Gå til innhold
Fiskersiden

Har ekkolodd - trenger plotter


Dr.Nub
 Share

Recommended Posts

Kjøpte akkurat en 17fots båt med ekkolodd av typen lowrance x-50DS. Aner ikke noe om svingeren annet enn at den er en klump montert bak ved påhengsmotoren :angry:

Tanken er å kjøpe en plotter av typen Lowrance GlobalMap 5150c. Virker svært prisgunstig og innenfor budsjett.

Det er ikke på tale å bytte ekkolodd (har samboer... :D ), så det jeg lurer på er om jeg kan få loddet og plottern til å samarbeide på noe som helst vis siden begge er lowrance, evt bruke skjermen til plottern (som er mye bedre enn ekkoloddets) på ekkoloddet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten disse instrumentene kan snakke sammen på er via NMEA 183, det eneste som kan overføres er data som fart, dybde og vanntemp. For å kunne overføre eksempelvis ekkoloddata trenger du Ethernet mellom enhetene, det har hverken ekkoloddet ditt eller plotteren du vurderer. Alle andre 5" og større plottere fra Lowrance har Ethernet, det har også alle 5" og større fargeekkolodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten disse instrumentene kan snakke sammen på er via NMEA 183, det eneste som kan overføres er data som fart, dybde og vanntemp. For å kunne overføre eksempelvis ekkoloddata trenger du Ethernet mellom enhetene, det har hverken ekkoloddet ditt eller plotteren du vurderer. Alle andre 5" og større plottere fra Lowrance har Ethernet, det har også alle 5" og større fargeekkolodd.

Hm, foreslår du da evt andre plottere fra lowrance? I såfall helst under 5 lapper.

Eller er hele tanken litt poengløs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Tror du får problemer å finne nye modeller plottere fra Lowrance til 5000 nytt. Du får vel den rimligste ned mot 6500-6700. De har en som heter 5150 5" som du får til ca 5000.-

Men 5150 er vel egetlig gammle modeller med noe treg elektronikk. Jeg er usikker på hvor gode de er om du bruker den i fart med sømløse karte etc. tror eks nye modelle til Garmin etc er bedre på dette. Eller om du går opp til nye serien til Lowrance som heter HDS har du ganske sikkert en mye bedre produkt brukermessig. Både på skjerm og hastighet. Men da er du på 6-7000.-

Det finnes litt tester etc på nettet om du søker litt rundt. Uansett så er det jo bra kvalitet, men utviklingen går fremover. Jeg så i en av de siste Båtliv så var både Lowrance, Seiwa, Furno(navtext), og Garmin i 5" fremhevet som bra kjøp. Seiwa har hatt problmer med innebygget antenne på sine, men det må evt regne med at blir ok etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowrance 5150 er egentlig en halvgammel litt treg Eagleplotter som jeg ikke vil anbefale. 5300C iGPS er adskillig bedre, men den nye Lowrance HDS er selvsagt noe helt annet. Mye raskere enn de gamle modellene, bedre brukergrensesnitt og bedre kartvisning.

Spør du etter en abefaling er HDS det klare valget, uavhengig av produsent. Jeg testet HDS-5 i helga, mest ekkoloddelen, dette er supre saker. Men så var det dette med budsjettet og samborern din da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått tilbud om å kjøpe en 5300 iGPS til 25% lavere pris (ca 5 lapper) så det virker da som det klart gunstigste alternativet.

Ser dog at 5300iGPS har 480x480 mens 5150 har 680x480 - men førstnevnte er allikevel bedre?

5300iGPS har også ethernet så dermed skal denne altså kunne kobles sammen med ekkoloddet på en grei måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også HDS-5 har 480x480 oppløsning, trenger ikke mer oppløsning på en kvadratisk 5".

5300C iGPS er en mye mer moderene sak enn 5150, den har Ethernet og NMEA 2000 slik at denne eksempeelvis kan nettverkes med en HDS. Skjermen er også mye mer lyssterk og prosessoren er bertraktelig raskere. Kombiversjonene av HDS-5 koster 7999kr med svinger nå hos Topp Fritid, da får du også med et Nautipathkart over hele Nordeuropa (verdi 950kr). Jeg bestilte fra samme plass i januar og betalte 6690kr :)

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ninja: AKTIV MARINE PÅ LILLESTRØM HAR TILBUD PÅ RAYMARIN A-60 til 5490.-

Generellt er dette kvlaitet uten at jeg kjenner akkurat til denne modellen. Den fikk meget bra kritikk i tester for en tid tilbake, og hadde pris opp i 13,000.-

Tror dette er ett produkt til å stole på! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A60 og A65 er greie plottere men har litt sløve prosessorer de også. Er nå erstattet av A50, A57 og A70. De nye modellene er veldig bra, raske prosessorer, supre skjermer og NMEA 2000 interface.

A60 har bare 320x240 skjermoppløsning som jeg synes er alt for lite. Disse plotterene selges veldig billig i USA for tiden. Prisen på 13 000 må ha vært med DSM-25 ekkoloddmodulen.

A60 koster 4990 hos marineshop. A65 koster 6690 og A65 med ekkoloddmodul koster 8790.

A65 med 6,5" skjerm og 640x480 oppløsning er et bra valg, sammen med ekkoloddmodulen er dette kjempebra saker til en god pris.

Raymarine A-serien hos Marineshop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bra dette :) Og når du om et år eller to erstatter ekkoloddet ditt med en HDS og kobler dem sammen via Ethernet så kan du kjøre (HDS) ekkoloddet på Globmapen og plotteren på HDS. Du vil altså få samme funksjonalitet som med 2 HDS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble plutselig litt usikker da jeg var innom Lowrance hjemmeside:

Can I mount this unit in-dash or flush into a panel?

No, the GPS receiver/antenna is located in the top of the unit. Anything blocking that area from the sky could prevent the unit from locking onto the satellite signals.

Can I use an external antenna on the GlobalMap 5300C?

Yes! By placing an LGC-3000 on the NMEA 2000 network with the GlobalMap 5300C. Once the LGC-3000 is connected, press Menu, select NMEA 2000, then Bus Setup. Select the LGC-3000 on the list. Highlight Set Active and press ENT to put a check mark in the box. This makes the LGC-3000 active and disables the internal GPS receiver.

Har hardtop på båten min. Betyr det at jeg får problemer med antenna, jfr det første spørsmålet fra den siterte FAQen?

Og jfr det andre sitatet, må jeg skaffe en ekstern antenne da i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble plutselig litt usikker da jeg var innom Lowrance hjemmeside:

Har hardtop på båten min. Betyr det at jeg får problemer med antenna, jfr det første spørsmålet fra den siterte FAQen?

Og jfr det andre sitatet, må jeg skaffe en ekstern antenne da i såfall?

:) Det burde gå om den sitter slik at den har utsyn gjennom vinduet på båten din. Det samme gjør en jo i bil. Og det er kanskej mulig å kjøpe en løs GPS antenne til denne om den har tilkobling for dette. Ser ut som den har det. Du kan uansett ikke felle den inn uten ekstra løs antenne tror jeg. Men montert foran på brakett slik at den står ved vindue på båten din bør det gå helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du felle inn eller montere en 5300C iGPS i en hardtopbåt kan du risikere problemer, hvis du gjør begge deler kommer det ikke til å fungere. Tror det er godt håp at det vil fungere montert på bøyle i en hartopbåt, men uten at du poster et bilde av båten er det vanskelig å si med større sikkerhet.

Du kan jo se om du får tak i en 5200C, dette er en lik plotter til samme pris, men med ekstern antenne/mottager.

I stedet for en LGC-3000 ekstern antenne til 5300C som koster ca 3000kr er det en bedre ide å kjøpe en HDS som har antennen i fronten og en mye mer følsom mottager, denne vil fungere utmerket også innfelt i en båt med lukket styrhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.