Gå til innhold
Fiskersiden

Spørsmål ved valg av båtmotor


Kay-Arne Olsen
 Share

Recommended Posts

Hei

Skal kjøpe ny båtmotor og har noen spørsmål. Har vel bestemt at det blir en 4takt 15hk.

Den skal sitte på en 14/16fot linder alu båt og kunne kobles til styrekonsul.

Lang eller kort stamme? Fordeler og bakdeler?

Har hørt mye om og kjøpe en 9.9 og ta ut en skrue og vips en 15, men mange som sier det er umulig/problematisk og koble det opp mot styrekonsol? Noen erfaringer?

Sjekket litt rundt og en 15hk ligger her oppe i trøndelagen på 19000.- te 25000.-

Noen erfaringer rundt er det jonsrud det heter, mulig en 15hk til 17.000.- noe erfaringer om den?

Kay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Du må kjøpe motor etter båt. Dvs at motoren har enten kort eller lang stamme avhenging av båten. Jeg har en skjærgårdsjeep med 90 Hk lang stamme, og familien har en 14-15 foter Tehri med 6hk kort stamme i Jotunheimen. Båter som er planene er oftere høyrere bygget og krever lang stamme. Små båter som også kan roes har ofte lavere hekk/fribord og skal ha normal/kort stamme. Så kjøper du feil lengde på motor kan du risikere at du ikke får brukt motoren slik den skal. Så når du har bestemt deg for båt må du velge motor som passer. Alle båtmerker har spesifisert lang eller kort stamme til motoren. Skal du ha styrekonsoll så er det ofte ferdig på båten, og i mange tilfeller da lagt opp til en type motor. Eller så kan du kjøpe løs styrekonsoll av en enkel sort. Da kan du rigge den med det du vil. Hva som er på Lindner er jeg uskikker på, men tror den har kort stamme.

Men buster har lang tror jeg, men det må du spørre forhandler om eller se på sidene til leverandør. Det er nok riktig at du kan ta ut ett eller annet på mange 9,9hk motorer og øke til 15HK. Men tror at jeg da heller vil se på om båten er godkjent for 20 hK. Mindre slitasje og roligere turtall. Sjekk FInn.no på båter og motorer. Der kan du finne noen bra tilbud. Men en liten lindner planer sikkert med en 9,9hk om den ikke er full av folk. men du kan ikke velge om du skal ha lang eller kort stamme i utgangspunktet. det har med hvordan propellen og huset ligger i vannet. lan stamme på en båt som skal ha kort blir som å kjøre med bremsene på. Og kort stamme på en båt som skal ha lang gir ikke feste i vannet for propellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne deg på at endring fra 9,9 til 15 ved å fjerne sperre eller øke dim på innsug kun kan utføres på 2-taktere. 4-taktere anbefaler jeg deg å kjøpe i original stand. Ikke store prisforskjellen på 9,9 og 15 4-takt (ca 1000,-). Det koster langt mer å bygge om en 4-takt fra 9,9 til 15 siden du bl.a må kjøpe større gasser. Du mister i tillegg garantien på motoren.

Ellers anbefaler jeg at du holder deg til japansk produkjon. Lite verditap er en ting, men det viktigste er stabilitet og pålitelighet.

Tror alle Johnson sine 4-taktere er Suzukimotorer så da skulle det være ok.

Lykke til med valget av ny motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne deg på at endring fra 9,9 til 15 ved å fjerne sperre eller øke dim på innsug kun kan utføres på 2-taktere. 4-taktere anbefaler jeg deg å kjøpe i original stand. Ikke store prisforskjellen på 9,9 og 15 4-takt (ca 1000,-). Det koster langt mer å bygge om en 4-takt fra 9,9 til 15 siden du bl.a må kjøpe større gasser. Du mister i tillegg garantien på motoren.

Ellers anbefaler jeg at du holder deg til japansk produkjon. Lite verditap er en ting, men det viktigste er stabilitet og pålitelighet.

Tror alle Johnson sine 4-taktere er Suzukimotorer så da skulle det være ok.

Lykke til med valget av ny motor.

"Don't shoot me if I'm wrong" men jeg mener at du får ikke kjøpt nye 2 taktere lengre, miljøhensyn.

- D.J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Til info er mange av de NYE 2 taktere adskillig lettere, mere økonomiske i både bruk, og service. Og slipper ikke ut mere "guffe" enn 4 taktere. Bare for å begrunne litt det Vilhelm påpeker. Store motorer eks 200-300 hk er vel så mye brukt 2 takt som 4 takt. Uten forurensingsproblemer. De brenner drivstoffet meget godt. Men skal du ha en fiskemotor til allsidig bruk ville jeg kanskje valgt en 4 takter. Eks om du dorger/troller mye. Men de som har en løsning med en sprek 2takter, og en liten 4 takter til trolling har en bra løsning. Johnson/Evinrude selger vel fortsatt mere 2 en 4 takt, og det er meget bra motorer. 1ste service etter 3 år på disse to taketene. Ved vinteropplagring kjører man ett eget program på motoren og den konserverer seg selv. Jeg har selv en 4 takt suzuki på 90Hk. Men en kompis har en ny båt/motor med 2 takt. Meget lydsvak, rå aks. og ikke minst rimlig i drift sett ut i fra størrelsen. Så totaktere har både berettigelse og har hatt en enorm utvikling. Samt at de veier mye mindre. Dette pga en enkel konstruksjon sett ut i fra 4 takt. Selv Honda har laget ett lite strømaggregat med to takt pga vekt og størrelse. Det går en time på lukta av bensin. Over og ut fra dagens autofil hjørne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Til info er mange av de NYE 2 taktere adskillig lettere, mere økonomiske i både bruk, og service. Og slipper ikke ut mere "guffe" enn 4 taktere. Bare for å begrunne litt det Vilhelm påpeker. Store motorer eks 200-300 hk er vel så mye brukt 2 takt som 4 takt. Uten forurensingsproblemer. De brenner drivstoffet meget godt. Men skal du ha en fiskemotor til allsidig bruk ville jeg kanskje valgt en 4 takter. Eks om du dorger/troller mye. Men de som har en løsning med en sprek 2takter, og en liten 4 takter til trolling har en bra løsning. Johnson/Evinrude selger vel fortsatt mere 2 en 4 takt, og det er meget bra motorer. 1ste service etter 3 år på disse to taketene. Ved vinteropplagring kjører man ett eget program på motoren og den konserverer seg selv. Jeg har selv en 4 takt suzuki på 90Hk. Men en kompis har en ny båt/motor med 2 takt. Meget lydsvak, rå aks. og ikke minst rimlig i drift sett ut i fra størrelsen. Så totaktere har både berettigelse og har hatt en enorm utvikling. Samt at de veier mye mindre. Dette pga en enkel konstruksjon sett ut i fra 4 takt. Selv Honda har laget ett lite strømaggregat med to takt pga vekt og størrelse. Det går en time på lukta av bensin. Over og ut fra dagens autofil hjørne.

Jeg har lett igjennom 4 produsenters kataloger og fremdeles ikke funnet en eneste 2 takter, (Johnson/evinrude, Yamaha, Suzuki og Honda), og slik jeg har forstått det så er det fremste salgsargumentet for en 2 takter styrken.

disclaimer: Johnson/evinrude gav ikke opp noen informasjon ang 2 el. 4 takt i produktbrosjyren sin. (de sammenligner seg med 2 andre motorprodusenter som kun produserer 4 takt maskiner så jeg antar at de også produserer 4 takts maskiner)

Ser nå på Mercurys produktkatalog, de fører 3 forskjellige typer hvor av 2 av de er jeg hundreprosent sikker på er 4 takt.

- D.J.

Endret av D.J.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Det er så at båt er kjøpt og styrekonsol er montert i båten (NY Linder alu 15fot). Når jeg snakket med strandveien som fører yamaha så de at slike styrekonsoller følger med motoren!? Er da det som står på båten ubrukelig? Skal i så fall selgern få det tilbake..

Det blir nok en 4tak 15hk ny, noen som tror det vil passe, eller er 9.9hk nok!? Kan jo være greit og ha litt ekstra og gi når man skal flytte plasser, men blir det kansje for mye til dorging?

1000.- kr i forskjel på ny 9.9 og 15 var det en som skrev, ikke her oppe i trøndelag det nei. jevnt rundt 22.000 for en 15 og ned i 13.000 for 9.9 Blir fort ekkolodd og fiskepryler for det mellomlegget!

Noen som vet om noe butikker som kansje har noen gode tilbud??

Hilsen Kay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blush: Sjekk Finn.no/Båt/Båtmotorer/

Nytt og brukt, mye og lite brukt. Her kan du få deg nye motor til 15-16.000 nytt om du ikke tar de meste kjente merkene. Om du skal ha en ny av de kjente må du nok opp i 20,000 på en 15HK. Kampanje på Bakken motor(Drammen) på 20Hk (mercury 4takt)for samme pris omtrent som en 15 HK. Selva(Yamaha), Thoatsu, Parsun kan en få gangske rimelig div steder. West System Norge i Oslo har Honda 15Hk til ca 19,000.-

Jeg ville gått for en 15 HK om det skulle bli slik at du har litt vekt i båten, og trenger å komme deg kjappere inn til lands. Ikke noe problem å dorge med 15 eller 20HK for den saks skyld. Vi har dorget med adskillig større motorer enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrekonsollen kan du sikkert bare la sitt i. Det er sansynlig en universal styring. Kontrollboksen til gass/gear kjøper du gjerne med motoren da de er spesifike.

Her kan du lese om det er lang eller kort stamme du trenger: http://www.oslomarineservice.no/Downloads/..._2008_norsk.pdf

Her er et forslag på en grei motor: http://www.tohatsunorge.no/modeller/15hk/index.html Prisen ligger på ca 23k for en med elstart og kontrollboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke kommet små moderne 2-taktere på markedet enda, Evinrude jobber med saken.

Hvis du kan få tak i en ny Johnson 15hk ti 17 000, er dette et bra kjøp. Johnson solgte i flere år Suzuki 4-takt med hvit lakk og Johnson logo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.