Gå til innhold
Fiskersiden

Tips for fiske i Sogn og Fjordane/Møre og Romsdal


rams
 Share

Recommended Posts

Må vel komme med mine standardsvar for fiske i Sogn og Fjordane:

Breimselva (kjempebra elv med fisk over 2 kg om du er heldig for det er blitt tatt fisk på over 3 der. Min pers: halv kilo[:I]...)

Jølstra, øvre deler (grov ørret, også om du er heldig..)

Jølstravatnet

Horningdalselva (litt inne i fylket)

++ masse lokale vatn.. Men mine beste er seff hemmelig..[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, her følger noen Møre og Romsdal-tips (preget av mine hjemmesteder):

* Ørretfiske i diverse fjellvann/-elver (mine tips: Sunnylven, Tafjord-området, Valldals-området, innerst i Hjørundfjorden). På Nordmøre er Trollheimen et sikkert tips. Det er imidlertid jevnt over ikke så veldig stor fisk her, og ganske mange vann er overbefolket av småørret, men opptil kiloen er realistisk mange steder, og jeg vet om flere vann her og der med snittstørrelse over kiloen.

* Laks/sjøørretfiske i noen av de mindre lakseelvene - her er det mange å ta av. Begynnelsen av juli er jo midt i sesongen, så ta i hvertfall en titt på forholdene, mye er avhengig av vannstand og temperatur, så det kan være greit å forhøre seg på en lokal sportsbutikk

* Hvis sjøfiske er aktuelt kan det være fint fiske fra land flere steder i Sunnmørsfjordene etter både torsk, lyr, sei mm.

Mer konkrete tips kan jeg sikkert også hoste om, men det kommer litt an på hva slags fiske du/dere ser for dere og hva dere ønsker: Flue, spinner eller meite? Stor fisk eller mye fisk? Laks eller torsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kjs

Mer konkrete tips kan jeg sikkert også hoste om, men det kommer litt an på hva slags fiske du/dere ser for dere og hva dere ønsker: Flue, spinner eller meite? Stor fisk eller mye fisk? Laks eller torsk?

Vi gutta har kun med fluestanga etter ørret, så stor ørret er ikke å forakte. Er selvfølgelig svært taknemlig for konkrete tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er det mulig å være litt mer konkret. Det er utrolige mengder av ørretelver, -bekker og -vann i området, så mulighetene for å oppdage "sitt eget" område er til stede hvis en ønsker å utforske ting på egen hånd. Svært mange av vassdragene i "mitt" område er imidlertid preget av tett bestand med middels/små fisk, som regel er det likevel godt fiske/pen fisk i enkeltvann eller korte deler av elvene. I elvene er det ofte best fiske/størst fisk høyt til fjells, i stille/dype områder eller i områder med kraftige stryk. Når det gjelder vann er det også stort sett de høyereliggende som er mest interessante - gjerne også de som er små/grunne. Et godt utgangspunkt for å identifisere gode fiskesteder kan være fiskekortordninger - organisert fiskekortsalg i ikke-lakseførende deler av vassdraget er ofte et tegn på brukbart fiske, ellers praktiseres det mange steder mer eller mindre fritt fiske.

Konkrete tips i de områdene jeg kjenner til best (stort sett høyfjellsområder) er:

- Øverst i Valldøla (dvs. like ved veien på Trollstien) - nydelig, krystallklar fjellelv med mulighet for fin fisk i utrolig vakre omgivelser

- Øverst i Otta (like ved veien på Strynefjellet) - fin elv og flere flotte vann med til dels pen fisk

- Ulvåa-vassdraget (sidevassdrag til Rauma, nås enklest fra Romsdalen) - høyfjellområde med flere mindre sideelver og flotte fjellvann. Krever at en går litt, men gir gode muligheter for fin fisk

- Tafjordfjella (stort område med stier og turisthytter her og der, forutsetter at en tar sekken på ryggen en stund, kan nås enten fra Romsdalen, Geiranger/Strynefjellet eller Tafjord), anbefaler området rundt Vievatna, Reindalen/Øvre Reindalen eller området rundt Pyttbua. Best fiske i elver/bekker og små vann/tjern, de større vannene har ofte en tynn bestand av pen fisk, men er vanskelig med flue om du ikke har flaks. Området er desverre preget av vassdragsregulering, men fisken er der.

Fiskemulighetene er ellers svært mange. Hvis dere skal innom mine hjemtrakter (indre Sunnmøre, dvs. Indre Storfjorden/Indre Hjørundfjordne, jeg er mest kjent i Stranda/Hellesylt/Geiranger/Tafjord-området) kan jeg sende en PM med noen av mine hotspots (men noen er hemmelige)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.