Gå til innhold
Fiskersiden

Komplett Artsliste for Langen (ved Ski, Siggerud)


Gulli
 Share

Recommended Posts

Har hørt så mye om så mange forskjellige arter i dette vannet, nå vil jeg finne ut hva som rører seg her.

Langenvannet:

- Abbor

- Mort

- Gjedde

- Sørv

- Brasme

- Laue

- Lake

- Ål

- Ørret

Mulige arter som trenger bekreftelse:

- Krøkle?

- Suter?

- Flire?

- Karpe?

- Regnbue-ørret?

Er vel rundt 15 arter der vil jeg tro. Har videre hørt alt fra røye og canadarøye, lake og sik, til karpe og regnbue-ørret! Kan alle som vet om flere arter, vennligst fylle på?!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mye rart er registrert her av forskjellige instanser/personer. Dette er det jeg vet, men jeg har selv aldri fisket der: Abbor (3, 9, 12), Brasme (3, 9), Flire (3), Gjedde (3, 9, 12), Karpe (12), Lake (3, 9, 12), Laue (3, 9), Mort (3, 9, 12), Regnbueørret (3), Sørv (3), Ørekyte (3, 9), Ørret (3, 9), Ål (3, 9, 12), der

3 = Fylkesmannen i Oslo og Akershus, Miljøvernavdelingen, 1990

9 = Plan- og miljøavdelingen, Ski kommune, 2002, Fiskemuligheter i Ski

12 = Sommeravisen 2003 - Vedlegg til Østlandets Blad, 2003, Artikkel s. 6 - 7

Problemet er imidlertid at ingen av disse kildene er helt pålitelige, da de gjerne baserer seg på samtaler med "eldre innfødte" som har en tendens til å iallfall ikke ta i for lite + i beste fall noe ufullstendig evne til artsbestemmelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg prøver å få litt klarhet i, det er så mye "har hørt at". Det vil jo være utrolig teit å satse på regnbue-ørret eller ørret fiske hvis ingen av artene finnes der. Mulig enkelte arter har vært tidligere også, men med få fangster de siste årene, slik som ørreten i Gjersjøen før i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Karpe i Langen så er det mest sannsynlig at man har feiltolket "karpefisker" dvs flere arter av karpefisker med arten karpe. En vanlig miss blant mindre kunnskapsrike instanser. Har ikke hørt om fangster av hverken karpe eller suter fra Langen. Ikke desto mindre kan det jo godt hende at de finnes der. Hadde det blitt tatt en karpe eller suter der av noen i meitemiljøet hadde det vært kjent..for å si det sånn. Når det gjelder ørret i eutrofe lavlandsvann så finnes de som regel i svært sparsomme bestander. Ørreten er svært konkurransesvak i slike miljøer men en og annen settefisk blir som regel stor nok til å bli fiskespisende og dermed overlevelsesdyktig i det barske miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ørret så skal det finnes i Langen. Det begrunner jeg med at det er ørret i bekken/elva som renner inn i Langen og at det er ørret i elva mellom Langen og Høljern (Vågvann). Jeg hadde forøvrig ikke ofret et minutt fisketid i Langen dersom det var ørret jeg var ute etter! Når det gjelder regnbueørret så var det tidligere noe av arten i Langen. Dette var stort sett fisk som hadde rømt fra et lite oppdrettsanlegg like ved Krokhol golfbane, samt en og annen slenger som hadde sluppet seg ut fra vannene i Østmarka. Nå er nok den bestanden borte. Tidligere var det en del ål i vassdraget, men etter at Peterson i Moss bygde om fossen mellom Vansjø og Oslofjorden så er oppgangen av ål meget sterkt redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp 50 meter fra dette vannet, og har fisket der et firesifra antall ganger...Stemmmer at det er ørret der. For en del år siden, er ikke helt sikker på eksakt årstall rømte all fisken fra oppdretsanlegget som lå øverst i langen, nærmere bestemt Brusaga. Om det fremdeles finnes fisk igjen fra dette "utslippet" vet jeg ikke. Det har nemlig vært en lignende episode hos en privatperson som hadde sitt eget lille opdrettsanlegg i en bekk som renner inn omtrent midt i Langen. Dette er ikke så mange år siden, og jeg har selv sett fisk blitt tatt i garn. Antar at dette er fisk fra dette området, ettersom gårnfiske foregikk i nærheten av utslippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Vel, jeg har ikke selv fått noe over kiloen (men rett under). Men en ung fyr meldte inn en abbor til konkurransen i Alt om Fiske for noen år siden. Han hevdet fisken veide 2,7 kilo! Det MÅTTE jeg gå nærmere etter i sømmene, og det viste seg at vekt og veiing ikke hadde vært helt slik vi ønsker det, så vi diska den. MEN - bildet viste en svær abbor, det er sikkert. Meget mulig over 2 kg, men det er vrient å si med abbor. Men jeg vet om flere på rundt 1,5. Det er vel ikke farlig å si at dette er et av de beste storabborvannene i nærheten av Oslo, og stort som det er burde det være mange muligheter for å finne gode plasser. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er karpe i Langen vil være et rykte i mine øyne inntil en klarer å fange en. Jeg har overhodet ingen total oversikt over alle vann med karpe i så det kan godt være at gateprofeten har rett mtp at det er karpe i vassdraget. Det eneste som er rimelig sikkert er at det aldri er fanget en karpe i Langen som har vært rapportert noe sted. Karpe er kjent for å slippe seg nedover i et vassdrag så viss det finnes karpe lenger opp er det slett ikke utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbueørret i Langen? Niks! Det var en gang regnbueørret her, men det er lenge siden. Regnbueørreten vokser fort, er bitevillig, men lever sjelden lenger enn 5-8 år. og som kjent er dette en fremmed art i den Norske fauna og ble for flere år siden forbudt å sette ut i våre vann og vassdrag. Så den typen fisk er nok historie. Og takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 years later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.