Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite


Kjetil L
 Share

Recommended Posts

Hva slags utstyr brukes til kystmeite (meite i sjø ) ? Kommer utstyret an på hva man fisker etter? Eller er det noen "minstekrav"??

Har en Berkly 10-30 grams stang...blir den for lett?

Kjekt med noen tips!! Føler at man får litt mer arter når man meiter, enn når man bare f.eks bruker sluk. Stemmer det?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lett kystmeite etter flyndre og "småtorsk" så er denne stanga helt fin.

Men dette kommer ikke bare an på hvor stor fisk du skal fiske, men også hvor dypt du skal fiske. Dypere fiske betyr større sneller og tyngre søkker for å få det langt ut og fort ned.

Det vi vanligvis bruker til det litt tyngre og dypere fisket er sneller i 5-8000 og stenger som tar vekter fra ca 100-200 gram (f.eks karpestenger i 2.75 - 3.5 lbs testkurve)

Og du vil få MANGE flere arter når du utvider til å fiske med agn i tilleg til sluk. Fisk som bl.a de fleste flyndrer og leppefisk er fisk du sjelden eller aldri tar på sluk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar Thor. De plassene jeg har tenkt på er ikke så veldig dypt, ingen bratte fjordere eller lignende!! Er det kun bunnmeite dere baserer dere på, eller bruke dere dupp??

Til flatfisk er vel bunnmeite ideelt?

Har du en "sånn cirka" oppskrift¨på hvordan dere rigger til bunnmeite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder meite etter flyndre er det stort sett kun bunnmeite som gjelder

Det enkelste er ofte ett vanlig paternostertackel. Ellers så kan man bruke ett enkelt glidende tackel.... Agnet med reke, sild eller makrell. Diverse skjell funker også

Bruker lite dupp selv, men har vel både lest og sett at dette er veldig efektivt etter bl.a sei, makrell, sjøørret, lyr og horngjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du først kjøpe utstyr til kystmeite, tror jeg at du bør gå for ei stang som har kastevekt på minst 40-60gr.

Stanga bør være minst 9`lang.

Men du får billigere karpe/gjeddestenger som er kraftigere og lengre.

Sånn at du får ut agn og bly til ønsket avstand.

Med ei 13` stang med 3 pund's aksjon og passende snelle, har du jo surfcastinglightutstyr.

[ :( ]

Tror også du må tenke på egenskapene til søkket ditt.

Tyngst søkke er ikke alltid det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av solan

Tror også du må tenke på egenskapene til søkket ditt.

Tyngst søkke er ikke alltid det beste.

Det Solan nevner her er veldig viktig. Mange tror at når jeg først har kjøpt en 3 lbs stang da kan jeg virkelig sette på tunge søkker å kline til med et 200 grams søkke midtfjords.

Vær obs på at søkke bør være tilpasset stanga. Med f.eks en 3 lbs stang kaster du lengre og mer presist med et søkke fra 85 til 120 gram, enn med et søkke på 150 gram. Dette pga at et tyngre søkke bruker opp stangas ryggrad allerede i kastet.

En tommelfingerregel kan beskries slik:

2,5 lbs stang = søkker på 60 - 85 gram

2,75 lbs stang = søkker på 80 - 100 gram

3,0 lb stang = søkker på 90 - 120 gram

3,5 lbs stang søker på 110 - 150 gram

Unntak finnes selvfølgelig alt etter hvordan stanga er bygd (helaksjon, halvaksjon, myk tupp, stiv tupp osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes stanga bør være minst 11 fot hvis du driver et variert meite. På steder hvor det ikke er så dypt, kan kortere stenger gjøre nytten.

Jeg bruker 2 stk 12-fots karpestenger på 3 pund til det tyngre kystmeitet. Ryggen, lengden på stanga og aksjonen gjør dette til en egnet stang som gir gode kastelengder. Brukte tidligere 2,5 punds stenger, men med 20-40 gram mer bly kaster jeg de uaerodynamiske takklene mine bedre med en trepunder, som har bedre rygg. Det er også viktig at stanga ikke har en for stiv tupp, slik at den kan spennes opp for god nappindikasjon. Lengden på stanga gjør det også lettere å fiske fra steder hvor en kort stang ville være ubrukelig på grunn av at sena hele tiden ville henge seg opp i tang og tare, spesielt viktig hvis du fisker der det er dypt.

Til det lettere meitet, for eksempel etter flyndre, knurr og hvitting, bruker jeg en 12-fots 10-30 grams stang. Denne bør også ha myk typp. Denne stanga bruker jeg også til duppmeite, hvor en lang stang gjør det lettere å kaste lange takkler og å mende sena for å holde bedre kontakt med duppen. En myk aksjon gjør også at du ikke kaster av agnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite spørsmål til. Når dere fisker med bunnmeite (paternostertackel ) skal da den agnede kroken ligge på bunn, eller skal sena stå i spenn slik at kroken henger litt over havbunnen??

Skal prøve meg litt i helga, men uten "skikkelig" meiteutstyr. Bruker Berkly 9" stang 10-30 grams og sahara 3000 snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha flyndre, er forholdsvis små agn å foretrekke. De biter på alt, men lettest er det å ta dem på reke. Det er en fordel å surre fast reka til kroken slik at den holder seg på under kast og ikke blir utsatt for agntjuver. Elastisk bomullstråd får du kjøpt hos Tom-Ole (Avkroken).

Du kan for eksempel agne med reke på den nederste kroken og en makrellstrimmel på den øverste. Etter flyndre er glidetakkel det mest effektive med juggel og perler nær kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.