Gå til innhold
Fiskersiden

Monstergjedde


KAS
 Share

Recommended Posts

Han trodde ikke den var så veldig stor før han skulle løfte den opp i båten... :) Da er enten gutten tilbakestående, eller så var ikke gjedda 15 kg (noe jeg ikke tror den var) :)

MEN... ...Det var en stor gjedde, det kan man ikke si no på! :)

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trodde ikke den var så veldig stor før han skulle løfte den opp i båten... :lol: Da er enten gutten tilbakestående, eller så var ikke gjedda 15 kg (noe jeg ikke tror den var) :blush:

MEN... ...Det var en stor gjedde, det kan man ikke si no på! :D

Ikke alle gjedder som fighter like bra vettu :D

Med 127cm ligger iallefall forholdene til rette for at fisken godt kan veie 15kg spør du meg

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig og negative noen av postene var da :blush: hva fisken veide er jo det samme det er drømme fisk for den guttungen og ispirerer sikkert til og bli en c/r fisker etterhvert :D

Vi er misunnelige hele gjengen vettu :D !

Men syns det var en utrolig useriøs artikkel. lite proffesjonelt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

127cm er en lang gjedde. har mer tro på at de har klart å måle gjedda enn veie den. svær gjedde og sikkert(forhåpentligvis) en drømmefisk for guttungen. får håpe at guttungen blir inspirert til å kjøre c/r på fremtidge storgjeddefangster.

er mest skuffa over journalisten som mange andre her. virker ikke som kunnskapen og holdningene om ulv er på noe høyt nivå. journalisten har sikkert ikke tenkt på medienes påvirkningskraft på folks holdninger til statusen til ulike arter heller. lite gjennomtenkt artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle gjedder som fighter like bra vettu :angry:

Med 127cm ligger iallefall forholdene til rette for at fisken godt kan veie 15kg spør du meg

Helt enig der, men bildene viser jo overhodet ikke str på fisken. Virker som om lokalavisa kun var opptatt å vise de store, fæle tenna på den slemme, stygge gjedda. Håpløse holdninger og overlagt uvitenhet, dessverre virker det som om det er normen for artikler om gjedde i lokalaviser.

EDIT: Uansett så har jo gutten fått sitt livs fisk! Full forståelse for at han ikke satte den uti igjen, ikke snev av kritikk herfra på det punktet, kun oppgitthet over at en slik fangst og prestasjon av en ung sportsfisker blir referert på en så dårlig måte.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig der, men bildene viser jo overhodet ikke str på fisken. Virker som om lokalavisa kun var opptatt å vise de store, fæle tenna på den slemme, stygge gjedda. Håpløse holdninger og overlagt uvitenhet, dessverre virker det som om det er normen for artikler om gjedde i lokalaviser.

EDIT: Uansett så har jo gutten fått sitt livs fisk! Full forståelse for at han ikke satte den uti igjen, ikke snev av kritikk herfra på det punktet, kun oppgitthet over at en slik fangst og prestasjon av en ung sportsfisker blir referert på en så dårlig måte.

Jo da, typisk dårlig lokalavis-artikkel om gjeddefangst, men jeg tror dette bare er noe vi må leve med... Og ja full forståelse for at gjedda ikke ble satt ut igjen. Det får være grenser for hvor strenge krav vi skal stille til folk i forhold til C&R. Og med 127cm er 15kg sannsynligvis riktig vekt (det kan jo hende de har veid den på en dårlig vekt, men fisken er uansett DIGER, og noen hekto fra eller til spiller kanskje ingen stor rolle?), men som du er inne på er det jo trist at de ikke klarer å stille med et bilde som bedre viser hvor stor fisken faktisk er. Det hadde jo fiskeren fortjent når han først skulle få sitt livs fisk!

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig der, men bildene viser jo overhodet ikke str på fisken. Virker som om lokalavisa kun var opptatt å vise de store, fæle tenna på den slemme, stygge gjedda. Håpløse holdninger og overlagt uvitenhet, dessverre virker det som om det er normen for artikler om gjedde i lokalaviser.

EDIT: Uansett så har jo gutten fått sitt livs fisk! Full forståelse for at han ikke satte den uti igjen, ikke snev av kritikk herfra på det punktet, kun oppgitthet over at en slik fangst og prestasjon av en ung sportsfisker blir referert på en så dårlig måte.

Dette er jeg enig i.. Men det nytter nok lite å prøve å henge journalisten her som knapt har tatt i ei fiskestang hele sitt liv ( kjenner han ). At Gjedda blir framstilt som et monster, er nok lite å gjøre med.... Vi har vel de siste 3-4 årene hatt historier her nede med 2-3 angrep på folk som har badet... Folk har faktisk blitt bitt ganske kraftig i foten og tærne ( utrolig nok ), og det skapte jo litt "haisommer" her nede :-)

Ellers er det jo en utrolig fisk, for en ung kar.... Kanskje det som skal til for å bikke han over som fiskegal for resten av livet som de fleste andre her inne.. Inkludert undertegnede :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel de siste 3-4 årene hatt historier her nede med 2-3 angrep på folk som har badet... Folk har faktisk blitt bitt ganske kraftig i foten og tærne ( utrolig nok ), og det skapte jo litt "haisommer" her nede :-)

Dette med at gjedda angriper badende er vel en stor myte ? Eller !

Mine badevann har alltid vært gode gjeddevann og jeg har selv aldri møtt noen som har blitt bitt eller erfart dette selv. At en gjedde kan angripe hendene når disse vaskes i overflaten kan jeg tro på, men gjeddeangrep på badende tror jeg ikke på. Alle historier om gjeddeangrep kommer fra noen som kjenner noen osv.

Er det noen av dere her inne som med sikkerhet kan bekrefte gjeddeangrep ? At gjedda i manges øyne er noe av det styggeste som finnes er vel med på å bygge slike myter, samt en god posjon sensasjonshunger.

Til sist legger jeg til at gjedda i mine øyne faktisk er en meget pen og fasinerende fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at gjedda angriper badende er vel en stor myte ? Eller !

Mine badevann har alltid vært gode gjeddevann og jeg har selv aldri møtt noen som har blitt bitt eller erfart dette selv. At en gjedde kan angripe hendene når disse vaskes i overflaten kan jeg tro på, men gjeddeangrep på badende tror jeg ikke på. Alle historier om gjeddeangrep kommer fra noen som kjenner noen osv.

Er det noen av dere her inne som med sikkerhet kan bekrefte gjeddeangrep ? At gjedda i manges øyne er noe av det styggeste som finnes er vel med på å bygge slike myter, samt en god posjon sensasjonshunger.

Til sist legger jeg til at gjedda i mine øyne faktisk er en meget pen og fasinerende fisk.

Bra du la til den siste setningen! Ja, gjedda er jo i virkeligheten en vakker fisk - som de fleste andre fisk. At mange mener den er stygg skyldes vel de store hodet og tennene, noe som i mine øynene snarere inngir til respekt og ærefrykt snarere enn fordømmelse...!

Når det gjelder angrep fra gjedder på badende er dette noe som har skjedd, på lik linje med gjedder som har angrepet folk som har vasket hendene i vannet. Men uansett er dette SVÆRT sjeldne hendelser, som kanskje skjer en gang hvert skuddår. At man skal være redd for å bade på grunn av risikoen for å bli angrepet av gjedde er jo fullstendig irrasjonelt og fjollete. Risikoen er så liten at den helt kan ignoreres. Dessuten er jo et angrep fra en gjedde neppe noe som er farlig (feks i motsetning til et haiangrep), selv om det er ubehagelig nok å bli bitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at gjedda angriper badende er vel en stor myte ? Eller !

Mine badevann har alltid vært gode gjeddevann og jeg har selv aldri møtt noen som har blitt bitt eller erfart dette selv. At en gjedde kan angripe hendene når disse vaskes i overflaten kan jeg tro på, men gjeddeangrep på badende tror jeg ikke på. Alle historier om gjeddeangrep kommer fra noen som kjenner noen osv.

Er det noen av dere her inne som med sikkerhet kan bekrefte gjeddeangrep ? At gjedda i manges øyne er noe av det styggeste som finnes er vel med på å bygge slike myter, samt en god posjon sensasjonshunger.

Til sist legger jeg til at gjedda i mine øyne faktisk er en meget pen og fasinerende fisk.

Det er 100% sikkert at folk ble angrepet her nede... 2 ganger i løpet av kort tid...Avisbilder med en ganske blødende fot med tannmerker i...Ingen tvil...skjedde på 2 forskjellige steder...Og av STOR gjedde....10 +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke så rart, egentlig. Litt uklart vann, vibrasjoner, noen sprellende tær..

Kanskje wobblere formet som føtter kan være noe å satse på i sommersesongen? :P

Ja, det er nok en fantastisk foretningsidé! :)

Synes det er kult at han fikk en så svær gjedde! Men avisartikkelen var ikke god, selv til a være en som aldri har tatt i en fiskestang før! Det er lov å gjøre litt research først!

Gratulerer fiskeren med fangsten! ;) Håper han setter ut den neste madammen han får... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke så rart, egentlig. Litt uklart vann, vibrasjoner, noen sprellende tær..

Kanskje wobblere formet som føtter kan være noe å satse på i sommersesongen? :)

Eller hva med dildo med kroksett? Lager jo vibrasjoner og lyd i vannet og allting...Da tenker jeg det går kaldt nedover ryggen når storgjedda setter tennene dypt...;-) (skrekk O gru)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

jeg hater å si dette her, men jeg tror ikke noe særlig på at dene gutten dro opp den gjedda alene eller som var det mulig med garn. Fordi med en gjedde på 15 kilo er det en seriøst fight, og den kan rive i stykker nesten alt hvis ikke man slakker på bremsen, som jeg ikke tror gutten gjorde heller. man kan ha den sterkeste sena, stanga osv.. og hvis ikke utstyrer svikter så glipper kroken,fordi når den gjedda gjør et mothugg så tror jeg at den gutten ville ikke hatt en sjangs å stoppe den, med mindre han slakka på bremsen. jeg har hatt en gjedde på rudnt 10 kg i leira og den dro som bare F, kunne tenke meg en på 5 kilo mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.