Gå til innhold
Fiskersiden

Sløv sliping!


eholte
 Share

Recommended Posts

Jeg kjøpte en ny krone til boret for en stund siden (etter turen i skillingene), tenkte at det ville være kjekt med to hvis den ene gikk i bunn feks. Glemte selvfølgelig å slipe den gamle krona da det nye også gikk i bunn, så forrige mandag leverte jeg to kroner til sliping på Sportshuset. Disse fikk jeg igjen torsdag og skrudde fast den gamle, tenkte at den var så god som ny.

I dag dro jeg på en pilketur en times gang fra nærmeste bilvei. Her oppdaget jeg at boret tok enda dårligere enn før sliping![ :D ] Likevel kunne man se at krona var slipt og var mye skarpere. Etter tre hull tok frustrasjonen overhånd og jeg prøvde å bende skjærene til en større vinkel, som resulterte i ødelagt egg, og boret tok nå enda dårligere, jeg måtte henge på boret for å skjære is. Jeg ga da selvfølgelig opp.

Den andre krona tok endel bedre, men det tok dobbelt så mange runder for å komme gjennom isen som da krona var ny. 60 runder synes jeg er altfor drøyt for et hull!

Hva har sportshuset gjort? Det ser stygt ut for nm til helga nå![ B) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Etter å hatt krona til sliping (hadde lånt bort boret) fikk jeg det

tilbake verre en det var. Det så skarpt og nyslipt ut men funka ikke.

Fiska heldigvis sammen med en som kunne litt om bor og han tok

baksida av kniven sin og strøyk over eggen fem seks ganger fra oversida for å få skarpere vinkel. Han kalte det "å legge om eggen".

Siden har jeg gjordt dette når boret begynner å ta dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kano

Hei!

Etter å hatt krona til sliping (hadde lånt bort boret) fikk jeg det

tilbake verre en det var. Det så skarpt og nyslipt ut men funka ikke.

Fiska heldigvis sammen med en som kunne litt om bor og han tok

baksida av kniven sin og strøyk over eggen fem seks ganger fra oversida for å få skarpere vinkel. Han kalte det "å legge om eggen".

Siden har jeg gjordt dette når boret begynner å ta dårligere.

Jeg prøvde å legge om eggen og det funka fett! [ :D ]

Takk for tipset, du har spart meg for mange slipinger fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett vanaja rantanen 100 mm isborr.har hatt det i ca.22 år og har kun fått det slipt en gang etter borring i stein første tur etter inkjøp. Har etter det satt opp borret med tynt oljebryne på slipesiden og kun gjort noen små forsiktige drag på undersiden for å få barberbladskarphet, for derretter "legge om eggen" lage en liten råegg med en blank skrutrekker eller kniv. Ta kun et par drag for så å teste på isen og litt til om det skulle være nødvendig. Vil heller sveive et par ganger ekstra en å bruke krefter. Dette gjør jeg vært år. Har forsøkt å sette opp et 150mm krone men der er det mindere marginer for å satt opp opptimalt. Tror vinkelen på denne krone er litt krapp i fra utgangspungtet, da det enten tar mye eller bare spinner på isen, så det har jeg tenkt å få sendt inn. Ellers har jeg med 2st minifiler ca.10-15cm. lange som alltid er med på tur og har reddet meg et par ganger.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt opp et moraborr,(med løse skjær)det fungerer men det er langt i fra så godt å borre med som et med hel krone. har også reddet et par familiefiskere ved å lage en råegg (legge om eggen) ved hjelp av kniv eller noe rundt å glatt av stål eller jern. Etter min mening burde ingen kjøpe skjær med løse blader. Betaler heller det dobbelte og har borret 10 ganger så lenge.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Jeg prøvde teknikken med å bruke baksiden av en kniv på skjæret. Boret mitt har vært sånn passe skarpt bare, så jeg tok fram kniven på lørdagen når jeg var på isen. Jeg ahr prøvd dette for noen år side, men dengang blei boret ubrukelig etterpå.

Jeg satt borret opp ned og strøk over skjærets underside (jevn bevegelse). Tenkte kanskje det ville holde, men en test viste at skjæret ikke tok tak i isen i det hele tatt! Tok deretter samme opreasjon på oversiden av knivene (skråslipte siden), og holdt kniven slik at jeg fulgte vinkelen på skjæret. Skal si det blei som et nytt bor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener Lars Monsen viste trikset på serien som gikk på NRK i fjor - finnes ikke denne på video? I såfall vil det være mulig for de som har den å se det i praksis der (om det er med på videoen da). Kjent triks om har reddet mang en tur før man fant ut hvor grunnekanten virkelig var ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Mener Lars Monsen viste trikset på serien som gikk på NRK i fjor - finnes ikke denne på video? I såfall vil det være mulig for de som har den å se det i praksis der (om det er med på videoen da). Kjent triks om har reddet mang en tur før man fant ut hvor grunnekanten virkelig var ;-)

Er på dvd plata, kapittelet fra Saltfjellet, der han møter to karer som har borra i bånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Thile

sitat:Jeg satt borret opp ned og strøk over skjærets underside (jevn bevegelse).

Dette er jo kardinal feilen som mange gjør. ALDRI på undersiden - ALLTID på oversiden altså den siden som vender opp når du borer.

Skjønner[?]

Mulig du har rett at det hadde holdt med siste operasjonen, men skarpere bor har jeg hvertfall ikke hatt siden det var nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Er det uansett størelse?

Har bare 115 mm nå men kommer med 155 mm i løpet av nov/des. 115 kr 75,- 155 kr. 100,-

Kommer ikke på ordinære konkurranser lenger. Må sendes.

Til dere som har problemer med å få slipt bor skikkelig.

Ta kontakt med den beste sliper av isborskjær jeg kjenner.

Åge Nilsen

Ta kontakt med meg for hans telefonnummer.

Han sliper alle typer skjær så vidt jeg vet.

JL

www.leirudfiske.no

Endret av JL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig sliping av isbor er dessverre ikke uvanlig. Husker med gru en tur til indre Troms med "nyslipte" skjær fra en ikke-navngitt butikk i hovedstaden! Problemet er at mange kan få til skarpe skjær, men dette er bare en nødvendig, ikke en tilstrekkelig, betingelse for at skjæret funker.

Et problem med "mirakel-metoder", som det tipses om her og der, er at de nok gjør boret brukbart i ett eller ti hull, men holdbarheten blir heller trasig.

Som Jan nevner: Åge Nilsen (Kongsvinger) har verkstedet og kompetansen som skal til. Han har slipt alle dimensjoner for meg, og det blir skjær som holder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.