Gå til innhold
Fiskersiden

Dupp vs. Bunnmeite


Thomas94
 Share

Recommended Posts

Har fått flest på bunnmeite, men det henger nok sammen med at det er den metoden jeg benytter mest. Det viktige her er at man lett kan se napp. Enten ved å bruke spesialtilpassede stenger eller setter opp stanga/stengene i en slik vinkel at det er lett å registrere napp. Benytter meg mest av glidende rigger.

Noe spesielt fiske/fisk du hadde i tankene??

Endret av Iversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen meiter, men foretrekker dupp av en eller annen merkelig grunn. Det har kanskje en sammenheng med at jeg verken har podder eller varlslere. Har fått abbor og ørret på bunnmeite med mark. På dupp har jeg fått laue, mort, abbor, ørret, gjedde (med mort som agn) og torsk (!). Jeg foretrekker drivaduppen, men til gjedde så bruker jeg en ganske stor isopordupp, men ikke for stor. Det er noen som tror at man må ha de største isoporduppene til gjeddemeite, men jeg foretrekker den mellomste!) :angry2: Noe av det viktigste med dupp (mener jeg), er at fortommen må være lang nok. Når det er varmt i vannet og du meiter ørret med dupp, mener jeg fortommen bør være 2-4 meter lang. Det er for å komme ned i litt kjøligere vann.

Noe annet som er veldig viktig med dupp, er å sette på nok søkker for st oppdriften skal være minst mulig, hvis ikke slipper fisken takket i kroken når den kjenner motstenden frs duppen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Et interessant spørsmål du stiller der.

Jeg har nok sannsynligvis tatt flest fisk på bunnmeite opp gjennom åra, men jeg kan trygt si at de morsomste fangstene er tatt på dupp. Hvis du leser artiklene på forsiden om meitefiske vil du raskt se at dupp- og bunnmeite har sine fordeler og ulemper gitt situasjonen og fisken du er ute etter. Duppmeite har den klare fordelen at det er lettere å presentere agnet på en slik måte at sky fisk lar seg lure. Duppmeite har også den fordelen i elv at du avfisker aktivt et større område og dermed lettere får kontakt med fisk. Aktivt jagende fisk som harr og ørret og stam (for å nevne noen) kan være enklere å få med "trotting" enn med bunnmeite. "trotting" betyr i praksis å la en dupp flyte fritt med strømmen.

Særlig ved meite etter suter og karuss har jeg en klar oppfatning av at duppmeite kan være bunnmeite totalt overlegent. Har forsøkt å "konkurrere" med en duppstang og to til tre bunnmitestenger med nedskalert karpetaktikk. Duppen vinner i 3 av fire tilfeller. Jeg tror dette har med karussen og suterens ganske så akutte evne til å oppdage rigger og lureri samt også selvsagt presentasjon. Duppen gjøre det lettere å få til en perfekt presentasjon hvor agnet er godt eksponert selv om det er litt vegetasjon og grums på bunn. Enkelte arter , feks sørv, jager i hovedsak pelagisk i vannet, da er en dupp med saktesynkende agn helt perfekt. Duppmeite har sine klare begrensninger i dyp strøm og dypt vann. Det blir vanskelig å se nappene, det kreves glidende oppsett, som har lett for funke dårlig, og da blir det stort sett bare de "dumme" fiskene som sluker (dvs ørret, abbor og til dels stam) som lar seg lure. En annen ting er jo at det er slitsomt å stirre på duppen time etter time på natta så da er statisk bunnmeite en bedre opsjon. Selv om jeg primært har til hensikt å bunnmeite statisk, reiser jeg aldri uten duppstanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt, men til enkelte arter vil det være en klar fordel med så myke stenger som mulig slik at du både ser forsiktige napp og at ikke fisken kjenner særlig motstand før du rekker kroke den. Dette fikk noen en fin illustrasjon av under en meitedag/kurs/tur Syver holdt ifm vår treff i Drøbak et år. Der var det noen deltagere som ikke fikk fisk før de fikk lånt/gikk over til mye mykere stenger til tross for at de hadde mye napp.

Noen dager er fisken forsikigere enn andre også, så det er ikke nødvendigvis alle dager det er like viktig heller.

Men jeg har fått mange fisk også med stengene du beskriver. Du kan f.eks gjøre andre tiltak for at forsiktig fisk skal ta likevel. Om det er fisk med litt størrelse på og større agn er glidende søkke + åpen bøyle på haspelsnellen en fordel. Du fester da bare snøret akkurat så hardt under klipset på snellen f.eks at det akkurat ikke renner ut av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har bare fisket i innsjøer i Trøndelag, hvor det stort sett er kun ørret og noe røye å fiske etter. Her har jeg stort sett brukt dupp, men gjerne heller spinnere, sluker, flue eller oter da fiskinga blir litt mer aktiv (bruker gjerne en kombinasjon med to stenger, én med dupp og meite som man hovedsaklig kan følge med visuelt, og en "aktiv" stang). Går ikke i de største ørretene her oppe dessverre, halvkilosfisk er sjelden vare, så er som regel ingen umiddelbar fare for å miste stenger eller fisk om duppen begynner å røre på seg. :)

Når jeg fisker smålaks eller sjøørret i småelvene i Trøndelag foretrekker jeg også duppen, fordi bevegelig agn blir temmelig nødvendig for å unngå at marken enten blir spist av småfisk/yngel, eller at det går seg på bunnfisk (ål og småflyndrer), som i mitt tilfelle er uønsket fangst og tap av verdifullt agn (det kan fort gå mye agn til småfisken, spesielt sent i sesongen når vannføringen er lav). Ved meitefiske i større elver som Namsen er det selvfølgelig søkke som gjelder for å nå storfisken på kaldere vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.