustad Glow oval 4*5mm

50cm Amnesia 11,4kg

1cm Gemini Siliconslange 1mm

50cm Sufix 0,45mm mono.

Pris: 45,-

Alle taklene kommer pakket i zipplock poser. Og har man lyst til å lage disse taklene selv så har vi alt av deler i butikken.

Gjør igjen oppmerksom på at antallet er begrenset så det kan fort bli litt vente tid på leveransen hvis vi går tomme siden jeg da må sette meg ned å knyte :)

Hvis andre takler/fortomer ønskes så kan de lages på bestilling ved kjøp av minimum 5stk. Pris avhenger av hvor mange og dyre deler taklet består av.

Bestilling på PM.

Spørsmål kan taes i tråden eller på PM

Betaling blir foreløpig enten oppkrav eller forhåndsbetaling.

Porto etter postens satser, men så lenge det ikke er snakk om store kvanta så blir taklene sendt som brevpost for at det skal bli billigst mulig for dere.

Håper dette faller i smak.

Mvh Jan Hinriksson

Campelen på Bryggen

Endret av Campelen på Bryggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei Jan. Skulle gjerne hatt dette.

Pulley Takkel uten krokfortom: 2 STK

Wire Pennel Fortom m/Sirkelkroker. 2stk

Up and Over pulley uten krokfortom 2 stk

Nedklipsbart Wishbone patternoster med bom 2stk

Kommer innom og henter til uken.

God 17 mai.

Mvh

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager havfiske takkler også på bestilling så bare å komme med ønske om type eller hva slags fiske du skal ha det til, så ordner vi det også :-)

Mvh Jan

Fine greier! Skal fiske på ein fin plass på heimtraktene med rikelig med både hyse, lange/brosme, steinbit etc. Kanskje det er ein ide med et slags kombinasjonstackel i tillegg til et par meir spesialiserte. Burde vel gå greit å tenke ut slikt noke? :D Knyt du dei stykkvis eller må ein bestille eit visst kvanta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for seint svar (må fiske litt i blandt også :P )

Skal nok klare å lage et par varianter til deg som vil funke bra.

Stor lange og brosme det er snakk om?

Jan

Edit: Ikke noe problem med et mindre antall på havfiske takklene. så ikke tenk på det.

Endret av Campelen på Bryggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for seint svar (må fiske litt i blandt også :mellow: )

Skal nok klare å lage et par varianter til deg som vil funke bra.

Stor lange og brosme det er snakk om?

Jan

Edit: Ikke noe problem med et mindre antall på havfiske takklene. så ikke tenk på det.

Fekk først sms frå Jan og deretter telefon når eg ikkje svarte kjapt nok i stad. Han dreiv på og knytte tackler og lurte på korleis eg ville ha mine. Litt hit og dit og så var det i boks :D

Takk for hyggelig telefonsamtale og utrulig bra service!

Endret av lakselorden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Da har vi endelig litt overskudd igjen til å begynne å produsere litt rigger til kystmeite.

Så det var på tide å børste litt liv i denne tråden igjen...

Første post er oppdatert med antall rigger som er ferdig. Flere vil komme fortløpende.

Som nevnt så kan vi lage alt av rigger til kystmeite og havfiske så bare gi en lyd om det er noe dere ønsker.

Forespørselen kan være så enkel som ønsket art, plass, dyp, eller bare generelt. Eller den kan være så komplisert som mulig med valg av sene, krok, antall perler, cm mål osv.

Mvh Jan

Campelen på Bryggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.