Gå til innhold
Fiskersiden

opphenger?


RobertL
 Share

Recommended Posts

Du bør alltid bruke glideknute, da en sluk som henger en halv meter dypere enn fisken du skal håve kan sette seg fast, og forårsake tapt ørret.. Opphenger-fortommen slites veldig, selv bruker jeg så mye som 0,40 uten at dette ser ut til å skremme fisken. Selve fortommen er ikke mer enn 5, max 10 cm, for å hindre at den tvinner seg rundt hovedsena eller henge seg opp i denne. Dette motvirkes også en del ved bruk av tykkere/stivere fortom.

Bruker forøvrig alltid kontrasterende farger på sluk/opphenger. Naturtro sluk, glorete opphenger og vice versa. Jeg bruker 20-40 cm's avstand, har ingen formening om hvilke lengder som evt. gir bedre uttelling enn andre! Ideelt sett bør man vel bruke fiskeimitasjoner da sluken går fortere enn det e f.ex. en reke naturlig vil svømme.

Lars Thomas Poppe//

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har altid fisket med ophængerflua foran sluken og fanger vel rundt 40% af fisken på denne.

jeg er ikke enig i at du altid skal bruge glidende k. om bundforholdende tillader det, synes jeg du skal bruge fast k. dette giver en bedre kkrogning af fisken. der i forvejen ikke er så let på grund af at fisken tit rammer snøren under angrebet på fluan.

som fluer bruger jeg oftest hacklefluer eller diverse rekeimitationer. Chillimps str. 8 er en af de bedste på vinteren og våren. Mickey Finn er også god. men kan bedst lide rekeimitationer da detr giver Sjøørreten muligheten for at vælge mellem 2 typer fødeemner(det er i hvert fald teorien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lars Henrik

har altid fisket med ophængerflua foran sluken og fanger vel rundt 40% af fisken på denne.

jeg er ikke enig i at du altid skal bruge glidende k. om bundforholdende tillader det, synes jeg du skal bruge fast k. dette giver en bedre kkrogning af fisken. der i forvejen ikke er så let på grund af at fisken tit rammer snøren under angrebet på fluan.

som fluer bruger jeg oftest hacklefluer eller diverse rekeimitationer. Chillimps str. 8 er en af de bedste på vinteren og våren. Mickey Finn er også god. men kan bedst lide rekeimitationer da detr giver Sjøørreten muligheten for at vælge mellem 2 typer fødeemner(det er i hvert fald teorien)

Hender det du bruker dobbel eller trippel krok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.