Gå til innhold
Fiskersiden

Swinger til Garmin 525 ekkolodd/plotter


max_fishing
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har fått en veldig bra pris på et kombiinstrument fra garmin; http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=2305, og skal dermed kjøpe dette. Det jeg da vil gjøre er å skaffe en god swinger til dette. Får også her god pris hvis jeg kjøper garmin. Jeg skal fiske relativt dypt iallefall ned mot 400-500m noen ganger, og kommer til å bruke mye tid rundt 200 m. Regner med at jeg trenger en 1 kw svinger, og fant noen gjennomgående garmin svingere som virket bra. Men jeg ser at mange fraråder gjennomgående svingere, men når jeg ser på produktene til garmin så er det bare de som har 1kw, og virker jevnt over bedre enn hekksvingerne.

Hva skal jeg gjøre<? :)

Endret av max_fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det er mange ekkoloddeksperter her inne :) , så dere kan iallefall svare meg på hvorfor mange fraråder gjennomgående svingere, når det virker som om de fleste hekksvingere er mye dårligere av kvalitet enn de gjennomgående. De gjennomgående er i tillegg mye dyrere, og hvorfor i all verden vil noen betale mye mer hvis gjennomgående svingere er dårligere?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Spørsmålet er om Garmin 525 har ett så godt ekkolodd funksjon at det er praktisk forskjell mellom 600 og 1000W.

Ser på den samme saken selv da jeg har siste utg av kartene. Og skal ha en liten plotter. Har en garmin ekkolodd, men tenkte å kutte ut dette mot ett kombi sak pga plass. I hverfall må en tenke seg om med gjennomgående svinger at en kommer til å får montert den på riktig sted, og at den ikke kommer i konflikt med eks rullene på henger mm. Og at en kommer til ytterskroget ved montering. I henhold til Garmin så skal det gå ned til 600m. med 1000w, men jeg er sikker på at en 600W funker ned til 300. Men om det gir mange "svar" på den dybden er jeg mer tvilende til. Dette pga mye forstyrrelser, alger, maneter etc etc. Men jeg har ett tips som jeg så i ett blad her. Fiskere som hadde montert svingeren i ett messing rør. Noen av disse svingerene er i messing og er runde. Og Røret var montert i hekken på båten, og kunne skyves opp og ned. Det gjorde at når de skulle ha opp båten i naustet etc så dro de røret opp slik at det ikke stakk ned under båten. Det samme gjorde de ved kjøring i fart. Og ved fisking og dorging kjørte de røret ned slik at det fungerte som det skulle. Men det er spesialister på forumet som sikkert kan gi sikrere og bedre svar. jeg har kun lest meg til dette i den siste tiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK!

Nytt alternativ, men det er ikke sikkert jeg får råd. Får grei(ikke like god) pris på Lowrance HDS (kjøper i tilfelle 7" varianten pga pris).

Hvilken svinger bør jeg invistere i til dette loddet? skal brukes på dypt vann (typisk 100 - 400m, med muligheter for å gå litt dypere)

Vil ha en svinger som fungerer greit på disse dybdene, men som ikke koster en formue. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK!

Nytt alternativ, men det er ikke sikkert jeg får råd. Får grei(ikke like god) pris på Lowrance HDS (kjøper i tilfelle 7" varianten pga pris).

Hvilken svinger bør jeg invistere i til dette loddet? skal brukes på dypt vann (typisk 100 - 400m, med muligheter for å gå litt dypere)

Vil ha en svinger som fungerer greit på disse dybdene, men som ikke koster en formue. :)

Hva mener du med bra pris på en HDS-7 da? Jeg er også i ferd med å kjøpe en slik. Har planer om å bestille en fra England.

Som svinger har jeg sett meg ut P66, men den finnes ikke i Norge etter hva jeg vet. I Sverige koster den noe over 2000,- svenske. Det er et annet norsk forum hvor det diskuteres svingere, og hvor det er flere som har god peiling.

Endret av pronny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.